Grip Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Hevning av innslagspunkt for toppskatt, økt minstefradrag, fjerning av skatt fra "fordel av egen bolig", reduksjon i formuesskatt er fasiten så langt. Ikke verst. Men; økning i merverdiavgiften med ett prosentpoeng er selvsagt ugunstig. Mye bra i budsjettet, men fjern momsøkningen. Da blir vi godt fornøyd. Jeg regner at en liten touch FrP ordner den saken innen endelig vedtak skal fattes. ... Alt i alt; Bra forhandlingsutspill. 0 Siter
fresja Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Jeg hørte på radio at redusering av skatten (for de høytlønte?) skulle finansieres gjennom høyere moms. Da skjønner jeg ikke helt vitsen. Vi tjener jo ikke noe på det! 0 Siter
Grip Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Skrevet 6. oktober 2004 Jeg hørte på radio at redusering av skatten (for de høytlønte?) skulle finansieres gjennom høyere moms. Da skjønner jeg ikke helt vitsen. Vi tjener jo ikke noe på det! Innslaget for toppskatt økes med rundt 8% etter å ha vært underregulert i en årrekke. Så får man jo også nytte av økt bunnfradrag. Ingen stor sak, men noen tusen i netto blir det jo. Boligskatten bortfaller...dette gir også en tre, fire tusen..alt ettersom. Alt i alt ikke så verst, hadde det ikke vært for den idiotiske momsøkningen. Som nevnt må vi sette vår lit til FrP i akkurat den saken. 0 Siter
Sør Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Som vanlig kjører man med "ta fra de fattige, og gi til de rike" som grunnidé. Man kan jo ikke annet enn å riste på hodet av det. 0 Siter
yma Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Innslaget for toppskatt økes med rundt 8% etter å ha vært underregulert i en årrekke. Så får man jo også nytte av økt bunnfradrag. Ingen stor sak, men noen tusen i netto blir det jo. Boligskatten bortfaller...dette gir også en tre, fire tusen..alt ettersom. Alt i alt ikke så verst, hadde det ikke vært for den idiotiske momsøkningen. Som nevnt må vi sette vår lit til FrP i akkurat den saken. Forstår at du er i fast arbeid, tjener ganske godt, har stort hus og ellers er god for noen grunker. Du vil tjene tusener på på regjeringens framlegg . Og alt er såre vel , bortsett fra momsøkningen da. Men du nevner ikke forhøyde egenandeler ved sykdom f.eks. Nei, jeg vil ikke "ta" deg for disse holdningene. Det er denne reinhekla Høyre-politikken jeg vil til livs, når den gir slike utslag når den viser seg på "sitt beste". Det er så utrolig usosialt at en nesten ikke kan tro det en hører- en direkte hån mot grupper i samfunnet - de som faktisk får mindre enn før.( ingen skattelette- men dyrere varer og tjeneste er tilbudet til dem) . Det er vel unødig å si at jeg er skuffet over framlegget.Jeg hadde vel ikke trodd det skulle bære så galt av sted. Men til neste år - om ikke før !! 0 Siter
Grip Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Skrevet 6. oktober 2004 Som vanlig kjører man med "ta fra de fattige, og gi til de rike" som grunnidé. Man kan jo ikke annet enn å riste på hodet av det. Jeg vet ikke hva du har i tankene, men justeringen av den underregulerte toppskatten kan det umulig være. Den var jo ment å ramme høytlønte, men tilstrammingen over mange år har ført til at vanlige arbeidsfolk er blitt rammet av svineriet. Bortfallet av skatt på fordel av egen bolig begunstiger langt over 1 mill. skatteytere. Skatt på kapitalinntekter er opprettholdt. Hvordan dette budsjettet "gir til de rike" må du nesten forklare nærmere. Jeg kan ikke se at "de rike" har fått hverken lettelser eller skjerpelser. 0 Siter
