Gjest Mvh...Student... Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Ser at det nå skal reisestipendet kuttes. Jeg bor 15timers kjøring med bil fra mitt studiested. (Høyskole) Jeg får 300kr hver mnd i reisestipend. Lån og stipend er på 6000kr i mnd, altså en månedlig utbetaling på 6300kr Hver måned betaler jeg gjennomsnittlig: 3500,- i husleie 300.- strøm 290,- busskort 250,- mobilregning Tilsammen 4340,- I tilleg kommer mat, litt sosialt.. Også skoleutgifter (bøker, semesteravgift, turer og alt annet de vil ha betalt for) Hjemreise: 1500,- tur/retur Hmmm...det blir ikke mye til overs. Lønner det seg egentlig å være student? Er jo ikke akkurat sikra jobb etter endt utdanning. Så da sitter jeg der da, -med det fine studielånet mitt. Men man skal vel ikke ta sorgene på forskudd 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 6. oktober 2004 Skrevet 6. oktober 2004 Norge er vel kanskje det land i verden hvor høy utdannelse i minst grad korrelerer med høy inntekt. Mange utdanninger lønner seg nok ikke økonomisk, nei. 0 Siter
Prozak Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Ikke klag :-) Jeg får utbetalt 6.000,- pr. mnd i lån/stipend. Jeg betaler 3.700,- i husleie, 2.500,- i skolepenger, strøm, telefon, mat etc. Resultatet blir logisk nok på feil side av null. Skal jeg leve, så må jeg jobbe ved siden av. Men det hjelper ikke mye - hvis jeg tjener mer enn en liten sum, så minker lånet tilsvarende. Og så har vi det fine: sosialen gir ingen støtte whatsoever til studenter. Nei, da må du ta studielån. At man har maks. lån, og det likevel ikke går an å leve av på noen måte, det er uinteressant. Får jeg begynte å studere var jeg arb.ledig. Nå drømmer jeg om den økonomiske situasjonen jeg var i da. Dette er et av de mange fordelene ved å bo i velferdsstaten Verdens Rikeste Land. "............................." 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Det lønner seg nok ikke. Selv hadde jeg barnehageutgifter som var godt over hva jeg fikk i studielån i måneden. Hadde en mann som jobbet, mens jeg studerte. Etter endt utdannelse (6 år siden) har jeg fortsatt ikke fått noen fast ansettelse, bare vikariater (fylkeskommunen). 0 Siter
Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik) Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Hvis du har hue til å studere, lønner det seg. Hvis ikke kan du ende opp i en kjedeligere jobb enn du klarer å trives med. Og det lønner seg å ha det bra, gjør det ikke? 0 Siter
favn Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Du glemte at etter utdanningen er du like arbeidsløs som før, men nå med et nydelig studielån som fungerer som en buffer dersom du av en eller annen vanvittig grunn skulle komme på den uhyrlige tanken om å skaffe deg en liten eid bolig. Som du skjønner gjelder det å holde fast på antikkens ideal om at tenkning og kunnskap har verdi i seg selv. 0 Siter
Mistera Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Skjønner situasjonen din veldig godt, men for meg som også er student er saken endel værre... Jeg har 170mil til hjemmplassen min, flybillettene koster fra et par tusen korner og oppover (dette er studentpris) husleia er på over 3500 da er ikke strøm medregnet (men det er medregnet alt av trivielle ting som de andre i kollektivet ABSOULUTT må ha) å finne seg en annen plass å bo er komplett umulig (har forsøkt) da over 300 studenter fortsatt bor i bomberom på skolen, busskort koster 450, strøm orker jeg ikke tenke på engang... Jeg har desverre ikke rett på reisestipend da jeg er over 25... Livet som student er ganske hardt, itillegg til å gå blakk skal man studere og fungere som menneske noe som er komplett umulig når man svimler av sult, depresjon, usosialitet osv... budsjettet gir ikke mye rom for sosialomgang non so ever! Alt dette har gjort det sånn at jeg har vurdert å bare gi opp studiene, og flytte hjem å ta det på nettet i stedenfor, og det er det som viser seg at jeg kommer til å gjøre, for jeg orker ikke mere, av innesitting, venneløshet osv! Men hvem bryr seg? Så lenge de rike får nok, så er jo alt bare velstand:) 0 Siter
