Gjest muttertiltre Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Jeg har en syv år gammel datter som er normlatfungerende på alle måter. Hun sluttet med bleier på dagtid når hun var 2 1/2 år gammel og på natta når hun var tre år gammel. Fram til fireårsalderen hadde hun uhell på natta kanskje en-to ganger pr. mnd. Deretter begynte hun å tisse seg ut hver natt i perioder. Hun kan tisse seg ut både en og to ganger pr natt, selv om vi alltid tar henne opp på do når vi selv legger oss. Datteren min sover utrolig tungt, og er som en søvngjenger når hun taes opp for å gå på do. Vi har forsøkt både med alarmmatte (hun våknet ikke når alarmen gikk) og minirin. Minirin har hun bare prøvd en gang, og hun tisset seg ut to ganger samme natta. I perioder kan hun holde seg tørr flere netter på rad. Selv mener jeg årsaken til sengevætingen er at hun sover så tungt, men kan det være tilfelle? Hva gjør vi evt for å løse det problemet? Hennes tante hadde akkurat samme problem når hun var liten. Hun prøvde alarmmatte når hun var omtrent 10 år gammel og ble kurert på et par netter. Jeg føler meg svært rådvill i forhold til dette her og lurer på hva vi bør gjøre? Datteren min er forøvrig sjekket for UVI og har ikke dette. Hun har ellers et normalt tissemønster på dagtid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160956-minirin-og-alarmmatte-hjelper-ikke-7-%C3%A5r-gammel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
SirenMerete Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Klart det at hun sover så tungt kan være årsaken til sengevætingen. De aller fleste barna som tisser i sengen, gjør dette fordi de ikke våkner av at de må på do. Dette er også desverre den vanskeligste delen å behandle når det gjelder sengevæting, fordi den eneste måten å få barna tørre på, er vist å endre barnets søvnmønster. Men hvordan gjør man dette liksom? Og hvor lang tid tar det? Vet det finnes et selskap i USA som behanler barn nettopp med tanke på å endre barnets søvnmønster, men behandlingen går opp i mot et års tid og er svært kostbar. Hos oss bruker vil bleier på gutten vår, da får vil alle sove uforstyrret om natten, og ingen blir mentalt og fysisk utslitt pga. tissingen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160956-minirin-og-alarmmatte-hjelper-ikke-7-%C3%A5r-gammel/#findComment-1041971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svar til sirenmerete Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Klart det at hun sover så tungt kan være årsaken til sengevætingen. De aller fleste barna som tisser i sengen, gjør dette fordi de ikke våkner av at de må på do. Dette er også desverre den vanskeligste delen å behandle når det gjelder sengevæting, fordi den eneste måten å få barna tørre på, er vist å endre barnets søvnmønster. Men hvordan gjør man dette liksom? Og hvor lang tid tar det? Vet det finnes et selskap i USA som behanler barn nettopp med tanke på å endre barnets søvnmønster, men behandlingen går opp i mot et års tid og er svært kostbar. Hos oss bruker vil bleier på gutten vår, da får vil alle sove uforstyrret om natten, og ingen blir mentalt og fysisk utslitt pga. tissingen. Takk for svar:o) Jeg ønsker ikke å tvinge datteren min til å bruke bleier. Har forsøkt å overtale henne, men hun føler det vanskelig. Da vil jeg helst respektere dette. Vi har engangslaken under det vanlige lakenet og små engangs-tisselaken (Tena) oppå det vanlige lakenet. Hun våkner uansett ikke på natta fordi hun er våt. Først på morgenen oppdager hun at hun har tisset seg ut... Tror vi fortsetter på denne måten så lenge vi ikke finner en løsning på selve tisseproblemet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160956-minirin-og-alarmmatte-hjelper-ikke-7-%C3%A5r-gammel/#findComment-1041993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnneLill Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Takk for svar:o) Jeg ønsker ikke å tvinge datteren min til å bruke bleier. Har forsøkt å overtale henne, men hun føler det vanskelig. Da vil jeg helst respektere dette. Vi har engangslaken under det vanlige lakenet og små engangs-tisselaken (Tena) oppå det vanlige lakenet. Hun våkner uansett ikke på natta fordi hun er våt. Først på morgenen oppdager hun at hun har tisset seg ut... Tror vi