Gå til innhold

Ønsker råd om fadderbarn i Kina

Anbefalte innlegg

Vi har lurt litt på å bli faddere til et barn i Kina og vi lurer på om dere vet hvilke organisasjoner som er å anbefale. Det er viktig for oss at pengene når fram til barnet, og ikke brukes hovedsaklig til administrasjon. Hvordan har deres egne barn reagert på å ha et fadderbarn i landet der de selv ble født?

Takk!

Fortsetter under...

skorpionfisken

Jeg har et fadderbarn via SOS barnebyer i den byen min datter er fra i Kina. Da vi skulle adoptere meldte vi oss samtidig som faddere til et barn der nede, for å ha en kontakt i landet liksom. Jenta er like gammel som vår eldste. Da vi fikk tildelinga på vår datter ville tilfeldighetene at hun var fra samme by som fadderbarnet. Når vi hentet datteren vår fikk jeg besøke henne og se hvordan hun hadde det. Det var en flott barneby, hun bodde i et hus sammen med 7 "søsken" og en barnebymor. Barna virket glade og harmoniske, og virket å være veldig glade i barnebymora si som de kalte mamma. De var rene og pene i tøyet, og de serverte meg god mat. Det virket i allefall på meg som om pengene kommer fram til de som bodde der.

Kontakten med fadderbarnet er likevel begrenset. Det kommer et brev fra barnebydirektøren en til to ganger i året som forteller om henne. Hver jul får jeg julekort fra henne som hun har laget selv og et bilde av henne. Jeg har sendt gaver som jeg ikke aner om kommer fram for jeg har ikke hørt noe i ettertid ut over de faste rapportene.

På`en igjen...

Jeg har et fadderbarn via SOS barnebyer i den byen min datter er fra i Kina. Da vi skulle adoptere meldte vi oss samtidig som faddere til et barn der nede, for å ha en kontakt i landet liksom. Jenta er like gammel som vår eldste. Da vi fikk tildelinga på vår datter ville tilfeldighetene at hun var fra samme by som fadderbarnet. Når vi hentet datteren vår fikk jeg besøke henne og se hvordan hun hadde det. Det var en flott barneby, hun bodde i et hus sammen med 7 "søsken" og en barnebymor. Barna virket glade og harmoniske, og virket å være veldig glade i barnebymora si som de kalte mamma. De var rene og pene i tøyet, og de serverte meg god mat. Det virket i allefall på meg som om pengene kommer fram til de som bodde der.

Kontakten med fadderbarnet er likevel begrenset. Det kommer et brev fra barnebydirektøren en til to ganger i året som forteller om henne. Hver jul får jeg julekort fra henne som hun har laget selv og et bilde av henne. Jeg har sendt gaver som jeg ikke aner om kommer fram for jeg har ikke hørt noe i ettertid ut over de faste rapportene.

Det var også "tilfeldig" da vi fikk fadderbarn via Plan ett år før vi fikk tildeling av vår datter. Provinsen hun kommer fra er det sjeldent adopsjoner fra men det utrolige var at hennes barnehjem er ca 2 timers biltur til fadderbarnet vårt. Vi er også godt fornøyd - hun bor hos sin familie - er 10 år nå og sender oss brev og tegninger - noe vi og gjør + små gaver. Vi skal besøke henne og familien neste år ! pengene går spesielt for å gi barna mulighet til å gå på skolen så hele landsbyen nyter godt av midlene fra Plan. Anbefales, mvh

carla1365380461

Vi har også et fadderbarn i Kina. I vårt tilfelle er det en fransk organisasjon (Couleurs de Chine, http://www.couleursdechine.org/). Jeg regner ikke med at noen er interessert i akkurat den, men jeg ville bare si at det er veldig givende. Vi har betalt skolegang for 3 år, og organisasjonen vår arbeider i et minoritetsområde helt sør i Kina hvor folk er spesielt fattige og hvor det i enda større grad enn ellers i Kina går utover jentenes skolegang.

Jenta har foreldre.

Vi håper selvfølgelig å få besøkt henne neste gang vi drar til Kina!

Håper du finner en god organisasjon!

Vi har et fadderbarn i Kina gjennom SOS barnebyer. Vi får brev 1 eller 2 ganger i året. Den ene gangen er det med bilde og tegning fra fadderbarnet. I brevet henviser de gjerne til hva vi skrev i forrige brev og takker for gaven vi har sendt. Vi kan også sende en ekstra pengegave som går uavkortet til barnet. Disse blir satt på egen konto som barnet får når de flytter fra barnebyen. Barnet vet ikke noe om disse pengene i oppveksten. Jeg tror de kjøper en liten ting til barnet når pengene kommer og resten går "i banken"."Vår" barneby har dessuten en egen hjemmeside der de blant annet har bilde av alle familiene. Den blir ikke oppdatert ofte, men den er koselig å ha og se på iblant.

Våre to synes det er spennende med gutten vår i Kina, så håpet er at vi kan besøke han en dag.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...