Gå til innhold

til dere tenåringsforeldre

Anbefalte innlegg

Gjest lillemegstakkar
Skrevet

jeg er en jente på 17, blir 18 i desember.

mine foreldre sier jeg ikke får lov til å ha kjæresten min på besøk her hjemme. Faktisk sier de at jeg ikke får være med han i det hele tatt.

Vennene mine har kjærestene sine med seg hjem alltid til og med på overnatting.

Han røyker marihjuanna, men det er det jo mange som gjør. Blir så jævlig irritert..

Hva hadde dere gjort som foreldre i en slik situasjon?

Skrevet

Hvis du prøver å sette deg i dine foreldres sted, kan du skjønne dem?

De er redde for lille jenta si. Vil ikke at det skal gå galt med deg, at du skal bli narkoman, droppe ut av skolen og dø med nåla i armen. De prøver vel å passe på deg ved å skjerme deg fra kjæresten.

De vil ditt beste, men vet ikke helt hva de skal gjøre i denne situasjonen. Skjønner godt at de er litt rådville, jeg.

(7 år eldre enn deg, og ingen tenåringsmamma, men tillater meg å svare for det.)

Skrevet

Han hadde ikke fått røyke hjemme hos meg i hvert fall og heller ikke fått lov å komme hit hvis han var stein. Jeg skjønner faktisk foreldrene dine som ikke liker at du er sammen med ham og det skal du respektere.

Det er faktisk dem som bestemmer om han får lov å overnatte også. Det er deres hus/leilighet og de betaler. Deres regler gjelder til du flytter ut av huset og er over 18 år.

Gjest lillemegstakkar
Skrevet

Hvis du prøver å sette deg i dine foreldres sted, kan du skjønne dem?

De er redde for lille jenta si. Vil ikke at det skal gå galt med deg, at du skal bli narkoman, droppe ut av skolen og dø med nåla i armen. De prøver vel å passe på deg ved å skjerme deg fra kjæresten.

De vil ditt beste, men vet ikke helt hva de skal gjøre i denne situasjonen. Skjønner godt at de er litt rådville, jeg.

(7 år eldre enn deg, og ingen tenåringsmamma, men tillater meg å svare for det.)

ja, men uansett om han røyker.. det gjør alle på min alder uansett. Utenom de som går i bedehuset. Nei, det er vel ikke sånn, men alle jeg kjenner røyker i helgene. I stedet for å drikke liksom. Det er jo det samme det. Mine foreldre tillater meg å drikke alkohol, men når det kommer til marijuanna er de helt håpløse.

De vet selvfølgelig ikke at jeg gjør det, og det virker som om de tror det er kokain kjæresten min holder på med..

Røykte ikke dere også på 60 - 70 tallet da, jeg mener det der opprøret. Mine foreldre var unge på den alderen, så jeg vet at de har peiling. De må jo vite at det er farligere å drikke hjemmebrent, og like skadelig som å drikke en flaske vin.

Er bare så oppgitt!!

Gjest veldig anonym!!
Skrevet

ja, men uansett om han røyker.. det gjør alle på min alder uansett. Utenom de som går i bedehuset. Nei, det er vel ikke sånn, men alle jeg kjenner røyker i helgene. I stedet for å drikke liksom. Det er jo det samme det. Mine foreldre tillater meg å drikke alkohol, men når det kommer til marijuanna er de helt håpløse.

De vet selvfølgelig ikke at jeg gjør det, og det virker som om de tror det er kokain kjæresten min holder på med..

Røykte ikke dere også på 60 - 70 tallet da, jeg mener det der opprøret. Mine foreldre var unge på den alderen, så jeg vet at de har peiling. De må jo vite at det er farligere å drikke hjemmebrent, og like skadelig som å drikke en flaske vin.

Er bare så oppgitt!!

Du er jo bare så utrolig naiv!

Gjest lillemegstakkar
Skrevet

Du er jo bare så utrolig naiv!

hvorfor naiv...

jeg er sikker mye yngre enn deg, men jeg hadde uansett forklart svaret mitt. du kan ikke bare komme med en påstand uten å utdype det!

iallefall hvis du ikke vil virke uintelligent..

jeg ønsker ordentlige svar alle dorthe og sleil.. takk.

Skrevet

Er bare så oppgitt!!

