Gå til innhold

Glad jeg ikke er Fattig Student

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Anbefalte innlegg

Skrevet

......men skjønner ikke hvorfor studenter skriver at dere ikke kan være sosiale, for dere har ikke råd. Dere kan fx gå på tur sammen og ha med matpakke og late som dere lever i steinaldern....

Eller finne på noe annet som er gratis. Utenkelig?

Og som sagt, er glad jeg er ferdig med de fattige studentdagene, særlig fordi det var dårligere kår da jeg var student en gang i middelalderen. Men vi tok det med galgenhumor så godt vi kunne, og syntes det var naturlig å ha råtten levestandard når man skulle flytte hjemmefra.

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

27

• favn

13

• ott

11

• Dorthe

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Eller finne på noe annet som er gratis. Utenkelig"

Ikke utenkelig. Men samfunnet i dag er desverre slik at hvis man ikke har fungerende økonomi, så blir man avskjært fra mye av samfunnet. Dette kalles sosial fattigdom.

"............................"

Skrevet

"Eller finne på noe annet som er gratis. Utenkelig"

Ikke utenkelig. Men samfunnet i dag er desverre slik at hvis man ikke har fungerende økonomi, så blir man avskjært fra mye av samfunnet. Dette kalles sosial fattigdom.

"............................"

åssen avskjært? Kan ikke dere som ikke kan gå på puber og greier finne på noe sammen? Dere er jo ikke alene??

Skrevet

åssen avskjært? Kan ikke dere som ikke kan gå på puber og greier finne på noe sammen? Dere er jo ikke alene??

Det er slik samfunnet, spesiellt i byen, er. Enkelt og greit. Det er ikke det at man ikke KAN gjøre noe, men det er ikke et alternativ for de fleste. Det er en kapitalistisk verden.

For ordens skyld - jeg klager ikke. Selv om jeg lever langt under den universale fattigdomsgrensen (null), så klarer jeg stort sett å skrape sammen midler til det jeg trenger.

"............................."

Jeg er en annen
Skrevet

"Dere kan fx gå på tur sammen og ha med matpakke og late som dere lever i steinaldern...."

Vel, noen av oss har heldigvis blitt sosialisert og setter pris på mer urbane aktiviteter, og det koster som regel litt penger. Men det er selvsagt mulig å være student og fortsatt gå på kafé.

Dette dreier seg mer om sosial rettferdighet, syns jeg. Mange med høy utdannelse taper faktisk på det på sikt fordi utdannelsen ikke sikrer dem særlig høyere inntekter. Når man så tar i betraktning at staten faktisk tjener på studielånordningen, samt at de med høy utdannelse ofte står for den største verdiskapningen i landet, så kan situasjonen lett virke urettferdig.

Skrevet

Jeg klarer faktisk å gå i pluss på studielånet, har aldri noensinne opplevd å stå med null på kontoen . Da har jeg riktignok fordelen av at jeg verken drikker eller røyker, ikke har noen tilleggsutgifter i form av bil eller barn, bor innen gangavstand av alt, samt har sosial fobi.

Jeg har faktisk vurdert å droppe lånet et semester eller to. Det er tiden etter studiene som skremmer meg litt, når en plutselig skal betale dritten tilbake. Heldigvis sammenfaller det jeg ville studere med et yrke som det er relativt greit å få jobb i, og som er passelig godt betalt.

Skrevet

"Dere kan fx gå på tur sammen og ha med matpakke og late som dere lever i steinaldern...."

Det hørtes da festlig ut! Akkurat min type moro. Not. *humrer*

Jeg syntes også det var greit å være fattig student da jeg var purung. Skulle ønske jeg hadde gjort meg ferdig med studiene den gangen.

Når man er godt voksen og har barn er det ikke like festlig. Heldigvis er dette det siste studieåret mitt. Jeg ser virkelig fram til å ha litt mer penger.

Skrevet

Det hørtes da festlig ut! Akkurat min type moro. Not. *humrer*

Jeg syntes også det var greit å være fattig student da jeg var purung. Skulle ønske jeg hadde gjort meg ferdig med studiene den gangen.

