balu Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Hei Er litt lei/sint i dag og hadde bare lyst å høre deres mening.Gutten min på 8 sliter med konsentrasjonsproblemer på skolen.Har selv meldt han opp til ppt ang utredning for adhd.Skolen og ppt syntes ikke det var så alvorlig og anbefalte meg å vente og se det an.. Jeg sa at da melder jeg han opp selv for venting tror jeg det blir nok av.. og ganske riktig, nå har vi ventet i 7 mnd..Tenk at vi i Norges land ikke skal få hjelp til barna våre når de trenger det.Men stå på ventelister til det kanskje er for sent å hjelpe dem.Blir så lei.. Men det som gjorde meg ekstra nedtrykt i dag var at han kommer hjem fra skolen og sier at han forsto ikke det de skulle gjøre i timen.Eller han forsto det, men syns det virket uoverkommelig for han.Da er det som om han gir opp,og kan godt sette seg ned å gråte.Dette hadde da skjedd i timen og læreren hadde bedt han om å komme i gang med det han skulle gjøre.Da han sa at han ikke fikk det til,sa hun: Da får du løfte raua de opp fra stolen og komme opp her og spør meg om hjelp..Er det bare jeg som er nærtagende, eller skal lærere snakke sånn til barna våre? De skal jo være forbilder for hvordan de skal snakke til hverandre i klassen også.Jeg ble iallefall såret..Særlig når jeg vet hva sønnen min sliter med, men læreren tror vel bare det er trass.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161286-problemer-p%C3%A5-skolen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Ja dette dustenorge! Jeg meldte min bekymring når gutten var 4 år,å fikk da beskjed om å se det an. Han går nå i fjerde (snart 10år)og er ennå til utredning. Vi har kommet litt nærmere i år for han fikk starte med medisin uten diagnose å det er vi sjeleglade for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161286-problemer-p%C3%A5-skolen/#findComment-1043293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ferry Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Ja dette dustenorge! Jeg meldte min bekymring når gutten var 4 år,å fikk da beskjed om å se det an. Han går nå i fjerde (snart 10år)og er ennå til utredning. Vi har kommet litt nærmere i år for han fikk starte med medisin uten diagnose å det er vi sjeleglade for. Alle kommuner er ikke slik,men veldig mange. Jeg blir bare mer og mer klar over hvor heldige vi er som bor i den kommunen vi gjør. Jeg meldte min bekymring om ADHD på 7åringen min 11.8. var hos lege,helsestasjon og skole. Ble enig med skolen om å se det ann til etter høstferien. Sa ifra på samtaletime forige uke at nå kontaktes ppt, det var de enige i. 21.10 skal han oppserveres første gang. Så noen kommuner er bedre enn andre. Oppførselen til læreren hadde jeg meldt i fra til rektor om. Slikt skal ikke forekomme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161286-problemer-p%C3%A5-skolen/#findComment-1043307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Alle kommuner er ikke slik,men veldig mange. Jeg blir bare mer og mer klar over hvor heldige vi er som bor i den kommunen vi gjør. Jeg meldte min bekymring om ADHD på 7åringen min 11.8. var hos lege,helsestasjon og skole. Ble enig med skolen om å se det ann til etter høstferien. Sa ifra på samtaletime forige uke at nå kontaktes ppt, det var de enige i. 21.10 skal han oppserveres første gang. Så noen kommuner er bedre enn andre. Oppførselen til læreren hadde jeg meldt i fra til rektor om. Slikt skal ikke forekomme. Du er heldig så langt så får vi håpe det fortsetter å gå så raskt. Min gutt har vært til utredning i snart ett år nå. Utallige tester og observasjoner og samtaler vi må igjennom,vet ikke om vi snart får diagnose vi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161286-problemer-p%C3%A5-skolen/#findComment-1043326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Velkommen i laget. Minstemann har det ikke noe greit på skolen han heller og jeg raser stadig vekk. Læreren hans er helt på bærtur og assistenten han har gjør tydelig ikke jobben sin. Nå venter han på utredning for dysleksi, han har vært på utredning på adhd og alt i dette landet tar tid, selv om jeg synes ppt og bup ikke har de lengste ventetidene jeg har vært borti. Snakk med sosiallæreren på skolen hans og ring på ppt og mas. Masing er det eneste som hjelper 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161286-problemer-p%C3%A5-skolen/#findComment-1043339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
