favn Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Hva skal vi si til dette, da? Det første som slår meg er barbariet i å skyte moren, mens ungene ligger hjelpesløs igjen. Dernest at Norge, Norge ikke på død og liv _må_ stå steilt opp mot resten av verden bare for å ri noen prinsipper. Til slutt: Trekke turister med blodrus? Hva er det for noe? Er ikke fjellene våre og jentene våre fine nok lenger, kanskje? http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/10/04/410262.html 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Men dette er jo kjempemoro! Gang på gang driter Norge seg ut internasjonalt fordi man aldri ser ut til å kunne få inn i skallen at det ikke er sikkert at hele resten av verden tenker _akkurat_ som oss. Norge skulle selvsagt sluttet med både sel- og hvalfangst for lengst. 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Men dette er jo kjempemoro! Gang på gang driter Norge seg ut internasjonalt fordi man aldri ser ut til å kunne få inn i skallen at det ikke er sikkert at hele resten av verden tenker _akkurat_ som oss. Norge skulle selvsagt sluttet med både sel- og hvalfangst for lengst. "Norge skulle selvsagt sluttet med både sel- og hvalfangst for lengst." Hvorfor det? Trenger ikke å torturere dem til døde, men ser ingen betenkeligheter med å drepe hval eller sel. De er ikke akkurat truet, snarere tvert imot med sel. 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 "Norge skulle selvsagt sluttet med både sel- og hvalfangst for lengst." Hvorfor det? Trenger ikke å torturere dem til døde, men ser ingen betenkeligheter med å drepe hval eller sel. De er ikke akkurat truet, snarere tvert imot med sel. Pga. det internasjonale presset selvsagt. At artene kanskje ikke er truet spiller ikke noen særlig rolle. 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Pga. det internasjonale presset selvsagt. At artene kanskje ikke er truet spiller ikke noen særlig rolle. Tåpelig. Det er de internasjonale som er helt på jordet i denne saken. 0 Siter
Grip Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Av og til får man bare lyst til å si "jeg vet ikke". Må man mene noe om alt? Nei. Man kan selvsagt gjennomgå saken og resonnere seg frem til et standpunkt ut fra egen etikk og andre preferanser. Men det er jo alt for krevende. Selfangst som turistnæring? Jeg vet ikke. 0 Siter
Gjest signaturia Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Syns ikke dette er verre en elgjakt eller safari i Afrika. 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Tåpelig. Det er de internasjonale som er helt på jordet i denne saken. For det første er jeg ikke så sikker på at de er helt på jordet, for det andre: hva så? Saken gir jo uansett Norge et så dårlig rykte at det langt fra er verdt det, bare for å ivareta noen sære næringsintereser. Når fiskeridepartementet i tillegg klarer å drite seg ut slik de har gjort nå, er det jo kostelig. 0 Siter
Sør Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Du skriver: "Er ikke fjellene våre og jentene våre fine nok lenger, kanskje?" Jeg er ihvertfall imot at vi skal åpne for å skyte dem! ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter
ott Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Det er strengt tatt ulovlig å skyte sel med diende unger. Dessuten er det litt sært at Norge absolutt skal bli så kritisert for seljakten sin. Kvoten her er på et par tusen, i Canada tar de 300000 sel i året. Jaktmetodene der er ikke stort annerledes heller. 0 Siter
ott Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 For det første er jeg ikke så sikker på at de er helt på jordet, for det andre: hva så? Saken gir jo uansett Norge et så dårlig rykte at det langt fra er verdt det, bare for å ivareta noen sære næringsintereser. Når fiskeridepartementet i tillegg klarer å drite seg ut slik de har gjort nå, er det jo kostelig. De utenlandske presseoppslagene var direkte feilaktige, det står jo i artikkelen. Er litt hysteri fra tabloidaviser god nok grunn til å legge seg flat? Norge er heller ikke verken den eneste eller den største selfangstnasjonen i verden, så den generelle kritikken er litt meningsløs. Turistjakt på hjort og elg har jo foregått i årevis uten særlig kritikk. Forskjellen er vel at selen med litt godvilje kan minne om en golden retriever. Litt rart at det da er problemfritt å skyte bambi. 0 Siter
