Gjest QuePasta Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 "Hvis ikke kristendommen skal favoriseres, hva skal da favoriseres? (For det vil være umulig å behandle alle religioner likt). " -Ingen religion skal favoriseres. Det er nettopp det som er poenget. Hvorfor vil det være umulig å behandle dem likt? Hvis man underviser i religioner som man underviser i ulike filosofiske retninger, f eks, så likestilles det. Men når man presenterer _en_ religion som _Religionen_, og de andre som _tilleggsreligioner_, blir det helt feil. "Kjennskap til kristendommen er en forutsetning for å forstå norsk kultur, tradisjon og samfunn. " Norsk kultur, tradisjon og samfunn er mye, mye mer enn kristendommen! Kristendommen kan forklare en del av utviklingen, men fra det og til å presentere den som en religion som står over de andre, er det et stort gap. Kristendom skal sammen med andre elementer forklare norsk historie og kultur. Her kommer også andre kulturers inntok i det norsk samfunnet inn, foruten alle andre elementer som var med på utviklingen (industrielle revolusjon osv osv). Men i og med at religion står i en særstilling i forhold til fakta og virkelige hendelser, siden grunnpilarene baserer seg på at folk _tror_ og ikke vet, så må det også presenteres på den måten. og derfor må også alle religioner vektlegges likt mener jeg. "Og helt ærlig - jeg forstår ikke hva som er problemet med det. " Problemet er at alle blir presentert at kristendommen omtrent er foran andre religioner, enten de ønsker det eller ikke. Tro er såpass personlig, at det bør behandles på en mye mer nøytral måte. Det blir det ikke så lenge _en_ religion blir lagt fram som mer enn andre religioner. "Hvorfor vil det være umulig å behandle dem likt?" Fordi det er så utrolig mange religioner og trosretninger, og så enormt mye å lære om hver av dem. Noen må favoriseres, dermed er det umulig å være "nøytral". "Men når man presenterer _en_ religion som _Religionen_, og de andre som _tilleggsreligioner_, blir det helt feil." Ikke enig, hvertfall ikke all den tid vi lever i et land med statsreligion. "Norsk kultur, tradisjon og samfunn er mye, mye mer enn kristendommen." Men kristendommen er en vesentlig del, dette gjør den alt i utgangspunktet mye viktigere enn alle de andre religionene. "og derfor må også alle religioner vektlegges likt mener jeg." Men det er altså ikke praktisk mulig. "Problemet er at alle blir presentert at kristendommen omtrent er foran andre religioner, enten de ønsker det eller ikke." Og sånn er det! I Norge. For vi har en statsreligion. Ønsker man fordypning i andre religioner utover det skolen tilbyr, må man nesten ta det på privat basis. (På samme måte som de som ønsker ytterligere fordypning i kristendommen må gjøre). 0 Siter
Dorthe Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 "De går til sak fordi de ikke får fritak for KRL. Dvs. de ønsker å skjerme sine barn for det som undervises i dette faget. " Fordi faget ikke er nøytralt. Hadde det vært det, og religionene behandlet som likestilte - som livssyn - , hadde det ikke vært nødvendig å gå til sak. Før kunne man velge livssyn hvis man ikke ønsket kristendomsundervisning. Nå har man ikke noe valg. Selv om faget heter Kristendom, Religion og Livssyn - og behandler faget som dette. Altså kristendommen er hovedreligion, mens de andre er "andre religioner". Det er jo helt tydelig at dette ikke er et nøytralt fag! Hva da med oss som ønsker et _nøytralt_ fag? Eller i det minste et valg? For dette er ikke vanlig skolefag som matte, norsk og historie. Dette omhandler grunnverdier og personlig tro - noe som setter faget i en særstilling. Det er sikkert ikke lenge før vi får flere muslimske lærere på skolen og når de skal undervise i det faget som i utgangspunktet skal være nøytralt, ja da får nok pipa en annen lyd. En muslimsk lærer i kristendomsfaget kommer til å lage voldsomme tilstander tenker jeg. 0 Siter
Gjest osiris Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Det er sikkert ikke lenge før vi får flere muslimske lærere på skolen og når de skal undervise i det faget som i utgangspunktet skal være nøytralt, ja da får nok pipa en annen lyd. En muslimsk lærer i kristendomsfaget kommer til å lage voldsomme tilstander tenker jeg. hehe, skulle likt å høre Krf-erne da ja 0 Siter
