Gjest QuePasta Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Fordi hvis poenget skal være "toleranse" og "nøytralitet", så burde faget ikke fremheve en religion fremfor andre, ihvertfall ikke når det skal påtvinges samtlige elever. Med vennlig hilsen Ser ikke hvorfor poenget skal være nøytralitet i form av at alle religioner skal vies like mye tid. At kristendommen vies mer plass er naturlig ut fra norsk kulturarv. 0 Siter
Sør Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Ser ikke hvorfor poenget skal være nøytralitet i form av at alle religioner skal vies like mye tid. At kristendommen vies mer plass er naturlig ut fra norsk kulturarv. Det "hjelper" da ikke en ikke-kristen? Tvertimot vil denne personen allerede få inn masse informasjon fra flertalls-livssynet. Dette går jo på individer, og ikke på "hva flest er". Med vennlig hilsen 0 Siter
Grip Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Fordi hvis poenget skal være "toleranse" og "nøytralitet", så burde faget ikke fremheve en religion fremfor andre, ihvertfall ikke når det skal påtvinges samtlige elever. Med vennlig hilsen Vi er ikke blitt muslimske i hodet her på berget, ennå. Dessuten er det slik at den lutherske lære har en spesiell posisjon, tilmed lovfestet. Et og annet gudsord kan vel heller ikke skade. Litt nestekjærlighet, barmhjertighet og "snu det andre kinnet til" hadde vært bra opplæring for noen hver. 0 Siter
Sør Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Vi er ikke blitt muslimske i hodet her på berget, ennå. Dessuten er det slik at den lutherske lære har en spesiell posisjon, tilmed lovfestet. Et og annet gudsord kan vel heller ikke skade. Litt nestekjærlighet, barmhjertighet og "snu det andre kinnet til" hadde vært bra opplæring for noen hver. Din mangel på toleranse for de som tror annerledes enn deg er ynkelig. Din "logikk" er jo samme som "islam skader nok ingen". 0 Siter
amber sun Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Vi er ikke blitt muslimske i hodet her på berget, ennå. Dessuten er det slik at den lutherske lære har en spesiell posisjon, tilmed lovfestet. Et og annet gudsord kan vel heller ikke skade. Litt nestekjærlighet, barmhjertighet og "snu det andre kinnet til" hadde vært bra opplæring for noen hver. "Et og annet gudsord kan vel heller ikke skade" Det kommer an på hvem du spør. Ikke alle syns det er greit at barna skal få disse gudsordene, som du mener er så uskyldige, tredd over hue gjennom skolen. Hvor ble det da av nøytraliteten i forhold til andre religioner? Hvordan kan du forklare at det er mer uskyldig med kristne gudsord enn med hinduistiske eller muslimske gudsord? Det at kristendommen har tradisjon i Norge, er ikke et godt argument. Selv om kristendom kanskje er vanligste religion i Norge, betyr ikke det at den er riktigere og dermed mer ok å servere barna våre. 0 Siter
Gjest QuePasta Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Det "hjelper" da ikke en ikke-kristen? Tvertimot vil denne personen allerede få inn masse informasjon fra flertalls-livssynet. Dette går jo på individer, og ikke på "hva flest er". Med vennlig hilsen "Tvertimot vil denne personen allerede få inn masse informasjon fra flertalls-livssynet." Er ikke naturlig? Skulle jo tro at behovet er større for å forstå flertallet i et land, og landets kulturelle arv, enn å få informasjon om obskure religioner hos indianerstammer i amazonas. En viss prioritering er nødvendig. Sånn er det også tydligvis hos de landene som har snakket positivt om KRL. I muslimske land vil det f.eks. være naturlig å fokusere på islam. Når det gjelder KRL og HEF er jeg mer skeptisk til de foreldrene som her får til sak for å få skjermet sine barn fra informasjon om verdens religioner. 0 Siter
Sør Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 "Tvertimot vil denne personen allerede få inn masse informasjon fra flertalls-livssynet." Er ikke naturlig? Skulle jo tro at behovet er større for å forstå flertallet i et land, og landets kulturelle arv, enn å få informasjon om obskure religioner hos indianerstammer i amazonas. En viss prioritering er nødvendig. Sånn er det også tydligvis hos de landene som har snakket positivt om KRL. I muslimske land vil det f.eks. være naturlig å fokusere på islam. Når det gjelder KRL og HEF er jeg mer skeptisk til de foreldrene som her får til sak for å få skjermet sine barn fra informasjon om verdens religioner. Det er ikke nøytral informasjon som er problemet. Og selvsagt er det ikke akseptabelt eller "naturlig" at kristendom får en så priviligert posisjon når faget er påtvunget alle. Vi har tross alt religionsfrihet her i landet. Med vennlig hilsen 0 Siter