balu Skrevet 12. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2004 Du er heldig så langt så får vi håpe det fortsetter å gå så raskt. Min gutt har vært til utredning i snart ett år nå. Utallige tester og observasjoner og samtaler vi må igjennom,vet ikke om vi snart får diagnose vi. Tusen takk for svar. Jeg skal ringe til ppt i morgen den dag og spør hvordan ting ligger an..Har gjordt det med jevne mellomrom,men treffer bare på en fyr som snakker og snakker.Han prøver nok i beste mening å gi gode råd.Men det er ikke det jeg trenger nå.Jeg trenger at gutten kommer i gang med utredning,og kommer videre i systemet. Godt å høre at det kanskje går raskere i andre kommuner,men det er da fortvilet at ikke alle har rett på lik behandling uavhengig hvor en bor i landet. Ang lærerens oppførsel har jeg iallefall tenkt å nevne det for henne selv,men jeg er redd jeg får en annen versjon av det hele da.Jeg vet at dette er ikke noe han har funnet på av seg selv.Men akkurat hva som skjedde før det, er vel heller usikkert.Men alikevel.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161286-problemer-p%C3%A5-skolen/#findComment-1043387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xhenia Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 det du kan gjøre hvis det tar for lang tid er å få utredet han privat. min søster gjorde det med sønnen sin han hadde da stått på venting lenge og problemene økte på skolen. etter et par timers testing hos privat psykolog hadde han diagnosen ad/hd. og ble overført til bup. han går nå på ritalin.hun bet 2000kr 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161286-problemer-p%C3%A5-skolen/#findComment-1046040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Som lærerutdannet selv må jeg ofte passe meg litt i samarbeidet mellom skole og hjem.Nå har ikke jeg et såkalt bokstavbarn,men gutten min er en ganske følsom sjel under et litt mer robust ytre,og ofte prøver jeg å korrigere lærerens oppfatning av ham,hvis hun etter mitt syn og gutten min sin opplevelse ikke ser ham og møter ham slik han trenger.Jeg vet jo hvor hektisk en skolehverdag kan være,og ofte finnes det ingen absolutte sannheter,men ulike opplevelser. Jeg ville tatt denne opplevelsen/hendelsen opp med henne.Du kan skrive i meldingsboka at du ønsker kontakt,hvis det er litt vanskelig å nå henne.Start med sønnen din.La samtalen utvikle seg med ham i sentrum.Snakk om hans opplevelse,og fortell hvordan han opplevde det.Snakk om hvordan han kan møtes for ikke å ha det slik. Appeler til hennes profesjonalitet.Det er bedre om hun kan gå inn i seg selv og stå til rette for seg selv,så gå ikke direkte på henne i første omgang. Er hun rette typen går hun i forsvar og du oppnår ikke det du vil for sønnen din.Eier hun ikke evne til selvrefleksjon og normal empati,får dere heller etterhvert ta det opp på et høyere plan. Men det er viktig at sønnen din ser at det ikke blir tatt lett på når han kommer til deg med sine opplevelser.Og at dere gjør noe med det,samtidig som det er klokt å holde konfliktnivået nede.Det er i hvertfall veldig viktig for gutten min ,snart 8 år.At vi vil stå opp for ham og hjelpe ham i store og små ting.Spesielt når han føler han ikke blir hørt,sett eller forstått. Håper det løser seg. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161286-problemer-p%C3%A5-skolen/#findComment-1047355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en mamma i nord Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Tusen takk for svar. Jeg skal ringe til ppt i morgen den dag og spør hvordan ting ligger an..Har gjordt det med jevne mellomrom,men treffer bare på en fyr som snakker og snakker.Han prøver nok i beste mening å gi gode råd.Men det er ikke det jeg trenger nå.Jeg trenger at gutten kommer i gang med utredning,og kommer videre i systemet. Godt å høre at det kanskje går raskere i andre kommuner,men det er da fortvilet at ikke alle har rett på lik behandling uavhengig hvor en bor i landet. Ang lærerens oppførsel har jeg iallefall tenkt å nevne det for henne selv,men jeg er redd jeg får en annen versjon av det hele da.Jeg vet at dette er ikke noe han har funnet på av seg selv.Men akkurat hva som skjedde før det, er vel