afk1365380765 Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Jeg fikk mitt andre barn for seks uker siden. Etter noen uker med amming fikk barnet sopp i munnen og jeg på brystvortene. Jeg gikk til lege og fikk Mycostatin krem til meg og mikstur til barnet. Etter to ukers behandling var det liten bedring, men litt mindre smerter ved amming. Jeg har vært hos lege igjen og fikk beskjed om å bytte til Canesten krem, og fortsette å gi barnet mikstur. Dette har jeg bare prøvd noen dager, men det har heller ikke hjulpet så mye. Jeg har fremdeles dype sprekker på brystknoppen og er sår. Babyen har like mye hvitt belegg på tungen. Forrige gang jeg ammet hadde jeg samme problem, men da først etter seks måneder. Da var det barnet som hadde mest symptomer, jeg var kun litt sår. Den gang brukte vi kun Mycostatin mikstur. Brukte dette i perioder i flere mnd. uten effekt. Til slutt fikk jeg råd fra en barnelege om å bruke Canesten krem og gi barnet litt Farris i munnen. Dette virket med en gang og vi var kvitt soppen. Nå lurer jeg på om jeg kan gi babyen litt Farris i munnen eller om det er farlig når han er så liten. Lurer også på om det er stoffer i Mycostatin og Canesten kremene som kan være skadelig for babyen. Han får jo sikkert i seg noe når han ammer. Mycostatin kremen er jo også parfymert. Forøvrig fikk jeg et info skriv fra helsestasjonen der det stod at soppen kunne sette seg i hele brystvevet. Hvordan vet jeg om dette er skjedd? Babyen er ofte utilpass, noe jeg egentlig tror skyldes mageknip. Men nå har jeg begynt å lure på om han kan ha smerter i munn og hals pga. soppen. Håper dere kan hjelpe meg, som dere skjønner er jeg ganske bekymret. Dette gjør ammingen både smertefull og slitsom. Til slutt kan jeg nevne at jeg bruker ammeinnlegg i bomull som jeg skifter flere ganger om dagen og vasker på 90 grader. Prøver også å lufttørke brystene når det er mulig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162638-sopp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnhild Alquist, Helsesøster Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Kjære afk Det er smertefullt og slitsomt å ha soppinfeksjon. Det tar tid og tålmodighet å bli kvitt den! Mykostatin er førstvalget ved behandling både til deg og barnet ditt.Begge skal behandles samtidig til begge to er symptomfri + 2-3 dager etter symptomfrihet.Det tar ofte lengre enn 2 uker. Hvis man avslutter for raskt, dukker gjerne symptomene opp igjen. På helsestasjonen har de skriftlig informasjon om behandling av Candida i "Ammepermen" som alle helsestajoner har nylig fått fra Nasjonalt ammesenter, spør om å få en kopi av denne. Det er viktig at du smører deg etter hver amming inntil 8 ganger pr døgn og at barnet får 4 ganger i døgnet påsmurt inni munnen.Å bruke en tørr gassklut å tørke bort løst belegg i munnen på barnet før du smører,gjør at medisinen virker bedre.Er barnet rød i stumpen behandles dette med Canesten.Det anbefales å ta en melkeprøve og sårprøve til undersøkelse på bakterier. Det kan du enten gjøre på helsestasjonen eller hos fastlegen. Fint at du skifter ammeinnlegg og lufttørrer.Å redusere sukker i kosten, og at mor drikker biola,skader heller ikke.Faris inneholder endel salt,derfor kan det være lurt å være tilbakeholden med dette.Mykostatinbehandling av spedbarn regnes ikke for farlig. Noen mødre raporterer at spedbarnet blir urolig ved brystet,har luftsmerter eller er gennerellt utilpass under en soppinfeksjon.Vær obs på at du kan ha sopp andre steder som bør behandles samtidig: i sjeden? hodebunn? hud? og hva med resten av familien har de noe som trenger behandling? eller eventuelle kjæledyr? Ta gjerner kontakt igjen hvis noe er uklart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162638-sopp/#findComment-1055608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.