Gå til innhold

Hva gjør en fest bra og hva er skikkelig festdødare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ordne 30 års lag med ca 40 gjester, har vært på en del fester som i grunn ble ganske kjedelige..Trenger nå tips om hva som gjør en fest bra og noen skikkelig fyfy ting som må styres unna for enhver pris.Vil selvsagt at akkurat denne festen skal bli årets beste.....

Fortsetter under...

Skrevet

Ja-ting: Bra musikk, god mat - kanskje noe litt utenom det vanlige. :) Mye prating og stemning.

Fyfy-ting: selskapsleker. Styr unna for enhver pris. Det er skikkelig drepen på enhver fest.

Skrevet

Dødare:

1. Selskapsleker

2. Vertinnen klapper i hendene og skingrer: Nå må alle ut på dansegulvet!

3. Vertskapet krangler.

4. Stupfyll.

På pluss-siden synes jeg det holder med god mat og drikke og hyggelige folk.

Skrevet

En viktig ting er å få folk til å slappe av - og få noe å prate om med en gang. Å passe på at alle får en velkomstdrink, er bra.

Dessuten er det fint å hjelpe folk i gang med samtalen ved å styre dem litt sammen. Når man presenterer folk for hverandre, er det greit å nevne potensielle felles interesser, bosteder, kjente, musikksmak - eller hva som helst som kan sette igang samtalene. Man kan ikke prate for folk, men man kan hjelpe dem i gang!

Er det bordplassering? Pass på at alle sitter sammen med noen de er trygge på, pluss noen nye de kan få en god tone med.

Hva angår selskapsleker, er jeg enig med amber sun til en viss grad. Leker kan være døden dersom folk trues til å være med - mange er veldig ukomfortable i slike situasjoner. Det som imidlertid ofte slår an dersom man vil ha noe slikt, er lagleker hvor de som vil, kan stikke seg frem. En "gjett hvilken 80-tallshit det er", kan slå godt an i et sånt lag. Men her må man se an sitt publikum.

Dersom jubilanten er en trygg person, kan det være moro å sette vedkommende på prøve med en "hvor godt kjenner du vennene dine"-quiz, rett etter maten. Samle sammen en del morofakta om gjestene, og la jubilanten tippe svaret. Spørsmålene kan være av typen "Hvem har hatt sommerjobb som bingovert", "Hvem har Leeds som favorittlag", "Hvem drømmer om å være med i Robinson" og slike ting. Fordelen med en slik lek er at ingen (bortsett fra hovedpersonen) er nødt til å være med på noe, samtidig som folk får noe å snakke med hverandre om.

Ellers er god musikk viktig. Og (dessverre?) er ikke god musikk her nødvendigvis det samme som kvalitet - snarere er det gulvfyller- og allsangpotensialet som er viktig. En bråte med hits fra gjestenes ungdom er dømt til å slå an. ;o)

Skrevet

Være skikkelig pære full med venninner og være generelt tåpelige :-)

Skrevet

Dødare:

Den hvor alle skal ta utskjærte papptallerkener på ørene, jukstenner, + noe teit på hodet og så synge en sang.Denne har jeg blitt utsatt for en rekke ganger i ulike sosiale lag, fatter ikke hva det er med folk.

Skaper god stemning:Ikke så vanskelig egentlig , god mat, god musikk(må være variert da ettersom smak og behag osv),ikke be folk du VET kommer til å skape trøbbel

Annonse

Gjest rutangis netu
Skrevet

God mat, hyggelige gjester. Som andre har sagt, legg litt arbeide i bordplassering. har vært med på at vertinna har diktet et lite rim om hver gjest, og presenterer hver gjest med dette verset ved bordet. Tar litt tid, men artig og informativt. I rimet er det med slike ting som hva en jobber med, interesser e.l. som kan få igang en samtale med bordkameraten. Den som blir lest for reiser seg så alle kan se hvem det er. Passer best i større selskaper hvor ikke alle kjenner hverandre.

Så finnes det mange artige tullesanger/festsanger. Skaper stemning etter et par glass til maten. Høytidelige, alvorlige sanger og taler passer best til bryllup og konfirmajon og slikt.

Har du noen i familien du MÅ be som av erfaring ofte blir dritings, så ta en prat med vedkommende før selskapet og forlang god oppførsel. Serveringsnekt evnt. Flatfyll og krangel er håpløst.

Ellers så finner ofte gjestene på artige ting selv etterhvert som stemningen stiger. Mye program blir kjedelig. Leker ville ikke jeg satse på. Selv om jeg har opplevd at det har skapt stemning også. Særlig å få igang dansinga og praten ved å danse parvis med ei appelsin mellom pannene til dansepartnerne, og så se hvem som greier å danse lengst uten at den detter ned. Ikke lov å bruke hendene. Den får gjerne løst opp stemningen og gjør at dansen kommer igang.

Lykke til!

Selv så skal mitt neste selskap være uten program i det hele tatt! Mat, drikke, musikk og gjestene. That's it! Men det er fordi gjestene etterhvert kjenner hverandre selv om de bare treffes hvert femte år hos meg.

Skrevet

Lei inn en DJ (eller lån en kompis) til å spille musikk. OM dere ikke skal ha levende musikk.

Den ULTIMATE festdødaren er nemlig når 25 stk. skal styre en cd- spiller , PC på engang, og man får hørt 4 sekunder av hver låt og alt er BARE KAOS med musikken.

Skrevet

Lei inn en DJ (eller lån en kompis) til å spille musikk. OM dere ikke skal ha levende musikk.

Den ULTIMATE festdødaren er nemlig når 25 stk. skal styre en cd- spiller , PC på engang, og man får hørt 4 sekunder av hver låt og alt er BARE KAOS med musikken.

Eller man kan brenne CD-er med god festmusikk - og passe på at ingen andre CD-er tilgjengelige.

Skrevet

Eller man kan brenne CD-er med god festmusikk - og passe på at ingen andre CD-er tilgjengelige.

Jepp ! Men da går jo de samme låtene oppp igjen og opp igjen da?? Og det bør jo være mulig for folk å kommet med ønsker vel??

Skrevet

Jepp ! Men da går jo de samme låtene oppp igjen og opp igjen da?? Og det bør jo være mulig for folk å kommet med ønsker vel??

Hvis det skal være mulig for folk å komme med ønsker, bør man ha en DJ/musikkansvarlig som styrer CD-valget, for å unngå det CD-anarkiet som ble skissert først. ;o) Det er jo også det beste alternativet.

Men om man ikke har det, er ferdigbrente fest-CD-er tingen. Sist jeg hadde en veldig stor fest, brente jeg 6 CD-er med gulvfyllere, og kjørte dem i en ordnet rekkefølge. Det fungerte greit - men man må jo ofre ønskelåtene. Jeg hadde imidlertid ordnet med såpass mange godlåter at folk var veldig fornøyde. ;o)

Skrevet

Langtekkelige og organiserte selskapsleker er fyfy, spør du meg. Ikke noe mer kjedelig enn påtvunget moro...

God mat og god drikke er vel egentlig det man trenger. Så kommer resten ann på klientellet.

Skrevet

Være skikkelig pære full med venninner og være generelt tåpelige :-)

Been there, done that...

Men et tips til det er å legge igjen mobilen hjemme: særdeles ulurt å ringe ekser og kjekkaser nattestid. Fylleangst er ikke moro!

Annonse

Skrevet

Allsang kan være ganske kul. Men styr unna hjemmediktede sanger dersom det ikke er noen som er VELDIG gode til å lage tekster. 12 til 15 vers med alt fra bursdagsbarnets fødsel fram til 30 årsdagen er IKKE moro.

Jeg er trønder, øl og rairai og noen vømmøl tekster- DET er fest det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...