Gå til innhold

Glad jeg ikke er Fattig Student

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke så hissig, nådda. Det som er en selvfølge for deg, er det ikke for meg.

Jeg har faktisk aldri hørt om skolen din en gang. Håper du får valuta for pengene ;-)

Er ikke hissig i det hele tatt, jeg. Blir bare lei av å gjenta meg :-)

Forøvrig er det nok mange skoler du ikke har hørt om - akkurat som det er mange jeg ikke har hørt om. Skolen min har forøvrig avdelinger i Oslo, Stavanger og Bergen. Det er den eneste høyskolen i landet som er utelukkende spesialisert på IT.

"............................."

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

27

• favn

13

• ott

11

• Dorthe

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Takk, det vet jeg meget godt. Jeg har som nevnt hatt nærkontakt med Lånekassen i en årrekke.

Men uansett, jeg tolket det dit hen at du snakket om _hele_ året her:

'Og dette med grenser for hvor mye studenter kan tjene, også i sommermånedene - som diskutert før, utfordrer jeg hvem som helst til å komme med en gyldig årsak til.'

Det var i sommermånedene jeg tenkte på. At det er en grense når man faktisk mottar finansiering er logisk. Om den grensen er idiotisk lav derimot, er en annen sak. Og en annen diskusjon hvis sak jeg ikke har noen klar formening om.

".........................."

Skrevet

"eg kan tenke meg at Lånekassen ikke er interessert i å sponse studenter med ræ.. full av penger."

Men i all verden, da! Man får ikke noe fra lånekassen i sommermånedene.

"..............................."

Hjelp, dette ble en laaaang tråd!

Bare en liten kommentar - man kan jo tjene så mye man bare orker, og fremdeles få lån - det er jo stipendet som reduseres, ikke lånet.

Selvfølgelig ønsker man mest mulig stipend, men om det er snakk om å få det til å gå rundt eller ei, så er det bedre å tjene masse penger om sommeren og få redusert stipendet, enn å leve på eksistensminimum resten av året. Vil jeg tro?

Hvor lite kan man tjene om sommerne nå før stipendet reduseres?

Beste hilsen fra

Skrevet

Jeg har da heller aldri sagt at man skal få støtte til "alt mulig rart". Det eneste jeg har gjort er å påpeke at situasjonen kan være umulig noen.

Men en paradoksal ting er jo at om man sitter på røvva og nekter å jobbe, som blir man forsørget av sosialen med minimum 5.500,- pr. mnd - etter at alle faste utgifter er betalt. Hvis man derimot ikke ønsker dette, men vil sette seg i stand til å klare seg selv, så får man ingen hjelp whatsoever.

Og dette med grenser for hvor mye studenter kan tjene, også i sommermånedene - som diskutert før, utfordrer jeg hvem som helst til å komme med en gyldig årsak til.

".............................."

"Og dette med grenser for hvor mye studenter kan tjene, også i sommermånedene - som diskutert før, utfordrer jeg hvem som helst til å komme med en gyldig årsak til."

Poenget er vel noe sånt som at hvis en tjener så godt likevel, så har en strengt tatt ikke bruk for å belåne seg så kraftig. Igjen er dette sikkert basert på den "klassiske" studenten.

Frikortgrensen er på drøyt 110,000. En skal i grunnen lempe mange fiskekasser i løpet av sommeren for å nå opp dit.

Det mange ikke er klar over, er at hvis du bare tar lån for ett semester (altså 40,000 mindre i støtte), så hopper frikortgrensen plutselig opp til 270,000. Hvis en vet en vil klare å tjene 150,000 eller mer i løpet av året så vil det faktisk lønne seg både i det korte og lange løp.

Skrevet

"Og dette med grenser for hvor mye studenter kan tjene, også i sommermånedene - som diskutert før, utfordrer jeg hvem som helst til å komme med en gyldig årsak til."

Poenget er vel noe sånt som at hvis en tjener så godt likevel, så har en strengt tatt ikke bruk for å belåne seg så kraftig. Igjen er dette sikkert basert på den "klassiske" studenten.

Frikortgrensen er på drøyt 110,000. En skal i grunnen lempe mange fiskekasser i løpet av sommeren for å nå opp dit.

Det mange ikke er klar over, er at hvis du bare tar lån for ett semester (altså 40,000 mindre i støtte), så hopper frikortgrensen plutselig opp til 270,000. Hvis en vet en vil klare å tjene 150,000 eller mer i løpet av året så vil det faktisk lønne seg både i det korte og lange løp.

