Gå til innhold

"Hvordan ble jeg til?"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen :0)

Nå er det 'vinter og votter' siden sist jeg var her inne, og mye er sikkert skjedd kan jeg se.

Gratulerer til alle som har fått tildelinger, godkjenning, distrikt, til alle dere som har satt igang en adopsjonsprosess, og til alle andre med små og store jubileér :0)

Det går veldig fint her hos oss, vår yngste som har passert 2 (hentet i Kina i jan i år) er 'sveiset sammen' med oss 3 som var i huset fra før. Vår eldste, 4,5 og full av spørsmål, har den siste tiden vært opptatt av store mager, barn i magen etc. Vi er kommet dit hen nå, at onkel ikke kan ha barn i magen selv om magen hans er stor nok, for å si det slik :0)

At babies kommer fra magen er selvklart, særlig fordi det har handlet om alle andre, men hva så med en selv?

Vår eldste skatt har faktisk ikke vært opptatt av det med mage og graviditet når det gjelder henne selv, før nå. Hun vet godt at hun kommer fra Kina, hun var jo med å hentet lillesøster, og mange av venninnene har samme bakgrunn som henne selv. Så det å være født i Kina er ikke noe`'mystisk'.

For en tid tilbake skrev jeg litt om et begep som jeg kalte 'magemamma', jeg har også brukt det selv, da eldste datteren vår var yngre, men nå.... hm jeg vet ikke helt, er det ikke bare én mamma, meg? Jeg vil helst være den eneste mamma :0)

Jeg husker noen innlegg fra tidligere, som omhandlet noen andre begrep, men hvilke var det?

Er det noen som kan hjelpe, blir jeg veldig glad.

Vennlig hilsen

Skrevet

Vi tenker og bruke Etiopia-mor/Etiopia-far.

Så hva med Kina-mor og Kina-far, eller Kina-mamma og Kina-pappa?

Gjest kinamamsen
Skrevet

Hos oss er det bare èn mamma og èn pappa og de er i Norge (oss foreldre). Det er også bare èn Kina-mor og èn Kina-far og de bor i Kina og er biologiske foreldre. De bekrepene fungerer greit hos oss. Min datter som går i 3. klasse får stadig spørsmål om hvordan det er å ikke har ordentlige foreldre. Det er et begrep vi har brukt litt tid på å forklare. I dag var jeg med klassen hennes på skogstur, og da hadde jeg en prat men 3-4 av de som har spurt henne mye om dette og fikk forklart de litt om hva det vil si å være ORDENTLIGE foreldre (liker ikke utrykket forresten). Det var litt morsomt for de er så åpne og spør så direkte, så det ble en riktig koselig prat som resulterte i at de skjønte at jeg var ordentlige mamma til min datter selv om jeg ikke hadde født henne. Jeg synes samtalen gikk fint, men trenger stadig "påfyll". Har du / dere noen forslag til forklaring på det kanskje?

Skrevet

Her i huset hadde vi en samtale om hvem sin mage Bella har ligget i senest i dag, og her bruker vi fornavnet på Bella sin mamma. Bella har ligget i x sin mage i Colombia.

Den løsningen avhenger jo av at man har et navn da...

Jeg mener det blir hakket komplisert (selv for en så smart unge som Bella, *ler*) å måtte forholde seg til en "biologisk mamma" eller en "magemamma" - for henne er jo jeg den eneste mamma hun vet om, det at hun har et biologisk opphav et annet sted er ganske abstrakt for henne, og vil nok være det noen år til.

Det viktigste er at dere finner noen begreper som _dere_ er bekvemme med å bruke, slik at det blir lett og naturlig å snakke om det at hun ikke har vært i din mage og at hun er født av en annen kvinne. Bruker du begreper du ikke er bekvem med, er det lett å unngå temat for å slippe å bruke dem.

Jeg vet ikke helt hvilke begrep jeg skulle brukt hvis vi ikke hadde navnet hennes, for å være helt ærlig - Colombiamor, kanskje (siden vi bruker mamma om meg)?

Beste hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...