Gå til innhold

Er nordmenn sutrekopper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lever i et av verdens rikeste land men vi gjør ikke annet enn å syte, syte og syte.

Det er jo til å bli kvalm av. Alle kan ikke bli like rike. Skal man bli rik må man jobbe og slite for det.

Er det ikke snart på tide og heller glede oss over alt vi har?

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

26

• petter smart

9

• mil1365380270

5

• Prozak

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg er en annen
Skrevet

"Skal man bli rik må man jobbe og slite for det."

Dette er i beste fall en naiv virkelighetsforståelse.

Jeg er helt enig i at det er lite å klage over i Norge, samlet sett - men fordelingen innad i landet (og utad til andre land for dens saks skyld!) har et betydelig forbedringspotensiale. Skillet mellom fattig og rik er økende i Norge, og det er problematisk.

Gjest smil så blir dagen lysere
Skrevet

har du ikke hørt om å vinne i lotto da? hihi ..

Gjest - jeg bare spør...!!
Skrevet

"Skal man bli rik må man jobbe og slite for det."

Dette er i beste fall en naiv virkelighetsforståelse.

Jeg er helt enig i at det er lite å klage over i Norge, samlet sett - men fordelingen innad i landet (og utad til andre land for dens saks skyld!) har et betydelig forbedringspotensiale. Skillet mellom fattig og rik er økende i Norge, og det er problematisk.

Føler at mange har jobba og slitt og gitt alt i yrket/jobben sin. Men de får ikke noe igjen for det.

Har sett mange eksempler på dette.

Jeg syns ikke nordmenn er sutrekopper!

Staten øker moms og avgifter, det er innsparing der man spare kan, og gjerne litt til.

Skoler, barnehager etc blir nedlagt.

Hva er det egentlig det spares til?

Norge er et av verdens rikeste land?

-Hvor blir det av alle milliardene landet sitter på?

Skrevet

Er det et mål med livet å jobbe og slite for å bli rik?

Jeg er en annen
Skrevet

Føler at mange har jobba og slitt og gitt alt i yrket/jobben sin. Men de får ikke noe igjen for det.

Staten øker moms og avgifter, det er innsparing der man spare kan, og gjerne litt til.

Milliardene brukes på den svært gode velferdsstaten vi har, og som vil koste betydelig også i fremtiden, derav sparingen.

Hvis man driter i ungene sine og kommende generasjoner kan man jo forlange å få spenna "sine" nå, altså stemme FrP.

Skrevet

Nei, men vi kan da vel være lykkelige om vi ikke er så rike vel?

Livet handler ikke bare om materielle ting men også om å kunne ha evnen til å glede seg over det man har.

Gjest -jeg bare spør..!!
Skrevet

Milliardene brukes på den svært gode velferdsstaten vi har, og som vil koste betydelig også i fremtiden, derav sparingen.

Hvis man driter i ungene sine og kommende generasjoner kan man jo forlange å få spenna "sine" nå, altså stemme FrP.

Drite i ungene?

Mindre penger til skole og barnehage går jo utover ungene nå.

Eks. flere unger inn på avdelingen, samtidig som mindre voksne går ikke akkurat i barnas fordel.

Skrevet

Det er vel slik menneskets natur er, at når et problem er eliminert så kjennes plutselig det neste problemet i rekken tilsvarende større ut.

Derfor krangler vi her i landet om makspris på barnehager, mens de i Argentina lurer på hvor mye de må devaluere valutaen i år og sudaneserne lurer på hvor de skal finne mat i dag.

Skrevet

Hvor blir det av alle milliardene landet sitter på?

Hvor godt vi har det i dette landet ser vi når man er ute og reiser.De aller fleste av oss har virkelig lite å klage over.

Men det er alltids noe og forbedre. Mange i dette landet kan få det bedre.De har lov til å sutre. Men fattigdom i Norge er ikke det samme som fattigdom mange andre steder.

Vi slipper å se skitne små barn, som står på gata og selger duker osv.

Men det betyr ikke at vi ikke skal fortsette å jobbe for at alle skal få det bra.

Jeg er en annen
Skrevet

Det er vel slik menneskets natur er, at når et problem er eliminert så kjennes plutselig det neste problemet i rekken tilsvarende større ut.

Derfor krangler vi her i landet om makspris på barnehager, mens de i Argentina lurer på hvor mye de må devaluere valutaen i år og sudaneserne lurer på hvor de skal finne mat i dag.

Tja, jeg vet da sannelig. Den vanlige forstillingen er jo at når materielle behov er dekket, så kan man gå over til en kontemplasjon over de mer åndelige, hva som er meningen med det hele osv.

Men nordmenn ser ikke ut til å gi slipp på det materielle, uansett i hvilke doser det er tilgengelig. Kjøttet kan visst aldri bli billig nok.

