Dorthe Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Jada, jag har fått svar. Kopierer over fra det andre forumet 1: To help you keep from wondering: My father taught us never to say, "Good-bye." It was always see you later, Have a good day etc. "Good-bye" to him was too final. I can't eat if I'm upset. I trust the world too much so at times my doors are wide open. They're called tenements/projects. We live in apts due to rent stabilization when we have jobs unlike Donald Trump. 2: As an observer of American life, I can offer some explanations: 1. Telephone calls are so common and so frequent that saying goodbye is sort of like seeing a person in your office and saying hello and goodbye every time the person comes in or leaves the room. 2. Walking out of a restaurant. Are you sure that this is so American? I think that there must be plenty of French or German movies showing women leaving the table in a restaurant. To tell you the truth, it is part of the culture where people let it all hang out. You don't see this happening as much in China or Japan where people don't air their private quarrels in public as much. 3. Locking doors. Yes, this is curious, isn't it. I have always attributed this habit to America being so sparsely populated in previous centuries that people did not worry about locking their doors. Maybe it stems from living in camps a lot. Even more interesting, many americans not only do not lock their car but may leave the key to their car in the ignition. I guess this must because they think of their car like a horse... you don't lock up your horse. However, in New York, you triple lock your apartment door and "jack" your steering wheel in addition to locking the door. 4. Big apartments or houses. Most Americans are use to big living spaces. When I brought the American scientists to Japan for the first International Neurotrauma Symposium in 1990, I felt the need to warn them that the hotel rooms are tiny. It is not unusual for an upper middle-class couple to live in a four-bedroom house. There are his and hers rooms for everything imaginable. Only students have small living spaces. 5. Heimlich. This was the subject of intense advertising in the 1970's and 1980's. You must be watching old television shows. Smile. 3: Here are another couple: People on TV lead charmed lives because: They always find a parking place right in front of the office, restaurant, store, etc. they are visiting, even in the biggest, busiest city. When they are in the hospital, they always lay on their backs, and never have side rails on their beds. If they are paralyzed, they either die or are cured. If they have a head injury, they always wake up totally normal and can even remember their accident. Whenever anyone knocks out anyone else and takes their clothes, it's always a flawless fit. A dying person's last words will always be coherent and significant. All movie mothers will prepare a breakfast, usually consisting of scrambled eggs, bacon, etc. Dad and the kids will invariably arrive at the table 30 seconds before Dad has to leave for the office and the kids have to catch the school bus. Each will have time only for a sip of coffee/juice and/or one bite of toast. There must be enough food left over in these homes to feed an emerging nation! Other TV/Movie cliches Bombs always have big, blinking, beeping timer displays. In any type of sport movie, a player on the field can look up into a crowd of 1 billion and immediately spot their loved one. Here is a pretty good website with a long list of more movie cliches. http://www.moviecliches.com/ 4: you do understand that tv and real american is not the same. 5: That is one of the funniest posts I've seen in a while. I know TV isn't realistic but do you guys really not say Goodbye when you're finished a phonecall? Å nå må jeg svare for meg. Akutten er da ikke så gammelt. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Ingen sier 'good bye', ingen steder. Det er et gammeldags og høytidelig uttrykk. Kan nesten sammenlignes med 'vær hilset'. Ellers fikk jeg meg en god latter da jeg så sammenligningen med bilen og hesten. Det er en fantastisk humor. 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Skrevet 5. oktober 2004 Ingen sier 'good bye', ingen steder. Det er et gammeldags og høytidelig uttrykk. Kan nesten sammenlignes med 'vær hilset'. Ellers fikk jeg meg en god latter da jeg så sammenligningen med bilen og hesten. Det er en fantastisk humor. Han er en japansk lege og han er suveren i det meste. Han er sjefen for forumet akkurat som Anker var her før. 0 Siter