amber sun Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 "Tvertimot vil denne personen allerede få inn masse informasjon fra flertalls-livssynet." Er ikke naturlig? Skulle jo tro at behovet er større for å forstå flertallet i et land, og landets kulturelle arv, enn å få informasjon om obskure religioner hos indianerstammer i amazonas. En viss prioritering er nødvendig. Sånn er det også tydligvis hos de landene som har snakket positivt om KRL. I muslimske land vil det f.eks. være naturlig å fokusere på islam. Når det gjelder KRL og HEF er jeg mer skeptisk til de foreldrene som her får til sak for å få skjermet sine barn fra informasjon om verdens religioner. "Når det gjelder KRL og HEF er jeg mer skeptisk til de foreldrene som her får til sak for å få skjermet sine barn fra informasjon om verdens religioner. " Jeg er antakelig en av de foreldrene du er skeptisk til, da. (Medlem i HEF, og ønsker et _nøytralt_ fag, ikke et fag som det er idag). Det dreier seg ikke om å skjerme barna fra informasjon om verdens religioner, men om å skjerme fra overfokusering på kristendommen kontra andre religioner. Hvis faget virkelig hadde vært nøytralt, hadde det ikke vært nødvendig å gå til sak, eller å protestere. Ser du forskjellen her? Nøytral informasjon om verdens religioner innebærer _ikke_ så stor fokusering på kristendom som faget idag har. 0 Siter
Gjest QuePasta Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Det er ikke nøytral informasjon som er problemet. Og selvsagt er det ikke akseptabelt eller "naturlig" at kristendom får en så priviligert posisjon når faget er påtvunget alle. Vi har tross alt religionsfrihet her i landet. Med vennlig hilsen Det tolker jeg dit hen at du er enig i at mer informasjon om andre religioner kan føre til økt toleranse og derigjennom motvirke terror. (Ref hovedinnlegget). "Og selvsagt er det ikke akseptabelt eller "naturlig" at kristendom får en så priviligert posisjon når faget er påtvunget alle. " Det er naturlig, på samme måten som det er naturlig at det fokuseres på norge i historietimene. 0 Siter
Gjest QuePasta Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 "Når det gjelder KRL og HEF er jeg mer skeptisk til de foreldrene som her får til sak for å få skjermet sine barn fra informasjon om verdens religioner. " Jeg er antakelig en av de foreldrene du er skeptisk til, da. (Medlem i HEF, og ønsker et _nøytralt_ fag, ikke et fag som det er idag). Det dreier seg ikke om å skjerme barna fra informasjon om verdens religioner, men om å skjerme fra overfokusering på kristendommen kontra andre religioner. Hvis faget virkelig hadde vært nøytralt, hadde det ikke vært nødvendig å gå til sak, eller å protestere. Ser du forskjellen her? Nøytral informasjon om verdens religioner innebærer _ikke_ så stor fokusering på kristendom som faget idag har. Først vil jeg vise til hovedinnlegget, hvor Bondevik latterliggjøres fordi han mener at økt informasjon om all verdens religioner kan bidra til større toleranse og mindre terror. Man kan si mye rart om Bondevik, men akkurat her tror jeg han har et poeng. Videre vil det være umulig å få til et "nøytralt" fag om religion, det vil alltid måtte ligge en prioritering til grunn. Med kristendommens rolle og tradisjon i Norge er det naturlig at den favoriseres. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Kunnskap om andre religioner kommer jo heller ikke før i 5. klasse. Og det er bare de store religionene ungene får høre om. Den gamle trua, vår egen norrøne er redusert til kapitell i litteraturhistoria gjennom Snorre, og ørlittegrann i historietimene. Wicca og paganisme omtales ikke til tross for at det er sterkt voksende Kunnskap om andre religioner kommer i forskjellig grad helt fra 1. klasse. Kunnskap om den norrøne mytologien kommer etterhvert som en del av historien. Jeg er uenig i måten dette faget blir undervist. Det er greit å ha det som en del av historien, og greit at barna får historien bak ferier i Norge. Ellers synes jeg dette skal være opp til foreldre, og de som er kristne kan godt gå i søndagsskole og muslimene i koranskole. Den offentlige skolen må ikke ha noen mening om religioner. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 "det står mye dumt om kristendommen som jeg synes er rart at det ikke har kommet reaksjoner på" Ble nyskjerrig nå. I læreplanen for faget? Har du noen eksempler, eller linker til mer informasjon? "............................" Dessverre ikke herhjemme. Det var et innlegg i høst i Aftenposten av en far. Jeg husker ikke navnet på læreverket, men har sett på det og er enig i at kristendommen blir omtalt negativt. Det er ikke akseptabelt. Jeg vil tro at du kan søke på 'utdanningsetaten' eller 'undervisningsdepartementet og finne opplysninger. Beklager er så syk at jeg orker ikke i øyeblikket. 0 Siter
