Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik) Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Kan du fortelle meg hvor de turmulighetene er dersom man ikke har penger? Bortsett fra Akerselva opp og ned. overalt utenfor bygryta, dersom du har råd til Tbanebillett, da lillomarka, østmarka, nordmarka, maridalen osv osv - 15 min. på Tbane, så er du der! 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 overalt utenfor bygryta, dersom du har råd til Tbanebillett, da lillomarka, østmarka, nordmarka, maridalen osv osv - 15 min. på Tbane, så er du der! Kan ikke bruke t-banen jeg. 0 Siter
Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik) Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Kan ikke bruke t-banen jeg. Visste ikke at du ikke kunne bruke Tbane. Hva kan du da? Bare gå på beina hjemmefra?(vet hvor du bor, da). Da er jo mulighetene begrenset, seff. Hvis du ikke har en kompis med bil, som kan hente deg. (Går ut fra du ikke kan ta buss heller) 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Visste ikke at du ikke kunne bruke Tbane. Hva kan du da? Bare gå på beina hjemmefra?(vet hvor du bor, da). Da er jo mulighetene begrenset, seff. Hvis du ikke har en kompis med bil, som kan hente deg. (Går ut fra du ikke kan ta buss heller) Jeg har bil og men har ikke penger til bensin, helt skrapa pga skolepenger til minstemann og skolebøker og semesteravgift til dattera mi. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Huff, jeg føler meg steingammel! Det er søren meg ikke mange årene siden jeg var student (fra 92 til 98), men jeg har også tatt meg i å lure på hvorfor studentene klager så sinnsykt på dårlig råd, for det er ikke sånn jeg husker min studietid! Ok, jeg var IKKE rik! Men vi bodde ei en annen by, såpass langt borte at vi måtte fly hjem til jul og påske, og kjørte (vi hadde en gammel holk) om sommeren. Vi ble IKKE forsørget hjemmenfra, klarte oss utelukkende på studielån og på penger fra sommerjobb. Men vi bodde ok, spiste godt, festet og hadde som sagt bil (eller noe med fire hjul og motor i alel fall ;o). Nei, det var overhode ikke fett, vi kunne ikke springe til frisøren annen hver uke og hadde ikke et fett klesbudsjett. Og var ganske skrapte i slutten av mai, før første sommerjobblønning. Og i desember, etter at flybillett hjem var kjøpt. Men det gikk da rundt. Nå er jeg "student" igjen, og det som slo meg da jeg var på høyskolen var for det første at bilparken på parkeringsplassen var hakket bedre enn for 10 år siden. Og at nok klesbudsjettet til flertallet av dagens studenter er hakket større nå... Og jeg kan ikke annet enn å undre meg over at nå som man faktisk får atskillig høyere stipendandel enn vi gjorde, og faktisk også mer penger enn det vi gjorde, så er det likevel såååå mye verre å være student?? Joda, vi gikk i protestmarsjer både for det ene og det andre og klaget og sutret, vi også, bare så det er sagt... Men sånn i ettertid så ser jeg at vi ikke hadde det ille i det hele tatt - og de første årene _etter_ studiene, når man skulle betale på studielån og huslån, kommunale avgifter osv, osv, ga faktisk atskillig mindre å leve for.... Som sagt, jeg føler meg steingammel når jeg skriver dette ;o) Men: vilkårene for studentene er BEDRE nå enn de var for 10 år siden. Og vi som studerte da klarte oss helt fint!! Det var ikke fett, på ingen måte, men man må jo leve etter den inntekten man har. Man kan ikke gå i siste mote og spise indrefilet. Og man har ikke råd til 10 halvlitere på byn hver helg, man har vorspiel først, og så piner man på den ene når man kommer ut ;-) Beste hilsen fra eeeeeldgamle Jeg var også student fra 92 - 98 . Jeg kan vel ikke akkurat sammenligne meg med noen for jeg hadde ett barn når jeg begynte å studere og tre når jeg var ferdig. Mannen min jobbet og jeg tok studielån. Studielånet dekket ikke engang barnehageplassen. Kostet over 7000 kroner dengangen for to barn. Man fikk ingen permisjonspenger når man studerte dengang og pappaen sparte og sparte for å være hjemme et halvt år uten lån. Siden vi hadde barn så ble det veldig få halvlitere. På de seks årene vi studerte kjøpte vi omtrent ikke klær til oss selv, det vi kjøpte av klær måtte gå til ungene. Fikk gamle møbler av familien og kjøpte også endel på loppemarked. Det var en fin, men slitsom tid. Det som jeg tror må være det mest slitsomme nå er at man studerer og så vet man ikke om man får noen jobber etterpå allikevel. Selv har jeg gått fem år som vikar og det ser mørkt ut for fremtiden (med hensyn til jobb altså). 0 Siter
Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik) Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg har bil og men har ikke penger til bensin, helt skrapa pga skolepenger til minstemann og skolebøker og semesteravgift til dattera mi. Inviter noen på biltur og be dem ta med ei kanne bensin?? Så kan du ta med kaffe, kanskje.... 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Inviter noen på biltur og be dem ta med ei kanne bensin?? Så kan du ta med kaffe, kanskje.... LOL, nei jeg tror ikke noen gidder å dra på biltur. De vil gjerne bli med til Sverige men er ikke interessert i å betale mer enn en 50 lapp i bensinpenger. Og hva skal jeg dit å gjøre når jeg er blakk ) 0 Siter
Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik) Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 LOL, nei jeg tror ikke noen gidder å dra på biltur. De vil gjerne bli med til Sverige men er ikke interessert i å betale mer enn en 50 lapp i bensinpenger. Og hva skal jeg dit å gjøre når jeg er blakk ) ..selv liker jeg å betrakte butikker som museum! 'Gøy å se ting, men trenger ikke å ha det med hjem.' Og klesbutikker kan jeg uansett ikke fordra! Jeg mente bensinpenger til å komme deg ut i marka, som jeg trodde du tenkte på. 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 ..selv liker jeg å betrakte butikker som museum! 'Gøy å se ting, men trenger ikke å ha det med hjem.' Og klesbutikker kan jeg uansett ikke fordra! Jeg mente bensinpenger til å komme deg ut i marka, som jeg trodde du tenkte på. Jeg vil gjerne ut i marka men er avhengig av asfalterte stier og det tror jeg bare finnes rundt sognsvann. Og det blir jo kjedelig i lengden, rundt og rundt ;o) Dessuten så tror jeg kommunen har sviktet ansvaret sitt der oppe, jeg har hørt rykter om at veien er full av hull og at jeg ikke må finne på å dra dit. 0 Siter
Prozak Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Huff, jeg føler meg steingammel! Det er søren meg ikke mange årene siden jeg var student (fra 92 til 98), men jeg har også tatt meg i å lure på hvorfor studentene klager så sinnsykt på dårlig råd, for det er ikke sånn jeg husker min studietid! Ok, jeg var IKKE rik! Men vi bodde ei en annen by, såpass langt borte at vi måtte fly hjem til jul og påske, og kjørte (vi hadde en gammel holk) om sommeren. Vi ble IKKE forsørget hjemmenfra, klarte oss utelukkende på studielån og på penger fra sommerjobb. Men vi bodde ok, spiste godt, festet og hadde som sagt bil (eller noe med fire hjul og motor i alel fall ;o). Nei, det var overhode ikke fett, vi kunne ikke springe til frisøren annen hver uke og hadde ikke et fett klesbudsjett. Og var ganske skrapte i slutten av mai, før første sommerjobblønning. Og i desember, etter at flybillett hjem var kjøpt. Men det gikk da rundt. Nå er jeg "student" igjen, og det som slo meg da jeg var på høyskolen var for det første at bilparken på parkeringsplassen var hakket bedre enn for 10 år siden. Og at nok klesbudsjettet til flertallet av dagens studenter er hakket større nå... Og jeg kan ikke annet enn å undre meg over at nå som man faktisk får atskillig høyere stipendandel enn vi gjorde, og faktisk også mer penger enn det vi gjorde, så er det likevel såååå mye verre å være student?? Joda, vi gikk i protestmarsjer både for det ene og det andre og klaget og sutret, vi også, bare så det er sagt... Men sånn i ettertid så ser jeg at vi ikke hadde det ille i det hele tatt - og de første årene _etter_ studiene, når man skulle betale på studielån og huslån, kommunale avgifter osv, osv, ga faktisk atskillig mindre å leve for.... Som sagt, jeg føler meg steingammel når jeg skriver dette ;o) Men: vilkårene for studentene er BEDRE nå enn de var for 10 år siden. Og vi som studerte da klarte oss helt fint!! Det var ikke fett, på ingen måte, men man må jo leve etter den inntekten man har. Man kan ikke gå i siste mote og spise indrefilet. Og man har ikke råd til 10 halvlitere på byn hver helg, man har vorspiel først, og så piner man på den ene når man kommer ut ;-) Beste hilsen fra eeeeeldgamle "så er det likevel såååå mye verre å være student??" For å gjenta mitt eksempel: Utbetalt lån/stipend (stipendandelen er jo latterlig lav) pr mnd: 6.000,- Husløie pr. mnd.: 3.700,- (dette er IKKE dyrt) Skolepenger pr. mnd.: 2.5000,- Sum: -200,- pr. mnd. Så kommer i tilleg strøm, mat, og andre essensielle ting. I tillegg kan jeg ikke tjene mye pr. mnd. før det trekkes tra lån/stipend. Synes du dette er til å leve med? "............................." 0 Siter