"Poenget er vel noe sånt som at hvis en tjener så godt likevel, så har en strengt tatt ikke bruk for å belåne seg så kraftig."

I den tiden man får lån er dette logisk. Men i sommermånedene får man ikke noe fra lånekassen.

"Igjen er dette sikkert basert på den "klassiske" studenten."

Uten tvil.

"Frikortgrensen er på drøyt 110,000. En skal i grunnen lempe mange fiskekasser i løpet av sommeren for å nå opp dit."

Det er 110.000,- for hele året. Jobber man maks. i tillegg til studiene resten av året, så kan man ikke tjene noe ekstra i sommermånedene. Detter var nytt av i fjor, og det finnes vel knapt en student som setter pris på denn endringen.

"..........................."

Skrevet

Det siste punktet der er det eneste jeg reagerer på, men hva er grensen egentlig på?

110,000 hvis du tar full støtte for et helt studieår (80,000 i stipend og lån tilsammen), 270,000 hvis du bare tar støtte for et semester(40,000).

Hvis en skulle gå over grensene blir stipendet redusert tilsvarende, det bortfaller mao ikke helt hvis en tjener en krone for mye.

Skrevet

Hmmmm, jeg kan ikke forstå at det er noen grense for å ta opp lån i det hele tatt, jeg. For jeg tjener en del mer enn 270 000, og jeg har tatt opp lån dette semesteret. Og mannen min tjener atskillig mer enn 270 000, og han har også tatt opp lån.

Men vi fikk altså naturlig nok ikke en krone i stipend.

Beste hilsen fra

Skrevet

Jeg har aldri hatt mindre å leve for, som da jeg var student. Og aldri festet mer og hatt det mer morro! Kunne leve i ukesvis på pasta og ketchup (nei, ikke sundt, men billig)

Havregryn kan varieres: (Med kald melk og en dasj syltetøy eller sukker, kokt til havregrøt med sukker) - kjedelig, men billig.

Nå tjener jeg langt mer, men føler jeg hadde bedre råd da jeg var fattig student. Prioriterer ganske annerledes nå, ja :-)

*he he* husker godt at "middag" kunne bestå av et pakke kinesiske nudler eller en pakke potetmos med salt og pepper! :-)

Vi var da vitterlig sosiale (verken jeg eller noen i min nærmeste studentomgangskrets hadde barn den gangen).

Blakk, ja, men så levde vi billig også. Maten er nevnt, og hybel på Kringsjå kostet 992 hvis jeg ikke husker helt feil. Klær ble alltid handlet på salg, og det var totalt uaktuelt å bare raske med seg en strømpebuksepakke fra super'n. Her gikk det i billigste 5-pakk fra H&M! *S*

Jeg klarte meg helt fint da jeg var student, og følte ikke at jeg var fattig, selv om jeg måtte bruke mye mer tid enn jeg gjør i dag på å finne billigste måte å gjøre ting på.

Men jeg er IKKE enig med deg og andre i at jeg syntes jeg hadde bedre råd som student! :-) Det er da mye bedre å bo på mer enn 10 kvm, det er bedre å ha sin egen telefon, sin egen vaskemaskin, å handle den maten jeg vil ha inklusive kjøtt, ta taxi hjem istedenfor å kjøre halve byen rundt på nattbussen etc etc.

Skrevet

110 000? Da synes ikke jeg det er et argument i det hele tatt. Det blir ganske mange tusen i måneden det. Jeg som uføretrygdet har lov til å tjene halvparten, og min situasjon regnes som varig.

Skrevet

Hjelp, dette ble en laaaang tråd!

Bare en liten kommentar - man kan jo tjene så mye man bare orker, og fremdeles få lån - det er jo stipendet som reduseres, ikke lånet.

Selvfølgelig ønsker man mest mulig stipend, men om det er snakk om å få det til å gå rundt eller ei, så er det bedre å tjene masse penger om sommeren og få redusert stipendet, enn å leve på eksistensminimum resten av året. Vil jeg tro?

Hvor lite kan man tjene om sommerne nå før stipendet reduseres?

Beste hilsen fra

Man kan tjene et totalbeløp pr. år. Husker ikke nøyaktig, men det er vel litt over 100.000,-

Skrevet

Hmmmm, jeg kan ikke forstå at det er noen grense for å ta opp lån i det hele tatt, jeg. For jeg tjener en del mer enn 270 000, og jeg har tatt opp lån dette semesteret. Og mannen min tjener atskillig mer enn 270 000, og han har også tatt opp lån.

