Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du skriver: "Hadde ikke terroristene blitt bekjempet såpass hardt som de har blitt, så ville det vært langt værre."

Det er en totalt oppdiktet påstand, som overhodet ikke harmonerer med fakta.

Det er en bortforklaring på en totalt mislykket strategi for Bush, og det vet du godt.

Dine påstander her vet du like godt som jeg at du har null belegg for - og de er fullstendig villedende.

De terroraksjoner som har rammet vesten de siste 20 år har i all vesentlighet blitt gjennomført før Afghanistan og Irak krigen.

Og alle kommende aksjoner MÅ bli møtt med tiltak som rammer fundamentalistene så hardt at de fleste av dem (og ikke minst deres støttespillere)forstår at det ikke gagner deres sak - punktum.

Skrevet

Det er en forutsigbar effekt, sør, ikke et ønske fra min side.

Hvis vi plutselig må innse at vi befinner oss i en krigssituasjon, er det mye ubehagelig som skjer.

Det blir spesielt ille fordi vi slåss mot en fiende vi ikke kan "se".

Kan jeg foreslå 100 moskeer i grus (uten folk i, naturligvis) for hver bombe som går av i Europa? Vi har jo mye fint redskap som kan ta seg av slikt.

Ja, den strategien er selvsagt "intelligent" hvis ønsket ditt er å samle ca 90% av verdens befolkning mot deg, og starte 3. verdenskrig.

Du spiller *rett* inn i hendene på fundamentalistene - det er INTET de ønsker mer enn at USA skal bombe moskéer - fortrinnsvis med masse sivile i. Slikt får fundamentalistene MASSE støtte av, nemlig.

Har du noen andre "intelligente" forslag?

Skrevet

Dine påstander her vet du like godt som jeg at du har null belegg for - og de er fullstendig villedende.

De terroraksjoner som har rammet vesten de siste 20 år har i all vesentlighet blitt gjennomført før Afghanistan og Irak krigen.

Og alle kommende aksjoner MÅ bli møtt med tiltak som rammer fundamentalistene så hardt at de fleste av dem (og ikke minst deres støttespillere)forstår at det ikke gagner deres sak - punktum.

Vietnam-strategien, med andre ord?

3 millioner uskyldige sivile drept (+ soldater på begge sier) og enda gikk de på et sviende nederlag.

"Flott" strategi, Goliath!

Skrevet

Ja, den strategien er selvsagt "intelligent" hvis ønsket ditt er å samle ca 90% av verdens befolkning mot deg, og starte 3. verdenskrig.

Du spiller *rett* inn i hendene på fundamentalistene - det er INTET de ønsker mer enn at USA skal bombe moskéer - fortrinnsvis med masse sivile i. Slikt får fundamentalistene MASSE støtte av, nemlig.

Har du noen andre "intelligente" forslag?

Forslaget var ikke videre veloverveid.

Det var snarere et innspill om krefter som vil bli satt i sving, den dagen våre barn ligger smurt oppetter vegger rundt i Europa, etter å ha blitt bombet døde av muslimske terrorister.

I en slik situasjon vil jeg være tilbøyelig til å be "sosionomene" tre til side, la godpraten stilne en stund og ta de grep som er nødvendig.

Som vi vet kan slike "grep" bli ganske omfattende og dramatiske hvis angrepene på oss selv eller våre nærmeste blir tilstrekkelig harde.

Jeg frykter at situasjonen vil tilspisse seg såpass at uforutsigbar dramatikk vil kunne oppstå.

Skrevet

Det var snarere et innspill om krefter som vil bli satt i sving, den dagen våre barn ligger smurt oppetter vegger rundt i Europa, etter å ha blitt bombet døde av muslimske terrorister.

I en slik situasjon vil jeg være tilbøyelig til å be "sosionomene" tre til side, la godpraten stilne en stund og ta de grep som er nødvendig.

Som vi vet kan slike "grep" bli ganske omfattende og dramatiske hvis angrepene på oss selv eller våre nærmeste blir tilstrekkelig harde.

Jeg frykter at situasjonen vil tilspisse seg såpass at uforutsigbar dramatikk vil kunne oppstå.

