Gjest camilla`n Skrevet 3. oktober 2004 Skrevet 3. oktober 2004 Litt uerfarennår det gjelder flyving ol... Er det mulig å frakte med seg dyr på flyet? Det gjelder en eske med et par kaniner i, fra tr.heim til oslo. Noen som vet bedre enn meg? Kan man ta det med som "bagasje"? Eller må de ha billett? På forhånd takk for svar! 0 Siter
Prozak Skrevet 3. oktober 2004 Skrevet 3. oktober 2004 Jeg mener det finnes et slags bærbar veske-bur som man kan frakte katter eller dyr med lik eller mindre størrelse i. Disse skal visst være godkjent av en del flyselskaper, men hvor mange og hvem vet jeg ikke. Ellers kan de jo fraktes i bur i bagasjerommet på flyet. ".........................." 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 3. oktober 2004 Skrevet 3. oktober 2004 Joda, de kan tas med som bagasje, men du bør informere flyselskapet først. Du må ha et bur som får plass under setet foran. Men hvis det er ledig plass ved deg, så kan du ha buret ved siden av deg mens dere flyr. Jeg ville kanskje spurt dyrlegen om beroligende midler til kaninene..flyreise er stressende. 0 Siter
Gjest camilla`n Skrevet 3. oktober 2004 Skrevet 3. oktober 2004 Jeg mener det finnes et slags bærbar veske-bur som man kan frakte katter eller dyr med lik eller mindre størrelse i. Disse skal visst være godkjent av en del flyselskaper, men hvor mange og hvem vet jeg ikke. Ellers kan de jo fraktes i bur i bagasjerommet på flyet. ".........................." Da har jeg litt å forholde meg til.. Takk for raske svar begge to! 0 Siter
Gjest bare en Skrevet 3. oktober 2004 Skrevet 3. oktober 2004 Det er ganske strenge regler for å frakte dyr i fly. Noen flyselskap godtar bare hund og katt og da i reisebur eller reisebag som er godkjent for flyreiser. Skal du frakte dyr i kabinen må du kjøpe billett til dyret. Skal du frakte dyret i lasterommet må du også betale for dette. Uansett om du skal ha dyr i lasterom eller i kabinen MÅ du gi beskjed til flyselskapet i god tid før reisen. Flyselskapet skal godkjenne at du får ha dyret med på reisen. 0 Siter
Puzen Skrevet 3. oktober 2004 Skrevet 3. oktober 2004 Jeg har reist med katt på fly innenlands for 1 år siden. Når du bestiller billett må du oppgi at du ønsker å reise med dyr. Da behandler dem søknaden din, og du får svar etter en stund om du får lov. Jeg bestilte flybillet en uke før avreise og behandlingen av søknaden tok 30 min så det var ikke noe problem. Du kan kjøpe et reisebur på en dyrebutikk. De skal være i hardplast, med skikkelig dører. Ikke sånne kurver eller tøybagger. Maksimum mål på burene står på hjemmesiden til flyselskapet. Selv om det står på nettsidene at andre dyr må i lasterommet, så er ikke det alltid at dem er så nøye på det. Vet om flere som har hatt med hamster og marsvin inn i kabinen, men du må søke som ved hund og katt. Utdrag fra sas braathens: Kjæledyr "Husk å reservere plass for kjæledyret når du bestiller billett, ring oss på telefon 05400. Det er bare hunder og katter som aksepteres i kabinen, andre dyr skal plasseres i lasterom. Totalvekt for dyr+bur er maksimum 8 kilo. Godkjente bur Mål på bur som er tillatt i kabinen er 40x25x23cm ombord på SAS Braathens-fly. Det er ikke tillatt å ta med dyr i vanlige bager eller esker. Bag eller bur må være godkjent, vanntett, ha fast bunn og være beregnet for transport av dyr". Da jeg kom til innsjekking hentet jeg flybillet til katten min. Selve reisen med katten gikk greit, men jeg fikk mange ekle komentarer fra medpasasjerer og en flykaptein. Jeg satt å ventet på å gå inn i flyet da en kaptein med en gjeng flyvertinner kom og skulle inn i flyet. Så stoppet kapteinen og såg lenge på meg der jeg stod å holdt buret i hånden. Etter en stund sa han at det buret var alt for stort. Jeg sa at buret var innenfor målene som jeg fikk oppgitt av flyselskapet og at dem sa ved innsjekkingen at alt var iorden. Jeg bare gikk bort fra han.. Etterpå var det mange i køen inn til flyet som snakket om dyremisshaldling osv. Ikke særlig artig, men katten måtte flyttes likevel. Ung og dum som jeg var så oversåg jeg dem bare, hadde det skjedd nå så hadde jeg nok glefset tilbake. Bortsett fra det så gikk det kjempebra med katten. Den var rolig og koset med hånden min som jeg holdt inntil buret. Buret hadde jeg mellom bena. Katten er veeeldig redd bilkjøring, men viste ikke tegn til stress eller noe så jeg ville ikke nølt med å ta den med på fly igjen viss jeg må. 0 Siter
Excelsion Skrevet 3. oktober 2004 Skrevet 3. oktober 2004 Joda, de kan tas med som bagasje, men du bør informere flyselskapet først. Du må ha et bur som får plass under setet foran. Men hvis det er ledig plass ved deg, så kan du ha buret ved siden av deg mens dere flyr. Jeg ville kanskje spurt dyrlegen om beroligende midler til kaninene..flyreise er stressende. Skjønner ikke hvorfor dyra må ha beroligende. Spedbarn klarer jo å fly.. 0 Siter
tiliti Skrevet 3. oktober 2004 Skrevet 3. oktober 2004 Husk at det ikke er noen garanti for at du får ta dem med deg inn i flyet. Dersom en allergiker som skal være med flyet har meldt fra på forhånd om allergi mot dyr kan de ikke ha med dyr inn. Da må de i lasterommet. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 3. oktober 2004 Skrevet 3. oktober 2004 Gnagere får du ikke ha med inn i kabinen. Ring flyselskapet og hør hvordan reglene er for sending i bagasjerommet. 0 Siter
Prozak Skrevet 3. oktober 2004 Skrevet 3. oktober 2004 Skjønner ikke hvorfor dyra må ha beroligende. Spedbarn klarer jo å fly.. Det kommer an på dyret. Hvis alternativet er en så stressende opplevelse at de tar skade av det, så er logisk nok beroligende middel et bedre alternativ. ".............................." 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 3. oktober 2004 Skrevet 3. oktober 2004 Skjønner ikke hvorfor dyra må ha beroligende. Spedbarn klarer jo å fly.. Har ikke sett spedbarn i bur enda 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.