Gå til innhold

Hvor mye får hun utbetalt?

Gjest Ung ufør,mine-dine (små)barn osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satsen for bruk av egen bil er 1,70 pr km i følge opplysningene på trygdeetatens nettsside og forutsetter at du ikke er i stand til å benytte offentlig transportmiddel. Det gis et tillegg dersom en annen er nødt til å kjøre deg, men det blir vel uansett ikke på utbetalt på langt nær så mye som det du sier dere fikk den gangen.

Det tillegget var 10 øre i sommer så det blir man ikke rik på :o)

• Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

23

• Atene

12

• frosken

7

• Gemini

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det var det jeg trodde.

Med andre ord - lav skatteprosent for uføretrygdede skyldes kun at trygde er så lav. Lønnsinntekt på samme nivå, ville gitt omtrent samme skatt.

Ja, det ville det.

Skrevet

"Jeg får spørre igjen da: Hva mener du er galt med dette, sånn rent konkret ? Hvilke penger skulle hun ikke ha fått ?"

Hun har full rett til å ta imot alt dette, det er vedtatt ved norsk lov at hun har rett til det,hun,som alle andre i samme livssituasjon.

Men ikke dermed sagt at jeg og alle andre er enig i at det burde være sånn.

"Og før du synes det er så forferdelig mye - husk at de er syv mennesker som skal leve på det."

Det ER masse penger, en mye høyere inntekt en den vanlige mann i gata har, og som sagt lav skatt.

Du skriver at syv mennesker skal leve av dette, men husk de har mannens inntekt i tillegg.

Husk også at alle føre mennesker med fem barn har de samme utgiftene som uføre fembarnsfamilier, men de har lavere inntekt enn dette eksempelet(og høyere skatt).

For å være (mot mine regler ;) )skikkelig kverulant, hvorfor kutter mange såkalt uføre ut behandlingen så snart de er erklert uføre, eller beholder bare behandling de tjener på(får fet kjøregodtgjørelse forM)? hmmmm.....rart,kjenner til eksempel på det ja.

Blir litt irritert da jeg kjenner mennesker som har vært skikkelig syke over flere år,og som får alt for lite, mens utsugerne benytter alle tenkelige muligheter....

Men igjen, ja det er lovlig tydeligvis,så da mener dere kansje at jeg burde holde kjeften min!

Hva i alle dager sikter du til. Hvem er de 'utsugerne' i din omgangskrets? Jeg synes overhodet ikke dette er et eksempel på såkalt 'utsuging', ikke heller misunner jeg denne såkalte familien på syv. Jeg tror jeg har mye mer å rutte med uten kontantstøtte og diverse ting. Politisk er jeg imot kontantstøtte, men det blir en annen diskusjon.

Skrevet

Og når skal gamle foreldre bruke litt penger på seg selv? Blir de liksom aldri kvitt økonomiske forpliktelser overfor sine barn, barnebarn, osv.?

Hvorfor i det hele tatt forventes det at de skal være rause???

Har ei venninne på 55 som holder på å jobbe seg i hjel fordi hun føler at hun må hjelpe sine to voksne sønner. Hallo!

Det er ikke en selvfølge at eldre skal gi penger til familien, men jeg synes grensa er nådd når besteforeldre med forholdsvis god råd, gir 200 kr i 18-årspresang.

Da kunne de åpnet lommeboka litt mer.

Skrevet

"For å være (mot mine regler ;) )skikkelig kverulant, hvorfor kutter mange såkalt uføre ut behandlingen så snart de er erklert uføre, eller beholder bare behandling de tjener på(får fet kjøregodtgjørelse forM)? hmmmm.....rart,kjenner til eksempel på det ja."

Ingen tjener da noe på å få kjøregodtgjørelse!

Man tar med seg kvittering for kjøreturen evnt. man har med seg bevis for behandlingstime til trygdekontoret evnt. kjørekontoret.

