Gjest var det galt av meg? Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 noen som jeg snakket med sa at dette ikke var lov. Jeg har ved et par anledninger fått resepter på medisiner av min tante som er lege. Og en gang en sykemelding. Er det noen lov som sier at dette er galt? 0 Siter
Gjest ikke noe galt i det.... Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Jeg har flere ganger fått medisiner hos min onkel som er lege, men han deler ikke ut i "hytt og pine", han gjør de vanlige undersøkelser som andre leger ville gjort for å dele ut den eller den medisinen. Sykmelding har jeg også fått når jeg har hatt behov for det. Grunnen til å bruke han av og til er tilgjengeligheten fordi det ofte er lange ventetider hos fastlegen for å komme inn. Lovlig eller ulovlig? Tja, hvorfor skulle det være ulovlig så lenge det ikke misbrukes, han er jo en vanlig lege. 0 Siter
frosken Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Leger kan behandle familiemedlemmer men bør selvfølgelig da som ellers følge de regler som gjelder for sykemeldinger osv. 0 Siter
Gjest hilsen en fagperson Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Leger kan behandle familiemedlemmer men bør selvfølgelig da som ellers følge de regler som gjelder for sykemeldinger osv. I motsetning til dette har man psykologers tjenester. Ifølge fagetiske regler for psykologer skal man ikke ha noen slik "dobbeltrolle". Så der har de ihvertfall skjønt faren ved at man blir for lite objektiv. Jeg sier ikke at man bør ha samme regler for leger, men man bør nok være tilbakeholden med å påta seg en slik dobbeltrolle. 0 Siter
frosken Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 I motsetning til dette har man psykologers tjenester. Ifølge fagetiske regler for psykologer skal man ikke ha noen slik "dobbeltrolle". Så der har de ihvertfall skjønt faren ved at man blir for lite objektiv. Jeg sier ikke at man bør ha samme regler for leger, men man bør nok være tilbakeholden med å påta seg en slik dobbeltrolle. Det er stor forskjell på behandling av sår hals og menneskers psyke, derfor vil det i mange tilfeller være helt ukomplisert å behandle medlemmer av sin egen familie. De fleste leger jeg kjenner avstår fra å være hovedbehandler dersom familiemedlemmer har komplekse lidelser. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Leger har ikke lov til å skrive ut sykemelding eller medisiner på blå resept til familiemedlemmer i egen husstand slik som ektefelle/samboer og barn. En skal være varsom med det samme til andre nære slektninger. Hvite resepter er det ingen begrensninger på. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.