Gå til innhold

Hvor mye får hun utbetalt?

Gjest Ung ufør,mine-dine (små)barn osv.

Anbefalte innlegg

Gjest blablaba
Skrevet

Skatten er lavere enn på "vanlig inntekt"sier du.Hva legger du så i begrepet vanlig inntekt.Gifte har vel en lavere skatteklasse enn samboere, er dette like tungt å svelge for deg som at uføre har særfradrag i forhold til funksjonsfriske?

I det hele tatt virker det som du har under gjennomsnittet innsikt i vårt mangslungne skattesystem, kanskje du slappå irritere deg såmye om du oppdaterte deg litt?

Til opplysning, uføres skattelettelse er MYEMYE større enn det gifte par sparer i forhold til samboere.Ikke sammenlignbart!

Den ekstra barnetryden enslige får er kun en ussel barnetrygd ekstra, samme hvor mange unger den enslige har, altså litt under tusenlappen ekstra for alle ungene til sammen, er det ikke det da?

• Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

23

• Atene

12

• frosken

7

• Gemini

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Hehahohe
Skrevet

Sa du ikke at vedkommende hadde uføretrygd da? DET får en ikke ved bare å spille iallefall. Og det er HELT vanlig at både samboere, familie og venner tror at det egentlig ikke feiler den noe som er kronisk syk. Taler av erfaring. Det tok mange år før min mann skjønte at jeg virkelig var syk. Vennene mine tror det ikke enda! Bare de som har samme sykdom selv.

Oi,så du kan være usynlig syk og få uføretrygd?Jøsses,du og dine sykdomsfrender har forklaring på alt dere!

Gjest Hæææææ du?
Skrevet

"Svar:Ja, det blir mye igjen pga lav skatt.Ellers er alt det andre du nevner utgifter som alle har, ufør som før."

Nettopp. Det koster å holde en familie i sving, enten en er ufør eller ikke. Og så fryktelig mye lavere skatt betaler en ikke selv om en er ufør. Hvor mye mener du de har igjen etter at familien på 7 har betalt alle sine utgifter?

Hvorfor skal de uføre ha mere enn føre familier da,fortjener uføretrygdedes barn mere penger enn uføres?

Gjest svariretur
Skrevet

Jeg har aldri satt meg ned og regnet inntekt og utgifter til familier jeg kjenner. Jeg pleier aldri å spørre om kontantstøtte, uføretrygd, barnebidrag og slikt, ei heller lønnsinntekt. Hvordan i alle dager du kan regne ut at et menneske i denne situasjonen du tenker 'tjener' penger er og blir en gåte for meg.

Når det tenkte eksempelet får dobbelt med inntekter i forhold til en vanlig mor, er det lett å se at hun kan tjene gode penger på det, og spare en god slump.

Ikke intressert i andres inntekter og økonomiske forhold?Ok, det sier alle!vent å se hvilket rusj det blir på nettsidene til skatteetaten førstkommende Fredag når skattelistene legges ut for offentligheten!men nei, du er selvfølgelig ikke en av kikkerne,"ingen" er det.

Skrevet

Hvorfor skal de uføre ha mere enn føre familier da,fortjener uføretrygdedes barn mere penger enn uføres?

Dette er jo blitt en syk diskusjon. Alle vet da at uføretrygd er mindre enn lønnsinntekter. Barnetrygd, bidrag, kontantstøtte får alle som har krav på det, enten de jobber, er hjemmeværende eller uføre.

Og skatten er ikke så mye mindre. Kanskje 3 000 kr i året, dvs 400 kr i mnd. Skatten er lavere fordi inntekten er lav ikke pga noen spesiell skattelette.

Jeg har ung ufør og det er 12 000 kr i mnd brutto. Er det noen som jobber 100 % som har så lav inntekt pr mnd her?

