Gå til innhold

Kong Olav, ikke Haakons sønn?

Anbefalte innlegg

Gjest Hårreisende og skammelig?
Skrevet

Hørte på radioen i dag morges at nå må kanskje Norge skrive om sin historie. Kong Olav skal visstnok ha blitt til ved hjelp av kunstig befruktning og ved hjelp av en lege-venn til Haakon.

Hva slags spekulasjoner er dette? Og hva tror DU om den saken?

Skrevet

Uff... synes ikke man skal speklurer og rote i sånt.

Egentlig bryr jeg meg lite om det, han var en utrolig konge.. må ha hvile i fred!

Skrevet

Liv-legen???? Jeg har alltid trodd det var Nansen som var faren jeg da!

Skrevet

Spiller det noen rolle? Noen bedre konge enn Olav kunne vi ikke hatt.

Skrevet

Det er _mange_ tvilsomme kongssønner i Norgeshistorien. Kanskje det er en av årsakene til at all inngiftingen ikke har gjort altfor stor skade.

Ble hun kunstig befruktet, kan det jo ha vært med ektemannens sæd også. Ikke uvanlig å prøve det først, og evt. donor etterpå, selv i våre dager.

Både Olav og faren hans gjorde jobben helt fint. Det interesserer meg midt i ryggen hvor genene deres egentlig kom fra.

Gjest Little Madam
Skrevet

Personlig synes jeg gamle-kongen skal få hvile i fred.. Han har tjent sitt land på en fantastisk måte..

MEN dette med farsskapet er kanskje viktig for historien :-/

fei1365380229
Skrevet

Who cares!

En fantastisk konge var han uansett hvor genene hans kom fra, og far og sønn hadde et flott forhold stod det.

Skrevet

Han var den beste kongen Norge kunne ha, så dette synes jeg man bare skal la ligge.

Skrevet

Det interesserer meg midt i hampen. Han var en flott konge.

skorpionfisken
Skrevet

Kongelig var han jo uansett, så genene er jo på plass. Hans bestefar på morsida var jo konge i England.

Skrevet

Det jeg lurer på er hvorfor det er "oppe og avgjort" at det evt. er en kunstig inseminasjon?

Hva dokumenterer det, kontra at han ikke ble unnfanget "på naruligvis". Uansett så spiller det svært liten rolle for meg egentlig.

Skrevet

Det tror jeg så gjerne.

I mange år, i mange miljøer har det jo versert rykter om at det var Fritjof Nansen som var faren hans.

Begrunnelsen var at Nansen var husvenn av Maud og Haakon i mange år, Nansen og Olav var like, og at Olav var enebarn.

Men jeg bryr meg ikke så mye, altså. Bare bra han ikke kom fra en pygmé (hehe)!

Skrevet

Ja, virkelig sjokkerende..

Dette er jo noe alle har visst i hundre år.

Enkelt å sjekke, Kong Håkon ligger på Akershus festning, bare å ta en DNA test, så er den saken grei.

Det viktigste er at nåværende norske kongehus stammer fra Victoria, det var liksom dronninga si det!

Skrevet

Trodde ikke de kunne noe om kunstig befruktning på den tiden jeg. Ble ikke første prøverørs barn født i 1975 da?

Skrevet

Trodde ikke de kunne noe om kunstig befruktning på den tiden jeg. Ble ikke første prøverørs barn født i 1975 da?

Det er forskjell på inseminasjon og prøverør.

Gjest royal not
Skrevet

Kunstig befruktning er ikke nødvendigvis prøverørs (hvor befruktningen foregår utenfor kroppen). Her er det snakk om å bruke en sprøyte med sæd, isteden for den naturlig sprøyta.

Gjest trur eg
Skrevet

Det jeg lurer på er hvorfor det er "oppe og avgjort" at det evt. er en kunstig inseminasjon?

Hva dokumenterer det, kontra at han ikke ble unnfanget "på naruligvis". Uansett så spiller det svært liten rolle for meg egentlig.

Det ville nok være litt for spekulativt å lansere en slik påstand.

Skrevet

Det ville nok være litt for spekulativt å lansere en slik påstand.

Men det virker jo svært påfallende å lansere teorien om kunsig befrkutning nå 99 % av befolkingen tenker at " det er er vel lite trolig". Men skjønner at man ikke kan spekulere i sånt i boken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...