Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Idag fikk vi omsider skatteoppgjøret, men de hadde ikke godkjent fradrag for utgifter til adopsjon.(vi var i Kina i 2003) Jeg syns å huske at det var noen innlegg om det ivår, og at endel hadde fått utgiftene trukket fra. Jeg har tenkt å klage. Er det noen som har noen gode tips om argumentasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161214-skatt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

thuva1365380402

Vi fikk også avslag, men vi sendte klagebrev i sommer. Har fremdeles ikke hørt noe, men jeg håper fremdeles.

Her er det vi skrev i klage-brevet:

Selvangivelsen 2003

Jeg viser til avslag på selvangivelsen vedr. 3.2.10. Fradrag for kostnader til pass og stell av barn (foreldrefradrag).

Det vises til lov om Barnetrygd

§4. Bosetting i riket m.m. Et barn anses som bosatt i riket når barnet

B) skal oppholde seg i riket i mer enn 12 mnd.

d) adopteres etter norsk lov under adoptivforeldrenes utenlandsopphold, og adoptivforeldrene er å regne som bosatt i riket eller fyller vilkårene om medlemskap i folketrygden etter §5.

3.2.10 Fradrag for kostnader til pass og stell av barn (foreldrefradrag).

Vi mener vi har krav på følgende to fradrag i denne forbindelsen:

1. "Sum kostnader regnes også ekstra reisekostnader til og fra barnepasser.".

Totale reisekostnader uten kost ble kr.20 000 ,- Beløpet inkluderte:

Hotell: 210 000 + 425 000 won = 635 000 won = 3800 norske kroner

Fly: 16200 norske kroner

Det må kunne regnes som nødvendige utgifter å bo på hotell i påvente av at saken skal bli ferdig behandlet. Utgiftene til flyreisen tur/retur var nødvendige. Vi snakker ikke her om en feriereise, men et helt nødvendig opphold i giverlandet for å kunne hente barnet som regnes som vårt fra den dagen vi fikk tildelingen (10.04.2003).

2. "Foreldrefradrag gis for dokumenterte kostnader til pass og stell av hjemmeboende barn."

Etter bosattforskriften §2 nr 2 bokstav C anses et adoptivbarn som bosatt i riket i tidsrom hvor adoptivforeldrene dokumenterer å ha betalt fullt underhold for barnet før det kommer til Norge. (dokumentasjon fra Verdens Barn med detaljer på utgiftene som beløper seg til 37 000,- er vedlagt).

Konklusjon:

Jeg søker derfor om fradrag for kostnader til pass og stell av barn (foreldrefradrag). Maks kr 25 000,- for ett barn.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161214-skatt/#findComment-1042980
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...