heller usikkert.Men alikevel.. Dersom det i første omgang er med tanke på eventuell diagnose barnet skal utredes så behøver man ikke nødvendigvis gå veien om PPT. Du har også muligheten til å få fastlegen til å henvise han til en nevropsykologisk utredning ved BUP. Mange som begynner sin utredning ved PPT må uansett innom BUP for å utredes nærmere. Personlig så ville jeg foretrekke å begynne på BUP, men det er kanskje fordi jeg har dårlig erfaring med PPT. De så det overhodet ikke nødvendig med flere utredninger, og mente at det kunne ikke være noe alvorlig i veien med min sønn. Da vi endelig kom til BUP fikk han etter kort tid diagnosen asperger syndrom, og det vil jo ihvertfall jeg annse som ganske alvorlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161286-problemer-p%C3%A5-skolen/#findComment-1052435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
balu Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 Dersom det i første omgang er med tanke på eventuell diagnose barnet skal utredes så behøver man ikke nødvendigvis gå veien om PPT. Du har også muligheten til å få fastlegen til å henvise han til en nevropsykologisk utredning ved BUP. Mange som begynner sin utredning ved PPT må uansett innom BUP for å utredes nærmere. Personlig så ville jeg foretrekke å begynne på BUP, men det er kanskje fordi jeg har dårlig erfaring med PPT. De så det overhodet ikke nødvendig med flere utredninger, og mente at det kunne ikke være noe alvorlig i veien med min sønn. Da vi endelig kom til BUP fikk han etter kort tid diagnosen asperger syndrom, og det vil jo ihvertfall jeg annse som ganske alvorlig. Takk for råd..Jeg spurte de fra ppt hvilken vei jeg måtte gå.De nevnte det å gå direkte fra lege til bup, men de mente det gikk ikke fortere av den grunn.Fordi at disse testene han må igjennom var det de som utførte..Så derfor står vi og venter.Men da jeg ringte sist sa de at han var blandt de neste som skulle tildeles plass.Men som du sier om det å ikke bli trodd at det feiler en noe.Har en mistanke om at det kommer til å skje med min sønn.Men jeg må bare kreve å komme til bup, for det har jeg forstått at jeg kan,selv om ppt ikke ser noen grunn til det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161286-problemer-p%C3%A5-skolen/#findComment-1052735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en mamma i nord Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Takk for råd..Jeg spurte de fra ppt hvilken vei jeg måtte gå.De nevnte det å gå direkte fra lege til bup, men de mente det gikk ikke fortere av den grunn.Fordi at disse testene han må igjennom var det de som utførte..Så derfor står vi og venter.Men da jeg ringte sist sa de at han var blandt de neste som skulle tildeles plass.Men som du sier om det å ikke bli trodd at det feiler en noe.Har en mistanke om at det kommer til å skje med min sønn.Men jeg må bare kreve å komme til bup, for det har jeg forstått at jeg kan,selv om ppt ikke ser noen grunn til det? Det er helt riktig at en del av testene utføres hos PPT. Men det er også slik at ventetiden på BUP er lang, og den er like lang fra han er henvist dit enten han er ferdig hos PPT eller ikke. Stå på og lykke til: 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161286-problemer-p%C3%A5-skolen/#findComment-1052759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Dersom det i første omgang er med tanke på eventuell diagnose barnet skal utredes så behøver man ikke nødvendigvis gå veien om PPT. Du har også muligheten til å få fastlegen til å henvise han til en nevropsykologisk utredning ved BUP. Mange som begynner sin utredning ved PPT må uansett innom BUP for å utredes nærmere. Personlig så ville jeg foretrekke å begynne på BUP, men det er kanskje fordi jeg har dårlig erfaring med PPT. De så det overhodet ikke nødvendig med flere utredninger, og mente at det kunne ikke være noe alvorlig i veien med min sønn. Da vi endelig kom til BUP fikk han etter kort tid diagnosen asperger syndrom, og det vil jo ihvertfall jeg annse som ganske alvorlig. Ved enkelte bup vil man ikke se nærmere på henvisningen før PPT og skolen har gjort sitt. Men det er selvfølgelig et forsøk verd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161286-problemer-p%C3%A5-skolen/#findComment-1052769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.