Gå til innhold

Når forhold tar slutt (med liten baby)

Anbefalte innlegg

Gjest jeg vil være anonym
Skrevet

Jeg lurer på om noen har erfaring med systemet når et forhold tar slutt og barnet bare er noen måneder gammelt?

Foreldrene til babyen har aldri bodd sammen, mor har bodd med baby hjemme hos sine foreldre, og barnefaren har aldri bidratt økonomisk med noen ting (ikke bidrag, men heller ikke noen daglige utgifter). Har har juridisk foreldreansvar, og har tilbragt tid med barnet jevnlig siden fødsel, men nå som forholdet er slutt ønsker han å kreve delt omsorg (50/50). Barnemor ønsker ikke dette, blant annet fordi han ikke har vist seg veldig interessert eller egnet så langt (det er flere ting jeg ikke går inn på her). Han vil sannsynligvis gå videre på dette dersom han ikke får det som han vil.

Har noen erfaring med mekling i slike saker? Vet noen hva det blir lagt vekt på? Vi mener at babyen foreløpig er for ung, og at en eventuell økt samværsordning må avtales når barnet er større. Så vidt jeg vet er det også slik at 50/50 kun kan avtales når begge parter er enige om det. Barnefar er akademiker og god til å snakke for seg (men ikke så god når det gjelder sosial IQ, noe barnemor har fått merke etterhvert), så vi er redd det ikke blir lett å komme til enighet.

Erfaringer eller råd tas i mot med takk!

Skrevet

Hvor er moren og barnet bostedsregistrert ?

Hvis det er hos hennes foreldre, og faren har adresse et annet sted, har hun idag omsorgen alene.

Hvis faren da vil ha 50/50, må hun som du sier være enig. Hvis ikke, blir det ihvertfall ikke delt omsorg. Men faren kan gå til retten og be om omsorgen alene, eller han kan få utvidet samvær.

Husk at megleren ikke har noen som helst myndighet i saken. På megling er det foreldrene som skal bli enige, og ingen av dem kan bli tvunget til noe av megleren.

Skrevet

Hvor er moren og barnet bostedsregistrert ?

Hvis det er hos hennes foreldre, og faren har adresse et annet sted, har hun idag omsorgen alene.

Hvis faren da vil ha 50/50, må hun som du sier være enig. Hvis ikke, blir det ihvertfall ikke delt omsorg. Men faren kan gå til retten og be om omsorgen alene, eller han kan få utvidet samvær.

Husk at megleren ikke har noen som helst myndighet i saken. På megling er det foreldrene som skal bli enige, og ingen av dem kan bli tvunget til noe av megleren.

Mor og barn er bostedregistrert hos hennes foreldre, ja, og faren et annet sted i kommunen.

Vet du hva som legges til grunn for utvidet samværsrett, eller at faren for omsorg, eller hva slags instans som kan svare på dette? Kan trygdekontoret svare?

Skrevet

Mor og barn er bostedregistrert hos hennes foreldre, ja, og faren et annet sted i kommunen.

Vet du hva som legges til grunn for utvidet samværsrett, eller at faren for omsorg, eller hva slags instans som kan svare på dette? Kan trygdekontoret svare?

Det er en skjønnsvurdering. Jeg vil tro at det er svært usannsynlig at faren får omsorgen, når barnet er lite, og alltid har bodd hos mor.

Utvidet samvær får man derimot ofte i en rettssak.

Det beste er å snakke med en advokat. Ikke hør på råd du får her, du aner jo ikke hva vi egentlig kan. Spander de kronene det eventuelt koster, det kan bli mye dyrere å la være.

Tjener hun under ca. 230000 kroner i året, har hun rett til fri rettshjelp.

Skrevet

Det er en skjønnsvurdering. Jeg vil tro at det er svært usannsynlig at faren får omsorgen, når barnet er lite, og alltid har bodd hos mor.

Utvidet samvær får man derimot ofte i en rettssak.

Det beste er å snakke med en advokat. Ikke hør på råd du får her, du aner jo ikke hva vi egentlig kan. Spander de kronene det eventuelt koster, det kan bli mye dyrere å la være.

Tjener hun under ca. 230000 kroner i året, har hun rett til fri rettshjelp.

Tusen takk for svar! :)

Har allerede kontaktet en gratis juridisk rådgivningstjeneste, og kommer til å kontakte advokat dersom de ikke kommer til enighet på meklingsmøte, men alltid greit å høre hva andre sier også...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...