Gå til innhold

Bondevik og terror

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siste fra den karen er at han setter KRL-faget inn i kampen mot terror verden over. Har ingen fortalt ham at både humansiter, jøder og muslimer har klaget nettopp dette faget inn for den europeiske menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg?

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• amber sun

10

• Dorthe

10

• Grip

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest QuePasta
Skrevet

Tja, skal ikke se bort i fra at større toleranse for andres livssyn og religion kan virke positivt.

Ellers er det vel bare HEF som på vegne av syv (7) foreldrepar som for 3 år siden valgte å klage KRL-faget inn til Strasbourg. Nå, klage, det kan alle gjøre.

Verdt å merke seg er:

HEF klager til Strasbourg etter tap i alle norske rettsinstanse (byretten, lagmannsretten og høyesterett).

Strasbourg har ennå ikke funnet det bryet verdt å engang _vurdere_ å ta opp saken.

Klagen ikke gikk på KRL-faget, men på det faktum at det ikke er full fritaksrett.

Skrevet

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4145373.html

Hadde dette faget vært nøytralt så hadde det hett religion og livssyn... Ikke kristendom religion+++++

Det er det som er veldig dumt, navnet ble og blir omstridt. Jeg tror ikke mange er kjente med innholdet. For øvrig er det en utvannelse av et eller annet, det står mye dumt om kristendommen som jeg synes er rart at det ikke har kommet reaksjoner på. Det er også vanskelig å trekke inn kunnskaper om andre religioner som hinduisme f.eks.

Skrevet

Tja, skal ikke se bort i fra at større toleranse for andres livssyn og religion kan virke positivt.

Ellers er det vel bare HEF som på vegne av syv (7) foreldrepar som for 3 år siden valgte å klage KRL-faget inn til Strasbourg. Nå, klage, det kan alle gjøre.

Verdt å merke seg er:

HEF klager til Strasbourg etter tap i alle norske rettsinstanse (byretten, lagmannsretten og høyesterett).

Strasbourg har ennå ikke funnet det bryet verdt å engang _vurdere_ å ta opp saken.

Klagen ikke gikk på KRL-faget, men på det faktum at det ikke er full fritaksrett.

Du skriver: "Tja, skal ikke se bort i fra at større toleranse for andres livssyn og religion kan virke positivt."

Og det skal vi oppnå med å tre kristendom ned over hodene på folk (igjen)?

På lik linje med at det sikkert finnes fundamentalister som ønsker å tre islam, hinduisme og annet ned over våre hoder.

"toleranse"?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er det som er veldig dumt, navnet ble og blir omstridt. Jeg tror ikke mange er kjente med innholdet. For øvrig er det en utvannelse av et eller annet, det står mye dumt om kristendommen som jeg synes er rart at det ikke har kommet reaksjoner på. Det er også vanskelig å trekke inn kunnskaper om andre religioner som hinduisme f.eks.

Kunnskap om andre religioner kommer jo heller ikke før i 5. klasse. Og det er bare de store religionene ungene får høre om. Den gamle trua, vår egen norrøne er redusert til kapitell i litteraturhistoria gjennom Snorre, og ørlittegrann i historietimene. Wicca og paganisme omtales ikke til tross for at det er sterkt voksende

Skrevet

Du skriver: "Tja, skal ikke se bort i fra at større toleranse for andres livssyn og religion kan virke positivt."

På lik linje med at det sikkert finnes fundamentalister som ønsker å tre islam, hinduisme og annet ned over våre hoder.

"toleranse"?

Med vennlig hilsen

Nettopp.

Tror det vil være temmelig vanskelig å få faget til å bli nøytralt, selv om jeg skulle ønske det ville være det.

*sukk*

Skrevet

Nettopp.

Tror det vil være temmelig vanskelig å få faget til å bli nøytralt, selv om jeg skulle ønske det ville være det.

*sukk*

Det går fint an å få faget nøytralt dersom man vektlegger alle like mye. Men ikke når ungene lærer om kristendom som om det er normalen og at andre er avvik fra normalen

Skrevet

Det går fint an å få faget nøytralt dersom man vektlegger alle like mye. Men ikke når ungene lærer om kristendom som om det er normalen og at andre er avvik fra normalen

Det er jo akkurat det jeg mener, jo!

