Gjest teit Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Hvordan vil du beskrive en typisk dum person? 0 Siter
Gjest Mange av de her? Da er du dum for meg Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 En som ikke eier sosial intelligens. Som ikke skjønner hint. Som snakker for mye om seg selv. Som er en egoist. Som ikke tar hensyn til andre. 0 Siter
Gjest QuePasta Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 En person med lav IQ og manglende allmenkunskap. En person kan ha manglende sosial intelligens, uten å være dum. 0 Siter
Gjest bolken Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Lettere å angi en konkret person, synes jeg. Kjell Magne Bondevik. 0 Siter
Gjest Eller er jeg DUM som tror det Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 En person med lav IQ og manglende allmenkunskap. En person kan ha manglende sosial intelligens, uten å være dum. Den virka litt ironisk.. 0 Siter
Gjest QuePasta Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Den virka litt ironisk.. Den var ikke ironisk. Men det betyr ikke at du er dum dersom du trodde det. 0 Siter
Gjest Eller er jeg dum.. Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Den var ikke ironisk. Men det betyr ikke at du er dum dersom du trodde det. ok, da er vi bare uenig da:) Jeg mener folk er dummere om de ikke har sosial intelligens enn og de ikke kan allmennkunskap. Alle kan lære seg allmennkunnskap, men alle har ikke intr for det. 0 Siter
Gjest teit Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 ok, da er vi bare uenig da:) Jeg mener folk er dummere om de ikke har sosial intelligens enn og de ikke kan allmennkunskap. Alle kan lære seg allmennkunnskap, men alle har ikke intr for det. Enig med deg. Søsteren min har alltid hatt toppkarakterer i matte og fysikk og hatt lett for det men har lite interesse for allmennkunnskap. Hun har null interesse for nyheter og den slags og det er mye hun ikke vet som jeg vet. Jeg mener allikevel hun er smart og ikke dum. 0 Siter
Gjest QuePasta Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 ok, da er vi bare uenig da:) Jeg mener folk er dummere om de ikke har sosial intelligens enn og de ikke kan allmennkunskap. Alle kan lære seg allmennkunnskap, men alle har ikke intr for det. Ja, vi er nok uenige. Det finnes utallige eksempler på lynende intelligente personer som er sosialt håpløse. De kan ikke kalles dumme. Det finnes også mange eksempler på festløver og skravlebøtter som overhodet ikke har peiling på noe som helst. De kan kalles dumme. 0 Siter
Gjest En til Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 FrP velgere. Og drosjesjåfører. Spesielt kombinasjonen av disse 2. Uff det var ikke pent sagt, men jeg kan ikke hjelpe det... ) 0 Siter
Grip Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Det er på tiden med et forsvar "dumme" mennesker. Man har etterhvert oppartbeidet en viss dannelse i befolkningen, en dannenlse som hindrer folk med ulike lyter eller særegenheter å bli sjikanert og/eller latterliggjort av sine medborgere. Men for de "dumme" er det altså annerledes. Dette enda halvparten av oss har under middels intelligens, og således kan omtales som "dumme"..av den andre halvparten. (Nesten ingen omfatter seg selv som dum, bare de andre, men det er en annen sak). Siden man ikke kan lese iq'en til folk i panna, tyr man til lettvinte vurderinger. Her er gjerne yrkestilknytning og politisk ståsted viktige kriterier. Typisk blir frp'ere uthengt som dumme..av de som ikke er tilhengere av frp da, naturligvis. Typisk blir også arbeidsfolk uthengt som dumme, ulike typer kroppsarbeidere, drosjesjåfører etc, altså folk som har meget vitale funksjoner her i landet. Folk som henger ut andre som "dumme" har selvsagt selv et behov for å fremheve egen intelligens og fortreffelighet. Ofte finner man slike som ansatte i offentlig sektor, hvor menneskelig verdi som kjent er knyttet til lønnstrinn. De er åpenbart lavt lønnede, og har ofte da behov for å markere avstand til ufaglært arbeidskraft som tjener mer enn dem. "Dumhet" er av de siste allment aksepterte sjikanegrunner i dagens tolerante samfunn. Dette selv om iq i betydelig grad er medfødt. Det er underlig at det anses greit nok å benytte slikt som grunnlag for latterliggjøring. I så flott og kompetent selskap som vi finner her på dol, må jeg nok selv karakterisere meg som "dum". Jeg må innse det. Men like fullt hever jeg hodet og hilser de andre dumme dolere. Sammen utgjør vi en maktfaktor som ingen andre kan matche. Sånn er det bare. 0 Siter