Der får man igjen litt av utgiften (husker ikke hvor mye) man har hatt. Resten føres så opp på egenandelskortet.

Når man har fyllt opp kortet (1550,- ca. som er likt for alle) får man frikort som man kan bruke på offentlig kommunikasjon.

Altså, det er ikke mulig å tjene på dette!

Jeg er blitt forvirret. Får denne fembarnsmoren kjøregodtgjørelse pga. egen sykdom?

Skrevet

Hint-hint,la oss si at dette gjelder en person som familie og venner vet spiller syk, jeg tror ikke alle som kjenner personen tar feil!

Legehenvisning til psyko får slike snyltere som denne omtalte om de syter nok.

Grunnen til at jeg reagerer er ikke misunnelse, men jeg kjenner mennesker som er skikkelig syke og har vært det lenge, men som ikke ønsker annet enn å bli frisk og komme i jobb igjen.Da blir det litt kontraster.

'Hint-hint,la oss si at dette gjelder en person som familie og venner vet spiller syk, jeg tror ikke alle som kjenner personen tar feil!'

Så du kjenner en som du og noen andre mener spiller syk, og at legen/legene hopper på det og sykemelder og uføretrygder? I så fall må den som vet mest om sykdomstilstanden, dvs. legene vet alltid hele sannheten, ta feil etter dine bedømmelser.

Skrevet

Neida, jeg kverulerer på alt jeg ;O)

Jeg mener at kontantstøtten må vekk, kontantstøtte+forsørgerpenger er på en måte dobbelt opp også(i den perioden kontantstøtten mottas).

Og,jeg synes at en person som mottar så mye kan betale høyere skatt,det er svimlende høye summer sammenlagt.Barnetrygden bør fotsette slik den er,skattefri.

Presiserer at dette er mine personlige meninger.

Kontantstøtten skal vekk, og forhåpentligvis blir den vekk til neste år når det blir regjeringsskifte. Men ikke i enkelttilfeller som dette. Du tar ikke kontantstøtte vekk fordi personen mottar andre penger andre steder fra. Det ville jammen blitt et salig rot i systemet da.

Skrevet

Mannen min er ufør og har nå det laveste tabellkortet, fordi han nå kan tjene noen kr.i året. Første året hadde han 4% skatt.

Min mening om kontantstøtte til uføre er at det skurrer litt med prinsipet for støtten.

Den skulle jo være ment for at ingen skulle lide no økonomisk tap på å være hjemme med barna lenger. Er du ufør er du jo hjemme uansett!

Ja men er du ufør er det på grunn av sykdom og du er ikke arbeidsfør, ergo du har ikke samme muligheter som arbeidsføre.

Skrevet

Uavhengig av før eller ufør;I min idealverden bør ingen som har inntekt få kontantstøtte,om kontantstøtten skal bevares bør den kun gis til de med 0 i inntekt.

Men så var det denne diskusjonen med innvandrerfamilene som mottar kontantstøtte da...noen mener at kontantstøtte hindrer innvandrerbarna i å inntregreres i det norske samfunnet.Kansje støtten må avvikles helt rett og slett?

Det er lite jeg og andre kan gjøre med alle ordninger ENKELTE får, men jeg mener at mange uføre spekulerer i/og planlegger livssituasjon etter hvor mange ordninger de får.For de får utnyttet alle ordninger mye mere, så lenge de er lavtskattende på alt det skal skattes av.

Men det er ikke deres skyld at reglene er slik!

Jeg mener at det er en misforståelse at kontantstøtten motvirker integrering, selvom jeg er i mot kontantstøtte. At barn lærer morsmålet sitt først er en nødvendighet for å kunne lære seg ordentlig norsk. Hvis innvandrerbarn kommer i barnehage når de er 3 år, har de 3 år til å lære seg norsk før de kommer på skolen. Det burde satses på i mye større grad, og det må være gratis for ellers blir det for dyrt for familier hvor mor er hjemme.