Dorthe Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Jeg skulle ønske at mine barn fikk lære mye mere om kristendommen både på skolen og i barnehagen. Det er jo bare å sende ungene på en religiøs skole det. Det er en del av dem. Min kan masse han, akkurat nå lærer de om å gå til skrifte. Tror alle må gjøre det også muslimene på skolen. Jeg er overhode ikke religiøs altså men har blitt mildere med årene og synes det er greit at han lærer det. 0 Siter
Dorthe Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 hehe, skulle likt å høre Krf-erne da ja Det kommer til å bli skikkelig ramaskrik. 0 Siter
Sør Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Å kunne Fader Vår må sies å være en del av basiskunnskapen for norske borgere. Nei, hvorfor det? Det er jo religionsfrihet i landet. Det ville vært mer relevant om du og dine lærte menneskerettserklæringen. 0 Siter
Gjest kallar Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Det er jo bare å sende ungene på en religiøs skole det. Det er en del av dem. Min kan masse han, akkurat nå lærer de om å gå til skrifte. Tror alle må gjøre det også muslimene på skolen. Jeg er overhode ikke religiøs altså men har blitt mildere med årene og synes det er greit at han lærer det. Jeg skulle gjerne hatt barna mine på religiøse skoler jeg men da må det først komme nærmere. Kan ikke kjøre mange mil hver dag for at de skal få komme på en slik skole. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Jeg skulle gjerne hatt barna mine på religiøse skoler jeg men da må det først komme nærmere. Kan ikke kjøre mange mil hver dag for at de skal få komme på en slik skole. Her bruker noen av ungene en time fram og en time tilbake for å komme til skolen. Nå bor jeg ganske nært men jeg kunne tenkt meg og hatt ungen på en vanlig offentlig skole med ressurser til å ta seg av ham. Det hadde i vært fall vært mye billigere. Men hva gjør man ikke for ungene. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 KRL er hverken fugl eller fisk, så hva bråkes det etter? For dagens KRL er såpass ullent at det knapt kan påføres noen varige sår i sjelen. Jeg er helt enig med deg i at KRL er verken fugl eller fisk, og veldig ullent. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Det er sikkert ikke lenge før vi får flere muslimske lærere på skolen og når de skal undervise i det faget som i utgangspunktet skal være nøytralt, ja da får nok pipa en annen lyd. En muslimsk lærer i kristendomsfaget kommer til å lage voldsomme tilstander tenker jeg. De finnes 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 hehe, skulle likt å høre Krf-erne da ja De vet om det, i hvert fall noen av dem. Det at det kommer inn representanter for innvandrergrupper er absolutt en fordel. Jeg jobber sammen med lærere med muslimsk bakgrunn, og har faktisk aldri tenkt på KRL-faget i denne sammenhengen. Jeg regner med at de ikke utgjør en stor andel lærere på landsbasis. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 De finnes Det er jeg sikker på men det er sikker her i oslo hvor det finnes mange muslimer og de fleste ikke reagerer. Det hadde vært helt greit for meg så lenge de ikke preket at islam var den eneste rette religionen. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Å kunne Fader Vår må sies å være en del av basiskunnskapen for norske borgere. Det er ingen av mine to eldste som kan Fadervår. Jeg mener absolutt at de ikke har gått glipp av noe, i hvert fall har jeg aldri tjent på at jeg kan den og trosbekjennelsen og en hel haug med salmer utenat. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Det er jeg sikker på men det er sikker her i oslo hvor det finnes mange muslimer og de fleste ikke reagerer. Det hadde vært helt greit for meg så lenge de ikke preket at islam var den eneste rette religionen. Det er her i Oslo ja, og jeg har aldri tenkt tanken at de preker noe mer enn andre. 0 Siter