Grip Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Skrevet 6. oktober 2004 Forstår at du er i fast arbeid, tjener ganske godt, har stort hus og ellers er god for noen grunker. Du vil tjene tusener på på regjeringens framlegg . Og alt er såre vel , bortsett fra momsøkningen da. Men du nevner ikke forhøyde egenandeler ved sykdom f.eks. Nei, jeg vil ikke "ta" deg for disse holdningene. Det er denne reinhekla Høyre-politikken jeg vil til livs, når den gir slike utslag når den viser seg på "sitt beste". Det er så utrolig usosialt at en nesten ikke kan tro det en hører- en direkte hån mot grupper i samfunnet - de som faktisk får mindre enn før.( ingen skattelette- men dyrere varer og tjeneste er tilbudet til dem) . Det er vel unødig å si at jeg er skuffet over framlegget.Jeg hadde vel ikke trodd det skulle bære så galt av sted. Men til neste år - om ikke før !! Man må se det som et forhandlingsutspill. FrP vil nok kreve at momsøkningen skal fjernes. Det vil bedre den sosiale profilen på budsjettet, men ytterligere øke bruken av oljepenger. (Høres ikke ut som det er komfortabel med å stole på FrP i fordelingspolitikken, men du må nok det i denne omgang). 0 Siter
yma Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Man må se det som et forhandlingsutspill. FrP vil nok kreve at momsøkningen skal fjernes. Det vil bedre den sosiale profilen på budsjettet, men ytterligere øke bruken av oljepenger. (Høres ikke ut som det er komfortabel med å stole på FrP i fordelingspolitikken, men du må nok det i denne omgang). Frp er blitt så utrolig ydmyke overfor regjeringen i det siste, uvisst av hvilken grunn. Men de skal sanke stemmer, de og, så de vil jo markere seg. Jeg leser i avisene at mange fylkesledere i KrF, heller vil at regjeringen skal kontakte Ap nå. Ser helst at hele framlegget går i stå ! 0 Siter
favn Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Jeg vet ikke hva du har i tankene, men justeringen av den underregulerte toppskatten kan det umulig være. Den var jo ment å ramme høytlønte, men tilstrammingen over mange år har ført til at vanlige arbeidsfolk er blitt rammet av svineriet. Bortfallet av skatt på fordel av egen bolig begunstiger langt over 1 mill. skatteytere. Skatt på kapitalinntekter er opprettholdt. Hvordan dette budsjettet "gir til de rike" må du nesten forklare nærmere. Jeg kan ikke se at "de rike" har fått hverken lettelser eller skjerpelser. 'Bortfallet av skatt på fordel av egen bolig begunstiger langt over 1 mill. skatteytere.' Kan du gi en liten innføring til en hjelpeløs kvinne? 0 Siter
Gjest ja til moms - nei til skatt Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 All overføring av innbetaling fra skatt og avgifter til moms er gunstig! Da betaler alle lik skatt og skatt skjer på forbruk. 0 Siter
Grip Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Skrevet 6. oktober 2004 'Bortfallet av skatt på fordel av egen bolig begunstiger langt over 1 mill. skatteytere.' Kan du gi en liten innføring til en hjelpeløs kvinne? Huseiere betaler skatt av fordel av egen bolig. Har boligen en skattetakst på 300.000, gjør man et fradrag på 80.000 og sitter igjen med et grunnlag på 220.000. Av dette regner man 2,5% som inntekt (ca. 5500). Så blir 28% av dette igjen til økt skatt. Det blir jo ikke mange penger, men en tøvete skatt som er vanskelig å administrere og uten noen fornuftig effekt. 0 Siter
Sør Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Jeg vet ikke hva du har i tankene, men justeringen av den underregulerte toppskatten kan det umulig være. Den var jo ment å ramme høytlønte, men tilstrammingen over mange år har ført til at vanlige arbeidsfolk er blitt rammet av svineriet. Bortfallet av skatt på fordel av egen bolig begunstiger langt over 1 mill. skatteytere. Skatt på kapitalinntekter er opprettholdt. Hvordan dette budsjettet "gir til de rike" må du nesten forklare nærmere. Jeg kan ikke se at "de rike" har fått hverken lettelser eller skjerpelser. Les det da, eller les hva Carsten O Five skriver: "Du har mye rett i det. De rikeste med høy lønn, dyr bolig, stor formue er vinnere. De som taper er trygdede, arbeidsledige og sosialt og økonomisk vanskeligstile som skal være med på å betale høyere moms og økte egenandeler når de er syke. Carsten O. Five" 0 Siter
