Brasilmamma.. Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Vi er godkjente for ett barn 0-3år fra Brasil. Ventetiden blir nok bare lenger og lenger. Hittil i år er det kommet kun ett "enslig" barn på under 3 år. Vi er nr.7-8 i "køen", så dette kan ta tid. Vi vurderer om vi skal søke om å øke alderen til 0-4år. Noen som har erfaringer, er det stor forskjell på en 3-åring og en 4-åring i denne sammenheng? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160452-hva-tror-dere-angalder-p%C3%A5-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kathinka Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Nå er jeg ikke helt klok på aldersbetingelsene i Norge, men i Sverige er det slik at om du har aldersramme 0-3 år skal barnet være over 0 år(dah) og under 3 år, altså mellom 0 og 3 år. Barnet kan altså være 2 år og 11,5 mnd, men ikke 3 år. I såfall må de ha aldersramme 0-4 år. Vet ikke om det er likt her i Norge, er det det vil dere jo da ikke få et barn som er 4 år, men max 3 år og 11,5 mnd Litt vanskelig og forklare, håper du skjønte det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160452-hva-tror-dere-angalder-p%C3%A5-barn/#findComment-1038059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cebuline Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Nå er jeg ikke helt klok på aldersbetingelsene i Norge, men i Sverige er det slik at om du har aldersramme 0-3 år skal barnet være over 0 år(dah) og under 3 år, altså mellom 0 og 3 år. Barnet kan altså være 2 år og 11,5 mnd, men ikke 3 år. I såfall må de ha aldersramme 0-4 år. Vet ikke om det er likt her i Norge, er det det vil dere jo da ikke få et barn som er 4 år, men max 3 år og 11,5 mnd Litt vanskelig og forklare, håper du skjønte det. Tror det er slik at om de har 0-4 år kan de få et barn som er nesten 5. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160452-hva-tror-dere-angalder-p%C3%A5-barn/#findComment-1038091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brasilmamma.. Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 Det jeg egentlig lurte på var om det er store forskjeller på utfordringene om vi endrer alder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160452-hva-tror-dere-angalder-p%C3%A5-barn/#findComment-1038099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colombiamamma Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Det jeg egentlig lurte på var om det er store forskjeller på utfordringene om vi endrer alder. Tror ikke det er noe fasitsvar på det. Barn er forskjellige uansett aldere.En 3 åring trenger ikke nødvendigvis være lettere enn en 4 åring. Det er bare ulike utfordringer. + det er stooor spredning innen for hver aldersgruppe. Tror ikke alder spiller noen rolle om man er klar over hva man kan vente seg; språkproblemer i starten, bakgrunn og ulike personligheter. Lykke til med valget :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160452-hva-tror-dere-angalder-p%C3%A5-barn/#findComment-1038115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Nå er jeg ikke helt klok på aldersbetingelsene i Norge, men i Sverige er det slik at om du har aldersramme 0-3 år skal barnet være over 0 år(dah) og under 3 år, altså mellom 0 og 3 år. Barnet kan altså være 2 år og 11,5 mnd, men ikke 3 år. I såfall må de ha aldersramme 0-4 år. Vet ikke om det er likt her i Norge, er det det vil dere jo da ikke få et barn som er 4 år, men max 3 år og 11,5 mnd Litt vanskelig og forklare, håper du skjønte det. Dette er feil. Et barn er tre år til den dagen det fyller fire, altså kan noen som er godkjent for 0-3 år få et barn som er nesten fire. Så et svar til Brasilmamma: Barn er forskjellige, og det er i utgangspunktet umulig å gi noen konklusjon i sammenligning av en treåring og en fireåring. Det som nok kan gi den største forskjellen er det språkmessige, men heller ikke her er det noe fasitsvar. Etter all sansynlighet har en fireåring et langt rikere språk enn en treåring, og når h*n kommer til Norge er det vel trolig at h*n "mister" dette språket og skal begynne på null. Jeg har en niese som kom til Norge i en alder av nesten sju, og hun vil aldri ta igjen det tapte selv nå når hun nesten er 25. Da ho begynte på skola tok det lang tid før lærerne i det hele tatt oppfattet hvor lite ho forsto, ho hadde tross alt bare vært i Norge 10 måneder. Når de hadde høytlesing f.eks satt ho med tindrende øyne og lyttet, men ingen fant altså ut at de like godt kunne lest gresk for hennes del. Vil tro at man nå til dags er litt mer opplyste i så måte, og at det er