Prozak Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Den offentlige studiestøtten er basert på det offentlige studietilbudet. Hvis du ønsker å gå på en privat skole forventer staten at du har råd til det. Slik er det i de fleste land. Om staten dekket skolepenger ville sannsynligvis alle skoler blitt private. Om dette er ønskelig eller ikke er en annen diskusjon. "Om staten dekket skolepenger ville sannsynligvis alle skoler blitt private" Lite realistisk. ".........................." 0 Siter
petter smart Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 "(3700 er dyrt, skal en på liv og død studere i Oslo og bo i enstrum må en bo i bofellesskap)," Hva i all verden er det du snakker om? Jeg er 30 år, og har samboer. Det sier seg selv at "studentkollektiv" er utelukket, uten at noen nærmere forklaring er nødvendig. 3.700,- - altså halvparten av husleien for en to-roms er ikke dyrt. Og nå vet jeg ikke hvor oppdatert du er på priser etc., men den samme summen ville vært en helt normal pris for et rom i et bofelleskap også. Flytter man em mil eller to utenfor byen, så kan man kanskje spare en 500-lapp. Imidlertid går den til månedskort, og man er like langt økonomisk, i tillegg til at man bruker mye mer tid på reising. "skolepenger betaler en normalt ikke." Unnskyld meg. Hvor mange skoler finnes det i Oslo? Mange, ikke sant? Hvor mange av disse er private? Mange, ikke sant? Private skoler koster penger, punktum. "............................" For det første er det et bevisst valg å studere i Oslo, de fleste studietilbud finnes også andre steder. 7400 for å leie en leilighet høres veldig mye ut. Har selv kjøpt leilighet for 1,25 og betaler ca 5700 i måneden. Har sett litt inne på finn.no og fant flere steder til under 7400 som virket helt ok. Hva med å kjøpe noe litt utenfor sentrum? Dersom en velger å studere på en privat skole så er dette et frivillig valg, det offentlige tilbudet er gratis, og omfatter de fleste studieretninger. 0 Siter
Prozak Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Du har helt og uforbeholdent rett i at jeg ikke har peiling på hva private skoler koster. 'Westerdals eller noe sånt' var bare gjetting. Skolepenger er uinteressant uansett. Det er ingen sammenheng mellom pris og kvalitet på utdanning. BI er et eksempel i så måte. "Offentlige skoler er gratis." 'Og hva skal det bety? Er det slik at hvis private skoler er dyre, så kan man "like godt" gå på en offentlig en? Igjen - hvis dette er grensen for forståelsen for ting og tang, så er diskusjonen fånyttes.' Hvis du skal legge en hel harang i munnen på meg, er ihvertfall enhver form for diskusjon fånyttes. "Skolepenger er uinteressant uansett. Det er ingen sammenheng mellom pris og kvalitet på utdanning. BI er et eksempel i så måte." Det er da en helt annen diskusjon. Hvor kommer det inn i bildet her? Man velger gjerne en privat skole enten fordi man MÅ (ikke kommer inn på noen statlige), eller ingen statlige skoler har akkurat den studieretningen. I mitt tilfelle vardet kun NITH (Norges InformasjonsTeknologiske Høyskole) som tilbød det jeg trenfte for å tilfredsstille opptakskravene til ingeniørutdanningen. I tillegg er den "sansynligvis" ladets beste skole på sitt felt, uten at det er noen påstand i seg selv. "Hvis du skal legge en hel harang i munnen på meg, er ihvertfall enhver form for diskusjon fånyttes." Legge i munnen og legge i munnen. Hva var det du mente med det utsagnet, da? Alle vet da vel at offentlige skoler er gratis, like mye som alle vet at private skoler ikke er det. Ingeniørutdanningen på NITH koster vel 40+ tusen i året, hvis jeg ikke husker helt feil. Ingen upris det, sammenlignet med andre skoler. ".............................." 0 Siter
Prozak Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 For det første er det et bevisst valg å studere i Oslo, de fleste studietilbud finnes også andre steder. 