Gå til innhold

Tygger ikke amerikanere maten sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er fascinerende mange amerikanske serier (av alle typer) hvor det forekommer at noen setter maten sin i halsen, slik at noen andre må utføre den berømmelige Heimlich-manøveren på vedkommende.

Nå vet jeg naturligvis at serier og det virkelige liv ikke er det samme, men det er jo også tilfelle at enkelte uhell og diagnoser fer overrepresentert i visse geografiske områder.

Derfor: Er det virkelig slik at folk kveles oftere av maten sin i USA? Har aldri hørt om et slikt tilfelle her i Norge - med voksne mennesker, vel å merke.

Mye man skal pønske på etter en rolig TV-kveld.. ;o)

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

13

• Babette

8

• morsan

7

• ott

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Klarte ikke tilfeldigvis presidenten å sette fast en bit av en kringle i halsen for en tid tilbake?

Gjest tjohooo
Skrevet

Haha, kunne vært kult å sett noe statistikk på det der.

Jeg for min del har sett min første episode av "Akkutten" i kveld. Det var jo også noe...

Skrevet

Jeg har ikke lagt merke til det, men har derimot reagert på at ingen spiser opp det de har på tallerkenen.

Pluss at "mor skjærer grønnsaker på kjøkkenet med stor kniv og sinte bevgelser" er litt av en klisjescene på film. Nesten like vanlig som stille gate med fjernt bjeffende hund for å illudere mørk nattestemning.

Nå snakker jeg meg bort.

Skrevet

Du har sett akutten ;o)

Jepp - som vanlig på mandager. Men i dag var det skrekkelig trist med den dama som mistet både mannen og sønnen.

Takk og pris at det ble veid opp av hun som ga den kjipe fyren en velfortjent en på nebbet! ;o)

Jeg har et liv, altså...men på mandager foregår det stort sett på skjermen.

Skrevet

Jeg har ikke lagt merke til det, men har derimot reagert på at ingen spiser opp det de har på tallerkenen.

Pluss at "mor skjærer grønnsaker på kjøkkenet med stor kniv og sinte bevgelser" er litt av en klisjescene på film. Nesten like vanlig som stille gate med fjernt bjeffende hund for å illudere mørk nattestemning.

Nå snakker jeg meg bort.

Yepp, det er mye å ta tak i der.

Hvorfor er det for eksempel ingen på TV som sier «ha det» når de avslutter en telefonsamtale? Hvis man smeller på røret på den måten i virkeligheten, slipper man fort opp for personer å snakke med.

Og når to personer i en hvilken som helst såpeserie møtes til lunsj eller middag, får de allltid bord. De veksler noen setninger, blir sinte eller enige – og den ene eller begge går. Men det må da være dumt å gå fra bordet før maten kommer hver eneste gang?

Alle snakker om hvor mye kriminalitet det er i USA. Men hvorfor låser de ikke dørene sine, da? Folk spaserer fritt inn og ut av hverandres hjem, uten hindringer og blygsel. Det må da lønne seg å investere i en skikkelig dørlås.

Dessuten bor de fleste av rollefigurene i forbløffende flotte hjem, jobbene deres tatt i betraktning. Alminnelige servitører og politifolk kan boltre seg i stilsikre, store boliger sentralt i storbyen.

Men jeg lurer fremdeles på det der med å sette maten i halsen...innbiller meg nemlig at det er hakket vanligere i virkeligheten "over there" også.

Skrevet

Haha, kunne vært kult å sett noe statistikk på det der.

Jeg for min del har sett min første episode av "Akkutten" i kveld. Det var jo også noe...

Hva synes du, da?

Kanskje litt drøy å sette seg rett inn i?

Skrevet

Hvorfor er det for eksempel ingen på TV som sier «ha det» når de avslutter en telefonsamtale? Hvis man smeller på røret på den måten i virkeligheten, slipper man fort opp for personer å snakke med.