Grip Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Din mangel på toleranse for de som tror annerledes enn deg er ynkelig. Din "logikk" er jo samme som "islam skader nok ingen". "Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion". For øvrig har vi religionsfrihet naturligvis. Men grunnloven tilsier at den evangelisk-lutherske lære har en viss posisjon her i landet. Det får vi leve med inntil annet bestemmes. 0 Siter
Sør Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 "Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion". For øvrig har vi religionsfrihet naturligvis. Men grunnloven tilsier at den evangelisk-lutherske lære har en viss posisjon her i landet. Det får vi leve med inntil annet bestemmes. Joda, og islam har nok en lignende posisjon i Afghanistan. Det gjør det ikke rett å eksportere/påtvinge andre noen av disse tvillingreligionene. 0 Siter
Gjest osiris Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Ser ikke hvorfor poenget skal være nøytralitet i form av at alle religioner skal vies like mye tid. At kristendommen vies mer plass er naturlig ut fra norsk kulturarv. Hallo- norsk kulturarv? Den lutherske kristendommen er en arv fra en tysk dissentermenighet! Skal vi tenke norsk kulturarv så må vi inn på det norrønne, det er den gamle trua i Norge. helt til kristendommen kom og lot folk få det enkle valget, velg Kristus eller dø 0 Siter
Grip Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Joda, og islam har nok en lignende posisjon i Afghanistan. Det gjør det ikke rett å eksportere/påtvinge andre noen av disse tvillingreligionene. Ja, islam har nok tilsvarende posisjon i Afghanistan, uten at jeg kjenner lovverket der. For øvrig ville jeg neppe finne på (under mitt hypotetiske opphold i Afghanistan) å kreve islam ut av skolen borti der, hvis mine barn gikk på en slik. Jeg ville selvsagt be dem fritatt fra religionsundervisning, men det er jo noe annet. 0 Siter
Gjest osiris Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 "Tvertimot vil denne personen allerede få inn masse informasjon fra flertalls-livssynet." Er ikke naturlig? Skulle jo tro at behovet er større for å forstå flertallet i et land, og landets kulturelle arv, enn å få informasjon om obskure religioner hos indianerstammer i amazonas. En viss prioritering er nødvendig. Sånn er det også tydligvis hos de landene som har snakket positivt om KRL. I muslimske land vil det f.eks. være naturlig å fokusere på islam. Når det gjelder KRL og HEF er jeg mer skeptisk til de foreldrene som her får til sak for å få skjermet sine barn fra informasjon om verdens religioner. De går ikke til sak for å skjermet sine barn for informasjon om alle religioner. dette faget erstattet den muligheten til å velge livssyn framfor kristendom. Nå har de laget et kvasifag hvor man fortsatt lærer FaderVår. Kristendommen er normalen i dette faget. Det heter Kristendom, religion og livssyn. Hadde det vært konfesjonsnøytral hadde det bare hett Religion og Livssyn 0 Siter
Sør Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Ja, islam har nok tilsvarende posisjon i Afghanistan, uten at jeg kjenner lovverket der. For øvrig ville jeg neppe finne på (under mitt hypotetiske opphold i Afghanistan) å kreve islam ut av skolen borti der, hvis mine barn gikk på en slik. Jeg ville selvsagt be dem fritatt fra religionsundervisning, men det er jo noe annet. Og poenget er jo nettopp at man IKKE kan bli fritatt for KRL! 0 Siter
Sør Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Hallo- norsk kulturarv? Den lutherske kristendommen er en arv fra en tysk dissentermenighet! Skal vi tenke norsk kulturarv så må vi inn på det norrønne, det er den gamle trua i Norge. helt til kristendommen kom og lot folk få det enkle valget, velg Kristus eller dø Nåja - den religionen er heller ikke oppfunnet i Norge. Uansett er det en totalt irrelevant diskusjon - det blir ikke "mer korrekt" om det hadde vært én religion de siste 20000 årene i Norge. Det er prinsippet som er galt, ikke (bare) hvilken religion. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest kallar Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Det er jo akkurat det jeg mener, jo! Jeg vil ikke ha noe kristendomsfag, jeg. Religiøs påvirkning mener jeg er helt feil, og sier alltid fra dersom jeg merker tendenser til det i barnehage osv. Kanskje jeg ordla meg feil, altså jeg mener at jeg ønsker et nøytralt fag, men tviler på at det går å la seg gjennomføre slik som det er nå. Jeg skulle ønske at mine barn fikk lære mye mere om kristendommen både på skolen og i barnehagen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.