7400 for å leie en leilighet høres veldig mye ut. Har selv kjøpt leilighet for 1,25 og betaler ca 5700 i måneden. Har sett litt inne på finn.no og fant flere steder til under 7400 som virket helt ok. Hva med å kjøpe noe litt utenfor sentrum? Dersom en velger å studere på en privat skole så er dette et frivillig valg, det offentlige tilbudet er gratis, og omfatter de fleste studieretninger. "For det første er det et bevisst valg å studere i Oslo," Ikke veldig. I en alder av 30 år er det lite aktuellt (for meg) å flytte fra samboer til en annen kant av landet for å studere. Det fungerer fint når man er 20, men verden og livet har en litt annen dimensjon etterhvert som man blir eldre. "7400 for å leie en leilighet høres veldig mye ut. Har selv kjøpt leilighet for 1,25 og betaler ca 5700 i måneden. Har sett litt inne på finn.no og fant flere steder til under 7400 som virket helt ok." Hvis du synes det høres veldig mye ut, så er min påstand at du vet lite om hva leieprisene ligger på for tiden. Du kan IKKE sammenligne det med kostnadene ved å kjøpe en leilighet. Før du fortsetter å krangle på pris: jeg kjenner markedet, og jeg vet hva som stort sett finnes i de forskjellige prisklasser. "Hva med å kjøpe noe litt utenfor sentrum?" Som jeg har nevnt tidligere: da kan man kanskje spare en 500-lapp i mnd. Dette er selfølgelig meningsløst, iom. at man da bruker de sparte pengene på kollektivtransport, og i tillegg bruker mer tid på reise. Enkelt og logisk. "Dersom en velger å studere på en privat skole så er dette et frivillig valg, det offentlige tilbudet er gratis, og omfatter de fleste studieretninger." Den diskusjonen er ingen vits i å ta. Du sier ikke til en kunstner som går på Kunst og Håndtverksskolen at "du er dum som ikke sparer penger på å gå på Kunsthøyskolen i Bergen istedetfor". Eller til en som studeter på Norsk Lydskole at han skulle funnet seg et annet sted studere. Grunnen min til at jeg går på privat skole har jeg allerede nevnt. "............................" 0 Siter
ott Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 "Om staten dekket skolepenger ville sannsynligvis alle skoler blitt private" Lite realistisk. ".........................." Det har vært kraftig diskusjon om å privatisere høgskoler og universiteter de siste par årene. Skolepenger har vært det viktigste argumentet mot, og er en av grunnene til at det sannsynligvis ikke vil skje. 0 Siter
favn Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 "Skolepenger er uinteressant uansett. Det er ingen sammenheng mellom pris og kvalitet på utdanning. BI er et eksempel i så måte." Det er da en helt annen diskusjon. Hvor kommer det inn i bildet her? Man velger gjerne en privat skole enten fordi man MÅ (ikke kommer inn på noen statlige), eller ingen statlige skoler har akkurat den studieretningen. I mitt tilfelle vardet kun NITH (Norges InformasjonsTeknologiske Høyskole) som tilbød det jeg trenfte for å tilfredsstille opptakskravene til ingeniørutdanningen. I tillegg er den "sansynligvis" ladets beste skole på sitt felt, uten at det er noen påstand i seg selv. "Hvis du skal legge en hel harang i munnen på meg, er ihvertfall enhver form for diskusjon fånyttes." Legge i munnen og legge i munnen. Hva var det du mente med det utsagnet, da? Alle vet da vel at offentlige skoler er gratis, like mye som alle vet at private skoler ikke er det. Ingeniørutdanningen på NITH koster vel 40+ tusen i året, hvis jeg ikke husker helt feil. Ingen upris det, sammenlignet med andre skoler. ".............................." Premissene for å vurdere din finansielle situasjon forandret seg totalt idet du tar for gitt at det er en selvsagt ting å betale 2500 i skolepenger _hver måned_. BI-eksemplet og sammenheng pris-kvalitet var et sidespor, beklager. 0 Siter
Prozak Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Det har vært kraftig diskusjon om å privatisere høgskoler og universiteter de siste par årene. Skolepenger har vært det viktigste argumentet mot, og er en av grunnene til at det sannsynligvis ikke vil skje. Nemlig. Universitetet vil neppe bli privatisert. Jeg tror ikke det ville vørt noe som helst positivt i det. "............................" 0 Siter
favn Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 "For det første er det et bevisst valg å studere i Oslo," Ikke veldig. I en alder av 30 år er det lite aktuellt (for meg) å flytte fra samboer til en annen kant av landet for å studere. Det fungerer fint når man er 20, men verden og livet har en litt annen dimensjon etterhvert som man blir eldre. "7400 for å leie en leilighet høres veldig mye ut. Har selv kjøpt leilighet for 1,25 og betaler ca 5700 i måneden. Har sett litt inne på finn.no og fant flere steder til under 7400 som virket helt ok." Hvis du synes det høres veldig mye ut, så er min påstand at du vet lite om hva leieprisene ligger på for tiden. Du kan IKKE sammenligne det med kostnadene ved å kjøpe en leilighet. Før du fortsetter å krangle på pris: jeg kjenner markedet, og jeg vet hva som stort sett finnes i de forskjellige prisklasser. "Hva med å kjøpe noe litt utenfor sentrum?" Som jeg har nevnt tidligere: da kan man kanskje spare en 500-lapp i mnd. Dette er selfølgelig meningsløst, iom. at man da bruker de sparte pengene på kollektivtransport, og i tillegg bruker mer tid på reise. Enkelt og logisk. "Dersom en velger å studere på en privat skole så er dette et frivillig valg, det offentlige tilbudet er gratis, og omfatter de fleste studieretninger." Den diskusjonen er ingen vits i å ta. Du sier ikke til en kunstner som går på Kunst og Håndtverksskolen at "du er dum som ikke sparer penger på å gå på Kunsthøyskolen i Bergen istedetfor". Eller til en som studeter på Norsk Lydskole at han skulle funnet seg et annet sted studere. Grunnen min til at jeg går på privat skole har jeg allerede nevnt. "............................" 