Gå til innhold

Rettigheter versus kriminalbekjempelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter det jeg husker var det våpen i bilen til han som ble skutt.

Noen steder har de våpen i bilen, men de har ikke anledning til å ta dem frem før de har fått godkjenning for det sentralt.

Og da er det ofte for sent, i tillegg til at de våpnenen man i dag har er lite egnet til å møte tungt bevæpnede kriminelle av den "type" vi har sett mange tilfeller av i det siste.

Nå går også Interpool ut og advarer mot vesentlig hardere organisert kriminalitet av "samme type" etter siste utvidelse av EU.

Så det er ganske klart at noe må skje også i Norge. Hvis ikke blir vi fort de organiserte kriminelles "favorittlekeplass" - av flere årsaker.

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• Goliath

15

• flisa

11

• petter smart

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei det har jeg ikke.

Men jeg ser ikke at løsningen er å innskrenke politiets muligheter til å gjøre en god og effektiv jobb.

Da får man heller satse på et kontrollorgan som kan holde politiet i ørene.

Og det organet bør være organisert helt annerledes enn hva det er i dag.

Hvis politiet har rett til å gjøre det, så kan jo ikke kontrollorganet stoppe dem!

Skrevet

Noen steder har de våpen i bilen, men de har ikke anledning til å ta dem frem før de har fått godkjenning for det sentralt.

Og da er det ofte for sent, i tillegg til at de våpnenen man i dag har er lite egnet til å møte tungt bevæpnede kriminelle av den "type" vi har sett mange tilfeller av i det siste.

Nå går også Interpool ut og advarer mot vesentlig hardere organisert kriminalitet av "samme type" etter siste utvidelse av EU.

Så det er ganske klart at noe må skje også i Norge. Hvis ikke blir vi fort de organiserte kriminelles "favorittlekeplass" - av flere årsaker.

Så de hadde våpen. Det var neppe mangel på autorisasjon som var problemet, men at han ble skutt idet han åpnet døren til bilen.

Skrevet

Han hadde våpenet liggende i passasjersetet.

Det ville ikke hjulpet han stort om han hadde det i hendene heller.

Skrevet

Hvis politiet har rett til å gjøre det, så kan jo ikke kontrollorganet stoppe dem!

Har de rett til å gjøre det de gjør og følger de retninglinjer de er gitt for å utføre sitt arbeid, så ser jeg ingen grunn til at kontrollorganet skal stoppe dem?

Skrevet

Han hadde våpenet liggende i passasjersetet.

Det ville ikke hjulpet han stort om han hadde det i hendene heller.

I den aktuelle situasjonen så er det nok riktig at lite kunne vært gjort annerledes vedrørende bevæpning som ville medført et annet utfall.

Her var nok manglende kommunikasjon og/eller informasjon avgjørende.

Skrevet

Så de hadde våpen. Det var neppe mangel på autorisasjon som var problemet, men at han ble skutt idet han åpnet døren til bilen.

Det er riktig.

Men det jeg presiserte var at politiet ikke VAR bevæpnet når hendelsen inntraff - men ble det etterhvert. Og i noen tilfeller vil det da kunne være for sent.....

Skrevet

Har de rett til å gjøre det de gjør og følger de retninglinjer de er gitt for å utføre sitt arbeid, så ser jeg ingen grunn til at kontrollorganet skal stoppe dem?

Nei, og nettopp derfor er det så viktig å ha retningslinjer som kontrollerer hva politiet har lov til - slik at vi forblir en rettsstat og ikke en politistat.

Skrevet

I den aktuelle situasjonen så er det nok riktig at lite kunne vært gjort annerledes vedrørende bevæpning som ville medført et annet utfall.

Her var nok manglende kommunikasjon og/eller informasjon avgjørende.

Takk.

Skrevet

Nei, og nettopp derfor er det så viktig å ha retningslinjer som kontrollerer hva politiet har lov til - slik at vi forblir en rettsstat og ikke en politistat.

Har jeg noe sted skrevet noe annet?

Skrevet

Takk.

For hva? Jeg har ikke hevdet annet noe annet sted her.

Les heller hva det faktisk er jeg skriver, og ikke hva du tror jeg egentlig mener.....

Skrevet

Har jeg noe sted skrevet noe annet?

Du forfekter å "give up essential liberty to obtain a little temporary safety"

Skrevet

For hva? Jeg har ikke hevdet annet noe annet sted her.

Les heller hva det faktisk er jeg skriver, og ikke hva du tror jeg egentlig mener.....

Goliath skred 15:28:

"Politiet i Stavanger VAR ikke bevæpnet. De BLE bevæpnet etter at forbrytelsen var i gang."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...