fortsetter på denne måten så lenge vi ikke finner en løsning på selve tisseproblemet. Sønnen min var også sengevæter helt til han var ca 14 år. Han var våt flere ganger hver natt. Vi prøvde alt det som er mulig. T.o.m healer. Vi ble frarådet bleier på store barn, så det var aldri noe tema hos oss. Men mye klesvask og bading det ble det ja. Vi prøvde Minirin da han var 7 år uten hell, så vi ventet i 1 år og forsøkte på ny. Da virket det kjempebra.Barnelegen vi var hos sa at det var vanlig å måtte forsøke flere ganger. Så ikke gi opp, prøv minirin igjen. Når det først virker er det uunværlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160956-minirin-og-alarmmatte-hjelper-ikke-7-%C3%A5r-gammel/#findComment-1042015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SirenMerete Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Sønnen min var også sengevæter helt til han var ca 14 år. Han var våt flere ganger hver natt. Vi prøvde alt det som er mulig. T.o.m healer. Vi ble frarådet bleier på store barn, så det var aldri noe tema hos oss. Men mye klesvask og bading det ble det ja. Vi prøvde Minirin da han var 7 år uten hell, så vi ventet i 1 år og forsøkte på ny. Da virket det kjempebra.Barnelegen vi var hos sa at det var vanlig å måtte forsøke flere ganger. Så ikke gi opp, prøv minirin igjen. Når det først virker er det uunværlig. Minirin vil ikke fungere dersom barnets kropp selv produserer nok av et hormon som skal redusere urinproduksjonen om natten. Det er barn som mangler dette hormonet Minirin kan ha effekt på. Når det gjelder bleier, så er det fra gamle dager vært en holdning om at dette ikke skal benyttes. Tanken var at barnet måtte lære seg å kjenne når de ble våte, og at de da automatisk skulle klare å knipe igjen. All nyere forskning på sengevæting viser at dette ikke hjelper for barn som sover tungt slik trådskriver her forteller om. Barnet merker jo rett og slett ikke at det tisser på seg. Så nå er det mer og mer akseptert å bruke bleier når ungene selv vil dette. Vil de ikke så får man forsøke å finne andre gode løsninger og jeg syns det høres ut som om trådstarter har funnet en fin løsning som fungerer hos dem. Hos oss har vi beholdt bleiene på siden ahn var liten, slik at dette aldri har vært noe tema hos oss. Han har selvsagt ligget uten nattbleie når vi har forsøkt forskjellige behandlingsmetoder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160956-minirin-og-alarmmatte-hjelper-ikke-7-%C3%A5r-gammel/#findComment-1042060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solkloppen Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Takk for svar:o) Jeg ønsker ikke å tvinge datteren min til å bruke bleier. Har forsøkt å overtale henne, men hun føler det vanskelig. Da vil jeg helst respektere dette. Vi har engangslaken under det vanlige lakenet og små engangs-tisselaken (Tena) oppå det vanlige lakenet. Hun våkner uansett ikke på natta fordi hun er våt. Først på morgenen oppdager hun at hun har tisset seg ut... Tror vi fortsetter på denne måten så lenge vi ikke finner en løsning på selve tisseproblemet. Jeg syns det er meningsløst å å ikke bruke bleier på en sengevæter. Når man tisser i sengen, så trenger man bleier, og om ikke barnet forstår dette selv, så må vi som er voksne ta en avgjørelse, selv om det er upopulært. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160956-minirin-og-alarmmatte-hjelper-ikke-7-%C3%A5r-gammel/#findComment-1042078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svartil deg Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Jeg syns det er meningsløst å å ikke bruke bleier på en sengevæter. Når man tisser i sengen, så trenger man bleier, og om ikke barnet forstår dette selv, så må vi som er voksne ta en avgjørelse, selv om det er upopulært. Hvorfor MÅ man bruke bleier når det er relativt uproblematisk å bruke engangslaken? Datteren min ser ikke på det at hun tisser seg ut om natten som noe problem fordi hun innser at hun ikke er skyld i det selv. Hadde vi tvunget på henne bleier, er jeg ganske sikker på at hun hadde sett på nattevætingen som et stort problem. Dette betyr ikke at jeg er imot å sette bleier på større barn, men man bør se an