Skrevet

Mora og faren min har vært helt vanlige arbeidsfolk og har ikke noen spesiel stor pensjon. Og de fleste kvinnelig pensjonister nå har vel stort sett opptjent en god del pensjonspoeng, det har ikke vært vanlig i min tid at mødrene var hjemmeværende.

Foreldrene til vennene mine har mye bedre pensjon enn foreldrene mine. Men de fleste har hatt gode jobber.

Omtrent alle kvinnelige pensjomister jeg kjenner er minstepensjonister, eller de er enker med et lite tillegg etter mannen.

Skrevet

Omtrent alle kvinnelige pensjomister jeg kjenner er minstepensjonister, eller de er enker med et lite tillegg etter mannen.

Jeg kjenner bare kvinnelige pensjonister som har jobbet. Kanskje det er et byfenomen eller kanskje det er fordi ektefellene deres ikke tjente så bra så det var en nødvendighet å jobbe.

Mora mi har jobbet hele livet bortsett fra de tre første årene etter at jeg ble født men da var det på'n igjen helt til hun ble pensjonist for 10 år siden.

Skrevet

Jeg kjenner bare kvinnelige pensjonister som har jobbet. Kanskje det er et byfenomen eller kanskje det er fordi ektefellene deres ikke tjente så bra så det var en nødvendighet å jobbe.

Mora mi har jobbet hele livet bortsett fra de tre første årene etter at jeg ble født men da var det på'n igjen helt til hun ble pensjonist for 10 år siden.

Mora mi jobbet også, men kun hjemme på gården, og sånt blir det ikke pensjonspoeng av!

Skrevet

Mora mi jobbet også, men kun hjemme på gården, og sånt blir det ikke pensjonspoeng av!

Nei, det gjør det ikke og det er urettferdig.

Skrevet

Selv med den satsen du nevner går det i pluss.

Hvordan kan du si at det uansett ikke blir utbetalt så mye som jeg sier? Hva mener du med det?

I følge de satser som trygdeetaten oppgir, så reunderes transport med egen bil med kr. 1,70 pr km og ikke med 3,40 slik du oppgir. Jeg vet at det også gis tillegg dersom du trenger en ledsager til å kjøre for deg, men i såfall er snakk om ca 2,20,- pr km (fant ikke denne satsen nå, men vet at det tidligere har vært ca 0,50 i tillegg dersom ledsager må kjøre).

Hvorvidt en sats på 1,70 medfører at du går i overskudd kan vel diskuteres; avhenger blant annet av hvilke kostnader det medfører å bruke den bilen det er snakk om.

For å benytte egen bil til transport må pasienten være ute av stand til å benytte offentlig transportmiddel (enten pga sin helse eller fordi slikt transportmiddel ikke finnes) eller det blir være billigere for det offentlige at egen bil benyttes.

Gjest dyrt med bil
Skrevet

Vet ikke virke regler ditt trygdekontor kjører etter, men du kan faktisk tjene penger på kjøregodtgjørelse.

Når vi fikk minsta måtte vi pendle til og fra sykehuset i 2 uker(hun fikk ikke bli med hjem, og jeg ble skrivd ut).

Det er 6 mil t/r. Vi fikk 3,60kr.km.= 216,-, bilen vår bruker ca. literen på mila, bensin prisen da var ca. 10,-l.=60,-kr t/r.

Regnestykket da er enkelt og ingenting skulle skrives av på egenandelskort fordi faren har frikort. Vi fikk igjen alt.

Har aldri hørt at slike frikort gjelder andre steder enn på apoteket og hos lege relaterte tjenester.

Når en får kjøregodgjørelse, regner jeg med at satsene regnes ut fra hva det koster å ha bil!!

En kan ikke bare regne et evetuellt "overskudd" ut fra bensinpris.

Ta alle utgiftene du har med bilen i løpet av et år, som reperasjoner, lån, veiavgift, forsikring med mer med. Da vil en ikke sitte igjen med noe særlig fortjeneste på det å bruke bil.