Men vi fikk altså naturlig nok ikke en krone i stipend.

Beste hilsen fra

Bytt ut lån med stipend en del plasser i innlegget mitt så gir det sikkert mer mening... Har en tendens til å tenke på de to tingene under ett, selv om det strengt tatt er stor forskjell.

Skrevet

Det siste punktet der er det eneste jeg reagerer på, men hva er grensen egentlig på?

Et ennet punkt er jo det at man må ha TID til å jobbe ved siden av studiene for å få disse pengene. Det er det ikke alle som har. Men det er selfølgelig en helt annen sak :-)

"................................"

Skrevet

Bytt ut lån med stipend en del plasser i innlegget mitt så gir det sikkert mer mening... Har en tendens til å tenke på de to tingene under ett, selv om det strengt tatt er stor forskjell.

Visste du at studielån regnes som _inntekt_ (på linje med lønn) av enkelte institusjoner?

Da jeg var student måtte jeg oppgi inneværende semesters studielån og fikk det påplusset som inntekt og dermed dyrere 'noe'.

Ingen andre grupper i samfunnet er tvunget til å legge lånet sitt til vanlig lønnstekt > og dermed ende opp med sum inntekt.

Skrevet

"Poenget er vel noe sånt som at hvis en tjener så godt likevel, så har en strengt tatt ikke bruk for å belåne seg så kraftig."

I den tiden man får lån er dette logisk. Men i sommermånedene får man ikke noe fra lånekassen.

"Igjen er dette sikkert basert på den "klassiske" studenten."

Uten tvil.

"Frikortgrensen er på drøyt 110,000. En skal i grunnen lempe mange fiskekasser i løpet av sommeren for å nå opp dit."

Det er 110.000,- for hele året. Jobber man maks. i tillegg til studiene resten av året, så kan man ikke tjene noe ekstra i sommermånedene. Detter var nytt av i fjor, og det finnes vel knapt en student som setter pris på denn endringen.

"..........................."

Hvis jeg visste jeg ville komme så langt over grensen at stipendet bortfalt, tror jeg ikke jeg hadde giddet be om lån engang det året. Skal tross alt betale det tilbake i 20 år.

Skrevet

Man kan tjene et totalbeløp pr. år. Husker ikke nøyaktig, men det er vel litt over 100.000,-

Som etter skatt vil si at man i alle fall har 5000 utbetalt i mnd? I tillegg til det man får fra lånekassen?

Da har man jo i grunnen en del penger å leve for, vil jeg mene! Man lever ikke veldig fett, men det bør absolutt gå ann å leve for det.

Og som sagt, hvis det er for trangt så kan man jo tjene mer, stipendet blir jo ikke totalt fjernet om man tjener mer, det reduserer jo gradvis.

Hvor høy er stipendandelen nå? Den var ikke særlig høy da vi studerte.

Beklager, men jeg synes fremdles studenter (med unntak!) har liten grunn til å klage. Studentilivet SKAL IKKE være fett, det er ikke meningen at man skal leve som grever på studielånet/stipendet.

Kanskje hadde løsningen med skolepenger vært et eget lån som gikk til å dekke dem?

Beste hilsen fra

Skrevet

Hvis jeg visste jeg ville komme så langt over grensen at stipendet bortfalt, tror jeg ikke jeg hadde giddet be om lån engang det året. Skal tross alt betale det tilbake i 20 år.

Det faktum at man skal betale tilbake studielånet er det greiest å fortrenge :-)

Skrevet

Visste du at studielån regnes som _inntekt_ (på linje med lønn) av enkelte institusjoner?

Da jeg var student måtte jeg oppgi inneværende semesters studielån og fikk det påplusset som inntekt og dermed dyrere 'noe'.

Ingen andre grupper i samfunnet er tvunget til å legge lånet sitt til vanlig lønnstekt > og dermed ende opp med sum inntekt.

Aldri opplevd.

På selvangivelsen står det i alle fall kun oppført som gjeld.

Skrevet

Hvem er det som regner studielån som inntekt? Ikke likningsmyndighente håper jeg??

Beste hilsen fra

Skrevet

Da forstår jeg :-)

beste hilsen fra

Skrevet

Hehehehe, det var nettopp det at lånet skal betales tilbake, som gjorde at vi tok opp nytt lån. Var så dumme at vi bandt renta på komisk høyt nivå, og eneste måten å komme seg ut av den fella på var å melde seg som student og ta opp nytt lån...

Nå tikker det penger inn på kontoen hver mnd, gitt ;o)

Beste hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...