favn Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 "så er det likevel såååå mye verre å være student??" For å gjenta mitt eksempel: Utbetalt lån/stipend (stipendandelen er jo latterlig lav) pr mnd: 6.000,- Husløie pr. mnd.: 3.700,- (dette er IKKE dyrt) Skolepenger pr. mnd.: 2.5000,- Sum: -200,- pr. mnd. Så kommer i tilleg strøm, mat, og andre essensielle ting. I tillegg kan jeg ikke tjene mye pr. mnd. før det trekkes tra lån/stipend. Synes du dette er til å leve med? "............................." Hva er 'skolepenger'? Jeg har vært student i mange år selv, men skolepenger var jeg aldri borte i? Tenker du på bøker og annet materiell? Kommer jo an på faget antagelig, men ikke tale om at det kan komme på så mye som 2500 i _måneden_. 0 Siter
Prozak Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Hva er 'skolepenger'? Jeg har vært student i mange år selv, men skolepenger var jeg aldri borte i? Tenker du på bøker og annet materiell? Kommer jo an på faget antagelig, men ikke tale om at det kan komme på så mye som 2500 i _måneden_. Skolepenger = penger det koster å gå på skole. Skolemateriell er en annen ting jeg glemte å ta med. Det beløper seg vel til 10-15.000,- pr. år. "..............................." 0 Siter
petter smart Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 "så er det likevel såååå mye verre å være student??" For å gjenta mitt eksempel: Utbetalt lån/stipend (stipendandelen er jo latterlig lav) pr mnd: 6.000,- Husløie pr. mnd.: 3.700,- (dette er IKKE dyrt) Skolepenger pr. mnd.: 2.5000,- Sum: -200,- pr. mnd. Så kommer i tilleg strøm, mat, og andre essensielle ting. I tillegg kan jeg ikke tjene mye pr. mnd. før det trekkes tra lån/stipend. Synes du dette er til å leve med? "............................." Det er ikke så mange år siden jeg studerte og jeg betalte kun 2000 i husleie inkludert telefon og strøm (3700 er dyrt, skal en på liv og død studere i Oslo og bo i enstrum må en bo i bofellesskap), skolepenger betaler en normalt ikke. En får ca 16 000 første måned i hvert semester og kan i tillegg jobbe både om sommeren (ca 2-3 måneder) og ved siden av studiene. Det skal ikke være noe problem å klare seg med dette. 0 Siter
Prozak Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Det er ikke så mange år siden jeg studerte og jeg betalte kun 2000 i husleie inkludert telefon og strøm (3700 er dyrt, skal en på liv og død studere i Oslo og bo i enstrum må en bo i bofellesskap), skolepenger betaler en normalt ikke. En får ca 16 000 første måned i hvert semester og kan i tillegg jobbe både om sommeren (ca 2-3 måneder) og ved siden av studiene. Det skal ikke være noe problem å klare seg med dette. "(3700 er dyrt, skal en på liv og død studere i Oslo og bo i enstrum må en bo i bofellesskap)," Hva i all verden er det du snakker om? Jeg er 30 år, og har samboer. Det sier seg selv at "studentkollektiv" er utelukket, uten at noen nærmere forklaring er nødvendig. 3.700,- - altså halvparten av husleien for en to-roms er ikke dyrt. Og nå vet jeg ikke hvor oppdatert du er på priser etc., men den samme summen ville vært en helt normal pris for et rom i et bofelleskap også. Flytter man em mil eller to utenfor byen, så kan man kanskje spare en 500-lapp. Imidlertid går den til månedskort, og man er like langt økonomisk, i tillegg til at man bruker mye mer tid på reising. "skolepenger betaler en normalt ikke." Unnskyld meg. Hvor mange skoler finnes det i Oslo? Mange, ikke sant? Hvor mange av disse er private? Mange, ikke sant? Private skoler koster penger, punktum. "............................" 0 Siter
favn Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Skolepenger = penger det koster å gå på skole. Skolemateriell er en annen ting jeg glemte å ta med. Det beløper seg vel til 10-15.000,- pr. år. "..............................." Hvis det koster 2500 i måneden å gå på skolen din, vil det utgjøre 25000 i årlige skolepenger. Må være Westerdals eller noe sånt... Offentlige skoler er gratis. 0 Siter
Prozak Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Hvis det koster 2500 i måneden å gå på skolen din, vil det utgjøre 25000 i årlige skolepenger. Må være Westerdals eller noe sånt... Offentlige skoler er gratis. "Hvis det koster 2500 i måneden å gå på skolen din, vil det utgjøre 25000 i årlige skolepenger. Må være Westerdals eller noe sånt..." Du synes 25.000,- ville vært spesiellt dyrt? Morsomt :-) Det er tydelig at du ikke vet noe som helst om hva det koster å gå på private skoler (BI, MI etc.), så jeg tror vi dropper den diskusjonen. "Offentlige skoler er gratis." Og hva skal det bety? Er det slik at hvis private skoler er dyre, så kan man "like godt" gå på en offentlig en? Igjen - hvis dette er grensen for forståelsen for ting og tang, så er diskusjonen fånyttes. "............................" 0 Siter
