Gå til innhold

Minirin og alarmmatte hjelper ikke (7 år gammel)

Anbefalte innlegg

Gjest svar til Line

Har hun vært til utredning på sykehuset?

Jeg har ei datter på ni, som har samme problemet. Etter mye irritasjon, frustrasjon og litt oppgitthet, ble det til at vi ble henvist videre til dagposten for barn på sykehuset. Der skulle hun møte med full blære, tisse på et "datado" som hun kaller det, som måler urinmengde, og måle resturin med UL umiddelbart etterpå.

Det ble konstantert for dårlig utviklet blærekapasitet, men i første omgang ble hun satt på Minirin. Dette hjalp så lite at det ikke var merkbart i det hele tatt over en tre-månedersperiode. Vi kom tilbake til ny kontroll, og denne gangen fikk hun en tablettkur som skal utvide blæra over lang tid. Dridase, heter den. Det må søkes spesielt om denne tablettypen, fordi den ikke står i Felleskatalogen.

Etter enda et par kontroller på sykehuset, viste det seg at blæra faktisk var blitt utvidet. Det merkes litt på tyngden på bleien på morgenen, men enda er det langt fra bra. Etter en lengre periode uten tabletter nå, skal hun på enda en runde snart.

Bedringen vi merker er i hovedsak på dagtid, for "skvettinga" hun har hatt er avtatt betydelig. Hun slipper å ha med skiftetøy på skolen lenger.

Det er også blitt noe bedre på natta, men enda må blæra altså utvides litt til.

Anbefaler deg å få sjekket opp disse mulighetene...

En ting til - om ungen din bruker bleie på natta, får dere dette på blå resept om nødvendig. Man får da større og mer tilpassede bleier som ikke gir gnagsår og ubehag.

Tusen takk for svar:o)

Vi vurderer å få henvisning til sykehuset, ja. Godt å få litt info om hva de kan gjøre der for å hjelpe!

Fortsetter under...

Gjest fra hovedinnlegger

Uff ja, overnatting er og blir et problem for en sengevæter

:o(

Vår sønn tisser på seg nesten hver eneste natt, man kan telle på en hånd hvor mange tørre netter han har i løpet av en måned. Da sier det seg selv at man er redd for å sove borte hos andre. Det spiller liten rolle om man bruker bleie eller ikke i en slik sammenheng når sengen med størst mulig sannsynlighet vil bli våt.

Det rare er at jenta mi egentlig ikke synes dette er så flaut. Hun har nemlig fått vite om et par eldre elever ved skolen som er sengevætere. Det er faktisk jeg som er mest redd for at andre barn skal få vite om det (prøver å skjule det for jenta mi da...).

Gjest Til Siri Harket

Hei. Du beskriver et problem som du deler med mange andre foreldre.Det er ca 10 % av alle norske barn lider av sengevæting når de starter på skolen.Sengevæting kan ha flere årsaker.Bl a liten blærekapasitet, eller for stor produksjon av urin på natten.I det siste tilfellet har som regel bruk av Minirin effekt.Videre kan en "blæretrene" barnet på dagen. Det innebærer at barnet skal gå på toalettet til faste intervaller gjennom dagen, uten at de nødvendigvis føler tissetrang. Det bør være ca. hver 3-4 time konsekvent. Alarm er også noe som anbefales.Her kreves det at en av foreldrene sover sammen med barnet, da det sjeldent vil våkne i starten av behandlingen. Dette har dere prøvd, og det er viktig at man gjør dette i en periode som kanskje er litt roligere enn normalt, da det kreves mye av dere foreldre også.

Du sier ikke noe om hun bruker bleie på natten. Dersom dette brukes kan det være dere skal prøve litt uten, da det er lett for barnet å bare registrere at det må tisse uten at det trenger gjøre noe så lenge det går i bleia.

Årsaken til sengevæting er ikke at barna sover så tungt.Ekspertene mener at søvnen ikke er annerledes hos barn som tisser på seg,men det forskes stadig på hvorfor barna ikke våkner.

Hun kan ha et lite blærevolum og derfor kan det være lurt å forsøke dette med faste dotider på dagtid, evt. forsøke Minirin og alarm igjen senere.Lykke til.

Takk for utfyllende svar:-)

Vi har forsøkt med faste dotider for et par år siden. Grunnen var at jenta vår stadig kunne skvette i trusa på dagtid. Skvettingen kom mest av at hun ikke hadde "tid" til å gå på do. Vi merker at hun fortsatt har en tendens til å vente lengst mulig med å gå på do. Hun sier selv at det er så kjedelig å gå på do og at hun har så mye annet å gjøre ;-)

Skvettingen på dagtid har heldigvis opphørt, så nå er det bare natta som gjenstår...

