Dorthe Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Hehehe! ) Lim inn svarene du får, da. Hvis du i det hele tatt får noen! ) Ja, det skal jeg gjøre ) Men det er ikke så mye liv der som her selv om det er mange medlemmer. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Amerikanere er kjent for mye fart, og nordmenn er kjent for det motsatte, å være treige og firkantet. Jeg har bodd mye i USA og aldri registrert dette fenomenet. Jeg husker godt første inntrykket som nyinnflyttet i begge land, og vet egentlig ikke om det er så enkelt å sette den norske matpakken i halsen. Syntes også at det var merkelig på en arbeidsplass i Norge å komme med kaffen på termos hjemmefra, i plastpose med krus og knyttet for. I USA løper du ut i nærmeste kiosk og kjøper den i pappkrus. Var også overrasket her når alle satt og spiste hjemmesmurte matpakker som om ingen føk opp av sengen i siste liten og hadde ikke tid. Helt uvant for meg. Alle satt og snakket om hvor trøtte de var, men tid til å smørre matpakke hadde de. De har da sikkert god tid til å tygge den også. I USA var det vogner som solgte mat på 'alle' gatehjørner'. Det var restauranter og kafeer overalt, og en selvfølge å gå og spise der. Mange spiser lunsj på en restaurant hver dag, og går ut og spiser middag sammen med familien også. Istedenfor å invitere meg hjem, ble jeg invitert på en restaurant og spandert på siden jeg var gjest i landet. Det var uvant for meg, men når jeg kunne slappe av opplevdes det som hyggelig. Jeg husker også første inntrykket av alle automatene med diverse til å bite i. Tilgang til mat er overalt, mens her i Norge blir den tatt med hjemmefra i ryggsekken. 0 Siter
Gjest malun Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Nå har jeg spurt på det amerikanske forumet jeg pleier å skrive og så får vi se om jeg får svar ;o) De synes nok jeg er dritdum men det kan være det samme. Ok, da venter jeg i spenning på responsen. Og hva de synes om deg, er jo helt uvesentlig. Det viktigste er hva VI synes! ;o) 0 Siter
laban Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Yepp, det er mye å ta tak i der. Hvorfor er det for eksempel ingen på TV som sier «ha det» når de avslutter en telefonsamtale? Hvis man smeller på røret på den måten i virkeligheten, slipper man fort opp for personer å snakke med. Og når to personer i en hvilken som helst såpeserie møtes til lunsj eller middag, får de allltid bord. De veksler noen setninger, blir sinte eller enige – og den ene eller begge går. Men det må da være dumt å gå fra bordet før maten kommer hver eneste gang? Alle snakker om hvor mye kriminalitet det er i USA. Men hvorfor låser de ikke dørene sine, da? Folk spaserer fritt inn og ut av hverandres hjem, uten hindringer og blygsel. Det må da lønne seg å investere i en skikkelig dørlås. Dessuten bor de fleste av rollefigurene i forbløffende flotte hjem, jobbene deres tatt i betraktning. Alminnelige servitører og politifolk kan boltre seg i stilsikre, store boliger sentralt i storbyen. Men jeg lurer fremdeles på det der med å sette maten i halsen...innbiller meg nemlig at det er hakket vanligere i virkeligheten "over there" også. Vi kommer aldri, aldri til å skaffe oss amerikansk bil. For det første starter de aldri uten problemer når det virkelig gjelder. For det andre brenner de utrolig lett. Det må være en slags mekanisme i bensintanken deres som setter bilen i full fyr øyeblikkelig dersom den får et hardt slag. Hvis en slik bil f.eks. kjører utfor en skrent, antennes den ofte _før_ den treffer bakken. Noe sånt kan man ikke kjøre på norske veier :-| 0 Siter
monsina Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Du må ikke tro alt du ser Det "verste" med amerikansk spising (jada - vi generaliserer glatt og enkelt!) er når de kutter all maten opp i små biter og blander det til en graut, som så spises med bare gaffel'n, og så skyller de ned med en halvliter melk... *urk* Kan hende det er slik de får i seg usette store biter som krever en Heimlich. Ellers er jo amerikanerne livredd bakterier osv, men å trampe rundt inne i hus med skoa på, det er liksom ikke så nøye.... ;-) Men noe av det verste jeg ser på TV er når de legger spebarna til sengs - uten teppe over seg. Huff. 0 Siter