Prozak Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Syns ikke dette er verre en elgjakt eller safari i Afrika. Vel. Elgjakt er jo også en nødvendighet for å regulere betanden, og man skyter ikke en elgku med kalv hvis man kan unngå det. Jaktsafari i Afrika er selfølgelig en patetisk og umoralsk ting. Vanlig safari, derimot, for å se på naturen og dyrene, er nok verdt å få med seg :-) Men selv om en barbarisk seljakt ikke er værre enn andre ting som skjer i verden, så betyr det ikke at det er greit. Man kan ikke la være å reagere på èn ting bare fordi det finnes andre ting som evt. er værre. "........................." 0 Siter
Prozak Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Men dette er jo kjempemoro! Gang på gang driter Norge seg ut internasjonalt fordi man aldri ser ut til å kunne få inn i skallen at det ikke er sikkert at hele resten av verden tenker _akkurat_ som oss. Norge skulle selvsagt sluttet med både sel- og hvalfangst for lengst. Hva tror du skjer med balansen i naturen hvis vi ikke opprettholder en bestandsregulering? Vi har for lenge siden ødelagt den økologiske balansen i naturen, og iom. at vi fortsatt har et visst forhold til den, og benytter oss av den, så har vi plikt til å gjøre det vi kan for å forsøke å opprettholde en fungerende balanse. "..............................." 0 Siter
Prozak Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 "Til slutt: Trekke turister med blodrus?" Slike usmakeligheter er nok ikke norge alene om, desverre. Mange land tjener mye penger på at turister betaler enorme summer for å komme dit å skyte noe de ikke kan skyte hjemme. Jeg hadde en nabo en gang som betalte 60.000,- for å fra til canada og skyte en bjørn som knapt var en meter høy. "............................." 0 Siter
favn Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Skrevet 5. oktober 2004 Men dette er jo kjempemoro! Gang på gang driter Norge seg ut internasjonalt fordi man aldri ser ut til å kunne få inn i skallen at det ikke er sikkert at hele resten av verden tenker _akkurat_ som oss. Norge skulle selvsagt sluttet med både sel- og hvalfangst for lengst. Jepp. Det er ikke slik at dyr og naturressurser er privat eiendom som stedets tilfeldige beboere kan skalte og valte med som man vil. Det er heller ikke en kjeft i dette landet som er avhengig av sel og hval for å livberge seg, så det argumentet er for lengst passé. Hvis majoriteten av de som uttaler seg (globalt) vil at sjøpattedyr skal leve, vel... så burde det selvsagt ikke være noe problem. 0 Siter
favn Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Skrevet 5. oktober 2004 Syns ikke dette er verre en elgjakt eller safari i Afrika. Det var da et syltynt argument for å sette i gang lignende turistmoro her. Safarijakt i Afrika har for øvrig en svært grisete historie og er fortsatt preget av ulovligheter og faunaforbrytelser. 0 Siter
favn Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Skrevet 5. oktober 2004 Du skriver: "Er ikke fjellene våre og jentene våre fine nok lenger, kanskje?" Jeg er ihvertfall imot at vi skal åpne for å skyte dem! ;-) Med vennlig hilsen Vi skyter jo i fjell rett som det er. Men ikke tale om at turistene får lov! 0 Siter
favn Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Skrevet 5. oktober 2004 Det er strengt tatt ulovlig å skyte sel med diende unger. Dessuten er det litt sært at Norge absolutt skal bli så kritisert for seljakten sin. Kvoten her er på et par tusen, i Canada tar de 300000 sel i året. Jaktmetodene der er ikke stort annerledes heller. Ikke vet jeg om turister ser forskjell på en selmor og en barnløs sel. Det kan jo godt hende. Det andre du sier, stemmer sikkert. Men norske selfangere kom på tv. 0 Siter
favn Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Skrevet 5. oktober 2004 "Til slutt: Trekke turister med blodrus?" Slike usmakeligheter er nok ikke norge alene om, desverre. Mange land tjener mye penger på at turister betaler enorme summer for å komme dit å skyte noe de ikke kan skyte hjemme. Jeg hadde en nabo en gang som betalte 60.000,- for å fra til canada og skyte en bjørn som knapt var en meter høy. "............................." Nettopp. Usmakelig er ordet. Jakt for moro skyld er vulgært og slett ikke god reklame for Norge om noen skulle tro det. 0 Siter
favn Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Skrevet 5. oktober 2004 Av og til får man bare lyst til å si "jeg vet ikke". Må man mene noe om alt? Nei. Man kan selvsagt gjennomgå saken og resonnere seg frem til et standpunkt ut fra egen etikk og andre preferanser. Men det er jo alt for krevende. Selfangst som turistnæring? Jeg vet ikke. Uff. Kom igjen, da. Norge trenger overhodet ikke å gjøre seg enda mer primitive enn landet allerede er. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.