Gjest Ikke dum i alt Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Det er mange forskjellige intelligenser og like mange måter å være dum på! Jeg er musikalsk dum. Synger falskt og kan ikke spille noe instrument. Sosialt sett er jeg midt på treet, ikke helt dum, men heller ikke veldig intelligent. Ikke av de flinkeste til å bygge nettverk og samle folk rundt meg med andre ord. Rent IQ-messig (skoleintelligent) er jeg nærmere toppen. Gode skolekarakterer og lærer fort. Følelsesmessig er jeg langtfra dum. Tror jeg. hehe... Kan prate med folk om følelser. De vil gjerne prate med meg om problemer, og jeg interesserer meg for det og føler sterkt med de som har problemer. 0 Siter
tonie Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 En person som mener det stikk motsatte av det jeg mener. 0 Siter
Gjest parasympaticus Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Treeeeege mennesker. Oppfatter lite og langsomt, responderer langsomt. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Det er på tiden med et forsvar "dumme" mennesker. Man har etterhvert oppartbeidet en viss dannelse i befolkningen, en dannenlse som hindrer folk med ulike lyter eller særegenheter å bli sjikanert og/eller latterliggjort av sine medborgere. Men for de "dumme" er det altså annerledes. Dette enda halvparten av oss har under middels intelligens, og således kan omtales som "dumme"..av den andre halvparten. (Nesten ingen omfatter seg selv som dum, bare de andre, men det er en annen sak). Siden man ikke kan lese iq'en til folk i panna, tyr man til lettvinte vurderinger. Her er gjerne yrkestilknytning og politisk ståsted viktige kriterier. Typisk blir frp'ere uthengt som dumme..av de som ikke er tilhengere av frp da, naturligvis. Typisk blir også arbeidsfolk uthengt som dumme, ulike typer kroppsarbeidere, drosjesjåfører etc, altså folk som har meget vitale funksjoner her i landet. Folk som henger ut andre som "dumme" har selvsagt selv et behov for å fremheve egen intelligens og fortreffelighet. Ofte finner man slike som ansatte i offentlig sektor, hvor menneskelig verdi som kjent er knyttet til lønnstrinn. De er åpenbart lavt lønnede, og har ofte da behov for å markere avstand til ufaglært arbeidskraft som tjener mer enn dem. "Dumhet" er av de siste allment aksepterte sjikanegrunner i dagens tolerante samfunn. Dette selv om iq i betydelig grad er medfødt. Det er underlig at det anses greit nok å benytte slikt som grunnlag for latterliggjøring. I så flott og kompetent selskap som vi finner her på dol, må jeg nok selv karakterisere meg som "dum". Jeg må innse det. Men like fullt hever jeg hodet og hilser de andre dumme dolere. Sammen utgjør vi en maktfaktor som ingen andre kan matche. Sånn er det bare. '"Dumhet" er av de siste allment aksepterte sjikanegrunner i dagens tolerante samfunn. Dette selv om iq i betydelig grad er medfødt.' Dagens samfunn er tolerante på andre områder enn før. Arbeidslivet har aldri vært så lite tolerant som nå. Alle strever etter å bli perfekte på absolutt alle områder. Aldri har mennesker hatt så liten toleranse overfor seg selv som nå. 0 Siter
Grip Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 '"Dumhet" er av de siste allment aksepterte sjikanegrunner i dagens tolerante samfunn. Dette selv om iq i betydelig grad er medfødt.' Dagens samfunn er tolerante på andre områder enn før. Arbeidslivet har aldri vært så lite tolerant som nå. Alle strever etter å bli perfekte på absolutt alle områder. Aldri har mennesker hatt så liten toleranse overfor seg selv som nå. Det har du mye rett. Vi later som vi er tolerante (bortsett fra "dumme" mennesker), men ser man på praksis, f.eks. i arbeidslivet, har samfunnet neppe vært så ekskluderende som nå. 0 Siter
Gjest tjohooo Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Trenger ikke være en treg person... men også typiske "bråkjekke bitcher" som liksom er så mye bedre enn andre, men som ikke har vett nok til å tenke seg litt om. Ok, mulig jeg kan være litt sånn selv også forresten... hehe 0 Siter
Matthea Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Dumhet henger i mitt hode lite sammen med IQ, jeg kjenner flere A-studenter som jeg synes er "litt lite lur". Det som kjennetegner dem er at de ikke er særlig velreflekterte og bruker puggeteknikk for å få gode karakterer. I tillegg tar de raskt et standpunkt i en sak uten at det er særlig gjennomtenkt. Derfor er de kjedelige å diskutere med og det er lett å velte argumentet deres. Og da ender de diskusjonen med "Jaja, hvis du sier det sånn. Jeg vet nå ikke." Dessuten er de noen flokkdyr av dimensjoner! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.