'Grunnen min til at jeg går på privat skole har jeg allerede nevnt.' Da jeg ikke har sett det noe sted, kan jeg være så fri å be deg fortelle en gang til? 0 Siter
Prozak Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Premissene for å vurdere din finansielle situasjon forandret seg totalt idet du tar for gitt at det er en selvsagt ting å betale 2500 i skolepenger _hver måned_. BI-eksemplet og sammenheng pris-kvalitet var et sidespor, beklager. "du tar for gitt at det er en selvsagt ting å betale 2500 i skolepenger _hver måned_." "Tar det for gitt"? Det er nå det det koster, enten jeg vil eller ikke. Og skal man gå på privat skole, så koster det. Og skal jeg gå på skole, så må jeg gå der jeg går. "............................." 0 Siter
Prozak Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 'Grunnen min til at jeg går på privat skole har jeg allerede nevnt.' Da jeg ikke har sett det noe sted, kan jeg være så fri å be deg fortelle en gang til? I svaret til deg: http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2295404 ".............................." 0 Siter
favn Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 "du tar for gitt at det er en selvsagt ting å betale 2500 i skolepenger _hver måned_." "Tar det for gitt"? Det er nå det det koster, enten jeg vil eller ikke. Og skal man gå på privat skole, så koster det. Og skal jeg gå på skole, så må jeg gå der jeg går. "............................." Jeg skjønner det, og har ingen 'innvendinger' mot hvilken som helst skole hvem som helst ønsker å gå på. Men det betyr jo ikke at alle bør få offentlig støtte til alt mulig rart. Sliter du med økonomien fordi du har valgt en rådyr utdanning framfor en billigere, kan jeg ikke si annet enn at det er ditt valg. Men det vet du jo. 0 Siter
favn Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 I svaret til deg: http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2295404 ".............................." Ooops, det klarte jeg faktisk å glemme. 'I mitt tilfelle vardet kun NITH (Norges InformasjonsTeknologiske Høyskole) som tilbød det jeg trenfte for å tilfredsstille opptakskravene til ingeniørutdanningen.' Hm, ingeniør kan jo 'alle' som er god i matte bli? Tusener på tusener kommer jo rett fra videregående og begynner på ingeniørutdanning. Du trenger ikke legge ut hvis du ikke vil, men dette skjønte jeg ikke. 0 Siter
Prozak Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg skjønner det, og har ingen 'innvendinger' mot hvilken som helst skole hvem som helst ønsker å gå på. Men det betyr jo ikke at alle bør få offentlig støtte til alt mulig rart. Sliter du med økonomien fordi du har valgt en rådyr utdanning framfor en billigere, kan jeg ikke si annet enn at det er ditt valg. Men det vet du jo. Jeg har da heller aldri sagt at man skal få støtte til "alt mulig rart". Det eneste jeg har gjort er å påpeke at situasjonen kan være umulig noen. Men en paradoksal ting er jo at om man sitter på røvva og nekter å jobbe, som blir man forsørget av sosialen med minimum 5.500,- pr. mnd - etter at alle faste utgifter er betalt. Hvis man derimot ikke ønsker dette, men vil sette seg i stand til å klare seg selv, så får man ingen hjelp whatsoever. Og dette med grenser for hvor mye studenter kan tjene, også i sommermånedene - som diskutert før, utfordrer jeg hvem som helst til å komme med en gyldig årsak til. ".............................." 0 Siter
Soria Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg har da heller aldri sagt at man skal få støtte til "alt mulig rart". Det eneste jeg har gjort er å påpeke at situasjonen kan være umulig noen. Men en paradoksal ting er jo at om man sitter på røvva og nekter å jobbe, som blir man forsørget av sosialen med minimum 5.500,- pr. mnd - etter at alle faste utgifter er betalt. Hvis man derimot ikke ønsker dette, men vil sette seg i stand til å klare seg selv, så får man ingen hjelp whatsoever. Og dette med grenser for hvor mye studenter kan tjene, også i sommermånedene - som diskutert før, utfordrer jeg hvem som helst til å komme med en gyldig årsak til. ".............................." Det siste punktet der er det eneste jeg reagerer på, men hva er grensen egentlig på? 0 Siter