Når man er godt voksen og har barn er det ikke like festlig. Heldigvis er dette det siste studieåret mitt. Jeg ser virkelig fram til å ha litt mer penger.

Skjønner godt at det ikke er så greit å kombinere med barn, og ønsker deg lykke til om et år!!

Men ærlig talt, er det ingen som liker å gå tur og være ute i naturen?? Er det bare caféliv som 'gjelder'?? Og jeg sa ikke at akkurat DET var morsomt. .."late som dere lever i steinaldern...."var ironisk.

Men man kan ha det morsomt med venner uten å betale for det, mener jeg.

Gjest fattig student
Skrevet

desverre er det slik at det å gå tur sammen osv blir bare ikke noe man gjør. De fleste studenter bor i storbyer og der er det ikke så lett å gå så mye turer med mindre det er en tur i byen (men det er vanskelig hvis man ikke skal bruke penger). Jeg er selv student og har veldig problemer med å få pengene til å strekke til. Akkurat nå skal jeg betale mobilregning og husleie og det betyr at jeg ikke har noe mer penger å leve på inntil jeg får studielån den 15. Kan rett og slett ikke bevege meg utenfor hybelen den neste uken. Det er ikke lett gitt!

Skrevet

Dagens ungdom ja... Da vi var unge var vi så mye flinkere, klaga mindre, gjorde mer, klarte oss med mindre.

Det var tider det

Gjest Belestest
Skrevet

Dagens ungdom ja... Da vi var unge var vi så mye flinkere, klaga mindre, gjorde mer, klarte oss med mindre.

Det var tider det

Sokrates! Sokrates!

Skrevet

Sokrates! Sokrates!

Det eneste jeg vet, er at jeg intet vet

Skrevet

Skjønner godt at det ikke er så greit å kombinere med barn, og ønsker deg lykke til om et år!!

Men ærlig talt, er det ingen som liker å gå tur og være ute i naturen?? Er det bare caféliv som 'gjelder'?? Og jeg sa ikke at akkurat DET var morsomt. .."late som dere lever i steinaldern...."var ironisk.

Men man kan ha det morsomt med venner uten å betale for det, mener jeg.

Friluftsliv er flott, det. Men det er liksom en annen del av livet enn det urbane. Personlig er jeg ikke tilhenger av å henge på cafè daglig, men å gå ut å ta en øl, eller gå på kino for den saks skyld, kan være ok innimellom.

Skrevet

Friluftsliv er flott, det. Men det er liksom en annen del av livet enn det urbane. Personlig er jeg ikke tilhenger av å henge på cafè daglig, men å gå ut å ta en øl, eller gå på kino for den saks skyld, kan være ok innimellom.

Ja, det er trivelig men da er jeg i den situasjonen at jeg må ha både barnevakt og penger. Det er ikke alltid like lett å prioritere.

Skrevet

Jeg har aldri hatt mindre å leve for, som da jeg var student. Og aldri festet mer og hatt det mer morro! Kunne leve i ukesvis på pasta og ketchup (nei, ikke sundt, men billig)

Havregryn kan varieres: (Med kald melk og en dasj syltetøy eller sukker, kokt til havregrøt med sukker) - kjedelig, men billig.

Nå tjener jeg langt mer, men føler jeg hadde bedre råd da jeg var fattig student. Prioriterer ganske annerledes nå, ja :-)

Skrevet

desverre er det slik at det å gå tur sammen osv blir bare ikke noe man gjør. De fleste studenter bor i storbyer og der er det ikke så lett å gå så mye turer med mindre det er en tur i byen (men det er vanskelig hvis man ikke skal bruke penger). Jeg er selv student og har veldig problemer med å få pengene til å strekke til. Akkurat nå skal jeg betale mobilregning og husleie og det betyr at jeg ikke har noe mer penger å leve på inntil jeg får studielån den 15. Kan rett og slett ikke bevege meg utenfor hybelen den neste uken. Det er ikke lett gitt!