amber sun Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Ja, det var mye interessant! Seriøse svar med mange eksempler, morsomt å lese. Selv om de syntes det var det morsomste innlegget de har sett på lenge... 0 Siter
Gjest SpriteZero Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Si hva som skjer videre da. Dette var spennende 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Skrevet 5. oktober 2004 Ja, det var mye interessant! Seriøse svar med mange eksempler, morsomt å lese. Selv om de syntes det var det morsomste innlegget de har sett på lenge... Egentlig skulle jeg skrevet et til angående det å ta av seg skoene og legge unger med klær på og andre ting vi har lurt på) 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Skrevet 5. oktober 2004 Si hva som skjer videre da. Dette var spennende Ja, det skal jeg gjøre hvis jeg får mere seriøse svar ;o) 0 Siter
Gjest SpriteZero Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Egentlig skulle jeg skrevet et til angående det å ta av seg skoene og legge unger med klær på og andre ting vi har lurt på) Gjør det da.. hehe.. Kjekt å se hvordan de svarer. Hadde en gang en engelsklærer hadde akkurat flytta til Norge fra USA. Vi hadde mange artige og koslige diskusjoner i timene om forskjeller og oppførsel. Blir aldri lei sånt 0 Siter
Gjest malun Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Åh, og det er ikke bare Akutten slikt har foregått på, har sett det på Friends også. Ingen av de seriene er gamle. Pluss at selveste president Bush tok en sette-i-halsen for ikke så lenge siden. Så noe må det da være i det? 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Han er en japansk lege og han er suveren i det meste. Han er sjefen for forumet akkurat som Anker var her før. Hvilket forum er dette? 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Egentlig skulle jeg skrevet et til angående det å ta av seg skoene og legge unger med klær på og andre ting vi har lurt på) Jeg er vant til fra Island å ta av meg skoene overalt. På skoler, sykehus, alle arbeidssteder, for ikke å snakke om private hjem. Kinesere og mange andre asiatere gjør det også bl.a. for ikke å ta med seg ånder inn i huset. Jeg fikk spørsmål i USA om jeg tok av meg skoene av religiøse grunner, her i Norge har jeg fått skikkelig skjenn siden jeg bruker tøfler om vinteren og fått høre at jeg kan fryse meg syk. 0 Siter
Babette Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Egentlig skulle jeg skrevet et til angående det å ta av seg skoene og legge unger med klær på og andre ting vi har lurt på) Men det er jo viktig som han sier å skille mellom vanlig amerikansk liv og TV-filmer/serier. På film har man lov å redigere vekk uvesentlige detaljer( f. eks. at folk går på dass.) Men av og til gjøres det motsatte: Detaljer blåses opp. Innen norsk film husker jeg f. eks. en scene fra "Heftig og begeistret", der en glidelås som dras opp i jakka står i fokus og har ekstra lyd. Mener også å huske at den hysterisk morsomme "Eggs" dveler ved slike detaljer. 0 Siter
tigertrollet Skrevet 5. oktober 2004 Skrevet 5. oktober 2004 Hehe, morsom underholdning:-) Har tenkt på mye av det samme selv. Hvorfor de også bare går ut av hus og biler uten håndveske eller ytterjakke og aldri bærer noe i hendene. Ikke engang nøkler, som nevnt:) *leter etter flere tråder* 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Skrevet 5. oktober 2004 Hvilket forum er dette? Jeg kan maile det til deg ;o) Det er ikke sikkert du synes det er så interessant. Det finnes helt sikkert bedre fora men jeg havnet bare der inne fordi jeg kjenner en som også er der. 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Skrevet 5. oktober 2004 Hehe, morsom underholdning:-) Har tenkt på mye av det samme selv. Hvorfor de også bare går ut av hus og biler uten håndveske eller ytterjakke og aldri bærer noe i hendene. Ikke engang nøkler, som nevnt:) *leter etter flere tråder* To svar til, ikke så morsomme men 1: Media only shows what it thinks will be bought by the public. America is so diverse in cultures, races, religions that it is a most unique country really. Most people still say goodbye when ending a conversation I find. And the not locking your doors is from the rural part of the country where it is done with pride. In the metro part..well do it at your own risk. Not all Americans have big homes and apartments..some live in tenement slums..under freeway overpasses..in boxes. Next to the 7-11. In Los Angeles there are people that have three families living in a two bedroom..one bath house or apartment. As hard as it is too realize..some children wear shoes two sizes too small..and some have no sweaters or jackets when it rains. I don't know why you see the Heimlich maneuver so often..perhaps it's to add to the comedic effect like in Tootsie..but it's a good thing to learn. 2: Three words- Don't watch Springer. 0 Siter