enklere å få hjelp. :-) På den annen side... Vi kjenner noen som har et barn som kom til Norge 11 måneder gammel for 3.5 år siden. Vår Lillebror som har vært i Norge litt over et år snakker like rent som ham, og Lillebror er slett ikke noen racer språkmessig (ganske gjennomsnittlig). Som du skjønner er det neppe noen entydlig konklusjon. Og jeg for min del hadde tatt sjansen på et større barn, det er i alle fall sikkert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160452-hva-tror-dere-angalder-p%C3%A5-barn/#findComment-1038179 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kathinka Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Dette er feil. Et barn er tre år til den dagen det fyller fire, altså kan noen som er godkjent for 0-3 år få et barn som er nesten fire. Så et svar til Brasilmamma: Barn er forskjellige, og det er i utgangspunktet umulig å gi noen konklusjon i sammenligning av en treåring og en fireåring. Det som nok kan gi den største forskjellen er det språkmessige, men heller ikke her er det noe fasitsvar. Etter all sansynlighet har en fireåring et langt rikere språk enn en treåring, og når h*n kommer til Norge er det vel trolig at h*n "mister" dette språket og skal begynne på null. Jeg har en niese som kom til Norge i en alder av nesten sju, og hun vil aldri ta igjen det tapte selv nå når hun nesten er 25. Da ho begynte på skola tok det lang tid før lærerne i det hele tatt oppfattet hvor lite ho forsto, ho hadde tross alt bare vært i Norge 10 måneder. Når de hadde høytlesing f.eks satt ho med tindrende øyne og lyttet, men ingen fant altså ut at de like godt kunne lest gresk for hennes del. Vil tro at man nå til dags er litt mer opplyste i så måte, og at det er enklere å få hjelp. :-) På den annen side... Vi kjenner noen som har et barn som kom til Norge 11 måneder gammel for 3.5 år siden. Vår Lillebror som har vært i Norge litt over et år snakker like rent som ham, og Lillebror er slett ikke noen racer språkmessig (ganske gjennomsnittlig). Som du skjønner er det neppe noen entydlig konklusjon. Og jeg for min del hadde tatt sjansen på et større barn, det er i alle fall sikkert. Jeg sa at jeg ikke var sikker på hvordan det er i Norge, men jeg har hørt fra flere i Sverige at der er det slik jeg beskrev det. Trodde jeg var tydlig nok på at jeg ikke vet hvordan den saken er i Norge. Så du har sikkert rett ang det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160452-hva-tror-dere-angalder-p%C3%A5-barn/#findComment-1038203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Col mammi Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 Heisann! Vi var godkjente i Colombia for barn o-3 år og forventet at vi da ville få et barn under 3 år.I mars fikk vi en liten jente som var fylt 3år månden før.Vi kom hjem i midten av mai og språkutviklingen har vært formidabel. Hun snakker nå norsk langt bedre en sin jevngamle fetter som har bodd her hele sitt liv. Det skal til dette tilføyes at hun snakket aldersadekvat spansk i utgangspunktet.Barn er så forskjellig, men jeg vil gjerne si til dem som er av den oppfattelse at jo yngre jo bedre at det ikke nødvendigvis fungerer på den måte. Vi er ihvertfall veldig glad for den 3,5 åringen vi har fått. Livet har fått sååå mange og større perspektiver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160452-hva-tror-dere-angalder-p%C3%A5-barn/#findComment-1039252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brasilmamma.. Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2004 Heisann! Vi var godkjente i Colombia for barn o-3 år og forventet at vi da ville få et barn under 3 år.I mars fikk vi en liten jente som var fylt 3år månden før.Vi kom hjem i midten av mai og språkutviklingen har vært formidabel. Hun snakker nå norsk langt bedre en sin jevngamle fetter som har bodd her hele sitt liv. Det skal til dette tilføyes at hun snakket aldersadekvat spansk i utgangspunktet.Barn er så forskjellig, men jeg vil gjerne si til dem som er av den oppfattelse at jo yngre jo bedre at det ikke nødvendigvis fungerer på den måte. Vi er ihvertfall veldig glad for den 3,5 åringen vi har fått. Livet har fått sååå mange og større perspektiver. Hei Col mammi Takk for svaret. Vi har bestemt oss for å søke om 0-4år. Vi er også av den oppfatningen at barnet ikke må være yngst mulig, utfordringene kommer nok på en eller annen måte uansett (o: 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160452-hva-tror-dere-angalder-p%C3%A5-barn/#findComment-1039257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.