morsan Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Du må ikke tro alt du ser Det "verste" med amerikansk spising (jada - vi generaliserer glatt og enkelt!) er når de kutter all maten opp i små biter og blander det til en graut, som så spises med bare gaffel'n, og så skyller de ned med en halvliter melk... *urk* Kan hende det er slik de får i seg usette store biter som krever en Heimlich. Ellers er jo amerikanerne livredd bakterier osv, men å trampe rundt inne i hus med skoa på, det er liksom ikke så nøye.... ;-) Men noe av det verste jeg ser på TV er når de legger spebarna til sengs - uten teppe over seg. Huff. "Ellers er jo amerikanerne livredd bakterier osv, men å trampe rundt inne i hus med skoa på, det er liksom ikke så nøye.... ;-)" Ja, du sier noget!! Jeg var syk noen dager i forrige uke og fikk med meg litt av hvert av dag-TV, bl.a. et Oprah-program som omhandlet hygiene i huset! Det var en fyr der (bakteriolog?) som hevdet bl.a. at du måtte vaske søppelbøtta hver gang du hadde tømt søpla og støvsuge bamsen til barnet ditt en gang i uka!! 0 Siter
morsan Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Vi kommer aldri, aldri til å skaffe oss amerikansk bil. For det første starter de aldri uten problemer når det virkelig gjelder. For det andre brenner de utrolig lett. Det må være en slags mekanisme i bensintanken deres som setter bilen i full fyr øyeblikkelig dersom den får et hardt slag. Hvis en slik bil f.eks. kjører utfor en skrent, antennes den ofte _før_ den treffer bakken. Noe sånt kan man ikke kjøre på norske veier :-| Men til gjengjeld kan du jo bare kjøre bort til bensinstasjonen og si "fill'er up!", istedenfor å måtte klusse med dette selv! *S* 0 Siter
laban Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Men til gjengjeld kan du jo bare kjøre bort til bensinstasjonen og si "fill'er up!", istedenfor å måtte klusse med dette selv! *S* Jeg kan faktisk huske den gangen det også her i landet kom en ansatt ut av bensinstasjonen, fylte tanken, vasket frontvinduene, tok i mot betaling, gikk inn igjen og kom tilbake med vekslepenger. Og fra baksetet kunne jeg se at krone-tallene på pumpen rullet _litt_ fortere enn liter-tallene. * gammel * 0 Siter
Babette Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Yepp, det er mye å ta tak i der. Hvorfor er det for eksempel ingen på TV som sier «ha det» når de avslutter en telefonsamtale? Hvis man smeller på røret på den måten i virkeligheten, slipper man fort opp for personer å snakke med. Og når to personer i en hvilken som helst såpeserie møtes til lunsj eller middag, får de allltid bord. De veksler noen setninger, blir sinte eller enige – og den ene eller begge går. Men det må da være dumt å gå fra bordet før maten kommer hver eneste gang? Alle snakker om hvor mye kriminalitet det er i USA. Men hvorfor låser de ikke dørene sine, da? Folk spaserer fritt inn og ut av hverandres hjem, uten hindringer og blygsel. Det må da lønne seg å investere i en skikkelig dørlås. Dessuten bor de fleste av rollefigurene i forbløffende flotte hjem, jobbene deres tatt i betraktning. Alminnelige servitører og politifolk kan boltre seg i stilsikre, store boliger sentralt i storbyen. Men jeg lurer fremdeles på det der med å sette maten i halsen...innbiller meg nemlig at det er hakket vanligere i virkeligheten "over there" også. Enig i dine betraktninger. Dessuten låser de aldri bilen og slår aldri opp i telefonkatalogen. Og når de bortskjemte ungene sitter med lekser eller bare har vennebesøk på de suitelignende rommene sine, banker mor på døren med milk and cookies på et brett. Hun er alltid beredt. 0 Siter
morsan Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Jeg kan faktisk huske den gangen det også her i landet kom en ansatt ut av bensinstasjonen, fylte tanken, vasket frontvinduene, tok i mot betaling, gikk inn igjen og kom tilbake med vekslepenger. Og fra baksetet kunne jeg se at krone-tallene på pumpen rullet _litt_ fortere enn liter-tallene. * gammel * *he he* Jeg husker også godt dette! :-) Far rullet ned vinduet og sa "super, takk!" *S* 0 Siter
ott Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Enig i dine betraktninger. Dessuten låser de aldri bilen og slår aldri opp i telefonkatalogen. Og når de bortskjemte ungene sitter med lekser eller bare har vennebesøk på de suitelignende rommene sine, banker mor på døren med milk and cookies på et brett. Hun er alltid beredt. Så klart de ikke trenger å slå opp i telefonkatalogen, de har jo så enkle telefonnummer. 555- et eller annet. 0 Siter
Babette Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Jeg kan faktisk huske den gangen det også her i landet kom en ansatt ut av bensinstasjonen, fylte tanken, vasket frontvinduene, tok i mot betaling, gikk inn igjen og kom tilbake med vekslepenger. Og fra baksetet kunne jeg se at krone-tallene på pumpen rullet _litt_ fortere enn liter-tallene. * gammel * Synes ikke det er så lenge siden, jeg. Men det var før jeg kjørte selv. På den tida kunne man iallfall treffe på noen bilkyndige på bensinstasjonen, og få hjelp til skifte av pære osv. I dag kan de bare selge pølser. Enn de som sitter i rullestol og er alene i bilen, får de hjelp til å fylle bensin, eller klarer de det selv? Hm nei, sprekken til kortet sitter vel altfor høyt opp? 0 Siter