Gjest Opp og ned Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Skal de seriøst kutte det? Jeg studerer på andre siden av landet, på grunn av at det er her den beste skolen ligger. Det koster meg 2500-3000 å reise hjem, og da kommer de 500 kronene i mnd godt med! Busskortet koster over 400 kr i mnd, husleie under 3000 (!!) og en god del sosiale aktiviteter i tillegg. 0 Siter
Gjest Det vet man først når det er for sent Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Hvis du har hue til å studere, lønner det seg. Hvis ikke kan du ende opp i en kjedeligere jobb enn du klarer å trives med. Og det lønner seg å ha det bra, gjør det ikke? Problemet er vel gjerne at man studerer seg til arbeidsledighet. 0 Siter
Babette Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Ikke klag :-) Jeg får utbetalt 6.000,- pr. mnd i lån/stipend. Jeg betaler 3.700,- i husleie, 2.500,- i skolepenger, strøm, telefon, mat etc. Resultatet blir logisk nok på feil side av null. Skal jeg leve, så må jeg jobbe ved siden av. Men det hjelper ikke mye - hvis jeg tjener mer enn en liten sum, så minker lånet tilsvarende. Og så har vi det fine: sosialen gir ingen støtte whatsoever til studenter. Nei, da må du ta studielån. At man har maks. lån, og det likevel ikke går an å leve av på noen måte, det er uinteressant. Får jeg begynte å studere var jeg arb.ledig. Nå drømmer jeg om den økonomiske situasjonen jeg var i da. Dette er et av de mange fordelene ved å bo i velferdsstaten Verdens Rikeste Land. "............................." Er det prisstigningen som er årsaken, eller er det studiefinansieringen som er blitt vesentlig dårligere? Da jeg studerte for x antall år siden, var det ikke noe problem å klare seg på lånet. Men de som studerte i Oslo og var nordfra, var kun hjemme til jul og sommer. Selv jobbet jeg hele sommeren og sparte opp en del penger ( og bodde da gratis hjemme om sommeren). Men jeg husker den første hybelen min, på 8 kvm. og husleie på 250 kr. i måneden! *Stemmer gitaren og synger, først i dur og deretter med overgang til moll*: Sjung om studentens lyckliga dar..... 0 Siter
Prozak Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Er det prisstigningen som er årsaken, eller er det studiefinansieringen som er blitt vesentlig dårligere? Da jeg studerte for x antall år siden, var det ikke noe problem å klare seg på lånet. Men de som studerte i Oslo og var nordfra, var kun hjemme til jul og sommer. Selv jobbet jeg hele sommeren og sparte opp en del penger ( og bodde da gratis hjemme om sommeren). Men jeg husker den første hybelen min, på 8 kvm. og husleie på 250 kr. i måneden! *Stemmer gitaren og synger, først i dur og deretter med overgang til moll*: Sjung om studentens lyckliga dar..... "Er det prisstigningen som er årsaken, eller er det studiefinansieringen som er blitt vesentlig dårligere?" Vet ikke. Men faktum er at hvis man må betale skolepenger, så går det ikke an å overleve. Tidligere kunne studenter tjene så mye de ville i sommermånedene, slik at man kunne jobbe seg opp litt penger til resten av året. Det har velferdsstaten også fjernet - i fjor, tror jeg. Man kan lure på hva som egentlig er baktanken med slike avgjørelser. Hvis noen kan bevise det motsatte, så skal jeg ikke krangle, men det er ingenting overhodet som tyder på noe annet enn at staten rett og slett går inn for å gjøre de umulig å leve for enkelte. "............................" 0 Siter