Du får ta på deg skjerf og jakke og gå rundt huset 10 ganger så du får litt uteluft, da?

Hadde du studert i oslo, hadde du iallfall hatt masse turmuligheter..

Har du ingen venner å besøke, er det ikke slutt på sånn 'intet besøk på hybelen tillates'-opplegg? Man kan jo iallfall presse to mennesker inn på enhver hybel.

Skrevet

Ja, det er trivelig men da er jeg i den situasjonen at jeg må ha både barnevakt og penger. Det er ikke alltid like lett å prioritere.

Jeg hadde råd til barnevakt for å gå på foreldremøter. Dyre foreldremøter, og fungerte ikke som sosialt påfyll akkurat...

Skrevet

Jeg hadde råd til barnevakt for å gå på foreldremøter. Dyre foreldremøter, og fungerte ikke som sosialt påfyll akkurat...

Nå har jeg bestemt meg for å slutte og gå på foreldremøter i protest. Så nå trenger jeg ikke barnevakt til det lenger ;o)

Skrevet

Du får ta på deg skjerf og jakke og gå rundt huset 10 ganger så du får litt uteluft, da?

Hadde du studert i oslo, hadde du iallfall hatt masse turmuligheter..

Har du ingen venner å besøke, er det ikke slutt på sånn 'intet besøk på hybelen tillates'-opplegg? Man kan jo iallfall presse to mennesker inn på enhver hybel.

Kan du fortelle meg hvor de turmulighetene er dersom man ikke har penger? Bortsett fra Akerselva opp og ned.

Skrevet

Huff, jeg føler meg steingammel! Det er søren meg ikke mange årene siden jeg var student (fra 92 til 98), men jeg har også tatt meg i å lure på hvorfor studentene klager så sinnsykt på dårlig råd, for det er ikke sånn jeg husker min studietid!

Ok, jeg var IKKE rik! Men vi bodde ei en annen by, såpass langt borte at vi måtte fly hjem til jul og påske, og kjørte (vi hadde en gammel holk) om sommeren.

Vi ble IKKE forsørget hjemmenfra, klarte oss utelukkende på studielån og på penger fra sommerjobb. Men vi bodde ok, spiste godt, festet og hadde som sagt bil (eller noe med fire hjul og motor i alel fall ;o).

Nei, det var overhode ikke fett, vi kunne ikke springe til frisøren annen hver uke og hadde ikke et fett klesbudsjett. Og var ganske skrapte i slutten av mai, før første sommerjobblønning. Og i desember, etter at flybillett hjem var kjøpt. Men det gikk da rundt.

Nå er jeg "student" igjen, og det som slo meg da jeg var på høyskolen var for det første at bilparken på parkeringsplassen var hakket bedre enn for 10 år siden. Og at nok klesbudsjettet til flertallet av dagens studenter er hakket større nå...

Og jeg kan ikke annet enn å undre meg over at nå som man faktisk får atskillig høyere stipendandel enn vi gjorde, og faktisk også mer penger enn det vi gjorde, så er det likevel såååå mye verre å være student??

Joda, vi gikk i protestmarsjer både for det ene og det andre og klaget og sutret, vi også, bare så det er sagt...

Men sånn i ettertid så ser jeg at vi ikke hadde det ille i det hele tatt - og de første årene _etter_ studiene, når man skulle betale på studielån og huslån, kommunale avgifter osv, osv, ga faktisk atskillig mindre å leve for....

Som sagt, jeg føler meg steingammel når jeg skriver dette ;o) Men: vilkårene for studentene er BEDRE nå enn de var for 10 år siden. Og vi som studerte da klarte oss helt fint!! Det var ikke fett, på ingen måte, men man må jo leve etter den inntekten man har.

Man kan ikke gå i siste mote og spise indrefilet. Og man har ikke råd til 10 halvlitere på byn hver helg, man har vorspiel først, og så piner man på den ene når man kommer ut ;-)

Beste hilsen fra eeeeeldgamle

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...