morsan Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Enig i dine betraktninger. Dessuten låser de aldri bilen og slår aldri opp i telefonkatalogen. Og når de bortskjemte ungene sitter med lekser eller bare har vennebesøk på de suitelignende rommene sine, banker mor på døren med milk and cookies på et brett. Hun er alltid beredt. *he he* ja, de suitelignende har jeg også stusset over. Det er klart at man får noen ekstra kvadratmeter til overs ved å kutte ut vindfanget, men det er da likevel grenser!! ;-) 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 For ikke å snakke om at folk våkner ferdig sminket. Du verden, så tidsbesparende om morgenen! Ja. og så legger de seg nysminket og håret er alltid på plass, uansett ;o) 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Synes ikke det er så lenge siden, jeg. Men det var før jeg kjørte selv. På den tida kunne man iallfall treffe på noen bilkyndige på bensinstasjonen, og få hjelp til skifte av pære osv. I dag kan de bare selge pølser. Enn de som sitter i rullestol og er alene i bilen, får de hjelp til å fylle bensin, eller klarer de det selv? Hm nei, sprekken til kortet sitter vel altfor høyt opp? De ringer inn eller ber noen andre kunder si ifra inne. Eller så tuter de som f... ) Jeg har fyllt opp for mange. 0 Siter
Babette Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 De ringer inn eller ber noen andre kunder si ifra inne. Eller så tuter de som f... ) Jeg har fyllt opp for mange. OK. Men er det ikke ofte at pølseselgerne er alene inne i "butikken"? Da blir det jo vanskelig å komme ut. Har du forresten fått med deg at jeg sikler på Johannes Joner? Hva synes du om ham? Ligner ikke mye på Andy Garcia. 0 Siter
favn Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Du må ikke tro alt du ser Det "verste" med amerikansk spising (jada - vi generaliserer glatt og enkelt!) er når de kutter all maten opp i små biter og blander det til en graut, som så spises med bare gaffel'n, og så skyller de ned med en halvliter melk... *urk* Kan hende det er slik de får i seg usette store biter som krever en Heimlich. Ellers er jo amerikanerne livredd bakterier osv, men å trampe rundt inne i hus med skoa på, det er liksom ikke så nøye.... ;-) Men noe av det verste jeg ser på TV er når de legger spebarna til sengs - uten teppe over seg. Huff. Nå kom du jammen meg med _akkurat_ det samme jeg måper lett over: * Sko overalt - dessuten mangler de fine husene entre, vindfang og lignende slik at den beste og største dritten garantert legger seg godt til rette på det tommetykke teppet. * Spise oppkuttet mat med gaffel - sånn som vi lar ungene våre holde på før de lærer seg å bruke kniv. * Babyer uten tepper og så lite klær som mulig. Dakkar små. 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 OK. Men er det ikke ofte at pølseselgerne er alene inne i "butikken"? Da blir det jo vanskelig å komme ut. Har du forresten fått med deg at jeg sikler på Johannes Joner? Hva synes du om ham? Ligner ikke mye på Andy Garcia. Babette! Han er jo så grusom og ekkel. Andy Garcia er mye mer sexy. Hm..... verste jeg har hørt *forskrekket over at det går an* LOL 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Ok, da venter jeg i spenning på responsen. Og hva de synes om deg, er jo helt uvesentlig. Det viktigste er hva VI synes! ;o) Hittil har jeg ikke fått noe svar. De skiver bare at det er den morsomste innlegget de har sett på lenge *himler med øynene* 0 Siter
Babette Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Babette! Han er jo så grusom og ekkel. Andy Garcia er mye mer sexy. Hm..... verste jeg har hørt *forskrekket over at det går an* LOL Nei, han er kjempesjarmerende, særlig smilet. Og malun forteller bare godt om ham, hun har intervjuet ham og hatt en deilig natt med ham. Det siste var jug, men pytt pytt. Andy er dessuten for liten for meg. Av de yngre sikler jeg på Martin Andresen, fotballspilleren. For deg er det vel bare Lilletun? Men han Krf-fyren på Karmøy er veldig kjekk. Han som var innblandet i en voldtektsanklage. Tror den ble henlagt. Uansett. Han hadde iallfall ikke trengt å voldta meg, hehe. Babette! Det var som vanllig en smakløs kommentar. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.