Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei igjen!

Det er ikke mer enn 5 månder siden vi kom hjem fra Colombia med vårt første barn, men vi har så smått begynt å tenke på at vi kanskje må komme igang igjen med neste. Vi brukte nesten tre år sist. Sendte bud etter informasjon om andregangsadopsjon hos adopsjonsforum og fikk da tilsendt den generelle informasjonene jeg kan utenat. Noen snakker om at vi har et års karantene, men hvor? noen som kjenner prosedyren?

Skrevet

Man må være hjemme med førstemann i 1 år før man kan ta kontakt med sosialkontoret og begynne ny sosialrapport. Noen plasser skriver de den visst før det har gått ett år, men den blir ikke sendt BUFA før karantenen er ute

Skrevet

Karantenen på et år gjelder søknad om godkjenning hos bufetat (eller hva det heter nå...), så barnevernet kan komme på banen og gjøre seg ferdig før det har gått et år. Men de vil jo ha grunnlag for å vurdere dere i forold til det å ha blitt foreldre, så det varierer litt når de er villig e til å starte. Og så varierer det vel litt hvor raske de ulike barnevernskontorene er, så det kan vel lønne seg å ta en telefon og snakke med de?

hilsen fra

Skrevet

Hei

jeg var akkurat inne på Bufetat sine nettsider i dag, og der leste jeg noe om akkkurat dette. Det er ikke aktuelt for os nå, som jeg la ikke ordentlig merke til det, men jeg mener det stod noe om at det bør gå 1,5-2 år fra den ene adopsjonen til en ny påbegynnes.

Er ikke sikker, så jeg råder deg til å sjekke nettsidene

Colombiamamma
Skrevet

Her er rettningslinjenen som gjelder:

"Forhåndsgodkjenning til adopsjon av et nytt barn bør ikke gis før det sist ankomne adoptivbarn har vært i familien i et år. Som hovedregel bør det også være to års aldersforskjell mellom det nye adoptivbarnet og søkernes øvrige barn. Unntak kan særlig tenkes der barna er søsken. "

Vet kommunene tolker dette ulikt, men det er sånn det står skrevet i rettningslinjene.

Vi fikk beskjed om å sende ny søknad etter vi hadde vært hjemme i 4 mnd. andre må vente med å levere søknaden til kommunen før det er gått ett år. Sjekk med din kommune hvordan de praktiserer det. Kommer nok sikkert også ann på hvor lange ventelister de har??!

Lykke til!

Skrevet

Vi sendte sosialrapporten til barnevernet 1 år etter at vi kom hjem med nr 1. Dvs at vi startet oppp med sosialrapporten en god stund før det var godt 1 år.

Men etter å ha fulgt med her på DOL en stund så har jeg forstått det slik at flere barnevernskontorer ikke vil begynne å skrive rapporten sin før det har gått et år. Dette varierer dessverre fra kommune til kommune og fra bydel til bydel i de største byene. Vi var heldige med "valg" av bydel i Oslo. Dere er med andre ord prisgitt barnevernets prosedyrer der dere bor.

Det eneste jeg vet for sikkert er at BUFA (eller hva det nå heter i dag) tar i mot sosialrapporten 1 år etter hjemkomst med nr 1.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...