Gjest den håpfulle Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Jeg har en vedvarende og kronisk depresjon som kommer og går i berg og dalbane...avhengig av livssituasjon og andre ytre faktorer, men den har også en tendens til å komme uten noen som helst grunn (endogen depresjon som trolig er arvelig). Har slitt med dette gjennom hele livet, men fikk først smellet da jeg entret arbeidslivet for 3 år siden. Jeg gikk gjennom et helvetesperiode i det året jeg var sykmeldt og det er et mirakel at jeg sitter her den dag i dag og er i live. Jeg var så dårlig av depresjonen at jeg ikke kunne kjenne smak på mat, gikk ned 20 kilo og ville helst bli påkjørt av en bil for å bare dø.Jeg orket rett og slett ikke å leve lenger. Det er en grusom sykdom. Har nå i flere år vært et sted mellom å være delvis ufør til å være helt på selvmordsranden med flere tilbakefall. De siste 2 årene har jeg nå gått på rehab-penger og prøvd mange ulike behandlingsformer, alt fra psykoterapi til meditasjon, akupunktur, samtalegrupper trening osv. Har veldig lyst til å prøve meg igjen i arbeidslivet før jeg må gå veien til yrkesrettet attføring (noe jeg ikke er så begeistret å begi meg inn på nå). Har en utdannelse (helsefag) som jeg føler jeg har gode muligheter for å få jobb gjennom. Har tidligere jobbet 100 % før sykmeldingsperioden, så 50 % i 1 og 1/2 år av de årene jeg har gått på rehab, så jeg har liksom ikke helt mistet kontakten med arbeidslivet ennå, noe jeg er litt glad for. Men jeg var så uheldig at jeg havnet i feil arbeidsmiljø i begge jobbene så det resulterte i at jeg fikk tilbakefall av depresjonen flere ganger. Nå håper jeg at jeg kan havne i et bedre arbeidsmiljø samt at jobberfaringene kan få meg til å mestre jobben og dermed kunne holde sykdommen noen lunde under kontroll (jobbe 50% så øke jobbprosent etter hvert). Jeg lurer da på følgende: 1)Må man søke om yrkesrettet attføring med en gang man er ferdig med rehab-perioden for å få dette godkjent eller kan man vente litt? 2)Hvor lenge kan man i så fall maks vente etter rehab-perioden hvis man finner ut at man må søke attføring? Grunnen til at jeg vil vente med å søke attføring er som sagt at jeg vil prøve meg i noen jobber først og se hvordan det går med meg og sykdommen, kanskje er jeg så heldig at jeg klarer å jobbe uten å måtte gå gjennom attføring, og da har jeg vel fått drømmen min oppfylt også. Jeg har for lengst fått en diagnose som jeg kommer til å beholde resten av livet og jeg må gå gjennom kontinuerlig behandling også. 3) Kan jeg eventuelt søke om attføring senere i livet? eller må jeg gå gjennom sykmeldingsperiode, rehab og hele den greia på nytt? Er meget takknemlig for alle mulige slags svar/forslag/tips......please del dine erfaringer med meg så jeg ikke må gå unødvendig tung vei for å komme meg tilbake til arb.livet, men heller føler at livet mitt går litt mer fremover enn det det har gjort det hittil. Trengs det flere opplysninger kan jeg gi flere, men noe privat må en vel få lov til å ha (hehe) 0 Siter
Gjest bare en Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Det å gå på attføring betyr nødvendigvis ikke at du skal omskoleres. På attføring kan man også få seg en jobb som blir tilrettelagt etter dine behov. På den måten får du prøvd deg ute i arbeidslivet. 0 Siter
tiliti Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Attføring har ingenting med rehabiliteringspengene å gjøre, men kun med sin sykdom og dine jobbmuligheter. Derfor kan du søke når du vil. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.