Gå til innhold

Er nordmenn sutrekopper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En straffer ikke folk som er lite intelligente eller har lite utdannelse (det er jo faktisk mange av disse som tjener godt også), men en må vurdere lønn ut fra verdien på en jobb. Verdien er da hva noen er villig til å betale for den. Hvorfor skal de som tjener "godt", skjønner ikke at folk med inntekt på over 350 000 anses som rike, betale forholdsmessig mer enn de som er "fattige"?

Hvorfor skal vi straffe stygge mennesker som ikke har hell på sjekkemarkedet? De er gjerne alene eller sammen med mindre attraktive personer som verken du eller jeg ville hatt.

Verden er ikke rettferdig, og det er forskjell på folk. Det blir kunstig å skulle prøve å utjevne alle forskjeller. En har allerede prøvd på dette og kommunismen fungerte ikke.

Jeg er helt enig med deg i det du sier om verdien av en jobb og hva "kunden" er villig til å betale, men jeg er ikke enig med deg i at man ikke skal drive en viss inntektsutjevning.

Sammenligningen med sjekkemarkedet blir jo litt vel søkt.... ;-)

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

26

• petter smart

9

• mil1365380270

5

• Prozak

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

En straffer ikke folk som er lite intelligente eller har lite utdannelse (det er jo faktisk mange av disse som tjener godt også), men en må vurdere lønn ut fra verdien på en jobb. Verdien er da hva noen er villig til å betale for den. Hvorfor skal de som tjener "godt", skjønner ikke at folk med inntekt på over 350 000 anses som rike, betale forholdsmessig mer enn de som er "fattige"?

Hvorfor skal vi straffe stygge mennesker som ikke har hell på sjekkemarkedet? De er gjerne alene eller sammen med mindre attraktive personer som verken du eller jeg ville hatt.

Verden er ikke rettferdig, og det er forskjell på folk. Det blir kunstig å skulle prøve å utjevne alle forskjeller. En har allerede prøvd på dette og kommunismen fungerte ikke.

Nå leste jeg innlegget ditt til en forandring, og ser at du skriver det selvsagte poenget i at 'folk som ikke er så intellegente og ikke klarer høyere utdannelse' (sitat Dorthe) ikke straffes, men at folk som spanderer tid, penger og krefter på utdannelse belønnes. Skulle bare mangle. Et land uten høyere kompetanse er jo meningsløst. Nå.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg i det du sier om verdien av en jobb og hva "kunden" er villig til å betale, men jeg er ikke enig med deg i at man ikke skal drive en viss inntektsutjevning.

Sammenligningen med sjekkemarkedet blir jo litt vel søkt.... ;-)

Vi har allerede ordninger som utjevner forskjellene. Men det er nødvendig med intensiver for at folk skal ta jobber som krever høy utdanning.

De aller fleste i Norge har så de klarer seg. De som ikke har dette og det ikke er deres valg bør få så de klarer seg. Men at alle skal ha råd til unødvendig luksus er jeg ikke enig i.

Mulig sammenligningen med sjekkemarkedet er søkt, men prinsippet er jo det samme. Noen er heldige, andre er det ikke. Og så lenge folk har nok penger å leve for så bør vi ikke prøve å utjevne mer.

Skrevet

Vi har allerede ordninger som utjevner forskjellene. Men det er nødvendig med intensiver for at folk skal ta jobber som krever høy utdanning.

De aller fleste i Norge har så de klarer seg. De som ikke har dette og det ikke er deres valg bør få så de klarer seg. Men at alle skal ha råd til unødvendig luksus er jeg ikke enig i.

Mulig sammenligningen med sjekkemarkedet er søkt, men prinsippet er jo det samme. Noen er heldige, andre er det ikke. Og så lenge folk har nok penger å leve for så bør vi ikke prøve å utjevne mer.

skal man intensivere incentivene, eller hva er det du mener? *fnis*

Skrevet

Men da vedder jeg på at du stemmer for at dine får noe uttelling lønnsmessig for utdannelsen sin. Eller er det greit at de må ta til takke med minimumslønn etter endt utdanning (_hvis_ de får seg jobb, vel å merke)?

