Sør Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Nøytralt?? Hvilke fag er nøytrale? Alle fag kretser om visse perspektiver, selv i mindre åpenbare fag som matematikk og fysikk. Hvordan skulle det overhodet være mulig å operere med et 'nøytralt' fag for religion og livssyn? Det høres kjemperart ut med tanke på at det handler om kulturell forming og tro i alle varianter. Mennesker i en sekulær kultur bør for øvrig få litt dannelse på religionsfronten også. Så lenge faget heter kristendom, så er jo utgangspunktet feil. Videre, så lenge det ikke bare er saklig informasjon (men det presenteres som om noen gud faktisk eksisterer) så er det heller ikke nøytralt. Det siste du skrev forstod jeg ikke. Med vennlig hilsen 0 Siter
favn Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Så lenge faget heter kristendom, så er jo utgangspunktet feil. Videre, så lenge det ikke bare er saklig informasjon (men det presenteres som om noen gud faktisk eksisterer) så er det heller ikke nøytralt. Det siste du skrev forstod jeg ikke. Med vennlig hilsen Vel, jeg har ingen pretensjoner eller ønsker om at faget skal være 'nøytralt'. Selvsagt hevder alle religioner at guden(e) finnes. Det ligger jo i sakens natur. En framstilling av religioner a la dette blir for dumt: 'Slik kristendommen og tilhengerne som kaller seg kristne merkelig nok hevder at det finnes et vesen som de kaller Gud, har islam og muslimer som de kaller seg, fått det for seg at det finnes et høyere vesen ved navn Allah.' Med dannelse sikter jeg til et snart glemt dannelsesideal der det å være et opplyst menneske i et sosialt fellesskap innebærer en viss kvantitativ og kvalitativ innsikt i hva som har formet tro, tenkning, kunst, vitenskap og hva som opprettholder kulturen. 0 Siter
Grip Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Det er ingen av mine to eldste som kan Fadervår. Jeg mener absolutt at de ikke har gått glipp av noe, i hvert fall har jeg aldri tjent på at jeg kan den og trosbekjennelsen og en hel haug med salmer utenat. Nei, det er sikkert greit nok. Det er jo ikke alle som prioriterer allmennkunnskap hverken for seg selv eller sine barn. 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Nei, det er sikkert greit nok. Det er jo ikke alle som prioriterer allmennkunnskap hverken for seg selv eller sine barn. Synes du virketlig fadervår er allmennkunnskap? Hva slags glede har du av å kunne det. Går du i kirken kanskje? Det er bedre de lærer noen norske folkeeventyr utenat da, de har i hvert fall moral. De fleste i hvert fall. 0 Siter
Grip Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Synes du virketlig fadervår er allmennkunnskap? Hva slags glede har du av å kunne det. Går du i kirken kanskje? Det er bedre de lærer noen norske folkeeventyr utenat da, de har i hvert fall moral. De fleste i hvert fall. Hvilken nytte? Hvilken "nytte" har man av allmennkunnskap generelt sett? Hvilken "nytte" har det å vite hva hovedstaden i Italia heter? 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Hvilken nytte? Hvilken "nytte" har man av allmennkunnskap generelt sett? Hvilken "nytte" har det å vite hva hovedstaden i Italia heter? Nå er jeg av den vitebegjærlige sorten så jeg liker å kunne alt. Men jeg synes vi har en så hevngjerrig gud at jeg egentlig ikke var interessert i å skremme ungene. Og noen nytte har jeg fremdeles ikke hatt av mine kristendomskunnskaper utenom når jeg diskuterer det og jeg forfekter mitt syn på saken. 0 Siter
Gjest larevillig Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Synes du virketlig fadervår er allmennkunnskap? Hva slags glede har du av å kunne det. Går du i kirken kanskje? Det er bedre de lærer noen norske folkeeventyr utenat da, de har i hvert fall moral. De fleste i hvert fall. Vår lærer sa ofte: " Dere skal aldri være redde for å lære for mye". Så slapp av, det skader ikke om de vet hva fadervår inneholder. 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Vår lærer sa ofte: " Dere skal aldri være redde for å lære for mye". Så slapp av, det skader ikke om de vet hva fadervår inneholder. Men det er kanskje andre ting som er viktigere og nyttigere å lære seg ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.