Det er jo det endelige målet til al-qaida og vennene deres det. Et oppgjør mellom den vestlige og den muslimske verden, en ekte hellig krig.

Jo mer vestlige og muslimer hater hverandre, jo nærmere er de målet. Hittil har de fått god drahjelp også.

Skrevet

Men du er jo nettopp blant dem som "tilspisser" situasjonen!

Jeg har, til dags dato, enda ikke sett ett eneste innlegg fra deg med forslag som vil sørge for avspenning og fred.

Skrevet

Vietnam-strategien, med andre ord?

3 millioner uskyldige sivile drept (+ soldater på begge sier) og enda gikk de på et sviende nederlag.

"Flott" strategi, Goliath!

Å sammenlikne kampen mot terror og Vietnam blir bare tull. Det er to ulike typer konflikter utkjempet på helt forskjellige vilkår og på fullstendig ulike "slagmarker".

Skrevet

Å sammenlikne kampen mot terror og Vietnam blir bare tull. Det er to ulike typer konflikter utkjempet på helt forskjellige vilkår og på fullstendig ulike "slagmarker".

Men resultatene så langt tyder på at konfliktene er likere enn USA liker å tro.

Skrevet

Men resultatene så langt tyder på at konfliktene er likere enn USA liker å tro.

At begge deler byr/bydde på ukjente problemstillinger og konsekvenser er nok riktig.

Slik vil det alltid være når situasjonen man står ovenfor er svært vanskelig, kompleks, ny og "uklar".

Skrevet

At begge deler byr/bydde på ukjente problemstillinger og konsekvenser er nok riktig.

Slik vil det alltid være når situasjonen man står ovenfor er svært vanskelig, kompleks, ny og "uklar".

Nåja - til nå har det gått akkurat som de ble advart om. Det hele har faktisk vært ganske så forutsigbart.

Skrevet

Nåja - til nå har det gått akkurat som de ble advart om. Det hele har faktisk vært ganske så forutsigbart.

Forutsigbart og like fullt nødvendig.

Noe kunne helt klart vært gjort bedre, men i det store og det hele så må kampen mot terrorister møtes med harde tiltak - så raskt som mulig.

Men parallelt med dette bør det også iverksettes hensiktsmessige tiltak for å bedre ulike lokalbefolkningers levekår. Dette er ingen enkel utfordring og ren nødhjelp vil ikke være et egnet virkemiddel på sikt.

FN burde være vesentlig flinkere til å legge press (militært om nødvendig) på ulike regimer, og så må nødhjelpen være av en art som gjennomføres i nært sammarbeid med de lokale myndigheter - slik at det blir hjelp til selvhjelp.

Prinsipielt kan det muligens være en del her som vi er enige i, men ikke nødvendigvis "måten" de ulike tiltakene bør iverksettes på.....og hvilke tiltak som vil ha ønsket effekt.

Skrevet

Forutsigbart og like fullt nødvendig.

Noe kunne helt klart vært gjort bedre, men i det store og det hele så må kampen mot terrorister møtes med harde tiltak - så raskt som mulig.

Men parallelt med dette bør det også iverksettes hensiktsmessige tiltak for å bedre ulike lokalbefolkningers levekår. Dette er ingen enkel utfordring og ren nødhjelp vil ikke være et egnet virkemiddel på sikt.

FN burde være vesentlig flinkere til å legge press (militært om nødvendig) på ulike regimer, og så må nødhjelpen være av en art som gjennomføres i nært sammarbeid med de lokale myndigheter - slik at det blir hjelp til selvhjelp.

Prinsipielt kan det muligens være en del her som vi er enige i, men ikke nødvendigvis "måten" de ulike tiltakene bør iverksettes på.....og hvilke tiltak som vil ha ønsket effekt.

Så lenge USA og UK gikk enegang, så nytter det selvsagt ikke å skylde på FN.

Det er så typisk - Israels terrorisme er liksom palestinerenes skyld (på tross av at Israel okkuperer landområdene deres ulovlig), og nå er det liksom FN som er ansvarlig for at US/UK har skaffet seg millioner av nye folk som ikke liker dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...