Tror ikke datteren min har noen problemer med å få jobb som sykepleier, ikke den best betalte jobben etter tre års høyskole. Hun valgte etter ønske, hun hadde så bra karakterer at hun kunne ha kommet inn på det meste.

Hva sønnen min ender opp som aner jeg ikke. Latin og norrøn????????? det må bli lærer, ikke så bra betalt det heller. Lønnsmessig hadde både han og dattera mi gjort det bedre ved å studere medisin i Polen sammen med kameratene. Men det var ikke det de ville.

Skrevet

En akademiker kan jo være så mangt. Se på lærerne f.eks. De har en ekstremt viktig oppgave, men lønnes etter min mening ikke deretter. En lagerarbeider klarer fint å tjene det samme som de som tar vare på den oppvoksende slekt.

men jeg tror læreren trives bedre og får uttelling på den måten.

Skrevet

Men du synes det er rettferdig at folk går på trygd og nesten sulter ihjel når de er så teite at de har blitt syke så de ikke kan jobbe.

Skrevet

Det er ikke et inntrykk jeg har fått.

Skrevet

Det er ikke et inntrykk jeg har fått.

De jeg kjenner som har utdannelse utover videregående, trives i jobbene sine.

De som havner på 7/11, på bar eller på bakeri, trives bare sånn passe.

mil1365380270
Skrevet

Det tror jeg er veldig individuelt.

Er man en dedikert lærer er det fort gjort å bli frustrert og utbrent.

Og noen mennesker trives utmerket med å få en ikke så høy lønn inn på kontoen hver måned, uten å ha ansvar og påfølgende bekymringer på jobben.

Vi er forskjellige, og takk og lov for det :-)

Og jeg er litt forundret over måten ungdommene får presentert utdannelsesmuligheter. "Hva har du lyst til å bli?", og det er alt som teller liksom.

Bare et tenkt eksempel, men hva om ungen har lyst til å bli psykolog. "Alle" studerer psykologi nå, hvor mange arbeidsplasser er det når h*n er ferdig? Blir h*n en lykkelig psykolog, uten jobb, med to unger, studielån, og ikke sjanse i havet til å få boliglån?

Man skal helst unngå å velge ting man ikke liker, men man kan bli lykkeligere av å følge fornuften enn bare lysten av og til.

Skrevet

Det tror jeg er veldig individuelt.

Er man en dedikert lærer er det fort gjort å bli frustrert og utbrent.

Og noen mennesker trives utmerket med å få en ikke så høy lønn inn på kontoen hver måned, uten å ha ansvar og påfølgende bekymringer på jobben.

Vi er forskjellige, og takk og lov for det :-)

Og jeg er litt forundret over måten ungdommene får presentert utdannelsesmuligheter. "Hva har du lyst til å bli?", og det er alt som teller liksom.

Bare et tenkt eksempel, men hva om ungen har lyst til å bli psykolog. "Alle" studerer psykologi nå, hvor mange arbeidsplasser er det når h*n er ferdig? Blir h*n en lykkelig psykolog, uten jobb, med to unger, studielån, og ikke sjanse i havet til å få boliglån?

Man skal helst unngå å velge ting man ikke liker, men man kan bli lykkeligere av å følge fornuften enn bare lysten av og til.

Det er viktig å se begge deler. Muligheten for å få jobb og trivsel og jeg synes fremdeles ikke det har noe med penger å gjøre :o)

Jeg tror jeg hadde trives så bra hvis jeg hadde hatt mulighet til å bli det jeg ønsket da jeg var ung. Og når det skar seg så ga jeg liksom opp. Det var så kjipt, jeg gremmer meg enda.

Skrevet

Ja, jeg vet at skolene har blitt forsømt lenge, men at det nå har blitt tatt tak i, er mitt inntrykk.

Det er blitt tatt tak i det aller mest nødvendige, og det skulle bare mangle. Forsømmelsen har vært så stor i åresvis at det koster enormt. Hvor mye dette koster i helseplager er ikke lett å regne ut. Det sier seg selv at når tak må skiftes helt ut fordi det ikke ble reparert i tide blir mye dyrere. Ødeleggelsen er mye fordi ingenting ble gjort. Også med svømmebassenget som sprakk og vannet flommet ut i skolegården, et hell at det ikke ble ulykker. Det hadde vært klart i åresvis at dette måtte repareres. Til slutt måtte de bygge hele svømmebassenget om igjen, og det ble dyrt.

