favn Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Skrevet 8. oktober 2004 De skal da ikke drepe selmødrene, og la selungene ligge igjen - det er positivt feil. Diende selmødre skal ikke jaktes på. Forøvrig har jeg ingenting imot seljakt - så lenge det er OK å skyte elg, rype - you name it. Selen er da vel ikke noe "hellig ku"? Nå vet jeg ikke hvordan selfangere ser forskjell på en mor og en barnløs voksen sel uten videre. Men det kan jo meget vel hende de gjør det likevel. Jeg hang meg nok opp i at det ble spesifisert at det ikke er lov å skyte barna - og da så jeg for meg at 'ok, men vi kan ta mora'. Ellers har jeg skrevet andre steder i tråden om hvorfor jeg anser seljakt som primitiv og feilslått turistmoro. 0 Siter
KaVa Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Nå vet jeg ikke hvordan selfangere ser forskjell på en mor og en barnløs voksen sel uten videre. Men det kan jo meget vel hende de gjør det likevel. Jeg hang meg nok opp i at det ble spesifisert at det ikke er lov å skyte barna - og da så jeg for meg at 'ok, men vi kan ta mora'. Ellers har jeg skrevet andre steder i tråden om hvorfor jeg anser seljakt som primitiv og feilslått turistmoro. Men er det greit at turister f.eks jakter elg, da? 0 Siter
favn Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Skrevet 8. oktober 2004 Men er det greit at turister f.eks jakter elg, da? Gjør de det? Høres ikke ålreit ut, nei. 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 For meg personlig spiller seljakt en marginal rolle såfremt den foregår etter etiske, juridiske og økologiske prinsipper. Samtidig har jeg ingen problemer med å prøve å skue litt videre utover og å bedrive litt nasjonal selvrefleksjon. Selvsagt. Jeg tror ikke det er lurt å lokke turister hit med seljakt, akkurat som det ikke hadde vært lurt av kineserne å lokke turister til kina for å spise hund. Ikke dermed sagt at noen av delene er galt, men man trenger ikke legge for stor vekt på slike ting, hvis man ikke ønsker å provosere. Men noen mennesker (sel- og hvalfangstmotstandere) trenger nok å få røsket opp i noen av sine fordommer og vrangforestillinger. 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Gjør de det? Høres ikke ålreit ut, nei. Man må vel ha en slags lisens for å få bære rifle og skyte elg. Det samme bør være tilfelle om man vil jakte på sel. 0 Siter
Gjest signaturia Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg vet det var en sammenligning. Jeg spant videre på den. Og nei - jeg er ikke vegetarianer. Tror du man må være vegatarianer for å ha et visst perspektiv på mennesket og andre dyrs forhold til naturen? "..............................." Du skrev at seljakt var barbarisk (der av tankene om vegetarisner). Når ble det grusomt og usivilisert å drepe dyr for mat? Eller for å holde bestanden på et jevnt nivå? 0 Siter
Prozak Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Du skrev at seljakt var barbarisk (der av tankene om vegetarisner). Når ble det grusomt og usivilisert å drepe dyr for mat? Eller for å holde bestanden på et jevnt nivå? "Du skrev at seljakt var barbarisk" Hvor har jeg skrevet at seljakt i seg selv er barbarisk? "................................" 0 Siter
Gjest signaturia Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 "Du skrev at seljakt var barbarisk" Hvor har jeg skrevet at seljakt i seg selv er barbarisk? "................................" Du skrev "Men selv om en barbarisk seljakt..." Hva slags seljakt er barbarisk og hva er ikke barabisk i så fall? 0 Siter
Prozak Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Du skrev "Men selv om en barbarisk seljakt..." Hva slags seljakt er barbarisk og hva er ikke barabisk i så fall? "Men selv om en barbarisk seljakt ikke er værre enn andre ting som skjer i verden" ...skrev jeg. Det var ment som en beskrivelse av når man inviterer turister til å delta i en blodorgie av en seljakt (satt på spissen). Hadde jeg ment at seljakt er barbarisk i utg.punktet, så hadde jeg skrevet det. Seljakt er. på lik linje med annen jakt, en nødvendighet for å opprettholde en viss balanse i en natur hvor den naturlige balansen er ødelagt av menneskene. ".............................." 0 Siter
Gjest signaturia Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 "Men selv om en barbarisk seljakt ikke er værre enn andre ting som skjer i verden" ...skrev jeg. Det var ment som en beskrivelse av når man inviterer turister til å delta i en blodorgie av en seljakt (satt på spissen). Hadde jeg ment at seljakt er barbarisk i utg.punktet, så hadde jeg skrevet det. Seljakt er. på lik linje med annen jakt, en nødvendighet for å opprettholde en viss balanse i en natur hvor den naturlige balansen er ødelagt av menneskene. ".............................." "Seljakt er. på lik linje med annen jakt, en nødvendighet for å opprettholde en viss balanse i en natur hvor den naturlige balansen er ødelagt av menneskene." Helt enig:) Og i utgangspunktet for å skaffe mat til menneskene. Nå blir det kanskje også en turistattraksjon. 0 Siter
Prozak Skrevet 9. oktober 2004 Skrevet 9. oktober 2004 "Seljakt er. på lik linje med annen jakt, en nødvendighet for å opprettholde en viss balanse i en natur hvor den naturlige balansen er ødelagt av menneskene." Helt enig:) Og i utgangspunktet for å skaffe mat til menneskene. Nå blir det kanskje også en turistattraksjon. "Helt enig:) Og i utgangspunktet for å skaffe mat til menneskene." Selkjøtt er ikke en sentral del i menneskers kost, så vidt jeg vet. Ergo, det er ikke av den grunn det er nødvendig med jakt. Å gjøre dette til en turistattraksjon har ingenting med denne nødvendigheten å gjøre, og er direkte usmakelig. Jeg har ikke sansen for folk med slik moral. "............................" 0 Siter
Gjest signaturia Skrevet 9. oktober 2004 Skrevet 9. oktober 2004 "Helt enig:) Og i utgangspunktet for å skaffe mat til menneskene." Selkjøtt er ikke en sentral del i menneskers kost, så vidt jeg vet. Ergo, det er ikke av den grunn det er nødvendig med jakt. Å gjøre dette til en turistattraksjon har ingenting med denne nødvendigheten å gjøre, og er direkte usmakelig. Jeg har ikke sansen for folk med slik moral. "............................" Neivel, det er ditt tap. 0 Siter
Prozak Skrevet 9. oktober 2004 Skrevet 9. oktober 2004 Neivel, det er ditt tap. "Neivel, det er ditt tap." "Tap" at jeg ikke har respekt for folk som ser på drap og slakt som forlystelse? Heh-heh. "........................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.