tigertrollet Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 To svar til, ikke så morsomme men 1: Media only shows what it thinks will be bought by the public. America is so diverse in cultures, races, religions that it is a most unique country really. Most people still say goodbye when ending a conversation I find. And the not locking your doors is from the rural part of the country where it is done with pride. In the metro part..well do it at your own risk. Not all Americans have big homes and apartments..some live in tenement slums..under freeway overpasses..in boxes. Next to the 7-11. In Los Angeles there are people that have three families living in a two bedroom..one bath house or apartment. As hard as it is too realize..some children wear shoes two sizes too small..and some have no sweaters or jackets when it rains. I don't know why you see the Heimlich maneuver so often..perhaps it's to add to the comedic effect like in Tootsie..but it's a good thing to learn. 2: Three words- Don't watch Springer. Er det rart vi er forutinntatt når vi kommer til USA for første gang liksom:-)) Jeg har vært i USA noen ganger nå, men jeg humrer stadig for meg selv av ting og tang jeg forbinder med film.. Bl.a. det at de åpner inngangsdøra og ikke har entré, men omtrent snubler rett i sofaen i stua. Og parkerer skoene omtrent ved senga.. Og da jeg lå på stranda i Los Angeles og så "Baywatch"-tårnene og -bilene. Syntes det var litt komisk at det faktisk eksisterte, men det er selvsagt kjempebra. Og at alt er stooooort i USA. Det slo meg spesielt på supermarkeder, der t.o.m. tomatene var schwææære. Og det at alle kjører bil, det er lite med fortau (siden ingen går), umulig å krysse store veger da det ikke er gangfelt, og at et stort kjøpesenter ikke inneholder én eneste matbutikk -men alle matbutikker heter supermarkeder og ligger sånn til at man mååå ha bil.. Jaja, de ler vel godt av oss også:-)) 0 Siter
Dorthe Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Skrevet 6. oktober 2004 Er det rart vi er forutinntatt når vi kommer til USA for første gang liksom:-)) Jeg har vært i USA noen ganger nå, men jeg humrer stadig for meg selv av ting og tang jeg forbinder med film.. Bl.a. det at de åpner inngangsdøra og ikke har entré, men omtrent snubler rett i sofaen i stua. Og parkerer skoene omtrent ved senga.. Og da jeg lå på stranda i Los Angeles og så "Baywatch"-tårnene og -bilene. Syntes det var litt komisk at det faktisk eksisterte, men det er selvsagt kjempebra. Og at alt er stooooort i USA. Det slo meg spesielt på supermarkeder, der t.o.m. tomatene var schwææære. Og det at alle kjører bil, det er lite med fortau (siden ingen går), umulig å krysse store veger da det ikke er gangfelt, og at et stort kjøpesenter ikke inneholder én eneste matbutikk -men alle matbutikker heter supermarkeder og ligger sånn til at man mååå ha bil.. Jaja, de ler vel godt av oss også:-)) Jeg har en anelse om at de synes jeg var utrolig dum ) 0 Siter
tigertrollet Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Jeg har en anelse om at de synes jeg var utrolig dum ) hehe, who cares? *s* Var det et rent amerikansk forum eller? Og du dumpet en haug med "påstander" om amerikanere? *ler* Fikk du forresten noen "påstander" om Norge og nordmenn i retur eller? 0 Siter
Dorthe Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Skrevet 6. oktober 2004 hehe, who cares? *s* Var det et rent amerikansk forum eller? Og du dumpet en haug med "påstander" om amerikanere? *ler* Fikk du forresten noen "påstander" om Norge og nordmenn i retur eller? Nei, det er ikke et helt rent amerikansk forum men det er mest amerikanere. Nei, jeg fikk ingen påstander tilbake men akkurat nå diskuterer de hvor kjipe europeere er som ikke vil ha genmanipulert mat. Det TAPER nemlig Usa på tom Kelloghs Cornflakes må ut av Usa for å finne ikke genmanipulert mais. Vi er visst utrolig dumme og fæle og ikke tenker vi på barna som sulter i Afrika heller som kunne fått nok mat bare vi var villige til å importere det. 0 Siter
Babette Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Jeg har en anelse om at de synes jeg var utrolig dum ) Jeg må tenke på fenomenet amerikanske frokoster på film. Mor disker opp med pannekaker og bacon og toast og tusen andre ting. Ungene sluker en slurk juice på vei til skolebussen og rekker såvidt å snappe de brune papirposene med skolemat som mor har gjort klar (skolebussen tuter utenfor, den går alltid rett utenfor døra), far skal bare ha kaffe. Så hvem spiser all maten? Bikkja? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.