Gjest til lopi
Skrevet

I see,

du tilhører den edle rase mennesker som tror det er mulig å tjene penger på å få mange barn, at dette er et overskuddsforetagende rett og slett.

Det er altså kontantstøtte og bidrag + barnetrygd du finner det forstemmende at dette mennesket mottar.Du synes det er for ille at eksmannen bidrar med å forsørge barna sine da, kanskje?Siden du gnager på at dette er en "inntekt" for dama.

Forøvrig er det av null interesse for deg hva vedkommende har i LIKNINGSMESSIG formue, dette er et tall som ikke sier NOE SOM HELST om hva vedkommende faktisk eier.Du trodde kanskje at økokrim nærmet seg en løsning i Flatland\Hamre-saken da skattelistene ble lagt ut?

Her snakker vi ikke på Flatlandnivå, men om "vanlige" mennesker der det meste er lett å se.

Jeg sa dessuten at dama har lov å ta imot det,hun har sin fulle rett,men jegville diskutere noen av ordningene.

Skrevet

Dette er jo blitt en syk diskusjon. Alle vet da at uføretrygd er mindre enn lønnsinntekter. Barnetrygd, bidrag, kontantstøtte får alle som har krav på det, enten de jobber, er hjemmeværende eller uføre.

Og skatten er ikke så mye mindre. Kanskje 3 000 kr i året, dvs 400 kr i mnd. Skatten er lavere fordi inntekten er lav ikke pga noen spesiell skattelette.

Jeg har ung ufør og det er 12 000 kr i mnd brutto. Er det noen som jobber 100 % som har så lav inntekt pr mnd her?

Jeg har 1000 kr året!slå den!

Skrevet

Når det tenkte eksempelet får dobbelt med inntekter i forhold til en vanlig mor, er det lett å se at hun kan tjene gode penger på det, og spare en god slump.

Ikke intressert i andres inntekter og økonomiske forhold?Ok, det sier alle!vent å se hvilket rusj det blir på nettsidene til skatteetaten førstkommende Fredag når skattelistene legges ut for offentligheten!men nei, du er selvfølgelig ikke en av kikkerne,"ingen" er det.

Om jeg så ser hvor mye noen tjener så vet jeg ikke noe om utgifter. Jeg kan godt kikke som alle andre på nettet, men tror neppe for å finne ut hvor mye jeg kan anta at noen får fra det offentlige. Jeg mener først og fremst at dette er ikke diskusjonsemne mellom meg og mine bekjente, og derfor blir jeg overrasket når noen vet hvor mye andre får i detaljer.

Gjest Åjaudå
Skrevet

505 000 i samlet inntekt, to voksne og alle barna.Dette synes du er oppsiktsvekkende mye?

Du kjenner ingen føre familier som har like høy , samlet inntekt, selv ikke med kontantstøtteunge?

I tillegg virker det som om du bor så avsides at bare kjøregodtgjørelsen for å kreke seg til psykologen alene er nok til å livnære seg på.

Beklager ,men dette høres ikke videre bra ut.......

Hehe, det verste er at det er sant!

Skrevet

Det er ingen lønnsinntekt, og ikke det du lever av.

Skrevet

Jøss, hvordan jobb har du da? Jobber du i Afrika da. Eller jobber du svart og blir lurt av arbeidsgiveren in.

Eller er det en måte å forklare at hjemmeværende også jobber og ikke får betalt for det.

Skrevet

Jeg tror ikke din bekjentskapskrets er representativ. Jeg vet om utrolig mange kvinnelige pensjonister som har vært hjemmeværende husmor og/eller deltidsarbeidende i perioder. Det var mange som valgte å være hjemme med barna i mange år tidligere, selv når jeg vokste opp "på landet" (ikke gård, men i en bygd i Akershus) på 1970- og -80-tallet så var det jo ikke uvanlig at moren var hjemme når vi kom hjem fra skolen.