favn Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Vi er ikke blitt muslimske i hodet her på berget, ennå. Dessuten er det slik at den lutherske lære har en spesiell posisjon, tilmed lovfestet. Et og annet gudsord kan vel heller ikke skade. Litt nestekjærlighet, barmhjertighet og "snu det andre kinnet til" hadde vært bra opplæring for noen hver. Det har blitt på det nærmeste hysteriske tilstander i redselen for å tråkke noen på religiøse tær. KRL er faktisk et viktig fag der ungene kan lære noe om hvilke aspekter som er bærende ved de større religionene, noe som igjen bør gi bedre forutsetninger for å forholde seg til og å tenke omkring religion og dernest ulike kulturer. Inntil filosofi blir fag på linje med andre fag i grunnskolen, er også KRL arnestedet for refleksjoner rundt livssyn for kommende generasjoner. Tro meg, de trenger det. Jeg kaller meg ikke kristen, men da jeg på alle måter er skrevet inn i en kristen kultur, ville det vært både kunstig og direkte blåst hvis jeg ikke hadde fått innføring i en så viktig del av vår kultur. Når det gjelder de som bor her og kommer langveisfra...de tar neppe mer skade av litt innføring i kristendom enn mine barn gjør av å få innføring i deres religioner. Vi har et flerkulturelt samfunn, men som da du også påpeker, er det ingenting i veien for å holde fast ved en smule folkeopplysning i luthersk ånd, både i henhold til Grunnloven og sunt vett. 0 Siter
Gjest QuePasta Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Den norrøne trua er ikke omtalt som en religion, men er henvist til å være en myte.Til tross for at det fins levende og oppegående trussamfunn som praktiserer gammel sed i Norge i dag. Disse er seriøse og må absolutt ikke forveksles med brune grupper som bruker gamle nordiske symboler. se www.bifrost.no Nå kan det være vanskelig å trekke klare skillelinjer mellom mytologi og religion, særlig for ikketroende. At norrøn mytologi ikke har "status" som religion blant folk flest, skyldes nok bla. at det det ikke oppfattes som seriøst blant det store flertall. 0 Siter
Gjest QuePasta Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 "De går til sak fordi de ikke får fritak for KRL. Dvs. de ønsker å skjerme sine barn for det som undervises i dette faget. " Fordi faget ikke er nøytralt. Hadde det vært det, og religionene behandlet som likestilte - som livssyn - , hadde det ikke vært nødvendig å gå til sak. Før kunne man velge livssyn hvis man ikke ønsket kristendomsundervisning. Nå har man ikke noe valg. Selv om faget heter Kristendom, Religion og Livssyn - og behandler faget som dette. Altså kristendommen er hovedreligion, mens de andre er "andre religioner". Det er jo helt tydelig at dette ikke er et nøytralt fag! Hva da med oss som ønsker et _nøytralt_ fag? Eller i det minste et valg? For dette er ikke vanlig skolefag som matte, norsk og historie. Dette omhandler grunnverdier og personlig tro - noe som setter faget i en særstilling. "Fordi faget ikke er nøytralt. Hadde det vært det, og religionene behandlet som likestilte - som livssyn - , hadde det ikke vært nødvendig å gå til sak." Men det er altså ikke mulig. Dermed høres det ut som om det koker ned til at det er navnet som er problemet! 0 Siter
favn Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Nåja - den religionen er heller ikke oppfunnet i Norge. Uansett er det en totalt irrelevant diskusjon - det blir ikke "mer korrekt" om det hadde vært én religion de siste 20000 årene i Norge. Det er prinsippet som er galt, ikke (bare) hvilken religion. Med vennlig hilsen Hvilket prinsipp? 0 Siter
Sør Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Hvilket prinsipp? Prinsippet om at det "ikke er så farlig å forkynne en bestemt religion", basert på at "de fleste er jo kristne uansett". Enten har man et helt nøytralt fag (som alle er med på), eller så har man et åpent kristent, osv. fag, som er frivillig. Med vennlig hilsen 0 Siter
favn Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Prinsippet om at det "ikke er så farlig å forkynne en bestemt religion", basert på at "de fleste er jo kristne uansett". Enten har man et helt nøytralt fag (som alle er med på), eller så har man et åpent kristent, osv. fag, som er frivillig. Med vennlig hilsen Nøytralt?? Hvilke fag er nøytrale? Alle fag kretser om visse perspektiver, selv i mindre åpenbare fag som matematikk og fysikk. Hvordan skulle det overhodet være mulig å operere med et 'nøytralt' fag for religion og livssyn? Det høres kjemperart ut med tanke på at det handler om kulturell forming og tro i alle varianter. Mennesker i en sekulær kultur bør for øvrig få litt dannelse på religionsfronten også. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.