Skrevet

Nei det er ikke noe mål.

Men man kan heller ikke regne med å få alt opp i hendene.

Lykken er å ha det trygt. Mat bordet og et sted å bo er minimum..

Og de aller fleste må jobbe for å oppnå det. Det er dyrt å bo i Norge,og man kan ikke bare legge seg på rygg og tro at lykken kommer dalende ned i fanget heller.

Skrevet

Livet handler ikke bare om materielle ting men også om å kunne ha evnen til å glede seg over det man har.

Man er ikke lykkelig når man ikke får dekket de mest primære behovene. Det gjelder både barn og voksne.

Skrevet

Drite i ungene?

Mindre penger til skole og barnehage går jo utover ungene nå.

Eks. flere unger inn på avdelingen, samtidig som mindre voksne går ikke akkurat i barnas fordel.

Hvis du ikke har fått det med deg,så jobbes det mye med oppgradering av skolene rundt omkring.

Nå har vi fått makspris i barnehagene. Billigere å ha barnehageplass nå, enn det var da de to første barna mine var små.

Men det er fremdeles mangel på plasser.

Skrevet

Tja, jeg vet da sannelig. Den vanlige forstillingen er jo at når materielle behov er dekket, så kan man gå over til en kontemplasjon over de mer åndelige, hva som er meningen med det hele osv.

Men nordmenn ser ikke ut til å gi slipp på det materielle, uansett i hvilke doser det er tilgengelig. Kjøttet kan visst aldri bli billig nok.

Vårt egalitære samfunn medfører at vi måler egen velstand mot andres - avgrenset til Norge.

Relativiseringen av velstanden medfører at graden av tilfredshet avhenger av hva naboen "har".

Skrevet

Jeg er enig. Slik tenker jeg også, og slik har mange grunn til å tenke. Men man kan ikke slutte å tenke på andre fordi om man selv har det bra.

Norge er et lite land, og vi har økonomi til å ta oss av alle dem som sliter.

Det er sikkert ikke så lett å tenke positivt bestandig,når regniger strømmer inn og man ikke aner hvordan man skal få det til å gå irundt.

Skrevet

Den maslow-pyramiden er ganske hypotetisk tror jeg. Det finnes da nok av eksempler på fattige og vanskeligstilte som har endt opp som forfattere, filosofer, kunstnere, vitenskapsmenn og lignende. Og mer enn nok av eksempler på rike som er skikkelige egotroll.

Folk prøver vel instinktivt å få det best mulig for seg og sine, helst med minst mulig anstrengelse, det er sånn vi har overlevd. Og tilfeldigvis er vi ganske vant med å få ting tilrettelagt her i landet, så det mest åpenbare blir å klage på tilretteleggingen.

Skrevet

Vi kan fint glede oss over det vi har, samntidig som vi ikke er fornøyd med mye av det staten gjør.

"..........................."

Gjest -jeg bare spør jeg..!!
Skrevet

Hvis du ikke har fått det med deg,så jobbes det mye med oppgradering av skolene rundt omkring.

Nå har vi fått makspris i barnehagene. Billigere å ha barnehageplass nå, enn det var da de to første barna mine var små.

Men det er fremdeles mangel på plasser.

Har ikke fått med meg det nei.Hvilken kommune bor du i? Her jeg bor får skolen mindre og mindre å rutte med..

Det er ikke innført maxpris pga at det ikke er full barnehagedekning.

For at det skal bli full dekning tyr kommunen til da feks å sette flere unger inn på hver avdeling, men ikke øke antall voksne. Avdelingen er ofte små (i areal), noe som ikke gjør saken noe bedre.

Er dette kvalitet, en god nok barnehage?

Får barna den omsorgen og den oppfølgingen det trenger?

For de som jobber i b.hg tilsier dette mer stress og tidspress og dermed større sjanse for å bli sjuk.

Men..det er jo ikke lov det eller nå. Å sjukmelde seg altså.. :)

Skrevet

Har ikke fått med meg det nei.Hvilken kommune bor du i? Her jeg bor får skolen mindre og mindre å rutte med..

Det er ikke innført maxpris pga at det ikke er full barnehagedekning.

For at det skal bli full dekning tyr kommunen til da feks å sette flere unger inn på hver avdeling, men ikke øke antall voksne. Avdelingen er ofte små (i areal), noe som ikke gjør saken noe bedre.

Er dette kvalitet, en god nok barnehage?

Får barna den omsorgen og den oppfølgingen det trenger?

For de som jobber i b.hg tilsier dette mer stress og tidspress og dermed større sjanse for å bli sjuk.

Men..det er jo ikke lov det eller nå. Å sjukmelde seg altså.. :)

Blir det ikke innført maxpris etterhvert heller?

Jeg trodde dette var noe som skulle gjelde alle barnehager.

Full barnehagedekning er det ikke her heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...