Det var MANGE som var unge på 60- / 70-tallet uten å røyke noe som helst, selv om det gikk an å få tak i det.

Jeg var en av dem, og er enig med foreldrene dine. Det går an å sette grenser for hva som skal tillates innenfor ens eget hjem.

Skrevet

Er bare så oppgitt!!

I mine øyne er forskjellen den at marihuana er ulovlig. Det kan få deg i skikkelig trøbbel. Hvis alle i din omgangskrets røyker stiller jeg spørsmål med hva slags folk du omgåes. I slike kretser er det lett å gå over til partydop, hvertfall er det slik her i byen. Ikke alle tåler det. Jeg ville gjort det samme som dine foreldre, forsøkt å skjerme deg.

Skrevet

"Mine foreldre tillater meg å drikke alkohol, men når det kommer til marijuanna er de helt håpløse. De vet selvfølgelig ikke at jeg gjør det,"

Dette utsagnet tyder på at de gjør rett i å ikke stole på deg..og at du ikke er veldig voksen for alderen

Det vet de nok sikkert, skjønner du... Selvom vi er foreldre, er vi nødvendigvis ikke helt stokk dumme.

Du får bare finne deg i at det er dine foreldre som bestemmer i heimen, og også over deg så lenge du velger å bo hjemme. Og du er vitterlig ikke myndig enda..

Skrevet

Hadde datteren min vært sammen med et dophue hadde jeg også prøvd å overtale henne til å gjøre det slutt.

Gjest veldig anonym!!
Skrevet

hvorfor naiv...

jeg er sikker mye yngre enn deg, men jeg hadde uansett forklart svaret mitt. du kan ikke bare komme med en påstand uten å utdype det!

iallefall hvis du ikke vil virke uintelligent..

jeg ønsker ordentlige svar alle dorthe og sleil.. takk.

Ja beklager, det var vell ikke no snilt av meg å bare skrive det, men du minnet meg bare om meg selv da jeg var i 14 års alderen. Jeg er bare 4 år eldre enn deg.

Du snakker om marihuana som om det er like naturlig for ungdom å gjøre det, som det er å pusse tennene. Marihuana ER farlig, og man KAN bli hektet på det!

Her snakker jeg av erfaring!

Og selv om "alle" gjør det, så betyr det ikke at det er greit å gjøre det. Det er like farlig uansett.

Så til spørsmålet om overnatting! Jeg ville ikke tillatt en marihuanarøykene fyr inn i huset mitt, så lenge jeg visste om at han gjorde det!

Skrevet

Er bare så oppgitt!!

En blås eller to i helgene fører til en blås eller ti hver en eneste dag, belive you me!

Snakker av egen naiv erfaring, og me den holdningen du utviser her så er det ikke lenge før du er på kjøret:)

Skrevet

"Han røyker marihjuanna, men det er det jo mange som gjør. Blir så jævlig irritert.. Hva hadde dere gjort som foreldre i en slik situasjon?"

Hadde prøvd å dytte litt vett inn i hodet ditt slik at du hadde kuttet ham ut.

Skrevet

Jeg synes det er bedre at barna er hjemme. Da har jeg mer kontroll på hva som skjer. MEN å røyke mariuana hadde ikke vært aktuelt. Det er både farlig og ikke minst ulovlig!!!

Gjest lillemegstakkar
Skrevet

Ja beklager, det var vell ikke no snilt av meg å bare skrive det, men du minnet meg bare om meg selv da jeg var i 14 års alderen. Jeg er bare 4 år eldre enn deg.

Du snakker om marihuana som om det er like naturlig for ungdom å gjøre det, som det er å pusse tennene. Marihuana ER farlig, og man KAN bli hektet på det!

Her snakker jeg av erfaring!

Og selv om "alle" gjør det, så betyr det ikke at det er greit å gjøre det. Det er like farlig uansett.

Så til spørsmålet om overnatting! Jeg ville ikke tillatt en marihuanarøykene fyr inn i huset mitt, så lenge jeg visste om at han gjorde det!

takk for svar alle sammen.

kan selvfølgelig forstå mine foreldres og andre foreldres situasjon. Men omtrent alle unge gjør noe ulovlig engang i blandt, noen oftere da.

Det handler om å bli voksen, å teste grenser o.s.v.