ott Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 "så er det likevel såååå mye verre å være student??" For å gjenta mitt eksempel: Utbetalt lån/stipend (stipendandelen er jo latterlig lav) pr mnd: 6.000,- Husløie pr. mnd.: 3.700,- (dette er IKKE dyrt) Skolepenger pr. mnd.: 2.5000,- Sum: -200,- pr. mnd. Så kommer i tilleg strøm, mat, og andre essensielle ting. I tillegg kan jeg ikke tjene mye pr. mnd. før det trekkes tra lån/stipend. Synes du dette er til å leve med? "............................." Skolepenger er da strengt tatt et relativt uvanlig og nytt fenomen her i landet. Det er rett og slett ikke tatt med i beregningen i støtteanordningen (med mindre du studerer i utlandet, da får du 60,000 rett i hånda). Støtten er basert den "klassiske" studenten, en som bor billig, ikke har barn og lever gratis hjemme hos far og mor i feriene. For oss går det greit å klare seg på 80,000 i året. Det som mangler er vel særordninger for de med barn eller diverse nødvendige tilleggsutgifter. Å øke den generelle støtten burde ikke være nødvendig. 0 Siter
favn Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 "Hvis det koster 2500 i måneden å gå på skolen din, vil det utgjøre 25000 i årlige skolepenger. Må være Westerdals eller noe sånt..." Du synes 25.000,- ville vært spesiellt dyrt? Morsomt :-) Det er tydelig at du ikke vet noe som helst om hva det koster å gå på private skoler (BI, MI etc.), så jeg tror vi dropper den diskusjonen. "Offentlige skoler er gratis." Og hva skal det bety? Er det slik at hvis private skoler er dyre, så kan man "like godt" gå på en offentlig en? Igjen - hvis dette er grensen for forståelsen for ting og tang, så er diskusjonen fånyttes. "............................" Du har helt og uforbeholdent rett i at jeg ikke har peiling på hva private skoler koster. 'Westerdals eller noe sånt' var bare gjetting. Skolepenger er uinteressant uansett. Det er ingen sammenheng mellom pris og kvalitet på utdanning. BI er et eksempel i så måte. "Offentlige skoler er gratis." 'Og hva skal det bety? Er det slik at hvis private skoler er dyre, så kan man "like godt" gå på en offentlig en? Igjen - hvis dette er grensen for forståelsen for ting og tang, så er diskusjonen fånyttes.' Hvis du skal legge en hel harang i munnen på meg, er ihvertfall enhver form for diskusjon fånyttes. 0 Siter
ott Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 "Hvis det koster 2500 i måneden å gå på skolen din, vil det utgjøre 25000 i årlige skolepenger. Må være Westerdals eller noe sånt..." Du synes 25.000,- ville vært spesiellt dyrt? Morsomt :-) Det er tydelig at du ikke vet noe som helst om hva det koster å gå på private skoler (BI, MI etc.), så jeg tror vi dropper den diskusjonen. "Offentlige skoler er gratis." Og hva skal det bety? Er det slik at hvis private skoler er dyre, så kan man "like godt" gå på en offentlig en? Igjen - hvis dette er grensen for forståelsen for ting og tang, så er diskusjonen fånyttes. "............................" Den offentlige studiestøtten er basert på det offentlige studietilbudet. Hvis du ønsker å gå på en privat skole forventer staten at du har råd til det. Slik er det i de fleste land. Om staten dekket skolepenger ville sannsynligvis alle skoler blitt private. Om dette er ønskelig eller ikke er en annen diskusjon. 0 Siter
Prozak Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Skolepenger er da strengt tatt et relativt uvanlig og nytt fenomen her i landet. Det er rett og slett ikke tatt med i beregningen i støtteanordningen (med mindre du studerer i utlandet, da får du 60,000 rett i hånda). Støtten er basert den "klassiske" studenten, en som bor billig, ikke har barn og lever gratis hjemme hos far og mor i feriene. For oss går det greit å klare seg på 80,000 i året. Det som mangler er vel særordninger for de med barn eller diverse nødvendige tilleggsutgifter. Å øke den generelle støtten burde ikke være nødvendig. "Det som mangler er vel særordninger for de med barn eller diverse nødvendige tilleggsutgifter. Å øke den generelle støtten burde ikke være nødvendig." Det er mange tusen studenter på landets private skoler. Du mener det ikke er nødvendig å gjøre noe med finansieringen i disse tilfellene? Jaja, deg om det. "..........................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.