Det rare er at jenta mi egentlig ikke synes dette er så flaut. Hun har nemlig fått vite om et par eldre elever ved skolen som er sengevætere. Det er faktisk jeg som er mest redd for at andre barn skal få vite om det (prøver å skjule det for jenta mi da...).

Det er jo flott at hun føler det slik :o) Og som du sier så har jo barnet i grunnen ingenting å være flau over, for dette er jo et problem de overhodet ikke kan noe for selv. Og, statistikken viser jo at det er mange barn som sliter med dette problemet, så selv om barnet noen ganger tror det bare er hun/han som tisser i sengen, så er jo dette feil.

Skulle ønske det kunne ha vært litt mer åpenhet rundt sengevæting. Faktisk mener jeg dette er et problem man burde ha tatt opp på skolen. Man burde ha informert elevene om hvor mange som statisisk sett tisser på seg i den og den alderen, hva sengevætingen kan komme av og at man viser forståelse for de som har dette problemet og at man ikke må mobbe osv.

Gjest Fra hoveinnlegger

Det er jo flott at hun føler det slik :o) Og som du sier så har jo barnet i grunnen ingenting å være flau over, for dette er jo et problem de overhodet ikke kan noe for selv. Og, statistikken viser jo at det er mange barn som sliter med dette problemet, så selv om barnet noen ganger tror det bare er hun/han som tisser i sengen, så er jo dette feil.

Skulle ønske det kunne ha vært litt mer åpenhet rundt sengevæting. Faktisk mener jeg dette er et problem man burde ha tatt opp på skolen. Man burde ha informert elevene om hvor mange som statisisk sett tisser på seg i den og den alderen, hva sengevætingen kan komme av og at man viser forståelse for de som har dette problemet og at man ikke må mobbe osv.

Helt enig!

Uansett ser det ut til å gå den riktige veien. Da jeg var liten var det "aldri" noen som tissa på seg på natta, nå vet jeg om flere som gjør det. Regner med det er derfor jenta mi egentlig ikke ser på dette som noe stort problem, selv om hun gjerne vil slutte med det. Selv sier hun at det er helt okei å tisse i senga så lenge man ikke kan noe for det ;-)

Annonse

Gjest firebarnsm

Nå har jeg ikke lest gjennom alle svarene du har fått. Men jeg vil bare dele min egen erfaring.

Jenta vår på 8 var nattevæter. Vi prøvde minirin spray, minirin tabeletter, kiropraktor og alarmmatte uten hell. Brukte libero up&go (største str)på natten som vi fikk på blå resept. Nå for en stund siden fikk hun prøve Detrusitol 2mg.Får blæren til å "slappe" av. 1 tabelett detrusitol + 2 tabeletter minirin. Nå har hun vært tørr i mange måneder sammenhengende, og vi har fått ei veldig glad lita jente:-))

Minirin vil ikke fungere dersom barnets kropp selv produserer nok av et hormon som skal redusere urinproduksjonen om natten. Det er barn som mangler dette hormonet Minirin kan ha effekt på.

Når det gjelder bleier, så er det fra gamle dager vært en holdning om at dette ikke skal benyttes. Tanken var at barnet måtte lære seg å kjenne når de ble våte, og at de da automatisk skulle klare å knipe igjen. All nyere forskning på sengevæting viser at dette ikke hjelper for barn som sover tungt slik trådskriver her forteller om. Barnet merker jo rett og slett ikke at det tisser på seg. Så nå er det mer og mer akseptert å bruke bleier når ungene selv vil dette. Vil de ikke så får man forsøke å finne andre gode løsninger og jeg syns det høres ut som om trådstarter har funnet en fin løsning som fungerer hos dem. Hos oss har vi beholdt bleiene på siden ahn var liten, slik at dette aldri har vært noe tema hos oss. Han har selvsagt ligget uten nattbleie når vi har forsøkt forskjellige behandlingsmetoder.

Jeg synes dette høres frustrerende ut .Hvorfor ikke bruke bleier ? dette er jo et kjempefint hjelpemiddel, vi bruker da virkelig briller og høreapp . når det er behov , dessuten er et vel foreldrene som bestemmer . Så anskaff plastbukser og bleier,kle dette på barnet og si at så lenge du tisser deg ut er dette løsningen , det skulle da være en grei sak

Gjest Solkloppen

Jeg synes dette høres frustrerende ut .Hvorfor ikke bruke bleier ? dette er jo et kjempefint hjelpemiddel, vi bruker da virkelig briller og høreapp . når det er behov , dessuten er et vel foreldrene som bestemmer . Så anskaff plastbukser og bleier,kle dette på barnet og si at så lenge du tisser deg ut er dette løsningen , det skulle da være en grei sak

Jeg er så enig så enig med deg i dette. Bleier er et hjelpemiddel på lik linje med andre ting vi må benytte når vi har et problem, og je gkan virkelig ikke forstå hvorfor det skal være annerledes med bleier. Om barnet ikke vil ha bleie, bør vi som foreldre ta den avgjørelsen, vi kan ikke alltid bare ta positive avgjørelser og la barna bestemme ellers.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener at man skal bruke plastikkbukser, det finnes da mer enn gode nok engangsbleier i dag som barna kan benytte. Dette er jo alt-i-ett bleier som ikke behøver ekstra beskyttelse.