I tillegg kommer en evt. parkeringsutgift.

Skrevet

Jeg tror ikke din bekjentskapskrets er representativ. Jeg vet om utrolig mange kvinnelige pensjonister som har vært hjemmeværende husmor og/eller deltidsarbeidende i perioder. Det var mange som valgte å være hjemme med barna i mange år tidligere, selv når jeg vokste opp "på landet" (ikke gård, men i en bygd i Akershus) på 1970- og -80-tallet så var det jo ikke uvanlig at moren var hjemme når vi kom hjem fra skolen.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Hint-hint,la oss si at dette gjelder en person som familie og venner vet spiller syk, jeg tror ikke alle som kjenner personen tar feil!

Legehenvisning til psyko får slike snyltere som denne omtalte om de syter nok.

Grunnen til at jeg reagerer er ikke misunnelse, men jeg kjenner mennesker som er skikkelig syke og har vært det lenge, men som ikke ønsker annet enn å bli frisk og komme i jobb igjen.Da blir det litt kontraster.

Sa du ikke at vedkommende hadde uføretrygd da? DET får en ikke ved bare å spille iallefall. Og det er HELT vanlig at både samboere, familie og venner tror at det egentlig ikke feiler den noe som er kronisk syk. Taler av erfaring. Det tok mange år før min mann skjønte at jeg virkelig var syk. Vennene mine tror det ikke enda! Bare de som har samme sykdom selv.

Skrevet

Jeg er blitt forvirret. Får denne fembarnsmoren kjøregodtgjørelse pga. egen sykdom?

Har ingen anelse, svarte kun på dette om å tjene på kjøregodtgjørelse.

Har ikke lest stort av tråden ellers;o)

Gjest rutangis netu
Skrevet

Den skulle vel ikke til meg?

hehe... Det går en smule fort av og til! Det skulle til samme person som du svarte tydeligvis, men nå finner jeg ikke igjen det innlegget.Samme kan det være.

Gjest en-to-tre-4
Skrevet

"Da har du regnet inntektene. Så må en trekke fra utgiftene. Det koster å ha barn."

Ja,da har jeg regnet inntektene, så skal det skattes.

Skatten dette eksempelet får er mye lavere enn på en vanlig inntekt, uføre har langt lavere skatt.Dessuten er noen av disse ordningene skattefrie.

Det koster å ha barn, uavhengig om du er ufør eller før, men det koster ikke mere for uføre.

"Som regel koster det også å være ufør. En har legeutgifter, medisinutgifter, kanskje fysioterapi og annen behandling."

Eksempelet har ikke medisinutgifter, men la oss si psykologtimer 3 ganger i måneden. Psykologtimer går på frikortet når egenandelgrensen overskrides.Kansje en pytteliten egenandel, men kjøregodtgjørelse til og fra psyko gjør ofte at pasienten går med god pluss og tjener på det også.

"En skal ha klær på kroppen og tak over hodet. Strøm, telefon, kommunale avgifter og forsikring og ikke minst skatt skal betales. Hvor mye er det igjen da?"

Svar:Ja, det blir mye igjen pga lav skatt.Ellers er alt det andre du nevner utgifter som alle har, ufør som før.

Regnestykke:28.000x12=336.000 kroner i årsinntekt(og fordelen lav skatt)+ manns inntekt 169.000=505.000 kroner i årsinntekt samlet.

Jeg kjenner ingen føre familier som har så høye samlede inntekter, selv ikke fembarnsfamilier og selv ikke med kontantstøtteunge.

"Svar:Ja, det blir mye igjen pga lav skatt.Ellers er alt det andre du nevner utgifter som alle har, ufør som før."

Nettopp. Det koster å holde en familie i sving, enten en er ufør eller ikke. Og så fryktelig mye lavere skatt betaler en ikke selv om en er ufør. Hvor mye mener du de har igjen etter at familien på 7 har betalt alle sine utgifter?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...