Gå til innhold

13 år og debutert

Anbefalte innlegg

enda en mamma
Skrevet

hjelp.. jeg er full av fortvilelse, har en datter på 13 1/2 år som har debutert.. jeg ble sint fortvila frustrert alt på en gang, hadde trodd jeg hadde gitt henner mere fornuftig tankegang!!! hun debuterte mens jeg og pappan var på jobb, altså på dagtid.. har spurt henner rett ut om det var et samleie og etter det jeg fikk til svar er det ingen tvil.. gutten er 1 år yngre( vet godt hvem han er ) har en sønn i klassen hans og han er ikke så moden som denne gutten. har tenkt å ta en telefon til foreldrene til gutten, men må først få roet ned tankene..er det ander som har opplevd dette?? jeg har tukta henner til å fortelle meg det, for hun virket unormalt stille og inneslutta, ante at det var noe galt, men ikke så galt, sitter nå og nesten angrer på at jeg fikk vite det, hadde ikke venta å få vite ting jeg ikke hadde kontroll på, trodde det "bare" var en veninne krangel igjen, føler meg så dum.. jeg burde ha sett det, men så det ikke... skulle ønske jeg kunne vert hjemme så hadde ikke de kunne gjort det..ikke da iallfall.hvor var det jeg feila??

Skrevet

Heisan!

Skjønner at du føler deg fortvila. Det er sikkert 13 - åringen også..?

Men, nå er det på en måte litt gjort er gjort, og derfra får du prøve å starte på 0 igjen.

Sett deg ned å prat, ikke kjeft, ikke tukt henne til noe. Det tror ikke jeg fører frem.

Spør om dette er noe de kommer til å forsette med, fortell rolig at det faktisk er ulovlig det de gjør.

Spør om hun har tenkt på prevensjon, hvis ikke er det kanskje på tide?

P - piller? Litt ung, kanskje, men alternativet (graviditet) er værre.

Synes ikke du skal ringe foreldrene til gutten, ikke med en gang i hvertfall.

Men _du_ har vel ikke gjort noe feil??

Skrevet

Dette er ikke verdens undergang, synes du må roe deg kraftig ned og se på ting i perspektiv. Ikke minst for din datters skyld!

Skrevet

Skjønner at du er litt sjokkert, men det er tross alt ikke verdens undergang. Jeg ville heller hatt en 13-åring som har debutert seksuelt, enn en 13-åring som har prøv narkotika. Ikke mist hodet fullstendig. Da kan du hvertfall være sikker på at hun vil gjøre alt for å skjule ting for deg i fremtiden!

Gjest gladmor
Skrevet

Skjønner godt din uro. Jeg hadde heller ikke likt tanken om min datter på 13 hadde debutert.

Men som de andre også sier- om du setter dette i den store sammenheng- så betyr det lite.

Jeg ville tatt meg mor-datter prat. Og snakket om at det er for tidlig etc.

Utover det er det vel lite du kan gjøre...

(foruten om å snakke om prevensjon).

Gjest tonjeanette
Skrevet

Hmmmm....Snakk med henne,...ikke annet enn å snakke hjelper...

Skrevet

Hei

forstår godt at du er litt fortvilet over dette, men jeg synes du skal ta det med ro. Selv, debuterte jeg i en alder av 14 år, og jeg har klart meg helt fint:) Dette er ikke verdens undergang. Selvfølgelig er dette veldig tidlig, men det betyr ikke at datteren din kommer til å være seksuelt aktiv heretter. Da jeg debuterte forstod jeg etterpå at jeg ikke var helt moden nok for dette, og hadde ikke sex igjen før jeg var 16/17. Jeg synes du skal ta en prat med henne, og forklare at dette er faktisk uloving, og det for en grunn. Forklar henne at sex har mye med følelser å gjøre og slike ting er ikke hun moden nok til å takle enda. Men jeg synes også du burde spørre henne om hun har tenkt å fortsette med sex, sier hun ja forklarer du henne at du ikke støtter det valget. Men det er faktisk lite du kan gjøre med det og derfor burde du ta en prat med henne ang prevensjon. For selv om du sier at hun ikke får lov til å ha sex, tipper jeg det hjelper veldig lite, og i verstefall fortsetter hun med sex uten prevensjon og risikerer å bli gravid og få kjønnsykdommer. Lykke til!

Skrevet

Hei, for meg er det bare utenkelig at to så små kan ha samleie-de er jo barn! Snakk med henne, og jeg ville nok ringt foreldrene til gutten. Så unge... Snakk om prevensjon, men be henne vente med sex.

Skrevet

Hei, for meg er det bare utenkelig at to så små kan ha samleie-de er jo barn! Snakk med henne, og jeg ville nok ringt foreldrene til gutten. Så unge... Snakk om prevensjon, men be henne vente med sex.

Så du synes at mamman skal kjefte riktig mye og gi henne skyldfølelse for sex resten av livet?

Hvor modne ungene er, kommer ikke an på oppdragelsen. Noen er rett og slett klare i den alderen. Det er mye mer viktig å snakke om prevensjon og det å følge sine egne lyster og ikke den andres.