Gjest Ikke gi opp

Min jente brukte nattbleie til hun var like gammel.. Og hun sov også tungt (våkner ikke av torden, brannvarsler etc). Vi fikk tak i alarm (ikke matte, men en liten sensor som jeg puttet inni et truseinlegg med ledning opp til en piper som ble festet i pysjen) De første nettene visste vi ikke om vi skulle le elller gråte! Hun sov, vi reagerte på alarmen gjennom en etasje..vi slepte henne sovende gjennom stue og fikk henne på do (selv om det jo da var for sent). Vi trodde - som dere - at siden hun sov så tungt ville dette ikke funke. Men det gjorde det! Husker ikke hvor mange netter som skulle til, men det var kanskje en uke eller noe slikt før det begynte å bli sjeldnere, og etter at alarmen ble levert tilbake har hun ikke hatt _ett_ uhell. (dette er 6-7 år siden). Lykke til, det er ikke håpløst!

Gjest fra hovedinnlegger

Min jente brukte nattbleie til hun var like gammel.. Og hun sov også tungt (våkner ikke av torden, brannvarsler etc). Vi fikk tak i alarm (ikke matte, men en liten sensor som jeg puttet inni et truseinlegg med ledning opp til en piper som ble festet i pysjen) De første nettene visste vi ikke om vi skulle le elller gråte! Hun sov, vi reagerte på alarmen gjennom en etasje..vi slepte henne sovende gjennom stue og fikk henne på do (selv om det jo da var for sent). Vi trodde - som dere - at siden hun sov så tungt ville dette ikke funke. Men det gjorde det! Husker ikke hvor mange netter som skulle til, men det var kanskje en uke eller noe slikt før det begynte å bli sjeldnere, og etter at alarmen ble levert tilbake har hun ikke hatt _ett_ uhell. (dette er 6-7 år siden). Lykke til, det er ikke håpløst!

Tusen takk for informativt svar!

Hvordan fikk dere tak i denne alarmtypen? Via helsestasjonen og hjelpemiddelsentralen?

Naboer som bor 200 m unna oss, våkna av den vanlige tisse-alarmen en natt soveromsvinduet til syvåringen stod åpent. Hun sov fortsatt like godt.... Selv om eksperter mener tung søvn ikke er en årsak til sengevæting, har jeg nok litt problemer med å tro på det.

Gjest Ikke gi opp

Tusen takk for informativt svar!

Hvordan fikk dere tak i denne alarmtypen? Via helsestasjonen og hjelpemiddelsentralen?

Naboer som bor 200 m unna oss, våkna av den vanlige tisse-alarmen en natt soveromsvinduet til syvåringen stod åpent. Hun sov fortsatt like godt.... Selv om eksperter mener tung søvn ikke er en årsak til sengevæting, har jeg nok litt problemer med å tro på det.

Tror vi leide fra en butikk (Medicus eller noe slikt). Men det kan godt hende de har hos helsesøster etc..

Jeg var sååå overbevist om at det ikke nyttet siden hun sov så tungt (og da ikke våknet av lyden), men jammen funket det! (men jeg er enig at man skulle tro at den tunge søvnen var en av årsakene til at problemet oppstår)

Som sagt, så har jeg ikke prøvd matte, men den alarmen i trusen, den virker nok noen sekunder tidligere enn matte, så det kan jo hende det virker bedre da?

Annonse

Jeg er så enig så enig med deg i dette. Bleier er et hjelpemiddel på lik linje med andre ting vi må benytte når vi har et problem, og je gkan virkelig ikke forstå hvorfor det skal være annerledes med bleier. Om barnet ikke vil ha bleie, bør vi som foreldre ta den avgjørelsen, vi kan ikke alltid bare ta positive avgjørelser og la barna bestemme ellers.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener at man skal bruke plastikkbukser, det finnes da mer enn gode nok engangsbleier i dag som barna kan benytte. Dette er jo alt-i-ett bleier som ikke behøver ekstra beskyttelse.

til solkloppen.

