Gå til innhold

Et spm angående HIV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg lurer på er om det er mulig å detektere HIV-viruset i en person som har vært død i flere år?

Min far døde i en ulykke for 10 år siden, men et par mnd'er før hadde han fortalt meg at han hadde HIV. Det jeg lurer på er om det nå er for sent å finne ut om det var sant eller ikke.

Har lagt dette inn på kjønnssykdommer også, men får ikke noe svar der.

Skrevet

Jeg tror ikke du ville fått tillatelse til å grave ham opp hvis du ikke har en meget spesiell grunn.

Men du kan jo gå til fastlegen hans og spørre om det er mulig å få lese journalen.

Skrevet

Tja, si det... Skulle tro at det kanskje er en teoretisk mulighet (men vet ikke) - men en annen sak er om det er praktisk mulig. Regner med at han er begravet, og å få åpnet en grav krever domskjennelse, mener jeg å tro (men vet ikke med 100 prosent sikkerhet). Å åpne en grav er i alle fall big deal!

Vet heller ikke om du som pårørende har rett til å få utlevert hans gamle journaler.

Beklager: Kan altså ikke hjelpe deg.

Gjest snakket sikkert sant
Skrevet

Du ville aldri få tillatelse til å grave ham opp av en slik grunn. Du kan selvsagt be om tillatelse til å lese hans journal - evt. bestill en lege hos fastlegen hans, forklar hva din far sa, og spør om han kan bekrefte dette.

Men det er ikke sikkert han vil/kan si noe om det.

Men hvorfor skulle din far lyve om dette da? Syns det høres rart ut. Man pleier da ikke lyve om noe sånt.

Skrevet

Det som er saken er at han kan ha hatt forskjellige leger. Og det er ikke så lett å finne ut hvem han gikk hos. Han var for tiden i utenlandstjeneste, så han kan ha fått en slik diagnose hos utenlandsk lege.

Det er litt viktig å finne ut av for meg og mine søsken. Litt for å få vite sannheten om akkurat HIV eller ei. Og for å kanskje få vite mere om hvordan han døde. (Selvforskyldt eller ikke).

Vet at å få gravd opp noen er big deal, men hvis det skulle vise seg at han hadde det kan det bety at hans nye kone begikk forsikringssvindel hvis hun visste om det.

I ettertid har hun avvist all kontakt med meg og mine søsken.

Skrevet

Det som er saken er at han kan ha hatt forskjellige leger. Og det er ikke så lett å finne ut hvem han gikk hos. Han var for tiden i utenlandstjeneste, så han kan ha fått en slik diagnose hos utenlandsk lege.

Det er litt viktig å finne ut av for meg og mine søsken. Litt for å få vite sannheten om akkurat HIV eller ei. Og for å kanskje få vite mere om hvordan han døde. (Selvforskyldt eller ikke).

Vet at å få gravd opp noen er big deal, men hvis det skulle vise seg at han hadde det kan det bety at hans nye kone begikk forsikringssvindel hvis hun visste om det.

I ettertid har hun avvist all kontakt med meg og mine søsken.

Hadde dette vært i USA, kunne du sikkert ha gått til forsikringsselskapet så hadde de fått ham gravd opp med en gang.

Helt ærlig, er ikke det det samme for dere om kona har svindlet forsikringen hvis han har tatt livet av seg. Ingen friske mennesker gjør det, man kan være syk på det psykiske også vet du.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...