Jeg er en annen Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Jepp. Det er ikke slik at dyr og naturressurser er privat eiendom som stedets tilfeldige beboere kan skalte og valte med som man vil. Det er heller ikke en kjeft i dette landet som er avhengig av sel og hval for å livberge seg, så det argumentet er for lengst passé. Hvis majoriteten av de som uttaler seg (globalt) vil at sjøpattedyr skal leve, vel... så burde det selvsagt ikke være noe problem. Det er dette som er mitt poeng også. Norge - som jo ellers ynder å framstille seg som en pådriver for internasjonale avtaler - framstår i denne saken med en overdrevet nasjonalistisk egenrådighet. 0 Siter
Gjest signaturia Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Vel. Elgjakt er jo også en nødvendighet for å regulere betanden, og man skyter ikke en elgku med kalv hvis man kan unngå det. Jaktsafari i Afrika er selfølgelig en patetisk og umoralsk ting. Vanlig safari, derimot, for å se på naturen og dyrene, er nok verdt å få med seg :-) Men selv om en barbarisk seljakt ikke er værre enn andre ting som skjer i verden, så betyr det ikke at det er greit. Man kan ikke la være å reagere på èn ting bare fordi det finnes andre ting som evt. er værre. "........................." Det var ment som en samenligning for å sette seljakt i perspektiv til andre måter det jaktes på. Ut fra svaret ditt går jeg ut fra at du er vegetarianer. 0 Siter
Gjest signaturia Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Det var da et syltynt argument for å sette i gang lignende turistmoro her. Safarijakt i Afrika har for øvrig en svært grisete historie og er fortsatt preget av ulovligheter og faunaforbrytelser. Slik jeg ser det er elgjakt en del av "kulturen", også seljakt. Hvorfor ikke la turistene få være med å oppleve den? 0 Siter
Prozak Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Det var ment som en samenligning for å sette seljakt i perspektiv til andre måter det jaktes på. Ut fra svaret ditt går jeg ut fra at du er vegetarianer. Jeg vet det var en sammenligning. Jeg spant videre på den. Og nei - jeg er ikke vegetarianer. Tror du man må være vegatarianer for å ha et visst perspektiv på mennesket og andre dyrs forhold til naturen? "..............................." 0 Siter
Grip Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Uff. Kom igjen, da. Norge trenger overhodet ikke å gjøre seg enda mer primitive enn landet allerede er. Jeg er jo et folk av bønder, jegere og samlere, og det formelig knitrer i genene når nordmenn får ferten av et bytte. Jakt som turistattraksjon er jo ikke noe nytt hverken her i landet eller i resten av verden. Det nye er at man går etter selene, som jo har slike nydelige øyne. Og det er kanskje en aktverdig grunn til å la dem i fred. Uansett er det neppe noe poeng å legge seg ut med resten av verden for noen sølle kroner i jaktavgifter. 0 Siter
favn Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Skrevet 6. oktober 2004 Jeg er jo et folk av bønder, jegere og samlere, og det formelig knitrer i genene når nordmenn får ferten av et bytte. Jakt som turistattraksjon er jo ikke noe nytt hverken her i landet eller i resten av verden. Det nye er at man går etter selene, som jo har slike nydelige øyne. Og det er kanskje en aktverdig grunn til å la dem i fred. Uansett er det neppe noe poeng å legge seg ut med resten av verden for noen sølle kroner i jaktavgifter. Det er kanskje ikke hvem som helst som får deg så lett på defensiven? ;-) Du kan jo lese et eller to av de andre innleggene mine i tråden som i grunnen sier det jeg har å si. Nå har jeg hentet meg en dobbel-trippel ultrakaffe som skal tvinge meg opp i vater igjen. Noen dager har bare blytunge øyelokk. 0 Siter
Grip Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Det er kanskje ikke hvem som helst som får deg så lett på defensiven? ;-) Du kan jo lese et eller to av de andre innleggene mine i tråden som i grunnen sier det jeg har å si. Nå har jeg hentet meg en dobbel-trippel ultrakaffe som skal tvinge meg opp i vater igjen. Noen dager har bare blytunge øyelokk. Gjør det du, kjære. Så får jeg lese dine tanker omkring seljakten sånn innimellom. 0 Siter