favn Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg har da heller aldri sagt at man skal få støtte til "alt mulig rart". Det eneste jeg har gjort er å påpeke at situasjonen kan være umulig noen. Men en paradoksal ting er jo at om man sitter på røvva og nekter å jobbe, som blir man forsørget av sosialen med minimum 5.500,- pr. mnd - etter at alle faste utgifter er betalt. Hvis man derimot ikke ønsker dette, men vil sette seg i stand til å klare seg selv, så får man ingen hjelp whatsoever. Og dette med grenser for hvor mye studenter kan tjene, også i sommermånedene - som diskutert før, utfordrer jeg hvem som helst til å komme med en gyldig årsak til. ".............................." 'Og dette med grenser for hvor mye studenter kan tjene, også i sommermånedene - som diskutert før, utfordrer jeg hvem som helst til å komme med en gyldig årsak til.' Jeg kan tenke meg at Lånekassen ikke er interessert i å sponse studenter med ræ.. full av penger. Enkelt og greit. Ikke spør meg hvor grensene bør gå. 0 Siter
Prozak Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Ooops, det klarte jeg faktisk å glemme. 'I mitt tilfelle vardet kun NITH (Norges InformasjonsTeknologiske Høyskole) som tilbød det jeg trenfte for å tilfredsstille opptakskravene til ingeniørutdanningen.' Hm, ingeniør kan jo 'alle' som er god i matte bli? Tusener på tusener kommer jo rett fra videregående og begynner på ingeniørutdanning. Du trenger ikke legge ut hvis du ikke vil, men dette skjønte jeg ikke. "tilbød det jeg trenfte for å tilfredsstille opptakskravene til ingeniørutdanningen." Dette må da vel ha vært en god nok forklaring? Jeg skjønner ikke hva som ikke kan forståes med det. For å bruke teskje: jeg er 30 år gammel. Jeg gikk ikke på allmennfaglig videregående, altså ingen studiekompetanse. Skolen jeg går på tilbød integrert matematikk og fysikk på 3 kl. VG ninå i løpet av første året. Resten av allmennfagene slapp jeg å ta p.g.a alder og arb.erfaring. "..............................." 0 Siter
Prozak Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Det siste punktet der er det eneste jeg reagerer på, men hva er grensen egentlig på? Husker ikke helt, men det er sikkert andre som kan svare på det :-) ".............................." 0 Siter
Prozak Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 'Og dette med grenser for hvor mye studenter kan tjene, også i sommermånedene - som diskutert før, utfordrer jeg hvem som helst til å komme med en gyldig årsak til.' Jeg kan tenke meg at Lånekassen ikke er interessert i å sponse studenter med ræ.. full av penger. Enkelt og greit. Ikke spør meg hvor grensene bør gå. "eg kan tenke meg at Lånekassen ikke er interessert i å sponse studenter med ræ.. full av penger." Men i all verden, da! Man får ikke noe fra lånekassen i sommermånedene. "..............................." 0 Siter
favn Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 "tilbød det jeg trenfte for å tilfredsstille opptakskravene til ingeniørutdanningen." Dette må da vel ha vært en god nok forklaring? Jeg skjønner ikke hva som ikke kan forståes med det. For å bruke teskje: jeg er 30 år gammel. Jeg gikk ikke på allmennfaglig videregående, altså ingen studiekompetanse. Skolen jeg går på tilbød integrert matematikk og fysikk på 3 kl. VG ninå i løpet av første året. Resten av allmennfagene slapp jeg å ta p.g.a alder og arb.erfaring. "..............................." Ikke så hissig, nådda. Det som er en selvfølge for deg, er det ikke for meg. Jeg har faktisk aldri hørt om skolen din en gang. Håper du får valuta for pengene ;-) 0 Siter
favn Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 "eg kan tenke meg at Lånekassen ikke er interessert i å sponse studenter med ræ.. full av penger." Men i all verden, da! Man får ikke noe fra lånekassen i sommermånedene. "..............................." Takk, det vet jeg meget godt. Jeg har som nevnt hatt nærkontakt med Lånekassen i en årrekke. Men uansett, jeg tolket det dit hen at du snakket om _hele_ året her: 'Og dette med grenser for hvor mye studenter kan tjene, også i sommermånedene - som diskutert før, utfordrer jeg hvem som helst til å komme med en gyldig årsak til.' 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.