Gjest GPSbruker? Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Jeg har arvet en GPS og kunne godt tenke meg å lære å bruke den. Har tittet litt i brosjyren men har ikke helt skjønt det.... Er det noen som kan gi meg ett raskt grunnkurs om bruk. Skal jeg f.eks. plotte inn kordinatene for hjemme. Hvis jeg drar på hytta i Kragerø, skal jeg da plotte inn kordinatene der? Gi meg gjerne tips om bruk. Synd at den ligger å støver ned. 0 Siter
Gjest eager Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Du plotter ikke inn koordinatene på steder du er på, men trykker bare på en knapp så finner GPSen koorordinatene selv ved utregning basert på satelittsignaler. Du kan godt sette inn koordinater på et sted du ikke er på, men da må du ta det fra et veldig godt kart. Har GPSen koordinatene både til hjemme-havna og dit du skal, ser du kursen lett. Nord er 0 grader, øst 90 grader, sør 180 grader, vest 270 grader. Du kan godt ha mange seilingspunkter (min har max 500) så gir GPSen deg seilingskurs til neste punkt. Eller vandringskurs i fjellet for den slags skyld. GPS-bruk fordrer at man må sette seg inn i en rad fremmedord/fagtermer knyttet til navnigasjon. Tar litt tid å sette seg inn i. GPSene er litt ulike, så om du ikke har bruksanvisning, bør du kontakte forhandler for å få tak i en. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.