Skrevet

Så du synes at mamman skal kjefte riktig mye og gi henne skyldfølelse for sex resten av livet?

Hvor modne ungene er, kommer ikke an på oppdragelsen. Noen er rett og slett klare i den alderen. Det er mye mer viktig å snakke om prevensjon og det å følge sine egne lyster og ikke den andres.

Skrev ikke kjeftet..

Skrevet

Du har ikke feilet på noen ting. Trekk en pusten og slapp av. Din datter er ikke den eneste, og trøst deg med at dette var en i hennes alder og ikke en mye eldre. De er begge to barn som er blitt modne nok på dette området, men har mye å ta igjen på det følelsesmessige og bør vente. Det er mange jenter som debuterer i denne alderen og slik har det alltid vært. De færreste mødrene vet om det. Snakk rolig sammen, og vent i hvert fall med å snakke med foreldrene til gutten.

Gjest ingen lett situasjon
Skrevet

Jeg ville absolutt ringt guttens foreldre.Her må alle være åpne og fortelle både gutt/jente at dette er ulovlig og kan anmeldes.Graviditet er jo det verste som kan skje her og jeg antar at du har fått vite om de har brukt kondom eller ei.Hvis ikke så må dere jo følge med menstruasjonen eller ta en prøve hos lege hvis menstruasjon er veldig uregelmessig.

Her må ingen kjefting til for det hjelper ikke og barna kan jo gjøre dette hvor som helst og når som helst.Som sagt så må åpenhet være det viktigste mellom foreldre og barn og jeg hadde blitt sur hvis jeg var guttens foreldre og ikke visst noenting.De har like mye foreldreansvar for sitt barn som du har for ditt barn.(og jeg skriver barn her fordi jeg faktisk synes at de i den alderen er umodne og keitete og absolutt ikke sitt ansvar bevisst..)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jeg ville absolutt ringt guttens foreldre.Her må alle være åpne og fortelle både gutt/jente at dette er ulovlig og kan anmeldes.Graviditet er jo det verste som kan skje her og jeg antar at du har fått vite om de har brukt kondom eller ei.Hvis ikke så må dere jo følge med menstruasjonen eller ta en prøve hos lege hvis menstruasjon er veldig uregelmessig.

Her må ingen kjefting til for det hjelper ikke og barna kan jo gjøre dette hvor som helst og når som helst.Som sagt så må åpenhet være det viktigste mellom foreldre og barn og jeg hadde blitt sur hvis jeg var guttens foreldre og ikke visst noenting.De har like mye foreldreansvar for sitt barn som du har for ditt barn.(og jeg skriver barn her fordi jeg faktisk synes at de i den alderen er umodne og keitete og absolutt ikke sitt ansvar bevisst..)

Har ikke lest hele tråden - men hvem bør annmeldes?

Skrevet

Har ikke lest hele tråden - men hvem bør annmeldes?

Det må jo i så fall bli jenta som er eldst.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Det må jo i så fall bli jenta som er eldst.

Hvis dette _må_ reageres på syns jeg heller at dette er noe for barnevernet.

Ved en annmeldelse vil politiet oversende sånt til barnevernet likevel.

Skrevet

Hvis dette _må_ reageres på syns jeg heller at dette er noe for barnevernet.

Ved en annmeldelse vil politiet oversende sånt til barnevernet likevel.

Jeg tror dette er såpass vanlig at ikke barnevernet ville reagert. Antagelig ville de snakket med foreldrene og antydet noe om seksuelt misbruk som små siden de debuterte såpass tidlig og dersom det ikke er mistanke om det, ville det blitt henlagt.

• 2 uker senere...
Angela1365380318
Skrevet

Hsr sett en del på tv og lest i aviser at dette desverre blir mer og mer vanlig. Det er lite du kan gjøre, begge var under den seksuelle lavalder så det er ikke straffbart for noen av de.

Jeg tror barneværnet som ble nevnt i en tråd har mer en nok ordentlige problemer en unger som har sex frivelig mer hværandre.

Da sa du trodde du hadde lært henne bedre. Betyr det at dere har snakket om sex og slikt og at dette var et bevisst valg fra hennes side? Uansett, det er lite du kan gjøre, vil hun ha sex igjen så får hun det til, fordi om du tror du har full kontroll og overvåker henne så mye som mulig. Sett deg ned med henne og si at du er skuffet over valget hun tok, fordi du mener hun er for ung til å forstå¨hva det innebærer og at du håper hun vil vente en stund (helst noen år) til neste gang. Men for sikretskyld, gi henne informasjon om prevansjon, sørg for at hun har kondomer, hun er vel litt ung for p-pillen. Forklar henne hvordan de brukes, og be henne bruke de. Vil hun ha sex så får hun det til, det er et mye lettere valg å ta andre gangen en første. Du tenker sikkert at jeg gir deg et møkka råd, som sier du må kjøpe kondomer til din 13 åring, men tenk på konsekvensene... Hun har gjort det før, og hun kan gjøre det igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...