Slik var det blant min mors samtidige også. De er stort sett minstepensjonister eller etterlattepensjonister med litt mer enn minstepensjon.

Skrevet

Nei, den var lavere før men nå er den det samme som for lønnsmottakere.

Mulig jeg ikke helt har forstått dette, men på skatteetatens sider står det at trygdeavgiften for lønnsinntekter er 7,8 % mens den for pensjonsinntekt er 3 %.

Jeg er bare nysgjerrig på hvordan reglene er, og er ikke enig i de som ser ut til å mene at trygdede har det så bra økonomisk. Det tror jeg nemlig tilhører unntakene.

Skrevet

Mulig jeg ikke helt har forstått dette, men på skatteetatens sider står det at trygdeavgiften for lønnsinntekter er 7,8 % mens den for pensjonsinntekt er 3 %.

Jeg er bare nysgjerrig på hvordan reglene er, og er ikke enig i de som ser ut til å mene at trygdede har det så bra økonomisk. Det tror jeg nemlig tilhører unntakene.

Det er gamle regler. Nå betaler alle 7.8% i trygdeavgift. Jeg har sjekka min og jeg betalte det i fjor. Før betalte jeg 3% av uføretrygda og 7,8 av lønnsinntektene men jeg tror det ble forandret i fjor.

Det eneste man får er særfradraget på 18 800 som blir trukket fra før man betaler skatt til stat og kommune men ikke før man betaler trygdeavgiften.

Og så har man jo sykdomsfradrag for store sykdomsutgifter men det kan man jo få selv om man jobber. Og det er jo utgifter man har og som ligningskontoret krever kvitteringer for.

Skrevet

Vær så snill og dokumenter at de har mer.

Og husk at det er uføretrygden det gjelder. De andre stønadene du nevner, har ingenting med uføretrygd å gjøre. Barnebidrag, barnetrygd og kontantstøtte kan lønnstagere få også.

Mener du for alvor at uføretrygd er høyere enn lønnsinntekt ?

Skrevet

Det er gamle regler. Nå betaler alle 7.8% i trygdeavgift. Jeg har sjekka min og jeg betalte det i fjor. Før betalte jeg 3% av uføretrygda og 7,8 av lønnsinntektene men jeg tror det ble forandret i fjor.

Det eneste man får er særfradraget på 18 800 som blir trukket fra før man betaler skatt til stat og kommune men ikke før man betaler trygdeavgiften.

Og så har man jo sykdomsfradrag for store sykdomsutgifter men det kan man jo få selv om man jobber. Og det er jo utgifter man har og som ligningskontoret krever kvitteringer for.

Står her at det gjelder for 2004: http://www.skatteetaten.no/Templates/TabellerOgSatser.aspx?id=9423

Skrevet

Vær så snill og dokumenter at de har mer.

Og husk at det er uføretrygden det gjelder. De andre stønadene du nevner, har ingenting med uføretrygd å gjøre. Barnebidrag, barnetrygd og kontantstøtte kan lønnstagere få også.

Mener du for alvor at uføretrygd er høyere enn lønnsinntekt ?

Hvis hun jobber 100% og får utbetalt 1000 kr i året så forstår jeg jo hennes missunnelse over at folk får utbetalt mer enn henne i uføretrygd.

Lurer i grunnen mest på hvordan hun overlever på 1000 kr i året uten å snylte på noen.

Skrevet

Hvis hun jobber 100% og får utbetalt 1000 kr i året så forstår jeg jo hennes missunnelse over at folk får utbetalt mer enn henne i uføretrygd.

Lurer i grunnen mest på hvordan hun overlever på 1000 kr i året uten å snylte på noen.

Hun er en katt som har lært seg å skrive på pc :-)

Skrevet

Sant nok. Egentlig burde jeg gitt meg for lenge siden. Tro om det er et troll vi har med å gjøre her ? Vedkommende virker så dum at man knapt tror det er mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...