Jeg vil ikke ha noe kristendomsfag, jeg. Religiøs påvirkning mener jeg er helt feil, og sier alltid fra dersom jeg merker tendenser til det i barnehage osv.

Kanskje jeg ordla meg feil, altså jeg mener at jeg ønsker et nøytralt fag, men tviler på at det går å la seg gjennomføre slik som det er nå.

:)

Skrevet

Og grunnen til at det ikke lar seg gjennomføre, er at de som har lagt retningslinjene for faget er folk som Bondevik og Co. De mener det er nøytralt når man presenterer det som man gjør idag, mens dersom det skulle være nøytralt, men jeg utgangspunktet for faget bør være helt annerledes.

Det går bare dersom retningslinjene forandres, og det virker ikke som det er så mange som står på barrikadene for å gjøre det.

Med unntak av bl.a. HEF (som jeg i det minste støtter med medlemsskapet, selv om jeg ikke er enig i _alle_ ting de fronter, heller)

Skrevet

Nå kjenner jeg ikke innholdet i dette faget, men jeg ser ingen grunn til at det ikks skal kunne undervises i livssyn, om alle religioner på lik linje. Altså, ingen pugging av religiøse tekster, kun lærdom om verdens forskjellige religioner og livssyn. Og et slik fag ville jeg vært 100% for å "tre nedover ørene" på ungdommen.

"............................"

Skrevet

Kunnskap om andre religioner kommer jo heller ikke før i 5. klasse. Og det er bare de store religionene ungene får høre om. Den gamle trua, vår egen norrøne er redusert til kapitell i litteraturhistoria gjennom Snorre, og ørlittegrann i historietimene. Wicca og paganisme omtales ikke til tross for at det er sterkt voksende

"Den gamle trua, vår egen norrøne er redusert til kapitell i litteraturhistoria gjennom Snorre, og ørlittegrann i historietimene. Wicca og paganisme omtales ikke til tross for at det er sterkt voksende"

Og er det religioner du ikke finner noe om hellig krig, etnisk rensing etc. i, så er det disse :-)

Skrevet

"det står mye dumt om kristendommen som jeg synes er rart at det ikke har kommet reaksjoner på"

Ble nyskjerrig nå. I læreplanen for faget? Har du noen eksempler, eller linker til mer informasjon?

Skrevet

Det er jo akkurat det jeg mener, jo!

Jeg vil ikke ha noe kristendomsfag, jeg. Religiøs påvirkning mener jeg er helt feil, og sier alltid fra dersom jeg merker tendenser til det i barnehage osv.

Kanskje jeg ordla meg feil, altså jeg mener at jeg ønsker et nøytralt fag, men tviler på at det går å la seg gjennomføre slik som det er nå.

:)

Livssyn var et ganske nøytralt fag da de to eldste gikk på barneskolen. men det hjalp jo ikke da livssyn forsvant og de plutselig måtte lære alt de andre hadde lært fra før.

Datteren min visste omtrent ingenting om kristendom da hun var 10. Hun hadde aldri vært i kirken og vi snakket aldri om det.

Gjest QuePasta
Skrevet

"toleranse"?

Med vennlig hilsen

Nå er vel poenget med KRL-faget å informere om ulike livssyn og religioner, altså akkurat det motsatte av hva fundamentalistene ønsker...

Skrevet

Nå er vel poenget med KRL-faget å informere om ulike livssyn og religioner, altså akkurat det motsatte av hva fundamentalistene ønsker...

Hvis det var formålet, burde det jo ikke hete KRL?

Med vennlig hilsen

Gjest QuePasta
Skrevet

Hvis det var formålet, burde det jo ikke hete KRL?

Med vennlig hilsen

Hvorfor ikke?

Skrevet

Hvorfor ikke?

Fordi hvis poenget skal være "toleranse" og "nøytralitet", så burde faget ikke fremheve en religion fremfor andre, ihvertfall ikke når det skal påtvinges samtlige elever.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...