Gå til innhold

Hoste og surkling i brystet

Anbefalte innlegg

Gjest Ønsker gode råd
Skrevet

Min 2 åring hoster og surkler i brystet. Ingen feber. Hva kan jeg gjøre for henne? Noen gode råd? Bør vi gå til legen?

Fortsetter under...

Gjest GreenIguana
Skrevet

Heisann..:-)

Har du tenkt på falsk krupp? Ikke alltid de får feber ved det. Jeg tror jeg hadde ringt lege for å være sikker.

Skrevet

Slimløsende og tykkere pute, event.løfte hodeenden på senga.

Ville ventet med å ringe lege så lenge hun ikke har feber.

Vent til i morgen i allefall.Det er ofte sånn at om man ringer legevakt, så vil de at man skal komme dit uansett. Hun er jo så liten enda at jeg ville ikke ha tatt henne med dit nå så sent.

Skrevet

Har du tenkt på falsk krupp? Ikke alltid de får feber ved det. Jeg tror jeg hadde ringt lege for å være sikker.

Falsk krupp er så voldsomt at det ikke kan kalles hosting.

Og det eneste som hjelper er å ta ungen ut i kald luft. Jeg har i hvert fall aldri fått hjelp av legen mot det altså.

Skrevet

Hvis hun hoster mye om kvelden/natta så pakker du dyna rundt henne og tar henne med ut.

Dette gjorde vi mange ganger med vår gutt når han var liten.

Han hostet til han ble "blå"

Fikk etterhvert pustemaskin av hjelpemiddelsentralen som fungerte godt da han hadde Astma/Krupp.

Skrevet

Symptomer

Gjøende, tørr hoste med heshet. Lett forhøyet temp. samt hørbar respirasjon både i inn og utåndingsfasen. Opptrer typisk om natten når barnet har sovet noen timer i forløpet av en forkjølelse.

Hva kan du gjøre selv ved sykdom

Forsøke å roe barnet slik at respirasjonen ikke blir for arbeidskrevende. Ta barnet opp fra sengen. Fuktig luft er gunstig; f.eks gå ut på badet med barnet og la dusjen renne med varmt vann samtidig som vinduet står oppe. Videre er rikelig væsketilførsel gunstig. Dersom barnet er nesetett gi nesedråper i tillegg.

Når søke lege

Dersom barnet fortsatt "sliter " med pusten og den gjøende hosten etter at du har prøvet å behandle barnet som beskrevet over.

Annonse

Gjest Ønsker gode råd.
Skrevet

Hun har vært forkjølet i en uke, med snue, sår hals og noe forhøyet temperatur. Nå har hun ikke feber. Men surklingen begynte i morges og har vart i hele dag.

Lurte på om jeg burde dra på legevakten i morgen (søndag) eller om jeg kan vente til mandag?

Skrevet

Hun har vært forkjølet i en uke, med snue, sår hals og noe forhøyet temperatur. Nå har hun ikke feber. Men surklingen begynte i morges og har vart i hele dag.

Lurte på om jeg burde dra på legevakten i morgen (søndag) eller om jeg kan vente til mandag?

I morgen på dagtid kan du jo gjøre det, sånn for sikkerhets skyld.

Skrevet

Falsk krupp er så voldsomt at det ikke kan kalles hosting.

Og det eneste som hjelper er å ta ungen ut i kald luft. Jeg har i hvert fall aldri fått hjelp av legen mot det altså.

Trur nok heilt sikkert at "pakk på barnet og ta det med ut" er råd nr 1, men det finst medisinar legen *kan* gi dersom han finn det hensiktsmessig. Vi fikk noko slags prednisontablettar da lillemor hadde falsk krupp no i fjor. Men kjølig luft er knakande bra, og er "førstehandspreparat" ;-)

Skrevet

Kjøp propolis på helsekosten. En vidunderkur for mitt barn.

Skrevet

Trur nok heilt sikkert at "pakk på barnet og ta det med ut" er råd nr 1, men det finst medisinar legen *kan* gi dersom han finn det hensiktsmessig. Vi fikk noko slags prednisontablettar da lillemor hadde falsk krupp no i fjor. Men kjølig luft er knakande bra, og er "førstehandspreparat" ;-)

Jeg fikk noe på legevakta da eldstemann var 12 år Men det er den eneste gangen jeg har klart å dra eller ringe før anfallet er over. Jeg kommer ikke unna jeg, ungen får ikke puste, sitter på fanget og jeg trøster og synger. Er det da man gjerne skulle hatt et par ekstra hender ;o)

Da får man ingenting, legen vil ikke komme hjem til deg og ungen er utslitt og orker ikke 4 timer på legevakta. Og for å være ærlig, det orker ikke jeg heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...