Gå til innhold

Glad jeg ikke er Fattig Student

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innspill til trådene over her.

Studenter med barn får ekstra penger i lån/stipend.

Jeg går offentlig skole og betaler MYE.

Semesteravgiften er på ca.600 kr (* 2)

Bøker: i hvert fag har jeg ca 15 bøker + kompendium jeg må kjøpe. Prøver å kjøpe brukt, men vanskelig når bøkene/pensum fornyes så ofte.

I tillegg trykker lærerene opp egene kompendier som vi må kjøpe.

Går på en linje der vi har praksis, må da betale ekstra reiesutgifter i disse ukene. ++ Altså en masse tilleggsutgifter

Jeg betaler 3500 kr i leie, eksl. strøm. Dette er ikke spesielt dyrt når en leier og jeg bor IKKE i oslo.

Jeg er heldig som har samboer og kan få en stor og fin leil såpass billig.

Ei vennine av meg bor alene og må betale 4100kr for en liten hybel.

Det er vanlige priser idag!

Utnytting av studentene kaller jeg det!

1000 kr mer i måneden som skal dekke 2800 kr mnd i barnehage + klær/mat ev. bleier.

Ihhhaa :-)

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

27

• favn

13

• ott

11

• Dorthe

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nemlig. Universitetet vil neppe bli privatisert. Jeg tror ikke det ville vørt noe som helst positivt i det.

"............................"

Ville ikke et vanlig forkurs til ingeniør dekket dine behov?

Ikke det at jeg er ute etter å krangle, jeg bare lurer!

Gjest ikke akkurat fett det heller.
Skrevet

Jeg har da heller aldri sagt at man skal få støtte til "alt mulig rart". Det eneste jeg har gjort er å påpeke at situasjonen kan være umulig noen.

Men en paradoksal ting er jo at om man sitter på røvva og nekter å jobbe, som blir man forsørget av sosialen med minimum 5.500,- pr. mnd - etter at alle faste utgifter er betalt. Hvis man derimot ikke ønsker dette, men vil sette seg i stand til å klare seg selv, så får man ingen hjelp whatsoever.

Og dette med grenser for hvor mye studenter kan tjene, også i sommermånedene - som diskutert før, utfordrer jeg hvem som helst til å komme med en gyldig årsak til.

".............................."

5500 etter faste utgifter?

Ro ned rompa.

4300 for enslige, 3500 for samboere. Eneste faste utgifter som dekkes utenom er strøm og bolig.

Mange kommuner har en øvre grense på husleie som overhodet ikke er reell (familie på to voksne og ett barn på hybel med delt dusj i kjellern), øvre grense på strøm som ikke tar hensyn til strømprisene, null i støtte dersom samboer/ektefelle har inntekt.

Trekk for alt som kommer inn, alltid (aldri noe ekstra) ..

Gjeld ++ må dekkes av livsoppholdet (de 3500/4300)

Sosialklientene har det ikke fett, selv om jeg vil fremdeles er enig med deg om at det er latterlig at man får like mye (eller mer) for å sitte på ræva enn å studere. De burde være flinkere til å få folk i gang med ting. (De som ikke er i stand til å få det til på egen hånd)

Skrevet

"Hvor høy er stipendandelen nå? Den var ikke særlig høy da vi studerte."

Av årlig total stønad på 80,000 er 32,000 stipend. Ikke så verst egentlig, selv om det er litt sårt at de har planer om å kutte reisestipendet :)

"Beklager, men jeg synes fremdles studenter (med unntak!) har liten grunn til å klage. Studentilivet SKAL IKKE være fett, det er ikke meningen at man skal leve som grever på studielånet/stipendet."

Noen har full rett til å klage, men det er litt for mange i klassen min som syter over at staten ikke dekker to festdager i uka og minst en ferie i året til Aiya Napa.

"Kanskje hadde løsningen med skolepenger vært et eget lån som gikk til å dekke dem?"

Det er vel det som er ordningen per i dag, drøyt 20,000 i lån i året maks. Det er hvis en går privat skole i Norge. Går en på skole i utlandet får en 60,000 i rent stipend (med mindre de kutta det ut i år da, har ikke sett etter).

Ikke bare fjerne reisestipendet, men også studierabatten hos nsb, hurtigruten ++

Gjest foreldrestudent
Skrevet

1000 kr mer i måneden som skal dekke 2800 kr mnd i barnehage + klær/mat ev. bleier.

Ihhhaa :-)

Eller håndball, korps, basketball med turer, og et og annet plagg fra BikBok...

