Gå til innhold

Erstatningsansvar - skilsmisse/salg av bolig

Anbefalte innlegg

Gjest lurerpådet...!
Skrevet

Hei!

Kan noen vær så snill å hjelpe meg... Min ex-mann og jeg ble separert for 3 1/2 år siden. Noen mnd. etter kjøpte han meg ut av vår felles bolig. Skjøtet på boligen ble overført til han. Han solgte boligen videre for ca. 1 år siden og nye eiere har nå varslet erstatningssøkmål mot han da husbyggeren er konkurs. Min ex-mann tegnet ikke eierskifteforsikring ved salg av boligen som forøvrig jeg ikke hadde noe med lenger. Kan han trekke meg inn i saken slik at jeg blir erstatningsansvarlig også? (vi kjøpte boligen sammen)

Skrevet

Uten at dette ligger innenfor mitt "fagområde", så tror jeg ikke du har noe å være redd for.

Så lenge han kjøpte deg ut av boligen og overtok skjøtet fullt og helt, så er det også han som alene må bære ansvaret for eventuelle erstatningssøksmål fra den han så har solgt boligen videre til.

Det eneste jeg kunne tenke meg er om han selv skulle rette noe erstatningssøksmål mot deg i forbindelse med at han kjøpte deg ut. Men siden dere i sin tid kjøpte boligen sammen, og begge må ha vært like kjent med boligens tilstand når han kjøpte ut deg - så ser jeg også det som lite sansynlig.

Men dette er kun "synsing" da jeg ikke kjenner jussen og hvilke rettigheter de ulike aktører faktisk har i slike saker.

Skrevet

Uten at dette ligger innenfor mitt "fagområde", så tror jeg ikke du har noe å være redd for.

Så lenge han kjøpte deg ut av boligen og overtok skjøtet fullt og helt, så er det også han som alene må bære ansvaret for eventuelle erstatningssøksmål fra den han så har solgt boligen videre til.

Det eneste jeg kunne tenke meg er om han selv skulle rette noe erstatningssøksmål mot deg i forbindelse med at han kjøpte deg ut. Men siden dere i sin tid kjøpte boligen sammen, og begge må ha vært like kjent med boligens tilstand når han kjøpte ut deg - så ser jeg også det som lite sansynlig.

Men dette er kun "synsing" da jeg ikke kjenner jussen og hvilke rettigheter de ulike aktører faktisk har i slike saker.

Det finnes en regel om at husselger er ansvarlig for skader på boligen som han ikke opplyste om fem år i etterkant av salget.

Nå skjønner jeg ikke hva som er prblemet her - hvorfor din ex er saksøkt, men jeg hadde for min egen hjertefred fått en time hos advokat for å få saken belyst.

Skrevet

Det finnes en regel om at husselger er ansvarlig for skader på boligen som han ikke opplyste om fem år i etterkant av salget.

Nå skjønner jeg ikke hva som er prblemet her - hvorfor din ex er saksøkt, men jeg hadde for min egen hjertefred fått en time hos advokat for å få saken belyst.

Det gjelder fem år i etterkant av salget, og har intet med denne problemstillingen å gjøre.

Kravene må jo være rettet mot siste eier (selger).

Som tidligere sagt - da må eventuelle krav mot henne være rettet fra han hun solgte sin del av huset til. Og siden disse i sin tid kjøpte huset sammen, så tror jeg ikke det vil være mulig å rette noen krav mot henne - all den tid de begge må ha visst om eventuelle feil eller mangler ved det tidspunkt hun solgte sin del til han.

Gjest lurerpådet...!
Skrevet

Tusen takk for tipset... Jeg håper virkelig at han ikke går så langt som å saksøke meg igjen.. Det er sikkert en ganske komplisert juridisk sak som det ikke finnes et enkelt svar på :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...