Og når to personer i en hvilken som helst såpeserie møtes til lunsj eller middag, får de allltid bord. De veksler noen setninger, blir sinte eller enige – og den ene eller begge går. Men det må da være dumt å gå fra bordet før maten kommer hver eneste gang?

Alle snakker om hvor mye kriminalitet det er i USA. Men hvorfor låser de ikke dørene sine, da? Folk spaserer fritt inn og ut av hverandres hjem, uten hindringer og blygsel. Det må da lønne seg å investere i en skikkelig dørlås.

Dessuten bor de fleste av rollefigurene i forbløffende flotte hjem, jobbene deres tatt i betraktning. Alminnelige servitører og politifolk kan boltre seg i stilsikre, store boliger sentralt i storbyen.

Men jeg lurer fremdeles på det der med å sette maten i halsen...innbiller meg nemlig at det er hakket vanligere i virkeligheten "over there" også.

Det er jo en enkel forklaring, da.

Alt er større i Amerika, sa min far. Dette gjelder åpenbart også matbitene som skal forbi en like stor drøvel.

Klart det blir problemer av sånt!

Skrevet

Jepp - som vanlig på mandager. Men i dag var det skrekkelig trist med den dama som mistet både mannen og sønnen.

Takk og pris at det ble veid opp av hun som ga den kjipe fyren en velfortjent en på nebbet! ;o)

Jeg har et liv, altså...men på mandager foregår det stort sett på skjermen.

LOL, jeg så jo på jeg også. Og i morgen er det judging amy. Må jo titte litt hver dag.

Er ikke mulig å ha så mye liv etter at minstemann har lagt seg. Da er det meg, tven og dataen.

Skrevet

Har du lagt merke til at ungene ofte legger seg uten å kle av seg og det er sjelden de pusser tenner?

Kanskje alle har smekklås der borte siden ingen låser døra. Dessuten er de vel så glupske at de ikke har tid å tygge. De løper rundt og har det så travelt. Og kjøper masse take away.

Skrevet

LOL, jeg så jo på jeg også. Og i morgen er det judging amy. Må jo titte litt hver dag.

Er ikke mulig å ha så mye liv etter at minstemann har lagt seg. Da er det meg, tven og dataen.

Sånn er det her også. Nå er vi riktignok to voksne, men en av oss må jo til enhver tid være hjemme etter småguttleggetid.

Skrevet

Det er jo en enkel forklaring, da.

Alt er større i Amerika, sa min far. Dette gjelder åpenbart også matbitene som skal forbi en like stor drøvel.

Klart det blir problemer av sånt!

Ja, jeg mistenker at det er en del av forklaringen.

Skrevet

Har du lagt merke til at ungene ofte legger seg uten å kle av seg og det er sjelden de pusser tenner?

Kanskje alle har smekklås der borte siden ingen låser døra. Dessuten er de vel så glupske at de ikke har tid å tygge. De løper rundt og har det så travelt. Og kjøper masse take away.

For ikke å snakke om at folk våkner ferdig sminket. Du verden, så tidsbesparende om morgenen!

Skrevet

Nå har jeg spurt på det amerikanske forumet jeg pleier å skrive og så får vi se om jeg får svar ;o)

De synes nok jeg er dritdum men det kan være det samme.

Skrevet

Sånn er det her også. Nå er vi riktignok to voksne, men en av oss må jo til enhver tid være hjemme etter småguttleggetid.

Og her er det bare meg så jeg har ikke noe valg.

Skrevet

For ikke å snakke om at folk våkner ferdig sminket. Du verden, så tidsbesparende om morgenen!

Det spurte jeg ikke om, søren også :o)

Skrevet

Nå har jeg spurt på det amerikanske forumet jeg pleier å skrive og så får vi se om jeg får svar ;o)

De synes nok jeg er dritdum men det kan være det samme.

Hehehe! :o)

Lim inn svarene du får, da.

Hvis du i det hele tatt får noen!

:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...