Prozak Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Skjønner situasjonen din veldig godt, men for meg som også er student er saken endel værre... Jeg har 170mil til hjemmplassen min, flybillettene koster fra et par tusen korner og oppover (dette er studentpris) husleia er på over 3500 da er ikke strøm medregnet (men det er medregnet alt av trivielle ting som de andre i kollektivet ABSOULUTT må ha) å finne seg en annen plass å bo er komplett umulig (har forsøkt) da over 300 studenter fortsatt bor i bomberom på skolen, busskort koster 450, strøm orker jeg ikke tenke på engang... Jeg har desverre ikke rett på reisestipend da jeg er over 25... Livet som student er ganske hardt, itillegg til å gå blakk skal man studere og fungere som menneske noe som er komplett umulig når man svimler av sult, depresjon, usosialitet osv... budsjettet gir ikke mye rom for sosialomgang non so ever! Alt dette har gjort det sånn at jeg har vurdert å bare gi opp studiene, og flytte hjem å ta det på nettet i stedenfor, og det er det som viser seg at jeg kommer til å gjøre, for jeg orker ikke mere, av innesitting, venneløshet osv! Men hvem bryr seg? Så lenge de rike får nok, så er jo alt bare velstand:) "Men hvem bryr seg? Så lenge de rike får nok, så er jo alt bare velstand:)" Det er en klisjè, men likefremt 100% tilfellet for hvordan staten legger opp ting. Det bekreftes av det nye statsbudsjettet regjeringen har lagt frem. Der er det skattelettelser av samme type som lønnsøkningene pleier å være: de som tjener mye får mange tusen i skattelettelser. De som tjener lite, for noen tiere - altså, ingenting. Ikke at jeg er misunnelig på at de rike får mer - men når staten gir de rike mer, så må de ta det fra andre ting - nærmere bestemt hele befolkningen. Ergo sitter vi fattige igjen med minus. Slik er det hver bidige gang, og slik kommer det sansynligvis alltid til å være. I det øyeblikket jeg finner en bedre levesituasjon i et annet land, så viser jeg den norske stat fingeren og trekker ned buksa og driter på grenseovergangen. Jeg liker norge som land, og vil helst bli værende her - men staten gjør det mer og mer umulig. "............................." 0 Siter
Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik) Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Problemet er vel gjerne at man studerer seg til arbeidsledighet. Du må ikkke gi opp på forhånd, da er løpet tapt. Du kan evt. utdanne deg til noe du har tro på? 0 Siter
Babette Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 "Er det prisstigningen som er årsaken, eller er det studiefinansieringen som er blitt vesentlig dårligere?" Vet ikke. Men faktum er at hvis man må betale skolepenger, så går det ikke an å overleve. Tidligere kunne studenter tjene så mye de ville i sommermånedene, slik at man kunne jobbe seg opp litt penger til resten av året. Det har velferdsstaten også fjernet - i fjor, tror jeg. Man kan lure på hva som egentlig er baktanken med slike avgjørelser. Hvis noen kan bevise det motsatte, så skal jeg ikke krangle, men det er ingenting overhodet som tyder på noe annet enn at staten rett og slett går inn for å gjøre de umulig å leve for enkelte. "............................" Får man redusert lån og stipend når man tjener mye om sommeren? Det er jo i så fall helsprøtt og bakvendt. En ting er det økonomiske, at man bidrar til selvforsørging, en annen viktig ting er jo kontakten med arbeidslivet. Gjennomfører man et 6-7 års studium uten kontakt med arbeidslivet, kan man lett bli rimelig fjern. Å måtte jobbe kvelder og helger ved siden av studiene er hardt, men sommerjobb er bare positivt på alle måter. De semesterne jeg ikke hadde eksamen, jobbet jeg fra midten av mai og ut august. Det ble noen kroner. Med lav skatt (jeg tjente alltid over frikortgrensa) og uten konsekvenser for lån/stipend. Dessuten kunne jeg summere alle disse ukene og månedene og regne dem som ansiennitet, siden alt var dokumentert. De utgjorde 3-4 år og et par lønnstrinn da jeg senere fikk jobb. (Men da regnet jeg med all sommerjobbing totalt og helt fra 16-års alderen, ikke bare i studietida). 0 Siter