Noen tåler det, andre går det verre med, men uansett tror jeg ikke det er bra at foreldre ikke lar barna sine få lov å vokse, og prøve og feile. Har man oppdratt barna riktig bør de også kunne stole på at barna blir klok av skade, eller tåler denne perioden med såkalt testing av diverse ting.

Men for all del, jeg vet ikke hvordan det er å være foleldre, men håper jeg ikke blir en som gjør vondt verre for mine barn ved å ikke la dem slippe til og få lov til å erfare og feile.

skorpionfisken
Skrevet

Jeg er tenåringsmor, bare 3 år til gutten min er på din alder.

ALDRI om jeg hadde godtatt det. ALDRI!!!!

Og jeg snakker av erfaring. Jeg vaks opp i beste narkouttestingstid. Du sier alle du kjenner bruker dop. Da jeg vaks opp var det bare 20-30 % av de jeg kjente som gjorde det. Jeg vanka i en sånn gjeng, men heldigvis var jeg for feig til å prøve når de begynte med hasj. Min beste venninne fra den tiden går på Heroin i dag. Også flere av de andre i gjengen gjør det, det vil si de som ennå er i livet. Ca halvparten av oss har klart oss bra, de fleste av oss tilhører den delen av gjengen som ikke turde smake på stoffet, som fort utviklet seg videre fra den "uskyldige" harsjen og videre oppover.

Hadde du vært mitt barn og sammen med en rusmisbruker (jada jeg vet at du ikke vil kalle ham det) ville du fått meldeplikt og jeg skulle visst hvor du var og med hvem til enhver tid på døgnet.

Du skjønner det er ikke alltid kua har glemt at den har vært kalv. Det kan være nettopp derfor enkelte foreldre er ekstra strenge. Jeg tror de foreldrene som lar slike ting skure og gå, ikke er klar over hvor ille det kan gå med helt normale ungdommer.

Skrevet

takk for svar alle sammen.

kan selvfølgelig forstå mine foreldres og andre foreldres situasjon. Men omtrent alle unge gjør noe ulovlig engang i blandt, noen oftere da.

Det handler om å bli voksen, å teste grenser o.s.v.

Noen tåler det, andre går det verre med, men uansett tror jeg ikke det er bra at foreldre ikke lar barna sine få lov å vokse, og prøve og feile. Har man oppdratt barna riktig bør de også kunne stole på at barna blir klok av skade, eller tåler denne perioden med såkalt testing av diverse ting.

Men for all del, jeg vet ikke hvordan det er å være foleldre, men håper jeg ikke blir en som gjør vondt verre for mine barn ved å ikke la dem slippe til og få lov til å erfare og feile.

Tror ikke du skjønner hvor farlig marihuana er. Jeg er 34 år, og jeg hadde også venner som begynte å røyke det i 16-17 års alderen.Jeg tok avstand fra dette og holdt meg vekke fra dem. 2 av de døde før de ble 30 år da de stadig gikk over til tyngre stoffer og 2 ble sprøytenarkomane som er fratatt barna sine i dag og har ved flere anledninger vært innlagt på psykiatrisk sykehus. Tenk deg om jente...

Det er kjempefarlig og at alle andre gjør det er ingen grunn for å ikke bruke hodet selv!!

• 3 uker senere...
Gjest det er ikke lilledegstakkar
Skrevet

Holder 100% med foreldrene dine!! Du bør respektere dem.

• 1 måned senere...
Skrevet

Tror ikke du skjønner hvor farlig marihuana er. Jeg er 34 år, og jeg hadde også venner som begynte å røyke det i 16-17 års alderen.Jeg tok avstand fra dette og holdt meg vekke fra dem. 2 av de døde før de ble 30 år da de stadig gikk over til tyngre stoffer og 2 ble sprøytenarkomane som er fratatt barna sine i dag og har ved flere anledninger vært innlagt på psykiatrisk sykehus. Tenk deg om jente...

Det er kjempefarlig og at alle andre gjør det er ingen grunn for å ikke bruke hodet selv!!

pff..

Jeg må smile litt når jeg leser alle disse dumme innleggene. Virker som folk tror at hasj er inngangen til et dophelvete med overdose som finale. Jeg har røyka fast i flere år, har fast jobb, sunn økonomi og mange venner. Både andre 'dopvrak' og andre som kun drikker alkohol.

Hvis folk begynner med sterkere stoffer er da ikke det hasjens skyld.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...