jacob Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Å gjøre turistnæring av dette virker mot sin hensikt i et merkevareperspektiv. Det beste er å la folk få skyte utysket i all stillhet. 0 Siter
Goliath Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Seljakt er både fornuftig og nødvendig om man ønsker å ta hensyn til selene - så fremt det utføres korrekt. Slik det nå er lider de av både sult og sykdommer grunnet for store bestander - ikke minst når det gjelder tilgang på matressurser. MEN jeg kan ikke se at det er videre hensiktsmessig for Norge AS å drive denne type markedsføring av seljakt som en "turistatraksjon".... 0 Siter
favn Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter Skrevet 7. oktober 2004 Seljakt er både fornuftig og nødvendig om man ønsker å ta hensyn til selene - så fremt det utføres korrekt. Slik det nå er lider de av både sult og sykdommer grunnet for store bestander - ikke minst når det gjelder tilgang på matressurser. MEN jeg kan ikke se at det er videre hensiktsmessig for Norge AS å drive denne type markedsføring av seljakt som en "turistatraksjon".... Jeg er ikke prinsipiell motstander av seljakt eller annen jakt forsåvidt dersom det handler om mat eller bestandregulering i et økologisk, 'nødvendig' perspektiv. Men jeg tar faktisk for gitt at Norge bør rette seg etter internasjonale fordringer - slik vi oppfordrer andre nasjoner til å holde opp med den jakt som for _oss_ anses som barbari, men som for dem er tradisjon eller hva som helst. Jeg har sagt det før og sier det igjen: Naturen er ingen privat eiendom stedets beboere kan skalte og valte med etter eget forgodtbefinnende. Som vi vet har Norge driti totalt på draget når det gjelder jakt på og fangst av sjøpattedyr. Man skulle derfor tro at det var naturlig å gå noe ydmykt i dørene slik at du og jeg kan bevege oss rundt i verden uten å bli sett på som primitive barbarer, direkte nedstammet fra Ottar Berserk. Men neida, her kommer selveste negasjonen av åndsnærværelse og vips, Norge som blodrusnasjon flasher verden rundt på CNN-komma-null. Godt jobba! 0 Siter
Goliath Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Jeg er ikke prinsipiell motstander av seljakt eller annen jakt forsåvidt dersom det handler om mat eller bestandregulering i et økologisk, 'nødvendig' perspektiv. Men jeg tar faktisk for gitt at Norge bør rette seg etter internasjonale fordringer - slik vi oppfordrer andre nasjoner til å holde opp med den jakt som for _oss_ anses som barbari, men som for dem er tradisjon eller hva som helst. Jeg har sagt det før og sier det igjen: Naturen er ingen privat eiendom stedets beboere kan skalte og valte med etter eget forgodtbefinnende. Som vi vet har Norge driti totalt på draget når det gjelder jakt på og fangst av sjøpattedyr. Man skulle derfor tro at det var naturlig å gå noe ydmykt i dørene slik at du og jeg kan bevege oss rundt i verden uten å bli sett på som primitive barbarer, direkte nedstammet fra Ottar Berserk. Men neida, her kommer selveste negasjonen av åndsnærværelse og vips, Norge som blodrusnasjon flasher verden rundt på CNN-komma-null. Godt jobba! Jeg er enig med deg i at vi burde gå vesentlig stillere i dørene når det gjelder blant annet seljakt. Men nå som vi har redusert bestanden av selenes naturlige fiender samt bestanden av selenes matressurser, så har vi etter mitt skjønn også et ansvar for å holde bestanden på et nivå som er forsvarlig med tanke på selenes "ve og vell". Når vi i tillegg kan bruke de ressursene som selene utgjør på en fornuftig måte, så ser jeg ingen grunn til å legge seg fullstendig flat for ulike internasjonale organisasjoners noe naive syn på sel som et vesen ulikt alle andre dyr man beskatter. Men som sagt - vi burde gå litt forsiktig frem, og selvfølgelig ikke markedsføre dette som en turistattraksjon. Det er å drite på draget noe ettertrykkelig...... 0 Siter