Skrevet

Som etter skatt vil si at man i alle fall har 5000 utbetalt i mnd? I tillegg til det man får fra lånekassen?

Da har man jo i grunnen en del penger å leve for, vil jeg mene! Man lever ikke veldig fett, men det bør absolutt gå ann å leve for det.

Og som sagt, hvis det er for trangt så kan man jo tjene mer, stipendet blir jo ikke totalt fjernet om man tjener mer, det reduserer jo gradvis.

Hvor høy er stipendandelen nå? Den var ikke særlig høy da vi studerte.

Beklager, men jeg synes fremdles studenter (med unntak!) har liten grunn til å klage. Studentilivet SKAL IKKE være fett, det er ikke meningen at man skal leve som grever på studielånet/stipendet.

Kanskje hadde løsningen med skolepenger vært et eget lån som gikk til å dekke dem?

Beste hilsen fra

Hadde sikkert vært supert for de fleste dersom det var nok jobber til alle.

Et minus er selvfølgelig at det er større arbeidsmengde på studiene nå enn før (etter kvalitetsreformen), beregnet på 45t arbeidsuke, men det største problemet er at det rett og slett ikke er nok jobber til alle.

Skrevet

Eller håndball, korps, basketball med turer, og et og annet plagg fra BikBok...

Det var selvfølgelig utelukket fra starten av.

Studentbarn har ikke slikt.

Gjest foreldrestudent
Skrevet

Det var selvfølgelig utelukket fra starten av.

Studentbarn har ikke slikt.

Jeg vil at barnet mitt skal ha hvertfall nesten det samme som de andre barna, jeg.

I hvertfall noe i nærheten av det samme?

Litt av det samme?

Snufs.

Skrevet

Jeg vil at barnet mitt skal ha hvertfall nesten det samme som de andre barna, jeg.

Litt av det samme?

Snufs.

Det vil jeg også det da vet du. Men jeg kan love deg at selv om ungene mine har fått lite har det blitt folk ut av dem også. Heldigvis :o)

Skrevet

Litt av det samme?

Snufs.

Ja, det hadde jo vært en fordel :-)

Hva annet kan foreldre få .. hm.

Aleneforeldre kan få støtte til barnepass og/eller overgangsstønad.

Parforeldre kan dersom den andre i forholdet også tjener svært lite få bostøtte fra husbanken, men dersom de hadde god inntekt for 2 år siden og må be om å få det vurdert fra dagens inntekt brukes det utvidet inntektsbegrep. Dvs studielånet betraktes som inntekt, og plutselig tjener man for mye.

Var man derimot blakk to år før kan man få bostøtte.

Bli salgs-hai, finne klærne til ungene på salg eller bruktbutikk/loppemarked, ta deltidsjobber (om de finnes og om man har barnepass nok til det)..

Men lett vil jeg vel ikke påstå at det er. Er ikke beregnet for at begge skal studere samtidig, eller en student, en arbeidsledig.

Ellers er det vel ingenting.

Gjest foreldrestudent
Skrevet

Ja, det hadde jo vært en fordel :-)

Hva annet kan foreldre få .. hm.

Aleneforeldre kan få støtte til barnepass og/eller overgangsstønad.

Parforeldre kan dersom den andre i forholdet også tjener svært lite få bostøtte fra husbanken, men dersom de hadde god inntekt for 2 år siden og må be om å få det vurdert fra dagens inntekt brukes det utvidet inntektsbegrep. Dvs studielånet betraktes som inntekt, og plutselig tjener man for mye.

Var man derimot blakk to år før kan man få bostøtte.

Bli salgs-hai, finne klærne til ungene på salg eller bruktbutikk/loppemarked, ta deltidsjobber (om de finnes og om man har barnepass nok til det)..

Men lett vil jeg vel ikke påstå at det er. Er ikke beregnet for at begge skal studere samtidig, eller en student, en arbeidsledig.

Ellers er det vel ingenting.

Er eneforelder, så jeg får faktisk bostøttte! Fant det først ut i år, er ikke spesielt god til å utnyte systemet.

Ellers er barnebidraget skrudd kraftig ned med den nye reformen, men i realiteten er det overtatt av barnets morfar, så det går på et vis likevel. Vet ikke hva de gjør de som ikke har besteforeldre i godt betalte jobber - de har min sympati!

Gjest foreldrestudent
Skrevet

Det vil jeg også det da vet du. Men jeg kan love deg at selv om ungene mine har fått lite har det blitt folk ut av dem også. Heldigvis :o)

Det er jeg sikker på at de har blitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...