Gjest kreft er fælt Skrevet 1. oktober 2004 Skrevet 1. oktober 2004 Hei. Min mor har fått kreft og skal innlegges på sykehus til uken. Min far er død og det er bare meg igjen. Hvilke rettigheter har vi som pårørende i en slik situasjon, jeg skal hjelpe henne med skyss til og fra sykehus mv. Er det noen som vet noe om evt. mulighet for fri fra jobb, stønader, annen hjelp mv. Ønsker alt av innspill. 0 Siter
Gjest Curla Skrevet 1. oktober 2004 Skrevet 1. oktober 2004 Hva du har krav på kan jeg ikke svare på, men regner med at du kanskje kan finne opplysninger du trenger på sidene til trygdeetaten.no http://rundskriv.trygdeetaten.no/rtv/lpext.dll?f=templates&fn=main-j.htm Har vært i omtrent samme situasjon som deg. En ting jeg gjorde var å få til en avtale med arbeidsgiveren min som gjorde at jeg kunne ta endel fri på dagen i forbindelse med følge til lege, sykehus osv. Til gjengjeld jobbet jeg enkelte kvelder og også hjemmefra. Jeg føler med deg i en vanskelig situasjon. Håper du får, og ikke minst tar imot, den hjelpen du trenger, ikke prøv engang å klare alt selv. 0 Siter
frosken Skrevet 1. oktober 2004 Skrevet 1. oktober 2004 Begrenset med rettigheter for pårørende, men de fleste typer utgifter du har i forbindelse med hennes sykdom vil kunne være fradragsberettigede på skatten. 0 Siter
kyrillo Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Begrenset med rettigheter for pårørende, men de fleste typer utgifter du har i forbindelse med hennes sykdom vil kunne være fradragsberettigede på skatten. Det er noe som heter fradrag for usedvanlig store sykdomsutgifter, men dette gjelder bare en selv, ektefelle og forsørgede barn. Det finnes ingen fradragsrett for utgifter man pådrar seg i form av tapt arbeidsfortjeneste eller utlegg i forbindelse med sykdom osv. i resten av familien. 0 Siter
kyrillo Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Det er ikke greit, du har en vanskelig tid foran deg nå. Jeg var gjennom noe av det samme da min far døde, og etterpå med min mor, som flyttet på sykehjem. Min arbeidsgiver ga meg et par velferdsdager, men jeg kunne få lov til å ta ganske mye fri. Fritiden fikk jeg velge om jeg ville jobbe inn eller trekkes i lønn. Jeg valgte en kombinasjon. Snakk med arbeidsgiveren din, det går sikkert helt fint. Lykke til. 0 Siter
Gregga Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Da jeg fikk kreft hadde ikke mannen min "krav" på noe som helst. Han hadde en ganske real arbeidsgiver, så han fikk vel et par velferdsdager, men tilslutt ble han sykmeldt. Snakk med arbeidsgiveren din, og bli ening om en ordning. LYKKE TIL! 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Tror ikke du har krav på noe som helst. Du må bare håpe du har en grei arbeidsgiver som forstår situasjonen din. Når jeg ble syk og var hjemme med en treåring og i tillegg så har jeg tre barn som går på barneskolen, så fikk ikke mannen min noe. Han fikk ikke engang en sykemelding. Heldigvis hadde han en grei arbeidsgiver. 0 Siter
frosken Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Det er noe som heter fradrag for usedvanlig store sykdomsutgifter, men dette gjelder bare en selv, ektefelle og forsørgede barn. Det finnes ingen fradragsrett for utgifter man pådrar seg i form av tapt arbeidsfortjeneste eller utlegg i forbindelse med sykdom osv. i resten av familien. Stemmer; jeg sjekket lignings-abc'en og det ser ikke ut til at det gis fradrag når det gjelder foreldre. 0 Siter
Gjest kommuneansatt Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Hos oss tror jeg vi har krav på velferdspermisjon opptil to uker, men da skal det være fare for liv til nærmeste pårørende. Har også skjønt det slik at man får maks to uker i året, uansett hva de går til enten det er sykdom i nærmeste familie, eller andre ting. 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Tror ikke du har krav på noe som helst. Du må bare håpe du har en grei arbeidsgiver som forstår situasjonen din. Når jeg ble syk og var hjemme med en treåring og i tillegg så har jeg tre barn som går på barneskolen, så fikk ikke mannen min noe. Han fikk ikke engang en sykemelding. Heldigvis hadde han en grei arbeidsgiver. Mannen din hadde da krav på egenmelding for syk barnepasser, går av sykt barn-dagene. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Mannen din hadde da krav på egenmelding for syk barnepasser, går av sykt barn-dagene. Hadde han? Det var det ingen som sa til oss. Men for sent nå, vi klarte å få det til å gå rundt pga. grei arbeidsgiver. 0 Siter
frosken Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Det ligger en brosjyre om bla pleiepenger på trygdeetatens nettside : http://www.trygdeetaten.no/generelt/Pub/sykt_barn.pdf Forhåpentligvis blir ikke dette aktuelt for deg, men det er en ordning det kan være greit å kjenne til. 0 Siter
Caytlin Skrevet 3. oktober 2004 Skrevet 3. oktober 2004 Min mann fikk 2 ukers velferds permisjon med lønn da jeg tok k-snitt og trengte hjelp hjemme. Det samme fikk han da jeg ble operert i foten i sommer. Begge gangene kombinerte han disse to ukene med ferie, så han var lenge hjemme de ukene jeg trengte han. Da jeg opererte foten fikk han sykmeldig fra den dagen velferdspermisjonen opphørte til ferien hans startet. I staten har man rett til 10- 14 dager velferdspermisjon, men det er opp til arbeidsgiver om de vil lønne deg i denne perioden. Fikk vi beskjed om i hvertfall. Men om det er det samme overalt vet jeg ikke. 0 Siter
chanti Skrevet 3. oktober 2004 Skrevet 3. oktober 2004 På sykehuset vil dere få en sykepleier som er primær på din mor . Sett deg ned med sykepleieren og spør om alt mulig . De skal ha mye kompetanse på dette . De har også endel brosyrer dere kan få å lese igjennom . Vær sterk , men det er lov å vere svak for deg og . 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. oktober 2004 Skrevet 3. oktober 2004 Hadde han? Det var det ingen som sa til oss. Men for sent nå, vi klarte å få det til å gå rundt pga. grei arbeidsgiver. Sykt barn-dagene er til bruk når barnet _eller_ barnepasser er syk, om barnepasser er en dagmamma eller en hjemmeværende forelder spiller ingen rolle. Det står på egenmeldingsskjemaet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.