favn Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter Skrevet 7. oktober 2004 Jeg er enig med deg i at vi burde gå vesentlig stillere i dørene når det gjelder blant annet seljakt. Men nå som vi har redusert bestanden av selenes naturlige fiender samt bestanden av selenes matressurser, så har vi etter mitt skjønn også et ansvar for å holde bestanden på et nivå som er forsvarlig med tanke på selenes "ve og vell". Når vi i tillegg kan bruke de ressursene som selene utgjør på en fornuftig måte, så ser jeg ingen grunn til å legge seg fullstendig flat for ulike internasjonale organisasjoners noe naive syn på sel som et vesen ulikt alle andre dyr man beskatter. Men som sagt - vi burde gå litt forsiktig frem, og selvfølgelig ikke markedsføre dette som en turistattraksjon. Det er å drite på draget noe ettertrykkelig...... 'Når vi i tillegg kan bruke de ressursene som selene utgjør på en fornuftig måte, så ser jeg ingen grunn til å legge seg fullstendig flat for ulike internasjonale organisasjoners noe naive syn på sel som et vesen ulikt alle andre dyr man beskatter.' På en måte er det du sier sant og riktig. På den annen side, er det virkelig dokumentert at selbestanden er så enorm at selen utgjør en fare som ikke er større enn at naturen selv rydder opp? For det tredje, det er jo ingen gitt selvfølge at dyrene i havet tilhører deg, meg eller Arne og Bjarne selfangere. Uansett, sånn eller slik, Norge har vel alt å vinne på å holde seg i skinnet istedet for å prøve å flerre det av. 0 Siter
Goliath Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 'Når vi i tillegg kan bruke de ressursene som selene utgjør på en fornuftig måte, så ser jeg ingen grunn til å legge seg fullstendig flat for ulike internasjonale organisasjoners noe naive syn på sel som et vesen ulikt alle andre dyr man beskatter.' På en måte er det du sier sant og riktig. På den annen side, er det virkelig dokumentert at selbestanden er så enorm at selen utgjør en fare som ikke er større enn at naturen selv rydder opp? For det tredje, det er jo ingen gitt selvfølge at dyrene i havet tilhører deg, meg eller Arne og Bjarne selfangere. Uansett, sånn eller slik, Norge har vel alt å vinne på å holde seg i skinnet istedet for å prøve å flerre det av. Vi er nok ikke så prinsipielt uenige her. Når det gjelder dyrene i havet så er det vel ganske så klare og annerkjente internasjonale regler for hvem som har rett til å beskatte hva - med et lite unntak av gråsonen i Barentshavet. Når det gjelder størrelsen på bestanden, så tror jeg(?) at det for lengst er bevist at sykdom er et stort problem som er direkte relatert til bestandens størrelse og motstandsdyktighet - samt at selen nå vandrer inn i tidligere "ukjente" farvann på jakt etter føde. Noe som igjen fører til at de i vesentlig større omfang enn før går i fiskegarn og drukner. At naturer til syvende og sist ordner opp er nok riktig. Men hvis de økte lidelsene skyldes menneskers handlinger, så har vi vel et moralskt ansvar for å gjøre det vi kan for å sørge for en "riktig" balanse? Vi er allerede for lengst nødt til å gjøre det når det gjelder f.eks elgen. Men at vi bør tenke på vårt omdømme internasjonalt er også riktig, og her er vel utfordringen å finne en fornuftig balansegang....? 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være verre å drepe sel enn å drepe f.eks. elg eller laks. Er vi barbarer fordi vi lar turister komme til Norge for å fiske laks? Eller kanskje ikke, for laksen er ikke like pen, og har ikke like pene øyne som selen, og det er jo bare det ytre som teller her i verden. En som dreper noe pent er barbar, men en som dreper noe stygt gjør jo bare naturen en tjeneste 0 Siter