Skrevet

Det er blitt tatt tak i det aller mest nødvendige, og det skulle bare mangle. Forsømmelsen har vært så stor i åresvis at det koster enormt. Hvor mye dette koster i helseplager er ikke lett å regne ut. Det sier seg selv at når tak må skiftes helt ut fordi det ikke ble reparert i tide blir mye dyrere. Ødeleggelsen er mye fordi ingenting ble gjort. Også med svømmebassenget som sprakk og vannet flommet ut i skolegården, et hell at det ikke ble ulykker. Det hadde vært klart i åresvis at dette måtte repareres. Til slutt måtte de bygge hele svømmebassenget om igjen, og det ble dyrt.

På barneskolen der ungene min gikk det første årene, er nesten alle lærerne døde av kreft pga astbest.

Læreren til eldstemann døde da hun var 49 år og hun var syk i to år da hun hadde sønnen min men kom tilbake og jobbet noen år men fikk tilbakefall for et par år siden og døde.

Så det er nok verre enn folk er klar over.

Skrevet

Det er en skam selvfølgelig.

Har hørt det om taket, men ikke bassenget.

Skrevet

På barneskolen der ungene min gikk det første årene, er nesten alle lærerne døde av kreft pga astbest.

Læreren til eldstemann døde da hun var 49 år og hun var syk i to år da hun hadde sønnen min men kom tilbake og jobbet noen år men fikk tilbakefall for et par år siden og døde.

Så det er nok verre enn folk er klar over.

Hjelpe meg, er det sant?

Nesten alle lærerne?

Er det blitt sagt at det pga aspest?

Det høres ut som en erstatningssak.Men hjelper lite selvfølgelig.

mil1365380270
Skrevet

Det er viktig å se begge deler. Muligheten for å få jobb og trivsel og jeg synes fremdeles ikke det har noe med penger å gjøre :o)

Jeg tror jeg hadde trives så bra hvis jeg hadde hatt mulighet til å bli det jeg ønsket da jeg var ung. Og når det skar seg så ga jeg liksom opp. Det var så kjipt, jeg gremmer meg enda.

Skjønner det :-) Men jeg kjenner folk som sitter med skjegget i postkassa nå fordi de valgte det de hadde lyst til, uten å tenke lenger.

Skrevet

Tja, jeg vet da sannelig. Den vanlige forstillingen er jo at når materielle behov er dekket, så kan man gå over til en kontemplasjon over de mer åndelige, hva som er meningen med det hele osv.

Men nordmenn ser ikke ut til å gi slipp på det materielle, uansett i hvilke doser det er tilgengelig. Kjøttet kan visst aldri bli billig nok.

"Kjøttet kan visst aldri bli billig nok."

Har det noengang BLITT billigere, da? Man kan ikke si til en som klager på at ting hele tiden blir dyrere: "du blir aldri fornøyd, du".

"..............................."

Skrevet

Det er vel slik menneskets natur er, at når et problem er eliminert så kjennes plutselig det neste problemet i rekken tilsvarende større ut.

Derfor krangler vi her i landet om makspris på barnehager, mens de i Argentina lurer på hvor mye de må devaluere valutaen i år og sudaneserne lurer på hvor de skal finne mat i dag.

Å si at "vi har ikke noe å klage på" fordi det finnes folk i verden som har det mye værre er bare dumt. Jeg har minusintekt hver mnd., får ingen sosialhjelp i det hele tatt, og lever fra hånd til munn. Jeg har fortsatt sympati med de som sulter ihjel, men kom ikke her å si at jeg skal være fornøyd fordi jeg ikke sulter ihjel.

"............................."

Skrevet

Hjelpe meg, er det sant?

Nesten alle lærerne?

Er det blitt sagt at det pga aspest?

Det høres ut som en erstatningssak.Men hjelper lite selvfølgelig.

Det går rykter om det ja. Men astbesten ble fjernet i fjor.

Skrevet

Skjønner det :-) Men jeg kjenner folk som sitter med skjegget i postkassa nå fordi de valgte det de hadde lyst til, uten å tenke lenger.

Jeg kjenner også noen slike, det er trist.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...