barnet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160956-minirin-og-alarmmatte-hjelper-ikke-7-%C3%A5r-gammel/#findComment-1042221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest til AnneLill Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Sønnen min var også sengevæter helt til han var ca 14 år. Han var våt flere ganger hver natt. Vi prøvde alt det som er mulig. T.o.m healer. Vi ble frarådet bleier på store barn, så det var aldri noe tema hos oss. Men mye klesvask og bading det ble det ja. Vi prøvde Minirin da han var 7 år uten hell, så vi ventet i 1 år og forsøkte på ny. Da virket det kjempebra.Barnelegen vi var hos sa at det var vanlig å måtte forsøke flere ganger. Så ikke gi opp, prøv minirin igjen. Når det først virker er det uunværlig. Tusen takk for svar! Da prøver vi minirin igjen når det har gått en stund! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160956-minirin-og-alarmmatte-hjelper-ikke-7-%C3%A5r-gammel/#findComment-1042227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solkloppen Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Hvorfor MÅ man bruke bleier når det er relativt uproblematisk å bruke engangslaken? Datteren min ser ikke på det at hun tisser seg ut om natten som noe problem fordi hun innser at hun ikke er skyld i det selv. Hadde vi tvunget på henne bleier, er jeg ganske sikker på at hun hadde sett på nattevætingen som et stort problem. Dette betyr ikke at jeg er imot å sette bleier på større barn, men man bør se an barnet. De fleste vil i utgangspunktet ikke bruke bleier. Men når man har et behov for det, så bør man ta i bruk et så praktisk hjelpemiddel. Det er meningsløst at man skal la de tisse i sengen slik at man må vaske dyner og sengeklær. Med bleier blir ingenting annet enn bleien våt. Du antar at din datter ville ha sett på sengevætingen som et problem om hun måtte sove med bleie. Jeg tror det stikk motsatte. hun ville ha protestert de første nettene fordi hun i utganspunktet ikke vil ha bleie, men når hun hadde sovet med de et par netter og funnet ut at det ikke var ubehagelig, så ville hun nok ha valgt å bruke bleier videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160956-minirin-og-alarmmatte-hjelper-ikke-7-%C3%A5r-gammel/#findComment-1042250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svar til solkloppen Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 De fleste vil i utgangspunktet ikke bruke bleier. Men når man har et behov for det, så bør man ta i bruk et så praktisk hjelpemiddel. Det er meningsløst at man skal la de tisse i sengen slik at man må vaske dyner og sengeklær. Med bleier blir ingenting annet enn bleien våt. Du antar at din datter ville ha sett på sengevætingen som et problem om hun måtte sove med bleie. Jeg tror det stikk motsatte. hun ville ha protestert de første nettene fordi hun i utganspunktet ikke vil ha bleie, men når hun hadde sovet med de et par netter og funnet ut at det ikke var ubehagelig, så ville hun nok ha valgt å bruke bleier videre. For noen uker siden kom det en ny type bleier for større barn på markedet. Jeg overtalte henne til å prøve disse og hun brukte dem noen netter. En morgen kom hun og ba om å få lov til å slippe bleiene: Tror hun føler det nedverdigende å ha på bleier, så det ønsker jeg å respektere. Vi slipper forøvrig å vaske sengetøyet mer enn normalt (vasker det en gang i uka), da engangs"padsene" beskytter lakenet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160956-minirin-og-alarmmatte-hjelper-ikke-7-%C3%A5r-gammel/#findComment-1042265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mvita Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 For noen uker siden kom det en ny type bleier for større barn på markedet. Jeg overtalte henne til å prøve disse og hun brukte dem noen netter. En morgen kom hun og ba om å få lov til å slippe bleiene: Tror hun føler det nedverdigende å ha på bleier, så det ønsker jeg å respektere. Vi slipper forøvrig å vaske sengetøyet mer enn normalt (vasker det en gang i uka), da engangs"padsene" beskytter lakenet. Var det DryNites bleier hun prøvde? Datteren vår syns disse trusebleien er helt fantastisk, og får ikke fullrost de nok. Hun snakket om de hver dag en hel uke i strekk. Det er jo som å sove med en vanlig truse og hun var nok glad hun kunne gå bort fra de barnslige babybleiene til Libero. Min datter er 6 1/2. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160956-minirin-og-alarmmatte-hjelper-ikke-7-%C3%A5r-gammel/#findComment-1042331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siri Harket, uroterapeut Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Hei. Du beskriver et problem som du deler med mange andre foreldre.Det er ca 10 % av alle norske barn lider av sengevæting når de starter på skolen.Sengevæting kan ha flere årsaker.Bl a liten blærekapasitet, eller for stor produksjon av urin på natten.I det siste tilfellet har som regel bruk av Minirin effekt.Videre kan en "blæretrene" barnet på dagen. Det innebærer at barnet skal gå på toalettet til faste intervaller gjennom dagen, uten at de nødvendigvis føler tissetrang. Det bør være ca. hver 3-4 time konsekvent. Alarm er også noe som anbefales.Her kreves det at en av foreldrene sover sammen med barnet, da det sjeldent vil våkne i starten av behandlingen. Dette har dere prøvd, og det er viktig at man gjør dette i en periode som kanskje er litt roligere enn normalt, da det kreves mye av dere foreldre også. Du sier ikke noe om hun bruker bleie på natten. Dersom dette brukes kan det være dere skal prøve litt uten, da det er lett for barnet å bare registrere at det må tisse uten at det trenger gjøre noe så lenge det går i bleia. Årsaken til sengevæting er ikke at barna sover så tungt.Ekspertene mener at søvnen ikke er annerledes hos barn som tisser på seg,men det forskes stadig på hvorfor barna ikke våkner. Hun kan ha et lite blærevolum og derfor kan det være lurt å forsøke dette med faste dotider på dagtid, evt. forsøke Minirin og alarm igjen senere.Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160956-minirin-og-alarmmatte-hjelper-ikke-7-%C3%A5r-gammel/#findComment-1042358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fra hovedinnlegger Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Var det DryNites bleier hun prøvde? Datteren vår syns disse trusebleien er helt fantastisk, og får ikke fullrost de nok. Hun snakket om de hver dag en hel uke i strekk. Det er jo som å sove med en vanlig truse og hun var nok glad hun kunne gå bort fra de barnslige babybleiene til Libero. Min datter er 6 1/2. Ja, det var disse hun prøvde... Hun syntes likevel at de var for "bleiete" ;-) Skulle jammen ønske noen kunne finne opp bleier som så akkurat ut som truser! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160956-minirin-og-alarmmatte-hjelper-ikke-7-%C3%A5r-gammel/#findComment-1042787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ingen signatur nå Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Tusen takk for svar! Da prøver vi minirin igjen når det har gått en stund! Har dere prøvd både Minirin nesespray og tabletter? Vår erfaring er at det kan være ulik effekt av de to. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160956-minirin-og-alarmmatte-hjelper-ikke-7-%C3%A5r-gammel/#findComment-1042810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fra hovedinnlegger Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Har dere prøvd både Minirin nesespray og tabletter? Vår erfaring er at det kan være ulik effekt av de to. Vi har bare prøvd tabletter en gang.... Da skal jeg høre med legen om det er mulig å få prøve sprayen istedet! Takk for svar :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160956-minirin-og-alarmmatte-hjelper-ikke-7-%C3%A5r-gammel/#findComment-1042817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnneLill Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Vi har bare prøvd tabletter en gang.... Da skal jeg høre med legen om det er mulig å få prøve sprayen istedet! Takk for svar :-) For ordens skyld kan jeg fortelle at det var nesespray min sønn brukte også :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160956-minirin-og-alarmmatte-hjelper-ikke-7-%C3%A5r-gammel/#findComment-1042981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solkloppen Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Ja, det var disse hun prøvde... Hun syntes likevel at de var for "bleiete" ;-) Skulle jammen ønske noen kunne finne opp bleier som så akkurat ut som truser! Hvorfor skal noen finne opp bleier som er akkurat som en truse? Du skriver jo selv: "Hvorfor MÅ man bruke bleier når det er relativt uproblematisk å bruke engangslaken?" Litt mye jobb alikevel kanskje uten bleier? Datteren din har nok bare fått det for seg at hun IKKE skal ha på seg bleie, og derfor ber hun om å få slippe. Dagens trusebleier er nok så nær en vanlig truse man kan komme, og fortsatt være en bleie, om de skal kunne suge opp det som trengs. At disse er ubehagelig å ha på seg er nok bare tull for å få slippe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160956-minirin-og-alarmmatte-hjelper-ikke-7-%C3%A5r-gammel/#findComment-1043040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fra hovedinnlegger Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Hvorfor skal noen finne opp bleier som er akkurat som en truse? Du skriver jo selv: "Hvorfor MÅ man bruke bleier når det er relativt uproblematisk å bruke engangslaken?" Litt mye jobb alikevel kanskje uten bleier? Datteren din har nok bare fått det for seg at hun IKKE skal ha på seg bleie, og derfor ber hun om å få slippe. Dagens trusebleier er nok så nær en vanlig truse man kan komme, og fortsatt være en bleie, om de skal kunne suge opp det som trengs. At disse er ubehagelig å ha på seg er nok bare tull for å få slippe. Jeg skjønner godt at hun ikke vil overnatte hos venninner når hun bruker noe som ligner bleier... Jeg skrev at det var _relativt_ uproblematisk å droppe bleiene. En sjelden gang kan det bli urin på dyna, men så ofte som vi uansett vasker sengetøy, går det helt fint ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160956-minirin-og-alarmmatte-hjelper-ikke-7-%C3%A5r-gammel/#findComment-1043122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SirenMerete Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Jeg skjønner godt at hun ikke vil overnatte hos venninner når hun bruker noe som ligner bleier... Jeg skrev at det var _relativt_ uproblematisk å droppe bleiene. En sjelden gang kan det bli urin på dyna, men så ofte som vi uansett vasker sengetøy, går det helt fint ) Uff ja, overnatting er og blir et problem for en sengevæter ( Vår sønn tisser på seg nesten hver eneste natt, man kan telle på en hånd hvor mange tørre netter han har i løpet av en måned. Da sier det seg selv at man er redd for å sove borte hos andre. Det spiller liten rolle om man bruker bleie eller ikke i en slik sammenheng når sengen med størst mulig sannsynlighet vil bli våt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160956-minirin-og-alarmmatte-hjelper-ikke-7-%C3%A5r-gammel/#findComment-1043145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Line Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Har hun vært til utredning på sykehuset? Jeg har ei datter på ni, som har samme problemet. Etter mye irritasjon, frustrasjon og litt oppgitthet, ble det til at vi ble henvist videre til dagposten for barn på sykehuset. Der skulle hun møte med full blære, tisse på et "datado" som hun kaller det, som måler urinmengde, og måle resturin med UL umiddelbart etterpå. Det ble konstantert for dårlig utviklet blærekapasitet, men i første omgang ble hun satt på Minirin. Dette hjalp så lite at det ikke var merkbart i det hele tatt over en tre-månedersperiode. Vi kom tilbake til ny kontroll, og denne gangen fikk hun en tablettkur som skal utvide blæra over lang tid. Dridase, heter den. Det må søkes spesielt om denne tablettypen, fordi den ikke står i Felleskatalogen. Etter enda et par kontroller på sykehuset, viste det seg at blæra faktisk var blitt utvidet. Det merkes litt på tyngden på bleien på morgenen, men enda er det langt fra bra. Etter en lengre periode uten tabletter nå, skal hun på enda en runde snart. Bedringen vi merker er i hovedsak på dagtid, for "skvettinga" hun har hatt er avtatt betydelig. Hun slipper å ha med skiftetøy på skolen lenger. Det er også blitt noe bedre på natta, men enda må blæra altså utvides litt til. Anbefaler deg å få sjekket opp disse mulighetene... En ting til - om ungen din bruker bleie på natta, får dere dette på blå resept om nødvendig. Man får da større og mer tilpassede bleier som ikke gir gnagsår og ubehag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160956-minirin-og-alarmmatte-hjelper-ikke-7-%C3%A5r-gammel/#findComment-1043256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.