fresja Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Huseiere betaler skatt av fordel av egen bolig. Har boligen en skattetakst på 300.000, gjør man et fradrag på 80.000 og sitter igjen med et grunnlag på 220.000. Av dette regner man 2,5% som inntekt (ca. 5500). Så blir 28% av dette igjen til økt skatt. Det blir jo ikke mange penger, men en tøvete skatt som er vanskelig å administrere og uten noen fornuftig effekt. Husskatten er vel ikke verre å administrere enn annen skatt. Men skatteverdien av hus er vel satt litt tilfeldig. Jeg har betalt denne skatten i nærmere 30 år. For en del år tilbake oppdaget jeg tilfeldigvis at jeg betalte mer enn naboene, til tross for at de hadde åusset mye opp på husene (som opprinnelig var like). Jeg søkte om å få satt verdien ned, og søknaden ble tatt til følge, uten at noen sjekket huset. Det kan være greit å bli kvitt den skatten, men den blir spist opp av momsøkningen. 0 Siter
Grip Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Skrevet 6. oktober 2004 Les det da, eller les hva Carsten O Five skriver: "Du har mye rett i det. De rikeste med høy lønn, dyr bolig, stor formue er vinnere. De som taper er trygdede, arbeidsledige og sosialt og økonomisk vanskeligstile som skal være med på å betale høyere moms og økte egenandeler når de er syke. Carsten O. Five" Det er en åpenbar misoppfatning at det er lønnstakere som er "de rike" her i landet. I sosialistenes retorikk er man rik hvis man tjener 360.000 kroner. Det er selvsagt tøv. De virkelig rike har sine inntekter fra ulike kapitalkilder. Og deres skatt er 28%, uendret. Formuesskatten har fått et symbolsk økt bunnfradrag, som først og fremst vil tjene en rekke pensjonister som etterhvert har fått nedbetalt sine hus, og således har en viss formue. 0 Siter
Sør Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Det er en åpenbar misoppfatning at det er lønnstakere som er "de rike" her i landet. I sosialistenes retorikk er man rik hvis man tjener 360.000 kroner. Det er selvsagt tøv. De virkelig rike har sine inntekter fra ulike kapitalkilder. Og deres skatt er 28%, uendret. Formuesskatten har fått et symbolsk økt bunnfradrag, som først og fremst vil tjene en rekke pensjonister som etterhvert har fått nedbetalt sine hus, og således har en viss formue. Det er ikke vi som tjener over 360000 som trenger skattereduksjon (vi har det godt allerede), men de som tjener mindre enn oss. Som sagt, de tar fra de fattige, og gir til de rike. 0 Siter
Grip Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Skrevet 6. oktober 2004 Det er ikke vi som tjener over 360000 som trenger skattereduksjon (vi har det godt allerede), men de som tjener mindre enn oss. Som sagt, de tar fra de fattige, og gir til de rike. Utsagnet ditt har ingen mening utover at folk som har mer bør fratas midler til fordel for dem som har mindre. Jaha, det er greit nok og skjer i omfattende grad i dag gjennom progressiv beskatning. Som vanlig er innholdet i skriveriene dine null verdt. Mener du at marginalskatten for mennesker som arbeider for mer enn 380.000 årlig skal økes utover 50%? Eller hva mener du? 0 Siter
Sør Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Utsagnet ditt har ingen mening utover at folk som har mer bør fratas midler til fordel for dem som har mindre. Jaha, det er greit nok og skjer i omfattende grad i dag gjennom progressiv beskatning. Som vanlig er innholdet i skriveriene dine null verdt. Mener du at marginalskatten for mennesker som arbeider for mer enn 380.000 årlig skal økes utover 50%? Eller hva mener du? Jeg mener, som størsteparten av Norges befolkning (hvis du spør dem) at skattelettelser bør komme den fattigste delen av befolkningen til gode, istedet for oss som tjener mest. 0 Siter
Grip Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Skrevet 6. oktober 2004 Jeg mener, som størsteparten av Norges befolkning (hvis du spør dem) at skattelettelser bør komme den fattigste delen av befolkningen til gode, istedet for oss som tjener mest. Det er slik at de lavere lønte og ubemidlede allerede har langt lavere skatt i dag. Det er fortsatt lite konkret å lese ut av det du skriver annet enn svada og selvfølgeligheter. 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Budsjettforslaget er usolidarisk og vil øke skillet mellom de som har mye penger og de som har lite. Dette er helt åpenbart og som et faktum å regne. En eventuell diskusjon må dreie seg om i hvilken grad et slikt skille er greit/ønskelig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.