Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er slik at de lavere lønte og ubemidlede allerede har langt lavere skatt i dag.

Det er fortsatt lite konkret å lese ut av det du skriver annet enn svada og selvfølgeligheter.

Jeg noterer meg bare at du ikke kan motsi det jeg skriver, men må skrive om "svada" og lignende surr istedet.

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Grip

17

• Sør

13

• Jorunn

3

• fei1365380229

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Slik jeg ser det kan jeg ende opp med en total skatteskjerpelse, til tross for økt innslagspunkt for toppskatt og økte minstefradrag.

Regjeringen har kommet frem til den geniale ideen at vi som jobber i nordsjøen, skal skatte for maten vi spiser når vi er på jobb - jippi.......

Dette på toppen av økt moms, så tror jeg at en reel skatteøkning er ganske nær.

Skrevet

Slik jeg ser det kan jeg ende opp med en total skatteskjerpelse, til tross for økt innslagspunkt for toppskatt og økte minstefradrag.

Regjeringen har kommet frem til den geniale ideen at vi som jobber i nordsjøen, skal skatte for maten vi spiser når vi er på jobb - jippi.......

Dette på toppen av økt moms, så tror jeg at en reel skatteøkning er ganske nær.

Kan du ikke bare vente med å spise til du kommer hjem? :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Kan du ikke bare vente med å spise til du kommer hjem? :-)

Med vennlig hilsen

Eller ta med meg en matpakke for 15 dager på jobb?

Men det fører selvsagt til at jeg ikke kan ha med meg klær, siden vi har vektbegrensninger på hvor mye vi kan ha med oss på helikopteret. Mat-klær, mat-klær, mat-klær, ikke noe enkelt valg dette :-D

Skrevet

Eller ta med meg en matpakke for 15 dager på jobb?

Men det fører selvsagt til at jeg ikke kan ha med meg klær, siden vi har vektbegrensninger på hvor mye vi kan ha med oss på helikopteret. Mat-klær, mat-klær, mat-klær, ikke noe enkelt valg dette :-D

Har du ikke sett de japanske kvinnene som er "kledt" med sushi? Det må jo være løsningen! Riktignok må du ligge ned under hele helikopterturen, men litt hvile er vel bare deilig.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Har du ikke sett de japanske kvinnene som er "kledt" med sushi? Det må jo være løsningen! Riktignok må du ligge ned under hele helikopterturen, men litt hvile er vel bare deilig.

Med vennlig hilsen

ROLF

Beste forslag til nå :-)

Skrevet

Jeg noterer meg bare at du ikke kan motsi det jeg skriver, men må skrive om "svada" og lignende surr istedet.

Jeg har forsøkt å utfordre deg på hva du egentlig mener, men det synes vanskelig for deg å formulere dette.

Man må anta at du mener at toppskatten skal være uendret? Eller skal innslagspunktet justeres med generell lønnsvekst? Eller skal kapitalskatten skjerpes? Skal formuesskatten skjerpes? SKal skatt på fordel av egen bolig skjerpes? Skal bunnfradraget økes?

Noe må du da kunne mene utover rene floskler og selvfølgeligheter?

Skrevet

Budsjettforslaget er usolidarisk og vil øke skillet mellom de som har mye penger og de som har lite. Dette er helt åpenbart og som et faktum å regne.

En eventuell diskusjon må dreie seg om i hvilken grad et slikt skille er greit/ønskelig.

Økonomiske forskjeller er ikke ønskelig i seg selv, men en nødvendighet i enhver økonomi.

Skatt i tillegg til fordelingsaspektet, vurderes ut fra hensyn til vekst og velferd, totale skatteinntekter, hensyn til svart økonomi, optimal allokering av samfunnets ressuser etc.

Ønsker man seg et utopia der alle har like meget, sier jeg opp jobben min i morgen, melder meg på solidaritetskontoret og konsentrerer meg om min omfattende myntsamling.

Skrevet

Økonomiske forskjeller er ikke ønskelig i seg selv, men en nødvendighet i enhver økonomi.

Skatt i tillegg til fordelingsaspektet, vurderes ut fra hensyn til vekst og velferd, totale skatteinntekter, hensyn til svart økonomi, optimal allokering av samfunnets ressuser etc.

Ønsker man seg et utopia der alle har like meget, sier jeg opp jobben min i morgen, melder meg på solidaritetskontoret og konsentrerer meg om min omfattende myntsamling.

Slike "frp-unnskyldninger" har vi faktisk hørt før, og de holder selvsagt ikke vann.