Ser du lurer på hvorfor jeg sverger til plastbukser på barnet .Det er flere grunner til det , bla annet når barnet tisser mye vil det bli lekkasjer rundt bena slik at senga blir våt , man trenger ikke å stå opp om natta for å skifte på barnet ,om natten, dessuten kan man bruke gammeldagse bommullsbleier om natta . dette har også med økonomi å gjøre ,likedan blir det da ikke så masse søppel. Om dagen , hvis barnet ikke er helt tørrt kan man bruke platbukse utenpå trusene slik at barnet ikke blir våt igjennom . Gjør et forsøk davel .Alle ivår omgangskrets og familie bruker og har brukt dette ..

Gjest Solkloppen

til solkloppen.

Ser du lurer på hvorfor jeg sverger til plastbukser på barnet .Det er flere grunner til det , bla annet når barnet tisser mye vil det bli lekkasjer rundt bena slik at senga blir våt , man trenger ikke å stå opp om natta for å skifte på barnet ,om natten, dessuten kan man bruke gammeldagse bommullsbleier om natta . dette har også med økonomi å gjøre ,likedan blir det da ikke så masse søppel. Om dagen , hvis barnet ikke er helt tørrt kan man bruke platbukse utenpå trusene slik at barnet ikke blir våt igjennom . Gjør et forsøk davel .Alle ivår omgangskrets og familie bruker og har brukt dette ..

Hvis dere bruker bomullsbleier på barnet, skjønner jeg at dere må ha plastikkbukse utenpå bleia.

Vi bruker imidlertid Tena Slip bleier, og de er plastbelagt under akkurat som de vanlige barnebleiene og opplever ikke lekkasjer med disse bleiene uansett hvor mye barnet har drukket og tisser i løpet av natten. Dermed trenger vi heller ikke å stå opp for å skifte bleier nattestid. Når det gjelder økonomien så kan man få bleier på blå resept og dermed blir ikke kostnadene så store.

Vi har ingen problemer med at barnet tisser på dagtid.

Vet det kanskje ikke er hva du helst vil høre, men man skal være litt forsiktig med å forsøke for mye. Ja, jeg vet at man helst vil gjøre alt man kan for å hjelpe barnet til å slutte å tisse i sengen, men alt med måte. For mange barn oppleves det nemlig som et nederlag å hele tiden prøve noe nytt som misslykes. Det blir litt sånn "selv ikke det gjør at jeg kan holde meg tørr". Jeg var selv et barn som tisset i sengen, og min mor skulle forsøke absolutt alt hun kunne tenke på for å få meg tørr. Dette medførte at jeg hele tiden følte problemet sterkere og sterkere på kroppen, jeg ble jo hele tiden minnet på at tissingen min var et stort problem. En dag sa jeg selv stopp, tror jeg var rundt 11 år, og fortalte mamma at jeg ikke ville igjennom flere forsøk. Mamma var fra seg av frustrasjon og sa at jeg ikke bare kunne fortsette å væte sengen min hele tiden. Da foreslo jeg for ente gang at jeg kunne bruke bleie så sengen ble beskyttet og til slutt fikk jeg endelig lov til det. ca. 1 1/2 år senere vokste jeg av meg problemet.

Gjest Fra hovedinnlegger

Vet det kanskje ikke er hva du helst vil høre, men man skal være litt forsiktig med å forsøke for mye. Ja, jeg vet at man helst vil gjøre alt man kan for å hjelpe barnet til å slutte å tisse i sengen, men alt med måte. For mange barn oppleves det nemlig som et nederlag å hele tiden prøve noe nytt som misslykes. Det blir litt sånn "selv ikke det gjør at jeg kan holde meg tørr". Jeg var selv et barn som tisset i sengen, og min mor skulle forsøke absolutt alt hun kunne tenke på for å få meg tørr. Dette medførte at jeg hele tiden følte problemet sterkere og sterkere på kroppen, jeg ble jo hele tiden minnet på at tissingen min var et stort problem. En dag sa jeg selv stopp, tror jeg var rundt 11 år, og fortalte mamma at jeg ikke ville igjennom flere forsøk. Mamma var fra seg av frustrasjon og sa at jeg ikke bare kunne fortsette å væte sengen min hele tiden. Da foreslo jeg for ente gang at jeg kunne bruke bleie så sengen ble beskyttet og til slutt fikk jeg endelig lov til det. ca. 1 1/2 år senere vokste jeg av meg problemet.

Takk for svar og for dine kloke synspunkter:o)

Egentlig har vi gjort svært lite ut av dette her. Det eneste vi har forsøkt i løpet av de tre-fire årene jenta vår har vært sengevæter, er alarmmatte (en ukes tid) og kun en minirintablett. Når vi har forsøkt dette, har vi samtidig informert henne om at det ikke er sikkert det hjelper, men at vi prøver bare for sikkerhets skyld.

Heldigvis virker det ikke som jenta vår synes dette egentlig er noe stort problem. Det tar jeg som et tegn på at vi har unngått overfokusering på nattevætingen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...