Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har laget et regneark i excel som skal ut på en internettside. Jeg har laget knapper der en kan trykke for å velge f.eks. favorittsjokolade. Når en klikker på denne knappen kommer det jo opp SANN eller USANN der jeg har valgt. Men dette skal igjen være med i en HVIS-formel.

Da er problemet at formelen reagerer ikke på ordene SANN og USANN.. Leste noe om logiske verdier og sånt, men finner ikke ut av det. Kan man forandre på verdiene på knappene, eller gjøre noe for at SANN og USANN kan brukes??

Takk for svar.

Skrevet

Vil illustrere med eksempel.

Anta at verdiene i noen celler er slik: A1=2, A2=1, A3=4, A4=3.

HVIS-funksjonen har tre parametere. Anta at den er brukt i celle B1

og ser slik ut: =HVIS(A1>A2; A3*A4; A3)

Parameterene er først en test, her A1>A2, deretter "sann" (A3*A4) og "usann" (A3).

B1 får altså verdi fra det andre parameteret dersom testen er sann og verdi fra

det siste parameteret dersom testen er usann.

Fordi 2 fra A1 er større enn 1 fra A2 blir testen sann. Da får B1 verdien 12,

dvs. A3*A4. Tenk deg at du forandrer verdien i celle A2 til 3. Da blir resultatet

av testen usannt, 2 er ikke større enn 3. Da får celle B1 verdien til A3, 4.

- - - - -

Et eksempel til:

Anta at verdiene i noen celler er slik: A1=SANN, A3=4, A4=3.

Anta at HVIS-funksjonen er brukt i celle B1

og ser slik ut: =HVIS(A1="SANN"; A3*A4; A3)

Parameterene er først testen, her A1="SANN", deretter "sann" (A3*A4) og "usann" (A3).

Fordi SANN fra A1 er likt med sammenligningsverdien "SANN" blir testen sann. Da får B1 verdien 12,

dvs. A3*A4. Tenk deg at du forandrer verdien i celle A1 til USANN. Da blir resultatet

av testen usannt, USANN er ikke likt SANN. Da får celle B1 verdien til A3, 4.

Skrevet

Vil illustrere med eksempel.

Anta at verdiene i noen celler er slik: A1=2, A2=1, A3=4, A4=3.

HVIS-funksjonen har tre parametere. Anta at den er brukt i celle B1

og ser slik ut: =HVIS(A1>A2; A3*A4; A3)

Parameterene er først en test, her A1>A2, deretter "sann" (A3*A4) og "usann" (A3).

B1 får altså verdi fra det andre parameteret dersom testen er sann og verdi fra

det siste parameteret dersom testen er usann.

Fordi 2 fra A1 er større enn 1 fra A2 blir testen sann. Da får B1 verdien 12,

dvs. A3*A4. Tenk deg at du forandrer verdien i celle A2 til 3. Da blir resultatet

av testen usannt, 2 er ikke større enn 3. Da får celle B1 verdien til A3, 4.

- - - - -

Et eksempel til:

Anta at verdiene i noen celler er slik: A1=SANN, A3=4, A4=3.

Anta at HVIS-funksjonen er brukt i celle B1

og ser slik ut: =HVIS(A1="SANN"; A3*A4; A3)

Parameterene er først testen, her A1="SANN", deretter "sann" (A3*A4) og "usann" (A3).

Fordi SANN fra A1 er likt med sammenligningsverdien "SANN" blir testen sann. Da får B1 verdien 12,

dvs. A3*A4. Tenk deg at du forandrer verdien i celle A1 til USANN. Da blir resultatet

av testen usannt, USANN er ikke likt SANN. Da får celle B1 verdien til A3, 4.

hm.. men poenget er at det skjer ingenting når det står ordet sann. Ingenting blir forandret eller noe.. F. eks. =hvis(A1="SANN";2;3). Står det sann i A1 skjer ingenting uansett. Og ordene sann og usann er de som kommer opp når jeg bruker avkrysningsknapper...

Skrevet

hm.. men poenget er at det skjer ingenting når det står ordet sann. Ingenting blir forandret eller noe.. F. eks. =hvis(A1="SANN";2;3). Står det sann i A1 skjer ingenting uansett. Og ordene sann og usann er de som kommer opp når jeg bruker avkrysningsknapper...

Avkyssningsknapper ?

Er det presist navn ? Hvordan ser den ut ?

Hos meg finnes f.eks.

"Alternativknapp" som er rund og får en svart prikk inni om den blir valgt.

"Avmerkingsboks" er firkantet og får en "v" inni om den blir valgt.

Vanlig "Knapp", ser rektangular ut, med bare tekst inni som kan forandres.

Var det en av disse du mente ?

Skrevet

Etter litt eksperimentering tror jeg vet hva du mente. Finner ingen annen forklaring enn at avmerkingsboksen både må knyttes til en bestemt celle og til en makro, altså at man må lage noe i visual basic.

Den websiden man da får ut virker veldig Microsoftavhengig. I kildekoden til denne htm-filen kan man bla.a. lese: "Du må ha

Microsoft® Internet Explorer 4.01 Service Pack 1 (SP1) eller senere og

Microsoft Office XP Web Components for å bruke denne Web-siden interaktivt."

Det vil si at folk med andre nettlesere enn Microsoft sin ikke vil ha samme nytten av websiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...