Skrevet

Slike "frp-unnskyldninger" har vi faktisk hørt før, og de holder selvsagt ikke vann.

Du verden? Er slike sammenhenger fullstendig ukjent for deg?

Jeg er en annen
Skrevet

Jeg er enig i at visse økonomiske forksjeller er en nødvendighet i økonomien, men jeg tror nok norsk økonomi hadde klart seg utmerket uten de økte forskjellene regjeringen nå legger opp til. Det er en politikk som favoriserer de med mest penger.

Fair enough, i og for seg - men Foss burde hatt guts til å innrømme at det er realiteten.

Skrevet

Jeg hørte på radio at redusering av skatten (for de høytlønte?) skulle finansieres gjennom høyere moms. Da skjønner jeg ikke helt vitsen. Vi tjener jo ikke noe på det!

Jeg er en av dem som vil tape mest på dette. Jeg har lav skatt fordi jeg er trygdet. Jeg eier ikke egen bolig og vil aldri gjøre det med den inntekten jeg har. Jeg trenger ikke å bekymre meg for toppskatt heller. Dette forslaget vil ramme meg hardest fordi jeg ikke får noen skattelettelser men må betale mer moms og mer i egenandeler.

Skrevet

Merkelig så enig vi av og til er om saker her Grip.

Har ikke lest tråden nedover enda, men regner med at du vil få ikke bare litt "pepper" for synspunktene dine:-)

fei1365380229
Skrevet

Jeg er en av dem som vil tape mest på dette. Jeg har lav skatt fordi jeg er trygdet. Jeg eier ikke egen bolig og vil aldri gjøre det med den inntekten jeg har. Jeg trenger ikke å bekymre meg for toppskatt heller. Dette forslaget vil ramme meg hardest fordi jeg ikke får noen skattelettelser men må betale mer moms og mer i egenandeler.

Vet ikke annen råd enn at vi får stemme dem vekk ved neste korsvei.

mil1365380270
Skrevet

Har ikke lest forslaget, kun fått med meg det som har kommet frem i media.

Økning av egenandelen er jeg mot. De som er så mye hos legen at de gidder samle sammen kvitteringene sine og få frikort har ikke for mye penger.

Også er jeg grundig lei fattig-/rik-retorikken, definer hva som er fattig og rik, så det går an å diskutere. Men den var ikke til deg :-)

Økning av momsen er jeg mot fordi jeg er redd det vil føre til mer svart arbeid, på samme måte som for høy lønnsbeskatning gjør det.

I tillegg gjør det jo at de som har lite å rutte med, får større utgifter. Bare 1% i denne omgang, men det øker i alle fall utgiftene til nødvendige ting, som mat og klær. Men både mat og klær blitt mye billigere de siste årene, så det er vel egentlig et prinsipielt spørsmål...

Egentlig er jeg for en flat beskatning. Mye vil alltid ha mer, men jeg tror ikke folk hadde lagt så mye energi i å slippe unna, om ikke halve lønningen og mer, forsvant i skatter og avgifter.

Skrevet

Du verden? Er slike sammenhenger fullstendig ukjent for deg?

Nei, som sagt - vi har hørt bortforklaringene før, og de imponerer ikke.

Dette er å ta fra de fattige og gi til de rike.

Skrevet

Jeg har forsøkt å utfordre deg på hva du egentlig mener, men det synes vanskelig for deg å formulere dette.

Man må anta at du mener at toppskatten skal være uendret? Eller skal innslagspunktet justeres med generell lønnsvekst? Eller skal kapitalskatten skjerpes? Skal formuesskatten skjerpes? SKal skatt på fordel av egen bolig skjerpes? Skal bunnfradraget økes?

Noe må du da kunne mene utover rene floskler og selvfølgeligheter?

Profilen skal ikke være "ta fra de fattige, og gi til de rike". Vi som tjener langt over gjennomsnittet har det godt nok fra før.

Her kan du lese hva Hegnar sier:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/10/07/410550.html

Skrevet

Har vi ikke bestemt oss for det for lenge siden.

Ut med Bondevik og Per Kr. Foss.

Skrevet

Jeg skal gjøre mitt, men det har ikke hjulpet før.

fei1365380229
Skrevet

Jeg skal gjøre mitt, men det har ikke hjulpet før.

Nei, det har ikke hjulpet før, det blir bare mer og mer mørkeblått her vi bor, og et mer og mer egoistisk samfunn.

Men, denne gangen skal vi nok "vinne" fram. Til og med bestemoren min er lei og har sagt hun skal stemme for første gang på mange år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...