Gå til innhold

hva husker deres barn fra tida før adopsjonen?

Anbefalte innlegg

Vi har ei jente som vi hentet da hun var litt over to år gammel. Hun hadde da en språkutvikling som var helt normal for alderen. Fram til vi hentet henne hadde hun bodd i fosterhjem, og vi har mange bilder og ting fra dette fosterhjemmet. Altså ville jeg trodd at hun hadde mange minner eller i det minste assosiasjoner knyttet til ting fra tida før adopsjonen. Men når vi spør henne om hva som helst fra tida før adopsjonen ser hun bare uforstående på oss og har overhodet ingen kommentarer. Derimot overrasker hun stadig med å fortelle om ting som skjedde bare dager etter at vi kom tilbake til norge. Husker hun ikke fordi hun ikke vil huske? Eller kanskje fordi minnene hennes er lagret på et språk hun nå ikke behersker og derfor er utilgjengelige for henne? Husker deres barn noe fra tida før adopsjonen?

Fortsetter under...

fei1365380229

Vi har en jente på litt over 3 år som vi hentet når hun var 19 måneder. Jeg tror ikke hun husker så mye fra når hun bodde på barnehjem, har noen bilder derfra og hun blir egentlig litt rar hvis vi viser dem til henne.

Men filmen fra vi hentet henne den vil hun gjerne se, igjen og igjen. Det er klart at det at hun har sett bilder og filmer mange ganger gjør at hun husker ting fra rett etter at hun ble hentet.

Vi har et bilde fra soverommet på barnehjemmet og rett etter at hun kom hjem spurte jeg om hun kunne vise meg hvor hun hadde ligget, hun pekte på en seng, men om det var riktig vet vi jo ikke. For noen uker siden viste jeg henne bilde igjen og hun pekte på den samme sengen.

Når vi fikk henne i Kina var hun veldig redd og ville absolutt ikke være hos meg, på et av bildene har en av de barnehjemsansatte tatt henne tilbake i armene og gir henne melk, første gang hun så dette bildet sa hun: "jeg vil til mamma jeg" (meg altså). Når hun ser dette nå så ler hun og sier at hun ikke ville være hos mamma, men bare pappa i begynnelsen, men er det vi som har fortalt og fortalt, eller husker hun noe fra det?

Jeg tror nok hun var for ung til at hun kommer til å huske noe som helst fra tiden i Kina, selv var jeg nesten helt hjernedød når jeg var liten virker det som, husker nesten ikke noe før jeg sikkert var 5 år.

Hei

Dette kjenner jeg godt igjen fra begge våre barn. Det kom til oss ved 2,5 årsalder, og hadde begge vært i fosterhjem.

Gutten vår ville aldri svare når vi spurte han om han husket noe, men han husket nesten alt fra første dag vi fikk han. Jenta vår reagerer nesten på samme måte, nevner ikke "fortiden" sin. Vi snakker mye om hentereisene og tiden vår der sammen, da er de helt med. Men noe før det hører vi ikke snakk om.

Om de skjermer seg selv for det, og har lagt lokk på saken er vanskelig å vite. Kanskje sjokket har vært så stort at de rett og slett har fortrengt det.

Vi har lurt mye på dette!

Hei,

datteren vår var bare 2,5 mnd da vi hentet henne, så jeg har ingen egne erfaringer. Men jeg har snakket med to adopterte, som begge kom da de var 4 år. H*n ene husket veldig mye fra tiden før h*n ble adoptert, og kunne fortelle detaljert om dette, selv mangfoldige år etterpå.

Den andre husker overhode ingenting fra tiden før h*n kom til Norge. Begge disse var som sagt 4 år ved adopsjonen, og alt burde sånn sett ligge til rette for at de hadde minner om de fire første årene av livet.

Beste hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...