Gå til innhold

Like før vi begynner med bleier igjen


Gjest Gir opp

Anbefalte innlegg

Gjest Gir opp

Sønnen vår er 6 år og ble tørr rundt tre års alder. Problemet er bare det at i det siste året så har han blitt så slapp når det gjelder å gå på do. Han holder seg så lenge at han hver dag både skvetter i trusa og ofte litt verre saker også. Har sagt til ham mange ganger at hvis han ikke skjerper seg så må vi begynne med bleier igjen, men det ser ikke ut til å skremme ham. Vurderer nå å gjøre alvor av truslen og i det minste kjøpe en bleiepakke og sette på badet så han ser at jeg mener alvor og gi ham en siste sjanse. Er det noen som har erfaringer med liknende problem og hvordan har dere løst dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tobarnsmamma

Hei der!

Lite kjekt, dette!

Er det berre på dagtid at det går galt, eller gjeld det natta også?

På dagtid går det jo an å passe på at han går på do til faste tider, eller iallefall passe på at han går på do. Det var ei periode at eg måtte fortelle sønnen min at no må du faktisk gjere litt meir enn å tisse.

han tok seg rett og slett ikkje tid, men når eg sa han "måtte" gjere det, vart det som regel "resultat".

Har han blitt storebror i det siste, kan dette kanskje vere ei årsak. Ellers så trur eg det er lite lurt å ha på han bleie på dagtid, med tanke på mobbing etc.

Ellers så veit eg ikkje anna å råde deg til enn å prate fornuftig med han, forklare at dersom andre barn finn ut at han tisser på seg etc. kan han verte mobba ol. (Dette forutsetter sjølvsagt at det ikkje ligg til grunn medisinske problem)

Lykke til og helsing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt frustrasjonen din - og selvsagt kan trusler og motivasjon virke. Men jeg ville vært forsiktig med å fremsette den typen trusler. Jeg har en lang fortid som sengevæter og ble også truet med og til sist tvunget til å bruke bleier. Bleiene som jeg egentlig hadde behov for betraktet jeg som en straff - og det gjorde hele situasjonen som sengevæter veldig vanskelig.

Finn heller noe positivt - noe gutten ønsker seg, og gi han dette om han er flink - la målet være ambisiøst men oppnåelig. Dersom sønnen din virkelig har problemer kan det hende både du og han vil sette pris på om han har et avslappet forhold til å bruke bleier - det vil du definitivt ødelegge om du bruker dette som straff nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til Gir opp. Barn bør gå på toalettet minst 4-5 ganger pr. dag Mange barn gjør som din sønn at de holder seg. Resultatet av det er ofte det du beskriver, med småskvetting.Dere bør forsøke å innøve faste dotider.Start alltid dagen med å gå på toalettet.deretter bør han gå på toalettet en gang midt på dagen, tidlig ettermiddag, kveld og ved sengetid.Prøv å få til litt faste rutiner på dette, og dere vil sikkert se bedring etter en stund.Et annet alternativ er han blir henvist til uroterapeut om det finnes på sykehuset dere hører til.Der vil man da prøve å få han motivert for å gjøre en endring på det. Han er ikke mer enn 6 år, så det er ikke alltid de ser det som noe problem i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...