Prozak Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Får man redusert lån og stipend når man tjener mye om sommeren? Det er jo i så fall helsprøtt og bakvendt. En ting er det økonomiske, at man bidrar til selvforsørging, en annen viktig ting er jo kontakten med arbeidslivet. Gjennomfører man et 6-7 års studium uten kontakt med arbeidslivet, kan man lett bli rimelig fjern. Å måtte jobbe kvelder og helger ved siden av studiene er hardt, men sommerjobb er bare positivt på alle måter. De semesterne jeg ikke hadde eksamen, jobbet jeg fra midten av mai og ut august. Det ble noen kroner. Med lav skatt (jeg tjente alltid over frikortgrensa) og uten konsekvenser for lån/stipend. Dessuten kunne jeg summere alle disse ukene og månedene og regne dem som ansiennitet, siden alt var dokumentert. De utgjorde 3-4 år og et par lønnstrinn da jeg senere fikk jobb. (Men da regnet jeg med all sommerjobbing totalt og helt fra 16-års alderen, ikke bare i studietida). Såvidt jeg vet har de fjernet muligheten til å tjene ubegrenset i sommerferien, ja. Selv hadde jeg skole i hele sommer, så jeg merket naturlig nok ikke noe til det :-) "..............................." 0 Siter
Gjest Mvh..Student... Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Får man redusert lån og stipend når man tjener mye om sommeren? Det er jo i så fall helsprøtt og bakvendt. En ting er det økonomiske, at man bidrar til selvforsørging, en annen viktig ting er jo kontakten med arbeidslivet. Gjennomfører man et 6-7 års studium uten kontakt med arbeidslivet, kan man lett bli rimelig fjern. Å måtte jobbe kvelder og helger ved siden av studiene er hardt, men sommerjobb er bare positivt på alle måter. De semesterne jeg ikke hadde eksamen, jobbet jeg fra midten av mai og ut august. Det ble noen kroner. Med lav skatt (jeg tjente alltid over frikortgrensa) og uten konsekvenser for lån/stipend. Dessuten kunne jeg summere alle disse ukene og månedene og regne dem som ansiennitet, siden alt var dokumentert. De utgjorde 3-4 år og et par lønnstrinn da jeg senere fikk jobb. (Men da regnet jeg med all sommerjobbing totalt og helt fra 16-års alderen, ikke bare i studietida). Sommerjobb er positivt ja. Men nå blir semestrene bare lengre og lengre. Vi har siste eksamen i juni og begynner på skolen igjen ca.10 august. Stryker en på en eksamen til våren er konten i august. Har samboer her, så jobber på studiestedet om sommeren. Er et par uker hjemme, da går det også en del penger på tur/opphold.. Så mye av det jeg har tjent går da til denne turen. Å selfølgelig np som vi har spart opp litt penger, røyk TV'n og vaskemaskina synger på siste verset.. Hehe. ..Det er hardt å bli voksen! 0 Siter
Gjest foreldrestudent Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Sommerjobb er positivt ja. Men nå blir semestrene bare lengre og lengre. Vi har siste eksamen i juni og begynner på skolen igjen ca.10 august. Stryker en på en eksamen til våren er konten i august. Har samboer her, så jobber på studiestedet om sommeren. Er et par uker hjemme, da går det også en del penger på tur/opphold.. Så mye av det jeg har tjent går da til denne turen. Å selfølgelig np som vi har spart opp litt penger, røyk TV'n og vaskemaskina synger på siste verset.. Hehe. ..Det er hardt å bli voksen! For ikke å snakke om at barn har 8 ukers sommerferie. Jeg er alenemor, faren vil kun ha barnet i 2 uker, altså gjenstår det 6 uker. Det er ikke studielån på sommeren, hvordan er det tenkt at man skal bære seg ad for å få det hele til å gå opp? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.