favn Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Skrevet 8. oktober 2004 Vi er nok ikke så prinsipielt uenige her. Når det gjelder dyrene i havet så er det vel ganske så klare og annerkjente internasjonale regler for hvem som har rett til å beskatte hva - med et lite unntak av gråsonen i Barentshavet. Når det gjelder størrelsen på bestanden, så tror jeg(?) at det for lengst er bevist at sykdom er et stort problem som er direkte relatert til bestandens størrelse og motstandsdyktighet - samt at selen nå vandrer inn i tidligere "ukjente" farvann på jakt etter føde. Noe som igjen fører til at de i vesentlig større omfang enn før går i fiskegarn og drukner. At naturer til syvende og sist ordner opp er nok riktig. Men hvis de økte lidelsene skyldes menneskers handlinger, så har vi vel et moralskt ansvar for å gjøre det vi kan for å sørge for en "riktig" balanse? Vi er allerede for lengst nødt til å gjøre det når det gjelder f.eks elgen. Men at vi bør tenke på vårt omdømme internasjonalt er også riktig, og her er vel utfordringen å finne en fornuftig balansegang....? Jeg liker Norge best når landet tenker i større perspektiver. Vi kan argumentere oss rød, blå og hvit i trynet, men det hjelper lite hvis resten av verden ser på oss som primitive og uvitende tosker. 0 Siter
favn Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Skrevet 8. oktober 2004 Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være verre å drepe sel enn å drepe f.eks. elg eller laks. Er vi barbarer fordi vi lar turister komme til Norge for å fiske laks? Eller kanskje ikke, for laksen er ikke like pen, og har ikke like pene øyne som selen, og det er jo bare det ytre som teller her i verden. En som dreper noe pent er barbar, men en som dreper noe stygt gjør jo bare naturen en tjeneste Det kan du synes - slik kineserne med største selvfølge tar for seg dyr av gud-vet-hvilken-nusselig-sort og (i våre øyne) maltrakterer dem før de trakterer dem på spisesteder av ymse slag. For øvrig klassifiserer man fisk og pattedyr ulikt på nærings- og verdiskalaen. Dermed blir ikke eksemplet ditt adekvat nok. En død elg, en død ulv, en død sel, en død laks, ei død mus, ei død flue... det er ikke et fett. 0 Siter
Goliath Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg liker Norge best når landet tenker i større perspektiver. Vi kan argumentere oss rød, blå og hvit i trynet, men det hjelper lite hvis resten av verden ser på oss som primitive og uvitende tosker. Vel - jeg tror vi har klart den ballansegangen forholdsvis bra så langt. Det har vært noen "grove overtramp", men samtidig er jeg glad for at vi ikke legger oss langflate overfor alle andre..... 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Det kan du synes - slik kineserne med største selvfølge tar for seg dyr av gud-vet-hvilken-nusselig-sort og (i våre øyne) maltrakterer dem før de trakterer dem på spisesteder av ymse slag. For øvrig klassifiserer man fisk og pattedyr ulikt på nærings- og verdiskalaen. Dermed blir ikke eksemplet ditt adekvat nok. En død elg, en død ulv, en død sel, en død laks, ei død mus, ei død flue... det er ikke et fett. Sel er et pattedyr. Jeg kan ikke se at det er verre å slakte og spise en sel (er selkjøtt godt, tro?) enn å slakte og spise elg, kyr, griser, hest, hund, katt eller andre pattedyr. Men Norge bør nok ligge litt lavt i terrenget her, det er sikkert ikke noe sjakktrekk å reklamere for seljakt på denne måten. 0 Siter
KaVa Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 De skal da ikke drepe selmødrene, og la selungene ligge igjen - det er positivt feil. Diende selmødre skal ikke jaktes på. Forøvrig har jeg ingenting imot seljakt - så lenge det er OK å skyte elg, rype - you name it. Selen er da vel ikke noe "hellig ku"? 0 Siter
favn Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Skrevet 8. oktober 2004 Sel er et pattedyr. Jeg kan ikke se at det er verre å slakte og spise en sel (er selkjøtt godt, tro?) enn å slakte og spise elg, kyr, griser, hest, hund, katt eller andre pattedyr. Men Norge bør nok ligge litt lavt i terrenget her, det er sikkert ikke noe sjakktrekk å reklamere for seljakt på denne måten. For meg personlig spiller seljakt en marginal rolle såfremt den foregår etter etiske, juridiske og økologiske prinsipper. Samtidig har jeg ingen problemer med å prøve å skue litt videre utover og å bedrive litt nasjonal selvrefleksjon. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.